Onko paikka kodinhoitajia ts. kotipalvelutyöntekijöitä?
Kysyn nyt palkasta kuitenkin vaikka arvaan vastauksen; paljonko ansaitsette?
Työskentelettekö tavalliselle ihmisille vai pelkästään vanhuksille, vammaisille, jne?
Millaista työ käytännössä on?
Olen ajatellut kouluttautua tuolle alalle ja nyt mietin että kannattaako..
Kommentit (5)
Lähihoitajat tekee kotipalvelun töitä. Joidenkin ajat sitten valmistuneiden hoitajien kirjaustiedoissa saattaa kyllä lukea esim. Kh (=kodinhoitaja) Pirkko Petäjä, eikä Lh (=lähihoitaja). Itse olen epäpätevänä hoitajana saanut hieman päälle 2000e kk palkkaa ja sitten lisät... Olen työskennellyt lähinnä vain vanhusten parissa. Työ on raskasta ja välillä menee ylitöiksi,joskus on ollut päiviä kun ei ole ehtinyt edes ruokataukoa pitämään. Auto on töissä lähes välttämättömyys, itse kyllä välillä pyörällä taittanut matkoja, jos asiakkaat asuvat lähellä. Voin kertoa näin eri tiimejä kierrelleenä, että toisissa tiimeissä on paljon kiireisempää kuin toisissa...
Olen valmistunut kotityöpalvelujen ammattilaiseksi muutama vuosi sitten ja suosittelen alaa lämpimästi. Pistin yritykseni pystyyn valmistumisen jälkeen, samoin myös muutama muu opiskelukaverini. Tämä on ehdottomasti yksi tulevaisuuden ala, asiakkaita on hyvin ja uusia tulee. Palkkaa saat juuri sen verran kun teet töitä, siitä lähtee tietenkin pois yelit, alvit, verot, vakuutukset yms., mutta viivan allekin jää muutakin kuin hyvä mieli. Mihin kouluun ajattelit mennä? :)
Nykyisinhän nuo ovat lähhoitajia, erikoistuvat (vuoden) yleensä kuntoutukseen, sairaanhoito- ja huolenpitoon taikka vanhustyöhön. Kaikilla noilla suuntauksilla voi toimen/viran saada.
Palkka on 1900-2100€.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 22:02"]
Nykyisinhän nuo ovat lähhoitajia, erikoistuvat (vuoden) yleensä kuntoutukseen, sairaanhoito- ja huolenpitoon taikka vanhustyöhön. Kaikilla noilla suuntauksilla voi toimen/viran saada.
Palkka on 1900-2100€.
[/quote] Lähihoitajalla ei ole samaa koulutusta kuin kotityöpalveluihin erikoistuneella ammattilaisella. Joitakin samantapaisia kohtia voi olla, mutta ei paljon. Teen kotityöpalvelua opettavan koulun kanssa paljon yhteistyötä. Kotityöpalvelujen tutkinto antaa hyvät valmiudet monipuoliseen yrittäjyyteen, mutta myös palvelutaloissa osaamistamme on kiitelty. :) t. 4
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 17:43"]
Kysyn nyt palkasta kuitenkin vaikka arvaan vastauksen; paljonko ansaitsette?
Työskentelettekö tavalliselle ihmisille vai pelkästään vanhuksille, vammaisille, jne?
Millaista työ käytännössä on?
Olen ajatellut kouluttautua tuolle alalle ja nyt mietin että kannattaako..
[/quote]
Sen verran tiedän ettei kodinhoitajan ammattia edes ole enää.