Lapsenvahdin "palkka" - mielipiteitä?
Jos nuorukainen hoitaa 7vuotiasta poikaa klo 16 illan ja yön, paljonko tästä pitäisi saada palkkaa? ei aavistustakaan, eikä kokemusta. Eihän silloin voi laskea tuntipalkkkana koska nukkuu suuren osan ajasta. Jos ajattelisi että 8e/tunti klo 16-22 eli 48e ja yöstä 20e?? onko 70e tämmöisestä putkesta liikaa?
Kommentit (20)
viittäkymppiä äänestäisin, minusta 70e on jo liioittelua. kahdeksan euron tuntipalkka on aika paljon yhden lapsen hoitamisesta, etenkin kun lapsi on jo sen ikäinen, ettei tarvitse syöttää, vaihtaa vaippaa vaan voi tehdä ihan kivojakin juttuja, pelata jalitsua ja kattoo piirrettyä.
Saako se nuorukainen lähteä pois, kun lapsesi nukahtaa? Ajattelin vain, että koska et halua maksaa yöstä käytännössä mitään, niin silloinhan voi lähteä kotiinsa nukkumaan ja palata aamulla.
Eli maksa klo 16-22 se 48 e ja sitten hoitaja voi mennä kotiinsa, koska selkeästi siellä ei tarvita yöllä ketään. Jos tarvittaisiin, siitä saisi vähän enemmän kuin muutaman euron / tunti.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 16:26"]
viittäkymppiä äänestäisin, minusta 70e on jo liioittelua. kahdeksan euron tuntipalkka on aika paljon yhden lapsen hoitamisesta, etenkin kun lapsi on jo sen ikäinen, ettei tarvitse syöttää, vaihtaa vaippaa vaan voi tehdä ihan kivojakin juttuja, pelata jalitsua ja kattoo piirrettyä.
[/quote]
Samaa mieltä, siksi esim. iltapäiväkerhojen hoitajille ei tarvitsisi maksaa palkkaa lainkaan, koska he saavat tehdä kaikki kivoja juttuja.
Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin vastuu?
Me maksetaan 5 euroa tunti ja joka tunnilta maksetaan. Tosin ei meillä yön yli ole ketään ollut, mutta joskus aamuyöhön asti kun äiti ja isi hurvittelevat :)
Ei noin pientä voi jättää yöksi yksin. Minusta tuo 70 e on minimi, satanen parempi, jos aamulla vasta pääsee pois. Milloin hoitovastuu päättyy? Jos hoito jatkuu vielä aamulla tunteja, satanen ei enää riitä. Katsokaa MLL:n taksat, siitä saatte vertailupohjaa.
Itse maksaisin ainakin 150 euroa. Enemmän, jos lapsenvahdilla jotakin koulutusta/työkokemusta/yli 18-vuotias. Yötyöstä kuuluu maksaa. Ja siitähän maksetaan tavallisesti vielä erillinen yölisä. Ei kukaan nuku hyvin toisten kotona kun tietää, että lapsi voi herätä milloin vain.
Niin vaikka eihän alaikäisiä edes saa laittaa yötöihin. 150 e olisi siis minusta minimi.
Kuka teistä ihan oikeasti olisi valmis maksamaan tuollaisia summia lapsen hoitajalle? Jota ei kuitenkaan palkata virallisesti, eli saa enemmän rahaa kuin verokortilla.
Itse olen opiskeluaikana ollut puolitutuilla satunnaisesti hoitajana, ja illasta + yöstä sain noin 50 €. En oikein olisi edes kuvitellut saavani vähempää. Aina sain vähintään
20 euroa, vaikka hoitoaika olisi ollut vain tunnin. Hyvin usein pystyin myös opiskelemaan samalla ja käsittääkseni yleensä työajalla ei hoideta omia asioita.
On mielestäni eri asia palkataanko hoitaja virallisesti vaikka joka arkipäiväksi, kuin että nuorukainen tulee joskus lapsenvahdiksi ja leikkikaveriksi.
Voi näitä vastauksia... Kyllä se 70e on ihan ookoo ja 50e jos riittää. Kyseessä kun ei kuitenkaan ole koulutettu ihminen, eikä summasta maksa verojakaan.
20e on sopiva summa, ei 20 vuotta sittenkään lapsenvahti saanut, kuin max 50mk tuo 20e on tuplasti enemmän..
itsekkin ollut lapsenvahtina ja saanut aikoinaan 50mk ja olin tyytyväinen.
perhepäivähoitajankin palkka tahtoo jäädä alle 7e/h ja vielä - verot, monen vuoden työkokemuksella ja koulutuksella. kouluttamattomalle alaikäisellekkö pitäisi maksaa enemmän? täh?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 17:04"]
Kuka teistä ihan oikeasti olisi valmis maksamaan tuollaisia summia lapsen hoitajalle? Jota ei kuitenkaan palkata virallisesti, eli saa enemmän rahaa kuin verokortilla.
Itse olen opiskeluaikana ollut puolitutuilla satunnaisesti hoitajana, ja illasta + yöstä sain noin 50 €. En oikein olisi edes kuvitellut saavani vähempää. Aina sain vähintään
20 euroa, vaikka hoitoaika olisi ollut vain tunnin. Hyvin usein pystyin myös opiskelemaan samalla ja käsittääkseni yleensä työajalla ei hoideta omia asioita.
On mielestäni eri asia palkataanko hoitaja virallisesti vaikka joka arkipäiväksi, kuin että nuorukainen tulee joskus lapsenvahdiksi ja leikkikaveriksi.
[/quote]
Juuri näin! Siksi esim. tarvittaessa töihinkutsuttavalle myyjälle riittää palkaksi 2 e/h, koska hän ei ole virallisesti siellä joka päivä töissä. Jos työ on lyhytaikaista eikä siinä ole mitään vastuuta, kuten lasten kanssa ei koskaan ole, niin palkkaa ei tarvitse maksaa. Ja mielelläänhän moni 25v mies tulee leikittämään 7v tyttöä tai poikaa vaikka ilmaiseksi, eikös juu. Leikkikaveriahan ne hakee netistäkin.
Jos minulle maksettaisiin 50 e, niin en ole ollenkaan varma, olisinko siellä koko yötä. Jos ei vanhemmat arvosta lastaan ja halua tälle turvallista hoitajaa, niin miksi ihmeessä se hoitaja arvostaisi työtään, jos siitä ei edes haluta maksaa? Eikä pimeästi palkatulla ole mitään velvollisuuksia: hän voi lähteä pois koska tahansa, eikä vanhemmat voi sille mitään, koska kuka todistaa, mistä on muka sovittu?
Kysy siltä hoitajalta, paljonko se maksaa sinulle siitä, että saa 7v pojan leikkikaveriksi. Tuossa ylempänä kun joku kirjoitti, ettei satunnaiselle leikkikaverille tarvitse oikeastaan maksaa lainkaan, joten ehkä se sitten menee päinvastoin. Maksaahan ne isoäiditkin haalareina ja turvaistuimina sen, että saavat kahdesti kuussa olla viikonlopun verran lapsenvahteina.
Ihmekään, ettei nuoret enää työllisty edes lastenvahteina, kun niillä on idiootteja äitejä vaatimassa järkyttäviä summia yhdestä hoitokeikasta.
50 euroa on ihan passeli tuollaisesta hoitokerrasta, oli koulutusta tai ei.
Max. 50 euroa, sekin on jo aika paljon! Lapsihan nukkuu aika monta tuntia yöstä... ja on jo 7-vuotias. Tyttöni (melkein 18v.) on ollut hoitamassa 2,5-vuotiasta ja saa alle 7 euroa tunnilta. Hoito tapahtuu vain lapsen ollessa hereillä päiväsaikaan.
No kyllä mä maksaisin sen 70 euroa, ehkä itse päätyisin 100 euroon. Tietty jos teillä on huipputiukkaa niin varmaan vähemmälläkin jonkun nuoren saa hoitamaan. Erityisesti maksaisin hyvin jos teillä on varaa ja jos hän on luotettava hoitaja ja aiotte häntä myöhemminkin hoitajaksi pyytää. Yölläkin hänellä on vastuu vaikka saisikin nukkua.
Mulle puolitutut ja sukulaiset maksaa usein reilun 100 e ton tyyppisistä keikoista. Ovat kyllä tarjonneet enemmän, mutta en ole viitsinyt ottaa. Oon tehny vuorohoidossa myös keikkaa, usein paikalla 1-2 lasta, työaika 21-07. Tästä maksetaan viikonpäivästä riippuen 250-450 euroa. Terv. 20-vuotias kasvatustieteen yo
No ite kun olin teini, sain 5 euroa tunti, nukkui se muksu tai ei. Itsekin olen maksanut naapurin teinille 5 euroa tunti ja on ollut tähän erittäin tyytyväinen :)
100e / kerta?