Minusta on tullut kyyninen. Voiko uskon vahvistaminen Jeesukseen auttaa?
Mitä voin tehdä uskon vahvistamiseksi? Kuinka nopeasti voin olettaa kyynisyyteni katoavan? Olen kateellinen uskoville, nimenomaan heidän positiivisuudelle ja lohdullisuudelle.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta lopetathan myös palstailun. Tämä nimittäin on syntiä.
Miten niin muka, linkkiä onko laittaa
Kyllä Jeesus voi auttaa tässäkin kuten kaikessa. Puhu tästä asiasta rukouksessa Jeesukselle. Samoin Uuden testamentin, esim. evankeliumeiden lukeminen vahvistaa uskoasi ja ehtoollisella käyminen myös. Ja se neljäs tärkeä juttu on kristittyjen yhteys, eli elävässä ja rakkaudellisessa seurakunnassa käyminen.
Pienryhmän menemällä tutustut uskoviin ja saatat saada ajan mittaan uskovia ystäviä. Näiden kaikkien kautta Jumala hoitaa sinua ja antaa tuota toivomaasi positiivisuutta ja lohdullisuutta.
Sitä en osaa sanoa, kauanko kyynisyyden katoaminen kestää. Riippuu varmaan siitäkin, miksi ja kuinka kauan olet ollut kyyninen. Ja onko se osa perusluonnettasi vai oletko kokenut esim. syviä pettymyksiä.
Aforismin mukaan "kyynikot ovat pettyneitä idealisteja".
Itse olen uskova mutta joskus huomaan kyynisyyttä esim. pitkäaikaisen ja liiallisen rasituksen vuoksi. Olen huomannut, että lepo auttaa vähitellen ja murheiden heittäminen Herralle, helposti alan niitä itse kantaa, uskosta huolimatta.
Mielestäni tiettyä kriittisyyttä on hyvä olla mutta ei itseä kuormittavaan kyynisyyteen saakka. Rukoilen puolestasi, Ap. Taivaan Isä, auta ja johdata Ap:tä tässä asiassa!
Siunausta Sinulle!
Kyllä se mulla ainakin on auttanut. Aiemmin kärsin valtavista vihantunteista, minusta tuli oikein ihmisvihaaja. Kyllä vieläkin kamppailen niiden tunteiden kanssa, mutta on huomattavasti helpompaa olla kun olen tavallaan ymmärtänyt, että asiat menee niin kuin niiden pitääkin mennä. Kaikki on ennustettu etukäteen ja ihmisten kuuluukin vihata maailmaa, mutta ei toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska täällä puhutaan pahaa ihmisistä ja aiheutetaan pahaa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki sitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki sitä tee.
Totta. Kyynistää kyllä ihan takuuvarmasti.
Kyllä se etääntyminen seurakuntayhteydestä kyynistyttää ajan mittaan. Yritän kuunnella päivittäin paljon Radio Deitä ja Patmosta.
Itse kaipaan kovasti uskovien, työikäisten yhteyttä. Olen käynyt perusjumalanpalveluksissa harvakseltaan. Kiinnostaisi käydä vapiksen tilaisuuksissa ja Luther-säätiön jutuissa jos löytäisin ystäviä mutta ennenkaikkea yhteyden ja sitä toivoa, levollisuutta ja huomettomuutta jaksaa paremmin arjessa.
Helluntaiseurakuntakin meiltä löytyisi mutta koen sen varsin ahdistavaksi.
Löytyykö linjoilta muita samoin ajattelevia? Olisi kiva jutella?
Jotenkin tosi vaikea uskoa, vaikka tekisi mieli uskoa, että Jeesus on se "ihmelääke" joka parantaa kaiken henkisen vaivan, että se kuitenkaan totuus olisi.
Miksi jumala lähtökohtaisesti haluaa rangaista ikuisesti omia lapsiaan, elleivät sit päätä ottaa pelastusta vastaan elämänsä aikana?
Eikä jumala puutu millään tavalla, vaikka tietää mitä jokainen rikollinen suunnittelee ja sitten vielä toteuttaa.
Varmaan 99% tän palstan lukijoista pysäyttäis jonkun lappsenraisskaaajan tai IM-pommitttajan, jos tietäisi mitä se tyyppi juuri aikoo tehdä.
Jumala tietää tämän, mutta ei tee mitään, miten hän kestää itseään?
Onko kenelläkään kokemuksia noista Luther säätiön tilaisuuksista?