Yökyläläinen ilman riittävää vaatetusta..
Meillä on nyt 6 yötä ollut yökylässä poika, jolla ei ollut mukanaan muita vaatteita kuin shortsit, t-paita x2, vaihtokalsarit, kenkinä rocsit. Ja tälle viikolle on sattunut monenlaista keliä ja me ollaan lainattu verkkarit, takkia, kumppareita, sukkia... Ja poika jaksaa vielä vinoilla, jos ei ole oikeaa kokoa ja juuri äsken mun pojalleni sanoi ivallisesti, että eiks sulla oo ku 2 takkia (ulkoilu-)..?
11v poika, ei mikään ihan avuton nassikka.
Kommentit (66)
Yleensä kun mulle tulee tapailukumppani yökylään, se riisuu heti alasti.
Vinoiluun sanoisin heti että meille ei ole ostettu vaatteita sinua varten. Olisit tyytyväinen että saat edes jotain lainaan. Sinä olet jo sen ikäinen että olisi kuulunut huolehtia tarpeeksi sään mukaisia vaatteita mukaan.
No kumpparit ja takki on ollut tarpeen mustikkareissulla. Täällä on paljon kyitä, niin mielummin kumpparit. Parhaillaan sataa, lämpötila 15 astetta, mutta pojat ulkoilee, takki on tarpeen todella.
Pojan koti on 80km:n päässä, soittaminen ei tuottanut tulosta, vaan äitinsä juurikin kysyi voidaanko lainata kamppeita. Ja juu, olen pessyt nuo vähät vaatteet meidän pyykkien joukossa, no problem. En tiedä, ehkä siellä on sattunut joku ajatuskatkos, poika on ollut ennenkin meillä mutta paremmin varustein.
Vettä sataa kunnolla ja on 14 astetta lämmintä. Lapset ulkona ja eivät ihan t-paidassa ja shortseissa tarkenisi.
Poikasi olisi pitänyt napauttaa takaisin etteihän sinulla ole takkia ollenkaan.
Joo, kiitti ap, pienin muunnoksin tunnistan, kenestä puhut, mut mikäs siinä, nyppiikö sua nyt jokin erityisen pahasti muutenkin, jaa se vielä kanssamme.
Sanoi joku huoleton vanhempi mitä vaan, niin viikon vierailuun ap:n kuvailema varustus on liian vähäinen! Eikä ollut edes niitä lenkkareita, vaan crocsit kenkinä. Ne ei ole oikein soveliaat muuta kuin mökin vessapolulle. Ei niillä ainakaan jalkapalloa pelata eikä pyöräillä.
Minä en haluaisi velvoittaa ketään lasteni kaverin vanhempia pesemään poikani alkkareita enkä muitakaan vaatteita.
Kyllähän se lapsi pärjää kun pakko on, mutta onko osoitettu huolenpitoa, ajateltu isäntäperhettä, lapsen mukavuutta... ei ole.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 12:56"]Vinoiluun sanoisin heti että meille ei ole ostettu vaatteita sinua varten. Olisit tyytyväinen että saat edes jotain lainaan. Sinä olet jo sen ikäinen että olisi kuulunut huolehtia tarpeeksi sään mukaisia vaatteita mukaan.[/quote]
Tähän vastaukseen tulleista alapeukuista näkee just tasan sen, miksi nykypennut on nenäkkäitä paskiaisia.
Kun lapsi käyttäytyy huonosti, av-lehmien mukaan pitäisi vaan myötäillä ja ymmärtää ja hymistellä. Miten se lapsi sitten koskaan oppii käyttäytymään edes sinne päin, jos ei koskaan sanota napakasti miten kuuluu olla?
Kyllä mäkin olisin kyseiselle ISOLLE lapselle jo sanonut, että sinulla ei ollut sopivia vaihtovaatteita mukana, joten nyt saat sitä mitä täältä löytyy. Ota ensi kerralla omat vaatteet mukaan, niin ei tarvitse toisten vaatteita arvostella.
Ja jos ei suu pysy kiinni, niin ottaisin vaatteet veks ja passittaisin kotiinsa ja toivottaisin tervetulleeksi sitten kun on omat vaatteet ja hyvät käytöstavat mukana.
Ja tämähän olisi av:n mukaan tietysti aivan kamalaa lapsen traumatisointia, eiks niin? Sitten täällä valitetaan, kun naapurin pennut repii kukatkin penkistä, mutta kun eihän pilttejä sovi komentaa ollenkaan.
19, ei tuolla traumoja aiheuteta, mutta noloa on laskeutua samalle vinoilemisen tasolle, asiat voi hoitaa toisinkin.
Komppi 20:lle. Yksitoistavuotiaalle ei pidä vastata yksitoistavuotiaan tavoin, vaan aikuismaisesti. Voi sanoa, että "otathan seuraavalla kerralla itse vähän vaihtovaatteita mukaan, niin saat mieluisia ylle."
Mitä tulee vaihtovaatteiden tarpeeseen, niin toki, olisi pitänyt olla lämmin huppari ja jotkut pitkälahkeiset housut, samoin itse laittaisin yöpuvun ja lenkkarit. Mutta en kumppareita, niitä ei näin kuivilla keleillä käytetä meillä edes mustikkametsässä (jonne tosin en 11-vuotiasta pakottaisi kaverinsa kanssa muutenkaan, on meillä aikuisten hupi enemmänkin).
Lähtikö poika teille niin, että pakkasi itse, 11-vuotiaan on vähän vaikea hahmottaa vaatteiden tarvetta?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 12:56"]Vinoiluun sanoisin heti että meille ei ole ostettu vaatteita sinua varten. Olisit tyytyväinen että saat edes jotain lainaan. Sinä olet jo sen ikäinen että olisi kuulunut huolehtia tarpeeksi sään mukaisia vaatteita mukaan.[/quote]
Tähän vastaukseen tulleista alapeukuista näkee just tasan sen, miksi nykypennut on nenäkkäitä paskiaisia.
Kun lapsi käyttäytyy huonosti, av-lehmien mukaan pitäisi vaan myötäillä ja ymmärtää ja hymistellä. Miten se lapsi sitten koskaan oppii käyttäytymään edes sinne päin, jos ei koskaan sanota napakasti miten kuuluu olla?
Kyllä mäkin olisin kyseiselle ISOLLE lapselle jo sanonut, että sinulla ei ollut sopivia vaihtovaatteita mukana, joten nyt saat sitä mitä täältä löytyy. Ota ensi kerralla omat vaatteet mukaan, niin ei tarvitse toisten vaatteita arvostella.
Ja jos ei suu pysy kiinni, niin ottaisin vaatteet veks ja passittaisin kotiinsa ja toivottaisin tervetulleeksi sitten kun on omat vaatteet ja hyvät käytöstavat mukana.
Ja tämähän olisi av:n mukaan tietysti aivan kamalaa lapsen traumatisointia, eiks niin? Sitten täällä valitetaan, kun naapurin pennut repii kukatkin penkistä, mutta kun eihän pilttejä sovi komentaa ollenkaan.
[/quote]
Muistelin tässä omaa lapsuuttani, ja taisinpa pakata kylävaatteet 11 vuotiaana jo ihan itse. Äiti ehkä hieman opasti. Pojan olisi nyt itsekin pitänyt tajuta ottaa vaatetta mukaan, jos kerran on aikaisemminkin yökyläillyt.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 13:16"]
Komppi 20:lle. Yksitoistavuotiaalle ei pidä vastata yksitoistavuotiaan tavoin, vaan aikuismaisesti. Voi sanoa, että "otathan seuraavalla kerralla itse vähän vaihtovaatteita mukaan, niin saat mieluisia ylle."
Mitä tulee vaihtovaatteiden tarpeeseen, niin toki, olisi pitänyt olla lämmin huppari ja jotkut pitkälahkeiset housut, samoin itse laittaisin yöpuvun ja lenkkarit. Mutta en kumppareita, niitä ei näin kuivilla keleillä käytetä meillä edes mustikkametsässä (jonne tosin en 11-vuotiasta pakottaisi kaverinsa kanssa muutenkaan, on meillä aikuisten hupi enemmänkin).
Lähtikö poika teille niin, että pakkasi itse, 11-vuotiaan on vähän vaikea hahmottaa vaatteiden tarvetta?
[/quote]
Mun 12v poika olis pakannut tismalleen samoin, lisänä hammasharja, raudat ja peliohjain sekä parit pelit.
Tässäkin ketjussa joku ei hallitse nyt lainauksia ja lisäkomenttien laadintaa niiden kylkeen, sama kirjoittelija näkyy kommentoivan (tai siis ei-kommentoivan) tuossa Holiday club-ketjussa.
Hei ystäväiseni: kun lainaat, muista kirjoittaa se kommentti siihen perään viimeisenkin hakasulkeen JÄLKEEN. Ja lähetä vasta sen jälkeen viestisi.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 13:04"]
Vettä sataa kunnolla ja on 14 astetta lämmintä. Lapset ulkona ja eivät ihan t-paidassa ja shortseissa tarkenisi.
Poikasi olisi pitänyt napauttaa takaisin etteihän sinulla ole takkia ollenkaan.
[/quote]
No ihan asiaahan ap puhuu... itse en ilkeäisi omaa lastani tuolla varustuksella edes minnekään päästää, ja aikakin on niin pitkä, että ehkä korkeintaan mummolaan tai tätin luo... Mulla heräis kyllä tuosta "vaatevarastosta" vielä sekin kysymys, että huolehditaanko pojasta muuten hyvin, jos tuo on retuperällä. Itse epäilisin, että ei.
Hoh hoijaa 9! Asutaan järven vieressä. Metsä täynnä mustikoita. On tehty terassia. Harrastan puutarhanhoitoa. Melotaan, mutta ei todellakaan käytetä kumppareita, eikä takkia. Suomessa on kesällä lämmintä säällä kuin säällä. Helvetti tollaset vilukissat ei tajua ettei kesällä tarvi talvivaatetusta. No eri asia jos siellä metsässä ollaan tunti tolkulla. Me ei missään kerrostalobunkkerissa asuta vaan ihan luonnon keskellä. Tänään jatkuu puutarhanhoito ja taidan olla ihan paljain jaloin. Nokkosetkin kitken paljain käsin. Pue sä 9 vaan ne kumpparit jalkaan.
Minäkin veikkaan, ettei sen pojan äiti ole pakannut pojan romppeita, vaan poika on itse hoitanut homman, tai siis ei ole hoitanut kunnolla ainakaan. Ja sanonut äidilleen, että pakkasi jo...
Joten älkäähän nyt alkako tuosta mitään lastensuojeluasiaa vääntää, kun lapsi on ap:n kertoman mukaan aiemmin ollut kylässä riittävällä varustuksella.
Just tuossa varhaisteini-iässä lapset uhoaa osaavansa asioita, mutta eivät silti ihan hahmota esim. vaatteiden tarvetta koko viikon aikana (sitä ei moni aikuinen mieskään osaa...)
mikset passita nappulaa hakemaan kotoaan vaatteita, kun kyse oli vaan yökyläläisestä?