Auttakaa autotietämätöntä!
Kumman ottaisit ja millä perusteella; Volkswagen polo 2004, ajettu 71 000 km vai Toyota corolla 2002, ajettu 117 000 km. Kumpi on kannattava valinta, hinnoiltaan melkein samat. Volkkareista mulla ei ole kokemusta, mutta Toyota taitaa olla luotettava, vaan onko liian "vanha"? Tarkoitus ostaa auto, jota en ole vuosiin vaihtamassa. En aja kovin pitkiä matkoja.
Ja tietääkö joku, onko Toyota, tai autot ylipäätään sisätilavuudeltaan pienempiä kolmiovisina?
Kommentit (29)
Ei ole vanhoja. Itsellä ollut 15 vuotta vanha auto eikä mitään vikoja. Tuohon aikaan tekniikka oli sellaista että kesti jos pellit kestää. Helmat kannattaa pitää ehjänä, puhki jos alkaa ruostua on vaikea korjata siististi
No uudempaa en nyt tähän hätään ota, velkaa en halua.
Saman mallin 3- ja 5-oviset versiot on yleensä yhtä tilavia sisältä. Farmari voi olla tilavampi takapenkiltä (katto voi olla korkeammalla)
Toyota ainakin on luotettava eikä kummassakaan ole kauheasti kilometrejä jos huollot on tehty ja öljyt vaihdettu. Volkswagen voi olla luotettava tai sitten ei, riippuu vähän mikä moottori siinä on. Ainakin Volkkarin 1,4 16v bensakoneesta on ollut paljon pahoja puheita.
Me just heivattiin vuoden 2003 malli susille juurikin kaikennäköisten takia. Joka huoltokerralla löytyi joku kampi tai akseli joka täytyi vaihtaa (välillä yli tonnin vikoja), akku posahti talvipakkasella vanhuuttaan, koko ajan ilmestyy erilaisia sähkövikoja, pari kertaa auto sammunut tienposkeen kesken ajon ja ilman mitään ennakkovaroitusta ja siinäpä sitten taas makselet. Omasta kokemuksestani siis mitä vanhempi auto, sitä suuremmat kulut. Mä ottaisin mahdollisimman uuden, jos on tarkoitus ajella sillä useampi vuosi vielä. Ehkä viisitoista vuotta sitten tekniikka oli sellaista joka kestää vaikka maailmanlopun, mut kymmenen vuotta sitten hankittu auto on kyllä niin täynnä kaikenmaailman vikaa ja kolotusta, että saa kyllä olla aika insinööri jos aikoo selvitä ilman jatkuvia korjauskuluja.
Ainakin sen, missä ei ole ajotietokonetta, koska aina löytyy paja, jossa sellaisen viat saa korjuutettua. Meillä on ollut Toyota, siinä meni syyläri paskaksi. Toisaalta tutulla taas volkkarissa sähkövikoja. Toyota sentään starttasi aina. Ja nykyinenkin japsi on vuosimallia 1998 ja katsastuksesta heittämällä läpi. Japsien ongelma on ruostuminen, eli usein pesuun.
Suosittelen japsia.
Ensimmäinen kysymys on itselläni se että miksi noilla on ajattu noin vähän?
Pololla alle 10 tkm vuoteen
Corollalla reilu 15 tkm vuoteen
Ovathan olleet kuitenkin päivittäisessä käytössä, että vaikka vain työmatkaa ja kauppareissua.. Autolle ei tee hyvää seistä käytämättömänä pitkiä aikoja.
Onko perushuollot tehty molempiin? Kannattaa kiinnittää huomiota öljyn vaihtoihin varsinkin, ettei nyt ole noin vähäisellä ajolla vaihdettu aina kilometrien mukaan vaan kerran vuoteen.. Jos halvimmassa huollossa, eli öljyn vaihdossa, on säästelty niin se kertoo jo jotain siitä miten autoa on pidetty muutenkin.
Jos kaikki on ok näiltä osin, sen mikä on ok arvioit tietenkin sinä, niin siitten kannattaa vielä soittaa merkkiliikkeisiin ja kysyä molempiin seuraavan määräaikais huollon hintaa, saat vähän käsitystä siitä mihin hintaan noita voisi pitää sinun paikkakunnalla kunnossa.
Tärkein ominaisuus on tietenkin se miltä nuo tuntuvat ajaessa, sitähän sinä autolla teet. Jos penkkiä ei autokaupassakaan saa myyjän kanssa säätämllä hyväksi niin ei sellaista autoa kannata ostaa. Tai jos huomaat koe-ajolla että et toisesta autosta näe hyvin johonkin suuntaan vaikka peilit on oikein säädetty niin se on aika turvaton. yms. yms. Näille kannattaa antaa aina suuri arvo siinä vaiheessa kun se tekniikkapuoli on kunnossa.
Mihin tarvit autoa. Paljonko noista on pyynti
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 12:39"]
Me just heivattiin vuoden 2003 malli susille juurikin kaikennäköisten takia. Joka huoltokerralla löytyi joku kampi tai akseli joka täytyi vaihtaa (välillä yli tonnin vikoja), akku posahti talvipakkasella vanhuuttaan, koko ajan ilmestyy erilaisia sähkövikoja, pari kertaa auto sammunut tienposkeen kesken ajon ja ilman mitään ennakkovaroitusta ja siinäpä sitten taas makselet. Omasta kokemuksestani siis mitä vanhempi auto, sitä suuremmat kulut. Mä ottaisin mahdollisimman uuden, jos on tarkoitus ajella sillä useampi vuosi vielä. Ehkä viisitoista vuotta sitten tekniikka oli sellaista joka kestää vaikka maailmanlopun, mut kymmenen vuotta sitten hankittu auto on kyllä niin täynnä kaikenmaailman vikaa ja kolotusta, että saa kyllä olla aika insinööri jos aikoo selvitä ilman jatkuvia korjauskuluja.
[/quote]
Tässä on kyllä viikon naismaisin vastaus, onneksi olkoon!
Pitäydy vaan haalariketjuissa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 12:39"]
Me just heivattiin vuoden 2003 malli susille juurikin kaikennäköisten takia. Joka mut kymmenen vuotta sitten hankittu auto on kyllä niin täynnä kaikenmaailman vikaa ja kolotusta, että saa kyllä olla aika insinööri jos aikoo selvitä ilman jatkuvia korjauskuluja.
[/quote]
Meillä autot on vuosimallia 1994 ja 1996, molemmat alkujaan isoja hyvinvarusteltuja edustusluokan autoja, jotka toimivat meillä ongelmitta vaikka vanhemmassa yli 500 000 km. Mutta mieheni onkin kätevä käsistään ja osaa tehdä huollot ennakoivasti itse. <3
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 12:45"]
Corollalla reilu 15 tkm vuoteen
[/quote]
Piti kirjoittaa reilu 10 tkm vuoteen.
Voi kun osais jotenkin arvioida, miten äkkiä noi kilometrit etenee :D Mua arveluttaa tossa corollassa vain se km-määrä ja vanhuus. Sen kyllä tiedän että ei ole ongelmaa käynnistyä talvellakaan ja normisti menee aina läpi katsastuksen.
Mä tarviin autoa kauppareissuille (2 km), töihin (3km) ja lapsen hoitoon vientiin (2,5km) + sitten käynhän kylässä sun muita tollasia ajoja, ja nuo on yhdensuuntaisia matkoja. Pyynti kummastakin oli hieman alle 6000 e.
http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/vikatilasto-2012/Sivut/default.aspx
vertaa vielä tuolla autoja.
Mutta kun mä nyt oikein pohdin tätä juttua, niin mua kiinnostaa vain se noiden ero, jos kriteerit olisi vuosimalli ja kilometrimäärä. + sitten ne volkkarin kokemukset. Huollot pitäis olla tehty tai jos ei ole, niin sehän ratkaisee sitten hyvin pitkälti mun ostopäätöstäni.
Eron huomaat parhaiten kun käyt ajamassa niillä, ihan tosi se tuntemus ajaessa merkitsee paljon.
Se että jollain oli hyvä volkkari ja toisen toyota hajosi x-ajassa ei oikein kerro mitään noista sinun harkinnassa olevista yksilöistä. Autot kun kootaan ympärimaailmaa tulevista osista ja samassa vuosimallissakin voi olla eri yksilöissä ihan eri alihankkijoiden tekemiä osia.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 13:00"]
Eron huomaat parhaiten kun käyt ajamassa niillä, ihan tosi se tuntemus ajaessa merkitsee paljon.
Se että jollain oli hyvä volkkari ja toisen toyota hajosi x-ajassa ei oikein kerro mitään noista sinun harkinnassa olevista yksilöistä. Autot kun kootaan ympärimaailmaa tulevista osista ja samassa vuosimallissakin voi olla eri yksilöissä ihan eri alihankkijoiden tekemiä osia.
[/quote]
Ostasin ton Corollan.
Meillä kakkosautona 2003 Toyota Avensis, ajettuna yli tuplaten tuo ja toimii :)
en ottaisi kumpaakaan, ovat toivottoman vanhoja