Minkälainen miehen älykkyys vetoaa teihin, naiset?
Naisten ihannekumppani-listauksissa tulee usein esiin, että miehen tulisi olla älykäs. Miten määrittelet älykkyyden? Onko se kirjaviisautta, elämänviisautta, tilannetajua, nopeita hoksottimia, vai mitä?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 23:26"]
Fiksu mies on mun mielestä se, joka ei elvistele muskeleillaan, nivusillaan tai komeudellaan. Jos haluan, että mut jätetään rauhaan, niin uskoo myös sen, eikä tyrkytä itseään mulle/muille. Jos luulee et tyttöystävä on vain panokaveri ja kohtelee mua kuin paskaa, nii voi olla varma, et saa julkiset potkut persauksille ja menkööt vaikka maksullisiin naisiin!
[/quote]
Hmmm... sinunko käsialaasi tämä ketju on?
http://www.vauva.fi/keskustelu/3836328/ketju/seksi_ei_ole_perusoikeus
Mitä joku mies on sinulle tehnyt, kun näin reagoit?
Ehkä eniten arvostan miehessä sosiaalista älyä ja tilannetajua, sillä en vain siedä ihmisiä, jotka eivät esim. ymmärrä, mitä saa sanoa ääneen tai miten toisia ylipäätään kohdellaan. Toisaalta arvostan hyvin paljon myös teoreettista älyä ja yleissivistystä, sillä nämä ovat mielestäni edellytys oikeasti kiinnostaville keskuteluille. Sitten taas joku humoristinen nokkeluus ei ole minulle kauhean tärkeää. Ei siitä nyt ehkä haittaakaan ole, mutta ei se kenenkään seksikkyyttä kauheasti lisää. Elämänkokemusta ei tarvitse erityisemmin olla, kun itsekin vielä nuori olen, eikä myöskään käytännöllisyyttä, kunhan nyt normaaliin elämään kykenee.
Minä en puolestaan siedä miestä, joka yrittää päteä älykkyyden ja huumorintajun yhdistelmällä. Seurauksena on usein kettuilua, näsäviisastelua tai itsensä korottamista.
Tunneälykkään miehen huumori on lämmintä ja toista kannustavaa ja ylöspäin nostavaa. Mitä vähemmän huumoria, sitä parempi. Älykästä on monesti olla hiljaa ja hymyillä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 02:56"]
Minä en puolestaan siedä miestä, joka yrittää päteä älykkyyden ja huumorintajun yhdistelmällä. Seurauksena on usein kettuilua, näsäviisastelua tai itsensä korottamista.
[/quote]
No tuskin kukaan muukaan pitää huumorintajuna kettuilua tai näsäviisastelua.
Sosiaalista alykkyyttä, tilanne älykkyyttä ja yleissivistys
Laaja-alainen ja monipuolinen älykkyys. Jos mies on älykäs jossain ja mölli jossain muussa, se on turnoff. Arkipäivässä huumorintaju ja hoksaavuus sekä kyky ymmärtää asioista olennainen ovat kärkipäässä. Syvä ymmärtäjä ja naisen ajatusten lukija hänen ei tarvitse olla, jos hänellä on kuulemisen ja ymmärtämisen kyky.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 08:29"]
Arkipäivässä huumorintaju ja hoksaavuus sekä kyky ymmärtää asioista olennainen ovat kärkipäässä.
[/quote]
Juu ne tyypit, jotka nappaavat jutusta jonkin aivan epäolennaisen pikkuseikan ja alkavat inttämään siitä, ovat todella rasittavia. Ne ovat juuri niitä, joilla ei koppa riitä kokonaisuuden hallitsemiseen, joten yrittävät päteä sillä, että tarraavat pikkuseikkaan, ja ovat sitten mukamas niin kriittistä, kun kriittisyys on niiden mukaan älyä. Fiksua kriittisyyttä pitää olla joo, mutta tuollainen ei ole sitä.
Mä tarkoitan älykkyydellä ennen kaikkea nopeita hoksottimia. Muhun vetoaa sellainen partaveitsenterävä, suorastaan sivaltavan älykäs mies, joka ratkaisee ongelmat intuitiivisen päättelykykynsä avulla ja osaa myös perustella kantansa aukottomasti.
En kestäisi miestä, jolle pitää selittää joka päivän Fingerpori. Jos ei sitä tajua, ei pidä lukea ko. sarjista.
Eli jos tämän ketjun viestejä on uskominen, keskivertomammalle riittää mies, joka on nokkela, jolla on hyvä tilanteentaju ja osaa vain kohdella mammaa oikein?
Keskivertomamma ei ole niin sivistynyt, että oikeasti tarvitsisi mitään substanssia miehen puheisiin, jos mies osaa avata ovet, kertoa tilannevitsejä ja osoittaa käytännön älliä, niin tämä on mammalle sama asia kuin 'älykkyys'. Keskivertomamma ei tarvitse mihinkään miestä, joka osaa kykenee erittelemään maailmanpolitiikkaa tai tietämys asioista on syvällinen.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 09:09"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 08:29"]
Arkipäivässä huumorintaju ja hoksaavuus sekä kyky ymmärtää asioista olennainen ovat kärkipäässä.
[/quote]
Juu ne tyypit, jotka nappaavat jutusta jonkin aivan epäolennaisen pikkuseikan ja alkavat inttämään siitä, ovat todella rasittavia. Ne ovat juuri niitä, joilla ei koppa riitä kokonaisuuden hallitsemiseen, joten yrittävät päteä sillä, että tarraavat pikkuseikkaan, ja ovat sitten mukamas niin kriittistä, kun kriittisyys on niiden mukaan älyä. Fiksua kriittisyyttä pitää olla joo, mutta tuollainen ei ole sitä.
[/quote]
Enkä minä tarkoittanut tuota mistä sinä puhuit. Takerruit yhteen yksityiskohtaan ja aloit vääntämään sitten siitä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 11:04"]
Eli jos tämän ketjun viestejä on uskominen, keskivertomammalle riittää mies, joka on nokkela, jolla on hyvä tilanteentaju ja osaa vain kohdella mammaa oikein?
Keskivertomamma ei ole niin sivistynyt, että oikeasti tarvitsisi mitään substanssia miehen puheisiin, jos mies osaa avata ovet, kertoa tilannevitsejä ja osoittaa käytännön älliä, niin tämä on mammalle sama asia kuin 'älykkyys'. Keskivertomamma ei tarvitse mihinkään miestä, joka osaa kykenee erittelemään maailmanpolitiikkaa tai tietämys asioista on syvällinen.
[/quote]
No voi hyvät hyssykät, mikäs sulle nyt tuli! Löysitkö kenties vastauksista jotain mitä sinulta löytyy, mutta mikä oli listattu ei-toivotuiksi jutuiksi. Deal with it.
Ap taisi puhua jostain nettideittien kumppanitoivelistoista. Meitä tavallisten keskivertomammojen tekemiä ne listat on. Ja me tavalliset mammat nyt pyynnöstä avattiin ap:lle, että mitä ne listat käytännössä voisi tarkoittaa. Ei tarvi loukkaantua.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 11:04"]
Keskivertomamma ei tarvitse mihinkään miestä, joka osaa kykenee erittelemään maailmanpolitiikkaa tai tietämys asioista on syvällinen.
[/quote]
Oikein. Oletko yllättynyt?
Pahin on sellainen mies, joka on sanokaamme kirjoittanut kuusi ällää ja pitää itseään ihan tavattoman laaja-alaisesti sivistyneenä, mutta ei oikeasti sitä ole. Kun tutustuu paremmin, paljastuu hyvin sovinnainen, kapeakatseinen, asenteellisen ahdas pieni mieli. Kun yleissivistyksestä paljastuu aukkoja, asenne on tasoa 'koska minä en tiennyt tuota, sen täytyy olla väärä tieto".
Älykkäällä miehellä tarkoitan sellaista, jolla on tasokkaat kognitiiviset ja kommunikaatiokyvyt sekä riittävän laaja yleissivistys (oikeasti, ei kuvitellusti) ja sellainen asenne, että pysyy henkisesti tasapainossa myös niissä tilanteissa kun huomaa ettei tiedäkään jotain valmiiksi. Siis realistinen minäkuva. Erittäin tärkeä osa älykästä miestä on fiksu käytös, eli että ei vaikkapa esiinny loukkaavan ylimielisesti tavatessaan kumppanin ystäviä. Eli vaikkapa tyypillinen jättiegoinen matikkajätkä ei ole älykäs mies, jos sos. taidot ja mielenterveys eivät kestä päivänvaloa.
Sosiaalinen älykkyys on pakko mainita ensin, koska sillä on niin ratkaiseva merkitys ensivaikutelmaan.
Pidemmän päälle tärkeintä mulle on elämänviisaus. Suurin osa omanikäisistäni miehistä tuppaa vielä olemaan vähän tuuliviirejä, ei tiedetä mitä elämältä halutaan ja tuhlaillaan aikaa kun näinkin on ihan mukavaa. Samaten virheitä on hyvä olla tehtynä, jotta niitä typerimpiä ei tarvitse enää kokeilla minun kanssa. Tämän takia katselen mieluiten itseäni 10-20 vuotta vanhempia.
Yleissivistys on hyvä olla. Itse olen yliopistokoulutettu (ei ole humanistinen eikä taideala), enkä halua kokea miestä tyhmäksi. Silloin olisi liian vaikea kunnioittaa häntä puolisona. Kuitenkin elämänkokemus, sosiaalinen äly, huumorintaju saattaisivat kyllä korvata paljon, enkä mitenkään vaadi mieheltä vähintään korkeakoulututkintoa.
Ylipäätänsä kaikki sellainen älykkyys on seksikästä, joka ei näy päälle sisäänpäinkääntyneisyytenä, sosiaalisena kyvyttömyytenä ja world of warcraft -riippuvuutena.
Sellaista, että kysynpä mitä tahansa mieheltä, niin hän osaa vastata siihen siltä istumalta. Sen sijaan en siedä sitä, että miehellä on liian voimakas mielipide esim poliittisiin asioihin. Minun mieheni pitää olla diplomaattinen tai sitten samaa mieltä kuin minä ;)
Arvostan myös sitä, että mies osaa tehdä monenlaisia käytännön töitä eikä ole mikään urbaani teoreetikko.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 18:51"]
Naisten ihannekumppani-listauksissa tulee usein esiin, että miehen tulisi olla älykäs. Miten määrittelet älykkyyden? Onko se kirjaviisautta, elämänviisautta, tilannetajua, nopeita hoksottimia, vai mitä?
[/quote]
Tiedän muutamia älykkäitä miehiä joiden seura on yhtä mukavaa kuin kynsien irtinyppiminen.
Kaipaan mieheltä elämänkokemusta ja sen tuomaa älykkyyttä, tilannetajua ja komiikan tajua nopeilla hoksottimilla. Kirjaviisauskaan ei ole tietystikään pahasta, mutta sitä elämää pitää olla pohjalla että osaa laittaa kirjaviisauden oikeaan perspektiiviin.
Mä oon vaikea, mut mun miehellä pitää olla sekä sosiaalista älykkyyttä, tilannetajua, yleissivistystä, elämänkokemusta ja lisäksi verbaaliset kyvyt hallussa. Lisäksi ei saa olla onneton käytännön asioissa, vaan pitää pysyä kädessä vasara ja soppakauha.
Jos edellämainittuja löytyy, ei titteleillä, matemaattisella lahjakkuudella tms ole mitään merkitystä.
Fiksu mies on mun mielestä se, joka ei elvistele muskeleillaan, nivusillaan tai komeudellaan. Jos haluan, että mut jätetään rauhaan, niin uskoo myös sen, eikä tyrkytä itseään mulle/muille. Jos luulee et tyttöystävä on vain panokaveri ja kohtelee mua kuin paskaa, nii voi olla varma, et saa julkiset potkut persauksille ja menkööt vaikka maksullisiin naisiin!