Ison koiran omistaja vastailee, koulutan koirani ilman rangaistuksia
Ja rangaistuksilla otsikossa tarkoitan positiivista rankaisua, eli jotain mikä on koiralle epämiellyttävää. En toru, en käytä kurkkaria enkä pakotteita, en mitään fyysistä voimaa ellei ole hätätilanne, en uhkaile tai käytä henkistä väkivaltaakaan.
Kysyä saa muustakin kuin otsikkoon liittyvästä asiasta, ja vastaan jo valmiiksi että kerään lähes aina koirani kakat, mikäli ne sopimattomaan paikkaan tulevat. Mutta koska olen vain ihminen, on joskus kakkapussit loppuneet tai unohtuneet eteisen pöydälle.
Kommentit (39)
Joskus kakka pussit vaan unohtuu... Niin minäkin heitän roskat mäkeen, kunb roskista ei näy. Nostan hattua yhdelle nuorelle naiselle (ja annoin nenäliinoja) joka lehdillä yritti saada koirankakkaa pois maasta.
Kyllä ei sana oli meidän koirille tuttu. Tai ainakin se äänepaino. Kyllähän koirat komentavat toisiaankin ja pentujaan. Muistan itse lapsena kun tuli uusi koira. Sen kanssa lähdin lenkille ja pari ekaa päivää joutui pysähtelemään, kun koira veti. Sitten koira jo oppi minun menon ja mukautti omansa siihen. Koirat tulivat meille yleensä nuorina aikuisina.
Kuvitellaan tilanne jossa tulen teille kotiin kylään kahden alla kouluikäisen lapsen kanssa. Ringitän ovikelloa,olet itse kotona koiran kanssa. Miten toimit kun avaat oven koirasi kanssa? Miten koira toimisi?
Olisiko sulla vinkkejä miten kouluttaa eroahdistuksesta pois kärsivää koiraa?
Onko koirallasi ollut missään vaiheessa tapana haukkua ovikellolle, ohikulkijoille tmv? Kuinka pääsitte siitä eroon? Miesystävälläni on koira, joka haukkuu kamalasti ovikellolle ja vieraille, ja kyttää ikkunassa huutamassa naapurin lapsille jos leikkivät pihalla, mutta mies ei osaa komentaa koiraa :( Olisi mukava antaa hänelle vinkkejä, kuinka kouluttaa koiraa tavasta ilman, että tämän pitäisi koiraa rangaista huutamisesta!
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 11:26"]
Kuvitellaan tilanne jossa tulen teille kotiin kylään kahden alla kouluikäisen lapsen kanssa. Ringitän ovikelloa,olet itse kotona koiran kanssa. Miten toimit kun avaat oven koirasi kanssa? Miten koira toimisi?
[/quote]
En ole ap, mutta kohtuullisen kokoinen koira löytyy minultakin. Omasta mielestäni keskikokoinen, mutta virallisemmissa tilaisuuksissa sekin määritellään isoksi (33 kiloa viime punnituksessa).
Jos tietäisin etukäteen että olet tulossa kylään, niin antaisin sinulle muutamia ohjeita kuinka toivoisin lasten käyttäytyvän koiran seurassa. Jos tulisit yllättäen, antaisin ohjeet samalla kun avaan oven. Eli kun ovikello soi, pyydän koiran istumaan eteisen toiseen päähän (usean metrin päässä ovesta) ja avaan oven. Vieraat tulevat sisään, ottavat kengät pois yms. ja ohjaan heidät olohuoneeseen tai keittiöön ja tulen itse koira vierellä perässä. Mennään tällä kertaa vaikka olkkariin. Pyydän koiran viereeni maahan, vieraat saavat käydä sohvalle tai lapset vaikka sohvan viereen lattialle leikkimään.
Lasten tulee jättää koira rauhaan eli koiraa ei mennä koskemaan, sitä ei heitellä leluilla, eikä meillä juosta sisällä. Jos lasten huoltaja ei kykene vahtimaan lapsiaan tarpeeksi, pyydän vieraita poistumaan. Itse pidän huolen siitä että koirani ei häiritse vieraita, ja toivon että vieraat pitävät huolen siitä että eivät häiritse koiraa. Sitten kun näen miten niin aikuiset vieraat kuin lapsetkin käyttäytyvät, voi koiraa käydä hetken silittämässä rauhallisesti.
Näin on vierailut toimineet aina hyvin, koira ei välitä vieraista jos se jätetään rauhaan, eikä mene edes yövieraita häiritsemään kun he nukkuvat (ovenkin voi meillä vierashuoneesta sulkea, mutta jotkut vieraat toivoisivat koiran tulevan viereen nukkumaan niin jättävät oven auki. Koiraa vaan ei kiinnosta heidän kainalossaan nukkuminen).
Eipä mun oo ikinä tarvinnut muuta katsoa, kuin äänenpainoa koirien kanssa. Oli iso tai pieni. Temput on sitten eri asia, kun niitä treenataan, siinä pitää vähän olla joku motivaattori, kunnes koira homman hoksaa. Tosin olen valinnut koirani aina sillä periaatteella, että mahdollisimman paljon puheeseen reagoiva otus. Koirallekkin voi opettaa sanan " kiitos" ja sitten ei tarvitse niitä nameja raahailla mukana.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 11:22"]
Minkä rotuinen ja ikäinen koirasi on, ja harrastatko sen kanssa tavoiteellisesti jotain? Jos, niin mitä olette saavuttaneet?
Tunnen useamman jotka on aloittaneet koulutuksen tuolla linjalla, mutta koulutuksen edetessä ovat todenneet olevansa joissain tilanteissa kädettömiä ja käyttöön on pitänyt ottaa muutakin, vähintään nyt fyysistä rajoittamista. Yhdestä tutusta koirasta voi täysin liioittelematta sanoa, että on päätynyt tosi isoihin ongelmiin tuon koulutustavan osalta, ja nyt sitä paikkaavat pitkän linjan kautta (omistaja itse siis samaa mieltä).
Sopii varmaan joillekin omistajille ja koirayksilöille mutta on vaativa tie, eikä kaikkien juttu vaikka olisi miten taitava. Itse sillä linjalla että mahdollisimman pehmeästi mennään mutta tarvittaessa kyllä kiellän, ihan sikskin että mielestäni koiralle reilumpaa kertoa selkeästi mitä siltä odotetaan ja mitä ei. Näin on saavutettu myös harrastustavoitteet.
[/quote]
Valitettavasti useat koirankouluttajatkin ovat vielä aika tumpeloita, mitä palkitsemiseen ja ilman rangaistuksia kouluttamiseen tulee. Tämä koulutustapa sopii aivan kaikille koirille, se on sitten eri asia osaako sen tehdä hyvin ja oikein. Maailmalla on koko ajan enemmän ja enemmän huipputasolla kilpailevia koirakoita, jotka on koulutettu esim. naksutinkoulutuksella tai muuten ilman pakotteita ja fyysistä "kurittamista".
Positiivinen kouluttaminen ei ole periksiantavaa tai lässyttämistä, kyllä siinäkin pitää koiralle asettaa rajat ja pitää huoli ettei koira pääse oppimaan huonoja tapoja. Ja palkitsemalla kouluttaminen on itse asiassa helpompaa ja riskittimämpää kuin rankaiseminen, useimmiten esim. ajoitus on tavallisella koiranomistajalla pielessä ja palkitsemalla ei suurta hallaa saa aikaiseksi, koira ei ehkä opi aivan niin nopeasti tai antaa vasenta tassua oikean sijasta, mutta rankaisemalla väärällä hetkellä tai väärällä voimakkuudella voi saada koiran pysyvästi pelkäämään lapsia, toisia koiria, omistajan käsiä, sinisiä vaatteita tai mitä tahansa koira sattui siihen hetkeen yhdistämään. Liian lepsu rangaistus ei vaikuta muuten kuin turhauttavasti, ja rangaistuksia joutuu koventamaan, jolloin koira voi turtua ja vaaditaan aina vain kovempia rangaistuksia. Liian kova rangaistus voi saada koiran sulkeutumaan eikä se halua enää yrittää mitään tai tai tehdä yhteistyötä omistajansa kanssa.
Telkusta tuli jokunen aika sitten joku ohjelma missä oli kaksi eri linjan koirankouluttajaa ja he kouluttivat esimerkkikoiria samantyylisestä ongelmasta pois. Se räminäpurkkikouluttaja nyt oli aivan kamala, en voi ymmärtää miksi kukaan hänelle veisi koiraa. Mutta toisaalta ei se palkitsemalla kouluttanutkaan nainen ollut paras esimerkki siitä miten positiivinen kouluttaminen toimii, Youtubestakin löytää monia paljon parempia kouluttajia. Joten ei ihmekään jos koiranomistajista välillä tuntuu ettei homma toimi, koska osa kouluttajistakaan ei ole vielä tarpeeksi hyviä.
11, melkoinen ihanne vastaus! Tosiaan, minulla on oikeastikin 2 pientä lasta. Muutamalla ystävälläni on koira ja aina ollut ohjeena,ettei koiraa huomioida sisään tullessa. Kotona meillä on kissoja ja lapset käyvät niitä nätisti silittämässä ja välillä auttavat veden vaihdossa.
Koirat ovat vähän jännittäviä,mutta niiden annetaan olla rauhassa. isompaa koirat eivät juuri kiinnosta mutta 3v pyytää lupaa että saako paijata :)
Miten menettelette, kun pikkupentu (11 viikkoa) haluaa hetken sylissä/rapsuteltavana viihdyttyään alkaa puremaan sormia? Olemme aina jättäneet pennun tllöin huomiotta tai ohjanneet puruinnon leluihin. Onko oikea tapa? Mitenkäs erilaisten sähköjohtojen tms. pureskelu? Olemme sanoneet ei tiukalla äänenpainolla ja antaneet muuta pureskeltavaa, mikä on suhteellisen hyvin toiminutkin. Onko tavassamme opettaa jotakin väärää? Entäs ulkoillessa, mikä on paras tapa opettaa koiralle kontaktia?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 11:26"]
[/quote]
En ole ap, mutta kohtuullisen kokoinen koira löytyy minultakin. Omasta mielestäni keskikokoinen, mutta virallisemmissa tilaisuuksissa sekin määritellään isoksi (33 kiloa viime punnituksessa).
Jos tietäisin etukäteen että olet tulossa kylään, niin antaisin sinulle muutamia ohjeita kuinka toivoisin lasten käyttäytyvän koiran seurassa. Jos tulisit yllättäen, antaisin ohjeet samalla kun avaan oven. Eli kun ovikello soi, pyydän koiran istumaan eteisen toiseen päähän (usean metrin päässä ovesta) ja avaan oven. Vieraat tulevat sisään, ottavat kengät pois yms. ja ohjaan heidät olohuoneeseen tai keittiöön ja tulen itse koira vierellä perässä. Mennään tällä kertaa vaikka olkkariin. Pyydän koiran viereeni maahan, vieraat saavat käydä sohvalle tai lapset vaikka sohvan viereen lattialle leikkimään.
Lasten tulee jättää koira rauhaan eli koiraa ei mennä koskemaan, sitä ei heitellä leluilla, eikä meillä juosta sisällä. Jos lasten huoltaja ei kykene vahtimaan lapsiaan tarpeeksi, pyydän vieraita poistumaan. Itse pidän huolen siitä että koirani ei häiritse vieraita, ja toivon että vieraat pitävät huolen siitä että eivät häiritse koiraa. Sitten kun näen miten niin aikuiset vieraat kuin lapsetkin käyttäytyvät, voi koiraa käydä hetken silittämässä rauhallisesti.
Näin on vierailut toimineet aina hyvin, koira ei välitä vieraista jos se jätetään rauhaan, eikä mene edes yövieraita häiritsemään kun he nukkuvat (ovenkin voi meillä vierashuoneesta sulkea, mutta jotkut vieraat toivoisivat koiran tulevan viereen nukkumaan niin jättävät oven auki. Koiraa vaan ei kiinnosta heidän kainalossaan nukkuminen).
[/quote]
Tässäkin mua kiinnostaisi koiran rotu ja ikä. Itsellä kun on ollut koiria kaikkiaan viittä eri rotua jotka on aika eri tyyppisiä, niin on käynyt selväksi miten paljon luonteella on vaikutusta koulutukseen, ja että samat systeemit ei todella toimi kaikkien kanssa (kuten lastenkin kanssa). Tästä ylläolevasta kuvailusta haluaisin tietää myös miten siihen on päästy ja kuinka kauan se on kestänyt. Sinänsä musta kuulostaa tosi hassulta että koiran pitäisi maata sohvan vieressä (koko vierailun ajan?), miksi ihmeessä?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 11:25"]
Joskus kakka pussit vaan unohtuu... Niin minäkin heitän roskat mäkeen, kunb roskista ei näy. Nostan hattua yhdelle nuorelle naiselle (ja annoin nenäliinoja) joka lehdillä yritti saada koirankakkaa pois maasta.
Kyllä ei sana oli meidän koirille tuttu. Tai ainakin se äänepaino. Kyllähän koirat komentavat toisiaankin ja pentujaan. Muistan itse lapsena kun tuli uusi koira. Sen kanssa lähdin lenkille ja pari ekaa päivää joutui pysähtelemään, kun koira veti. Sitten koira jo oppi minun menon ja mukautti omansa siihen. Koirat tulivat meille yleensä nuorina aikuisina.
[/quote]
Roska harvemmin sotkee käsiä, jos sitä kantaa mukanaan kunnes roskis tulee vastaan. Isoa läjää ei ole kovin helppo siirtää ilman apuvälineitä, aina ei ole mitään puiden lehtiäkään tai tikkuja millä voisi pökäleitä tökkiä eteenpäin. Saati sitten jos koiralla on ollut vatsa löysällä, löysää kasaa vielä hankalampi poistaa ilman kakkapussia tai lapiota.
Mutta ilmeisesti koiranomistajien on oltava superihmisiä, koskaan ei saa unohtaa ostaa lisää kakkapusseja, tai unohtaa että ne kakkapussit olivatkin eri tuulipuvun takin taskussa kuin sen minkä aamulla sieppasi kiireessä päällensä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 11:08"]
Mullakin on yksi varsin iso koira, ja pian tulossa toinen, ja hyvin ollaan pärjätty ihan vaan palkitsemalla oikeista asioista.
[/quote]
Samoin. Auttaa paljon kun koira kiintyy perheeseensä lujasti, haluaa miellyttää ja pitää herkuista = helppo palkita.
Osaatko sanoa miksi isojen rotujen omistajat laittaa ulkona kohtaamistilanteessa sen oman koiran istumaan ja antaa sen tuijottaa vastaantulijoita? Mulla on kaks keskikokosta urosta ja tuollaset tilanteet on pelottavia, täällä on paljon laumiksia ja kun näkee sellasen istuvan, tuijottavan ja odottavan niin kyl pelottaa... Omistajat ei selkeesti pysty edes fyysisesti hallitsemaan koiraa... Mun molemmat urokset sitten haukkuu ja rähjää kun ne kokee tulleensa haastetuiksi ja saan mennä melkein juoksemalla ohi.
Moni ihminen kouluttaa itse koiransa päin p:tä, hälisee, huutaa ja nykii ja tappelee (ainakin verbaalisesti tai äänenpainoin) perheenjäsenten kanssa ja koiralta odotetaan, että sen tulee olla tyyni sfinksi, joka säilyttää mielenmalttinsa joka käänteessä. Ei nosta kierroksia, lähtee heti pois tilanteesta ja korkeintaan tuhahtaa halveksivasti pois siirtyessään. Vähän realismia peliin!
Useimmat koirat toimivat hyvin, kun niitä kasvatetaan asiallisesti (ei pakotteilla tai väkivallalla), kohdellaan hyvin ja niiden elinympäristö on sellainen, missä on rauhallista ja hyvä olla. Ja ennen kaikkea kontakti ihmisen ja koiran välillä toimii. Ihminen ohjaa ja koira kuuntelee. Ja siinäkin on hyvä muistaa, että huutaminen tai vääntäminen yleensä sulkee korvat avaamisen sijaan.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:44"]
Osaatko sanoa miksi isojen rotujen omistajat laittaa ulkona kohtaamistilanteessa sen oman koiran istumaan ja antaa sen tuijottaa vastaantulijoita? Mulla on kaks keskikokosta urosta ja tuollaset tilanteet on pelottavia, täällä on paljon laumiksia ja kun näkee sellasen istuvan, tuijottavan ja odottavan niin kyl pelottaa... Omistajat ei selkeesti pysty edes fyysisesti hallitsemaan koiraa... Mun molemmat urokset sitten haukkuu ja rähjää kun ne kokee tulleensa haastetuiksi ja saan mennä melkein juoksemalla ohi.
[/quote]
Jos se onkin niin päin että nuo istujat tietävät sinun koirien rähjäämistaipumuksesta ja sen takia jäävät kökkimään paikoilleen? Ehkä epävarma ulkoiluttaja ajattelee pystyvänsä hallitsemaan koiransa paremmin, kun koira istuu paikallaan? Kyllä nuo minustakin pelottavia on, meillä päin on varsinkin yksi iso muskulääri ruskea koira, joka niskakarvat pystyssä ja hihna piukeena rähjää ohimeneville ja sitä tulee aina mieleen, että jaksaakohan tuo omistaja pidellä koiraansa vai pääseekö se irti. Yleensä tien reunaan hyytyvät on kyllä nuita pienempiä koiria omistajineen.
Mulla on onneksi iso koira, joka ohittaa mallikelpoisesti eikä ikinä haasta ketään eikä myöskään vastaa haasteisiin.
Kohtaamiset ja ohittamiset on yksi asia, jota pitäisi treenata, treenata ja treenata. Se että istutaan tienposkeen odottamaan, että toiset menee ohi, ei ole ihan sitä.
30 vastaa: Juu, kaikki varmaan tietää että mun koirat rähjää... Menen kuitenkin kaikkien koirien ohi pysähtymättä eikä kenenkään tarvi pelätä että koirat lähtisi käsistä... Yhden koiran kanssa ohitus sujuu mutta kun on molemmat mukana niin menee yleensä rähinäksi. Silloin kun vastaan tuleva koira menee siististi ohi niin minunkin koirat on hiljaa. Harjotella pitäis... Tottis alkaa taas syksyllä. Tarttekin apua tohon hommaan ja hyviä vinkkejä. Häiritsee itteäänkin kun ne räyhää kun heikkopäiset.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 11:22"]
[/quote]
Valitettavasti useat koirankouluttajatkin ovat vielä aika tumpeloita, mitä palkitsemiseen ja ilman rangaistuksia kouluttamiseen tulee. Tämä koulutustapa sopii aivan kaikille koirille, se on sitten eri asia osaako sen tehdä hyvin ja oikein. Maailmalla on koko ajan enemmän ja enemmän huipputasolla kilpailevia koirakoita, jotka on koulutettu esim. naksutinkoulutuksella tai muuten ilman pakotteita ja fyysistä "kurittamista".
Positiivinen kouluttaminen ei ole periksiantavaa tai lässyttämistä, kyllä siinäkin pitää koiralle asettaa rajat ja pitää huoli ettei koira pääse oppimaan huonoja tapoja. Ja palkitsemalla kouluttaminen on itse asiassa helpompaa ja riskittimämpää kuin rankaiseminen, useimmiten esim. ajoitus on tavallisella koiranomistajalla pielessä ja palkitsemalla ei suurta hallaa saa aikaiseksi, koira ei ehkä opi aivan niin nopeasti tai antaa vasenta tassua oikean sijasta, mutta rankaisemalla väärällä hetkellä tai väärällä voimakkuudella voi saada koiran pysyvästi pelkäämään lapsia, toisia koiria, omistajan käsiä, sinisiä vaatteita tai mitä tahansa koira sattui siihen hetkeen yhdistämään. Liian lepsu rangaistus ei vaikuta muuten kuin turhauttavasti, ja rangaistuksia joutuu koventamaan, jolloin koira voi turtua ja vaaditaan aina vain kovempia rangaistuksia. Liian kova rangaistus voi saada koiran sulkeutumaan eikä se halua enää yrittää mitään tai tai tehdä yhteistyötä omistajansa kanssa.
Telkusta tuli jokunen aika sitten joku ohjelma missä oli kaksi eri linjan koirankouluttajaa ja he kouluttivat esimerkkikoiria samantyylisestä ongelmasta pois. Se räminäpurkkikouluttaja nyt oli aivan kamala, en voi ymmärtää miksi kukaan hänelle veisi koiraa. Mutta toisaalta ei se palkitsemalla kouluttanutkaan nainen ollut paras esimerkki siitä miten positiivinen kouluttaminen toimii, Youtubestakin löytää monia paljon parempia kouluttajia. Joten ei ihmekään jos koiranomistajista välillä tuntuu ettei homma toimi, koska osa kouluttajistakaan ei ole vielä tarpeeksi hyviä.
[/quote]
Tuossa Ajankohtaisen kakkosen dokkarissa räminäpurkkikouluttajalla ollut musta narttu, joka kävi paineissaan omistajan toisen koiran päälle ohitustilanteessa, on oman koirani pentuesisko. Sen omistajan koulutusmetodeista en tiedä muuta, kuin että hän ihailee suuresti Cesar Millania ja puolustaa tämän oppeja, enkä ylläty lainkaan että kun tulee ongelma niin apua haetaan joltain, joka ehdottaa remmistä = kurkusta tempomista ratkaisuksi.
Itse olen kouluttanut tämän "ongelmakoiran" siskon positiivisella vahvistamisella. Se ei provosoidu ohitustilanteissa koskaan, itse asiassa se osaa ohittaa rähisevän vastaantulijan irrallaan ja pitäen katsekontaktin minuun. Sitä voi pitää irti, koska sen saa käskemällä takaisin vaikka se rusakko lähtisi nenän edestä, lenkkeillessä sillä ei koskaan ole pehmustettuja y-valjaita kovempia kurinpitovälineitä. Lapsia se rakastaa yli kaiken. Suurin pakote, jota sille käytän, on kovalla ja paheksuvalla äänellä motkotettu "ä-pä-pä-pä", jonka koirani tietää tarkoittavan "lopeta mitä ikinä oletkin tekemässä, annan uudet ohjeet". Yhtä hyvin se voisi olla "ei", mutta tuo nyt vaan on mielestäni käytännöllisempi, koska sitä koira ei kuule yhtenään ihmisten puheen seassa.
Esimerkki tämäkin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:38"]
30 vastaa: Juu, kaikki varmaan tietää että mun koirat rähjää... Menen kuitenkin kaikkien koirien ohi pysähtymättä eikä kenenkään tarvi pelätä että koirat lähtisi käsistä... Yhden koiran kanssa ohitus sujuu mutta kun on molemmat mukana niin menee yleensä rähinäksi. Silloin kun vastaan tuleva koira menee siististi ohi niin minunkin koirat on hiljaa. Harjotella pitäis... Tottis alkaa taas syksyllä. Tarttekin apua tohon hommaan ja hyviä vinkkejä. Häiritsee itteäänkin kun ne räyhää kun heikkopäiset.
Minkä rotuinen ja ikäinen koirasi on, ja harrastatko sen kanssa tavoiteellisesti jotain? Jos, niin mitä olette saavuttaneet?
Tunnen useamman jotka on aloittaneet koulutuksen tuolla linjalla, mutta koulutuksen edetessä ovat todenneet olevansa joissain tilanteissa kädettömiä ja käyttöön on pitänyt ottaa muutakin, vähintään nyt fyysistä rajoittamista. Yhdestä tutusta koirasta voi täysin liioittelematta sanoa, että on päätynyt tosi isoihin ongelmiin tuon koulutustavan osalta, ja nyt sitä paikkaavat pitkän linjan kautta (omistaja itse siis samaa mieltä).
Sopii varmaan joillekin omistajille ja koirayksilöille mutta on vaativa tie, eikä kaikkien juttu vaikka olisi miten taitava. Itse sillä linjalla että mahdollisimman pehmeästi mennään mutta tarvittaessa kyllä kiellän, ihan sikskin että mielestäni koiralle reilumpaa kertoa selkeästi mitä siltä odotetaan ja mitä ei. Näin on saavutettu myös harrastustavoitteet.