Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ohi on elatusmaksujen maksaminen.

Vierailija
13.07.2013 |

Olen siis vuosia maksanut elatusmaksuja. Pienistä tuloista huolimatta olen ne aina maksanut. Jopa nyt viimeisen vuoden ajan, kun olen ollut työttömänä ja tulot sen mukaiset. Koen suurta helpostusta, että se on ohi. Tätä nyt ei tietenkään saisi sanoa aaveella.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, joudunko mä muka maksamaan kun nytkin kela maksaa tulojen pienuuden vuoksi? Kela ei taida koulutustukia maksaa...

Vierailija
2/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä normaali vanhempi huolehtii opiskelijan toimeentulosta ilman pakkoa, minkälaisia vanhempia te ootte kun haluatte vain lapsista eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on se lainmukainen velvollisuus ohi taas yhdestä. Tytär täytti eilen 18 vuotta. Ei siis olisi pakko maksaa. Tytär asuu isällään, ja on lukiolainen. Kotona on lisäksi 2 alaikäistä. Näissä olosuhteissa en raski jättää elatusmaksua maksamatta tästä aikuisestakaan.

Vierailija
4/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä teistä muuten tuntuu oman lapsen aikuistuminen? Pelkkä helpotus on omat velvollisuut lakkaavat olemasta? Oletteko innoissanne lapsenne puolesta? Jännittääkö? Onko haikeaa? Pelkäättekö, että lapsi katoaa nyt näkyvistä? 

Vierailija
5/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 10:56"]

Miltä teistä muuten tuntuu oman lapsen aikuistuminen? Pelkkä helpotus on omat velvollisuut lakkaavat olemasta? Oletteko innoissanne lapsenne puolesta? Jännittääkö? Onko haikeaa? Pelkäättekö, että lapsi katoaa nyt näkyvistä? 

[/quote]

Mulla on pari muuta aikuista lasta, joten sikäli ei ole uutta. Heidän kanssaan on koettu ja nähty yhtä jos toista. Tämä mistä elatusvelvollisuus nyt päättyi niin en ole lasta tavannut 17½ vuoteen. Maksaminen on ollut mulle lähinnä pakollinen riippakivi. Ja olen helpottunut, että se on nyt ohi.

ap

Vierailija
6/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen vastaa, että on kokemusta lasten aikuistumisesta. Tämä eilen 18 v täyttänyt on nyt lapsistani viides aikuinen. No, lainmukaiset velvollisuudet lakkaavat olemasta, mutta kyllä jatkossakin riittää sekä iloa että huolia. Äiti on aina äiti, ja se henkinen ja moraalinen vastuu jatkuu. On myös raskaita aikoja, kuten tällä hetkellä. Tällekin 18-vuotiaalle toivon kaikkea hyvää. On lahjakas tyttö, ja lähdössä jonkin ajan kuluttua vaihto-oppilaaksi.

Vierailija
7/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on. Poika 19v, opiskelun ajan oli vielä maksettava. Nyt haluan kuitenkin aina silloin tällöin avustaa.

Vierailija
8/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en koskaan pakottanut lapseni isää maksamaan mitään. Olisi kurjaa lukea nyt näitä juttuja täällä. Riippakivi...surullista.

Vierailija
9/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuopus täytti keväällä 18v, kotona asuu,  vielä vuosi lukiota jäljellä ja sitten inttiin. Ei ne menot ole ollenkaan vähentyneet, toukokuussa poika sai ajokortit josta maksoimme puolet ja bensatankki tuntuu  olevan aina tyhjä. Kyllä tässä vielä vuosi pari mene

e taloudellisessa vastuussa pojasta. Tytöt ovat jo maailmalla pärjäävät omillaan.

ei se rahanmeno kuitenkaan lopu maagiseen 18v syntymäpäivään

.

Vierailija
10/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hieno homma. Itsellä vielä vuosi jäljellä.

Riippakivihan se on, ei lapsen takia vaan siksi että jos on työtön niin kyllähän se stressaa henkisesti ja aiheuttaa taloudellista huolta. Säännöllisesti joudut maksamaan tai ulosotto ottaa heti yhteyttä.

Itse maksan vuoden, mutta todennäköisesti rahallinen auttaminen jatkuu senkin jälkeen.

Vierailija
11/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea

Vierailija
12/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis elatusvelvollisuus ei lopu 18 ikävuoteen, vaan jatkuu peruskoulutuksen ajan. Mikäli lapsi lukiossa, on vanhempien kustannettava ylläpito entiseen malliin. Tämä on lakisääteistä.

Vierailija
13/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 10:50"]

Mullakin on se lainmukainen velvollisuus ohi taas yhdestä. Tytär täytti eilen 18 vuotta. Ei siis olisi pakko maksaa. Tytär asuu isällään, ja on lukiolainen. Kotona on lisäksi 2 alaikäistä. Näissä olosuhteissa en raski jättää elatusmaksua maksamatta tästä aikuisestakaan.

[/quote]

Lainmukainen velvollisuutesi ei ole ohi, ennenkuin tytär pääsee lukiosta. Jos lopettaa maksamisen lukiolaiselta lapsen täyttäessä 18 v. voi lähivanhempi ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja lastenvalvoja lähestyy sen jälkeen elatusvelvollisuuden suorittamatta jättävää. 

Vierailija
14/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen lapsen tulee itse hakea elatusta vanhemmiltaan opiskelujen ajaksi. Sitä ei voi tehdä lähivanhempi vaan lapsi itse.

Vierailija
15/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kun olisitte ymmärtänyt steriloida itsenne 15 vuotiaana, olis ollut kaikille osapuolille paras.

Vierailija
16/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutustukeen on oikeus lukion käymisen ajan. Meillä on nyt meneillään tämä prosessi. Lastenvalvojan kautta yritettiin hoitaa ennen kuin lapsi täytti 18 vuotta. Isä ei vastannut lastenvalojan yhteydenottoihin ja nyt mennään oikeusaputoimistoon.

Tytär ehti täyttää 18 ja hoitaa asiaa itse. Menen mukaan oikeusaputoimistoon.

Vierailija
17/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollinen riippakivi.  Asiat ei menneet miten piti. Lapsen piti mennä adoptoitavaksi. Isä päätti ettei haluakaans itä. Itse olin puolet raskausajasta valmistautunut siihen ja olin valmis. Kompromissi oli se, että isä pitää lapsen, mutta minä en ole missään tekemisissä. Tuo ratkaisu oli lapsen parhaaksi. Ja sitä mieltä olen ollut kokoajan.  Eipä mulla ole enää mitään elatusvelvollisuutta. Tuon olen tarkistanut.  Sattuneista syistä.

t. Ohi on

Vierailija
18/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 10:47"]

Olen siis vuosia maksanut elatusmaksuja. Pienistä tuloista huolimatta olen ne aina maksanut. Jopa nyt viimeisen vuoden ajan, kun olen ollut työttömänä ja tulot sen mukaiset. Koen suurta helpostusta, että se on ohi. Tätä nyt ei tietenkään saisi sanoa aaveella.

[/quote]

Olis viel 6 vuotta jäljellä, kuinhan käy, pystynköhän siihen saakka maksamaan..

Vierailija
19/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:09"]

Koulutustukeen on oikeus lukion käymisen ajan. Meillä on nyt meneillään tämä prosessi. Lastenvalvojan kautta yritettiin hoitaa ennen kuin lapsi täytti 18 vuotta. Isä ei vastannut lastenvalojan yhteydenottoihin ja nyt mennään oikeusaputoimistoon.

Tytär ehti täyttää 18 ja hoitaa asiaa itse. Menen mukaan oikeusaputoimistoon.

[/quote]

Siinähän koetatte, varauduttu on ja kalliiksi tulee teille.

Vierailija
20/32 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 10:50"]

[/quote]

Lainmukainen velvollisuutesi ei ole ohi, ennenkuin tytär pääsee lukiosta. Jos lopettaa maksamisen lukiolaiselta lapsen täyttäessä 18 v. voi lähivanhempi ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja lastenvalvoja lähestyy sen jälkeen elatusvelvollisuuden suorittamatta jättävää. 

[/quote]

Ja kuinkahan usein näin tapahtuu? Todellisuudessa isälläänkin olisi oikeus potkaista tämä aikuinen pihalle, ja sen jälkeen hän olisi asuntoa ja toimeentuloa yhteiskunnalta hakemassa. Eikä näissä tapauksissa enää yli 18-vuotiaiden osalta oteta yhteyttä  mihinkään lastenvalvojaan. Sossu voisi tietenkin yrittää selvittää, pystyvätkö vanhemmat tosiasiallisesti elättämään tätä aikuista opiskelijaa. Sitäkään ei tehdä. Tiedän, kun olen näitä niin työssäni nähnyt. Me emme kuitenkaan heitä häntä ulos, vaan jatkamme elättämistä, isänsä ja minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän