Kehtaatko jäädä anoppilassa valvomaan kun muut menevät nukkumaan?
Täällä ollaan anoppilassa, lapset ja mies menivät nukkumaan, samoin anoppi ja appi. Minä täällä vaan vielä valvoskelen telkkaria katsellen ja nettaillen yksikseni.
Kommentit (49)
Mitä kehtaamista siinä on? Välillä mä ihmettelen kyllä minkälaista/minkäikäistä porukkaa täällä oikein pyörii.
Jos valvomiseni ei ketään häiritse - eli en katso telkkaa olkkarissa, jos seinän takana yritetään nukkua. Saatan istua lukemassa. Tosin ex-appi pyörähti kerran lukemistani haittaamaan, vaikka luulin sen jo menneen nukkumaan. Sen yöasun nähtyäni jouduin poistumaan vierashuoneeseen :-)
Meillä ei talonväki mene nukkumaan ennen vieraita eli ei onnistuisi. Jos ei anoppi jaksaisi valvoa, kävisi se herättämässä appiukon seuranpitäjäksi.Jos yritän sanoa, että voi olla ihan hyvin yksinkin, samaa perhettähän tässä ollaan, niin seuraavana päivänä minulle nakitetaan matonpesua, puutarhan kitkemistä jne. koska "samaa perhettähän tässä ollaan". Siellä on valittava, onko perhettä vai vieraita, koska kohtelun saa sen mukaan.
En varmaankaan muuten kuin lueskelemalla tms. Nää on näitä peruskohteliaisuusjuttuja, mitkä on hukassa nykyisin. Huomaa, kun täälläkin joku oikein ihmettelee, että miksi ei kehtaisi valvoa. En tarkoita, että pitäis kusi sukassa istua nurkassa ja kuunnella käskyjä, vaan kun isäntäväki rauhoittuu yöpuulle, niin talokin rauhoittuu. Ehkä just lukemista pienen valon varassa tai tv hiljaisella. Mut keittiössä kolistelu, ulko-ovella ramppaaminen, muutenkin ovien availu ja kulkeminen on jotenkin epäkunnioittavaa. Oon kyl vähän vanhanaikainen ja meitä opetettiin pienenä "käyttäytymään" kylässä.
Ei meillä ainakaan kävivi päinsä. Jos lasten kavereita tulee yöksi, on itsestäänselvää, että he eivät minun mentyäni nukkumaan täällä enää valvo ja kuljeskele. Ihan peruskäyttäytymissääntöjä! Sama anoppilassa eli ei käy edes mielessä jäädä viettämään omaa aikaa sen jälkeen, kun talonväki ilmoittaa, että on aika käydä nukkumaan.
Jos ei kestä vierashuoneessa olemista miehen vieressä, niin jotain on parisuhteessa pahasti vialla.
Aika monelta on säästynyt kun anoppi oli aikanaan n 5000 km:n päässä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 08:28"]
Aika monelta on säästynyt kun anoppi oli aikanaan n 5000 km:n päässä.
[/quote]Ei sen puoleen, hän muistaa mua kerran vuodessa pikkulahjalla.
Mitä ihmeen käyttäytymissääntöjä te täällä luettelette? HYVIIN TAPOIHIN kuuluu sallia "vieraille" (jos sellaisiksi itsenne appilassa laskette) oma aika vaikka "talonväki" (jessus mitä sanoja te käytätte) menisikin nukkumaan. Tyyliin "olkaa hyvä ja nauttikaa illasta, katselkaa televisiota (ei sitä tarvi huudattaa), ottakaa iltapalaa jos tekee mieli, keittiössä on avattu pullo viiniä".
Mitä ihmeen juntturoita nää teidän apet ja anopit oikein on?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 08:35"]
Mitä ihmeen käyttäytymissääntöjä te täällä luettelette? HYVIIN TAPOIHIN kuuluu sallia "vieraille" (jos sellaisiksi itsenne appilassa laskette) oma aika vaikka "talonväki" (jessus mitä sanoja te käytätte) menisikin nukkumaan. Tyyliin "olkaa hyvä ja nauttikaa illasta, katselkaa televisiota (ei sitä tarvi huudattaa), ottakaa iltapalaa jos tekee mieli, keittiössä on avattu pullo viiniä".
[/quote]
Me ollaan muutama kerta vietetty joulua appilassa, ja melkolailla tuota rataa mennään. Viihdynkin oikein hyvin heidän luonaan, lisäksi heillä on todella mielenkiintoinen kirjavalikoima jota yleensä ihastelen/selailen pitkin yötä.
Tavallaan. TV kun löytyy myös siitä huoneesta jonne majoitun. Yleensä siirryn viimeistään 22.00 katsomaan jotain muuta ohjelmaa kuin anoppi ja appi. Heillä on ikuinen kiista siitä mitä milloinkin pitää katsoa. Anoppi tykkää kanavasurffailla ja kääntelee kanavaa aina mainoskatkoilla ja sitten unohtuu katsomaan sitä toista kanavaa. Appea tämä ottaa päähän, samoin minua. Kyläpaikassa ei olisi väliä mitä ohjelmaa katsottaisiin, mutta jos jotain ohjelmaa alan seurata, haluaisin kyllä katsoa sen loppuun asti.
En kehtaa.
Anoppi haluaa päästä nukkumaan varhain illalla (viimeistään yhdeksältä) ja vaatii täyden hiljaisuuden.
Anopin makkariin on kulku olohuoneen kautta, eikä ovea saa sulkea. Ja telkkari on tietenkin sijoitettu ihan oviaukon viereen ja on alle 2 metrin päässä anopin vuoteesta. Paha siinä on telkkaria katsoa.
Muutenkin olen niin puhkipiikitelty miniä, etten uskalla siellä tehdä yhtään mitään. Istun vaan sohvalla ja hymyilen typerästi kaikille anopin kommenteille.
[/quote]
Hyviin tapoihin kuuluu, että talonväki ei mene nukkukaan ennen vieraita! Ei koskaan eikä missään tilanteessa. Vieraiden tulee tämä tajuta ja mennä nukkumaan samaan aikaan talonväen kanssa.
"Olkaa hyvä ja nauttikaa illasta ilman meitä" ei todellakaan kuulu missään maassa eikä missään olosuhteissa tapoihin. Valvomaan jäävä miniä osoittaa, että ei halua käydä nukkumaan yhdessä miehensä kanssa eli miehessä on jotain vikaa. Miniä haluaa näpäyttää appivanhempia näyttämällä, että poikanne ei kelpaa minulle edes samaan huoneeseen nukkumaan.
Menevätkö ihmiset oikeasti kavereillekin kylään viettääkseen siellä omaa aikaa? Minusta tuollaisen ihmisen paikka ei ole muiden keskuudessa lainkaan vaan kotona keittiössä avatun viinipullon kanssa.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 09:05"]
[/quote]
Hyviin tapoihin kuuluu, että talonväki ei mene nukkukaan ennen vieraita! Ei koskaan eikä missään tilanteessa. Vieraiden tulee tämä tajuta ja mennä nukkumaan samaan aikaan talonväen kanssa.
"Olkaa hyvä ja nauttikaa illasta ilman meitä" ei todellakaan kuulu missään maassa eikä missään olosuhteissa tapoihin. Valvomaan jäävä miniä osoittaa, että ei halua käydä nukkumaan yhdessä miehensä kanssa eli miehessä on jotain vikaa. Miniä haluaa näpäyttää appivanhempia näyttämällä, että poikanne ei kelpaa minulle edes samaan huoneeseen nukkumaan.
Menevätkö ihmiset oikeasti kavereillekin kylään viettääkseen siellä omaa aikaa? Minusta tuollaisen ihmisen paikka ei ole muiden keskuudessa lainkaan vaan kotona keittiössä avatun viinipullon kanssa.
[/quote]
herranen aika. mikä sinua vaivaa? etpä kyllä kuulosta sellaiselta jonka kanssa kukaan haluaisikaan viettää aikaa.
[/quote]
Samaa mieltä! Kun menen pojan perheeseen kyläilemään, niin oletan, että siellä on minulle valmistettuna pieni iltapala ja löytyy pullollinen viiniä. Poika perheineen saa luvan olla hiljaa huoneissaan, kun katselen rauhassa televisiota, siinä samalla twiittaan ja pidän yhteyttä ystäviini. Käsittämätöntä, miten miniä siellä haahuilee pitkin yötä zombiena ja pyytää, että televisiota hiljemmalle, lapset ei nuku. Hädin tuskin kuulen sieltä puhetta saati metelöisin, joten turhista valittaa. Minulla on kuulkaas oikeus omaan aikaan myös käydessäni kylässä ja sillä omalla ajallani teen tismalleen sitä mitä tahdon.
Kohtelias isäntäväki ymmärtää olla aamulla hiljaa, jota vieras saa rauhassa nukkua. Mitä juntturoita nämä miniät ja vävyt ovat, kun eivät tajua pitää lapsiaan hiljaisina lähtemällä vaikka ulos aamupäiväksi ja tuomalla lounaan tullessaan lähiravintolasta. Ja tietty pullon viiniä vain minulle.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 09:10"]
[/quote]
[/quote]
herranen aika. mikä sinua vaivaa? etpä kyllä kuulosta sellaiselta jonka kanssa kukaan haluaisikaan viettää aikaa.
[/quote]
Kai tajusit, että tuo "me menemme nukkumaan, jääkää te vieraat valvomaan " -tyyppi olo provo. Ei missään maailmassa tehdä noin. On yhtä epäkohteliasta jättää vieraat yksin kuin jäädä valvomaan isäntäväen mentyä nukkumaan.
Tässä keskustelussa on mun mielestä selvä ero niiden välillä, jotka kokevat että ovat appivanhempiensa luona vieraina, ja niiden, jotka ovat enemmänkin kuin kotonaan appilassa.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 09:14"]
Tässä keskustelussa on mun mielestä selvä ero niiden välillä, jotka kokevat että ovat appivanhempiensa luona vieraina, ja niiden, jotka ovat enemmänkin kuin kotonaan appilassa.
[/quote]
Jos on appilassa kotonaan, osallistuu automaattisesti kodin töihin. Harva miniä niin tekee, mutta edut ollaan valmiita ottamaan vastaan sellaisenaan.
[/quote]
[/quote]
Sulla ei taida olla hirveän lämpimät välit appivanhempiisi? Kuulostaa hyvin jäykältä meiningiltä. Ja ihan vähän katkeralta.
En ole koskaan yöpynyt anoppilassa näinä 14 vuotena.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 01:32"]
Mielenkiintoista. Aika itsekeskeisiä appivanhepia /vanhempia monella. Ei anneta toisten valvoa vaan osoitetaan että mun koti mun säännöt.
No itse en ole ksokaan kokeillut. Koska appi ja mies valvovat yleensä ja katsovat telkkua vähintään kymmeneen niin en jaksaisi hillua anopin apen ja miehen kanssa niin pitkään. Sori. Eipä voi mitään mutta näin on. Vetäydyn lukemaan ennensitä.
[/quote]
Vieras toimii aika oudosti,jos hän osoittaa, että sinun koti mutta minun säännöt. Talo elää tavallaan ja kävijä sopeutuu siihen. Jos ei suostu ottamaan muita huomioon, menee hotelliin yöksi.