Miksei vuokranantajat halua neuvotella vuokratakuusta?
Ottaako moni vuokranantaja mieluummin 2kk vuokratakuun kelan maksusitoumuksella kuin että on heti rahat ite maksaa 1 kk takuuseen?(ite säästäny)
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en yksityisenä vuokranantajana ota kelan asiakkaita. Mulla on Tampereen keskustassa kaksi uutta yksiötä ja jonoksi asti luottokelpoisia vuokralaisia, jotka ovat valmiit maksamaan 2-3 kuukauden vuokravakuuden.
Itse sain Kelan asiakkaana kämpän (ja olen kyllä ns.luottokelpoinen, luottotietoni ovat kunnossa) ja maksoin vakuuden itse, toki olin saanut rahat äidiltäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti itselleni tulee sellainen olo, että jos ei pysty kahden kuukauden takuuta ihan itse maksamaan miten hyvin suoriutuu vuokranmaksusta. Halukkaita vuokralaisia yleensä on niin paljon tarjolla, että on varaa valita sellainen vuokralainen ettei tarvitse keskustella takuuvuokran suuruudesta.
ei tuo kerro mitään luotettavuudesta.
Ei, mutta kertoo maksukyvystä.
Tavallaan ymmärrän, että vuokranantaja haluaa varmistaa selustansa, mutta oikeasti Kelan asiakkaissa on varmasti valtaosa tunnollisia vuokranmaksajia kuitenkin. Kyse on lähinnä siitä, miten rahakäyttönsä priorisoi. Itse olen ollut työkyvytön 15 vuotta ja jokainen vuokra on tullut maksettua asianmukaisesti, sillä ensin maksetaan vuokra, sitten laskut ja juoksevat kulut, sitten kaikki muu. Säästössäkin on rahaa toisin kuin joillain töissäkäyvillä ystävilläni, jotka törsäävät kaiken, mitä käteen saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vuokranantajat, jotka eivät suostu Kelan takuuseen on yleisemmin niitä, jotka haluavat huijata takuuvuokrilla. Kannattaa siis varoa.
Ne joilla on vakuudessa omaa rahaa kiinni, ovat useasti myös huolellisempia vuokralaisia. 3 kertaa meilläkin on ollut Kelan vakuus ja 2 kertaa se kämppä on jäänyt aika surkeaan kuntoon. Enää en halua arpoa sen kanssa, omalla rahalla maksaneet ovat aina hoitaneet suhteensa kunnolla.
Meilläkin yksi varsinainen sankari suoraan sanoi ettei jaksa tehdä loppusiivousta, koska ei ole omaa rahaa kiinni takuuvuokrassa. Neuvoi oikein meitä, että pyytäkää päreiksi potkituista väliovista ja loppusiivouksesta korvaus kelan kautta :O
Kelan vuokratakuu pitäisi lähtökohtaisesti hyväksyä, koska automaattisen Kelan vuokratakuun kieltämisen voi tietyissä tilanteissa katsoa syrjiväksi. Toki vuokranantaja voi aina valita vuokralaisensa, mutta valintaa ei saisi tehdä syrjivin perustein. Hyväksyn itse vuokranantajana Kelan vuokratakuun, mutta haluan aina jonkinlaisen selvityksen maksukyvystä esim. onko työpaikkaa, onko opiskelija yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan mieluiten esimerkiksi Aalto yliopiston opiskelijoita, joilla maksukykyiset vanhemmat, tai työssäkäyviä. Koskaan ei muuten ole ollut yhtäkään, joka olisi nostanut asumistukea.
Mun lapset asuu omistamissani asunnoissa ja nostavat asumistukea, koska se on heidän oikeutensa. Yli 400 e vastikkeetonta rahaa pelkästä asumisesta, vain tyhmä jättää sen käyttämättä.
Pääomatulot pitää tietenkin osata muuttaa omaisuudeksi samantien.
Kiva että mainostat lakien porsaanreikiä julkisesti. Näinhän se kaikki kiva aina loppuu. t. Toinen tienaaja
Vierailija kirjoitti:
Minä kelpuutan vain 2kk ihan omalla rahalla.
Mistä te sen rahan alkuperän tiedätte? Ihan hyvin voi olla peräisin vanhemmilta, isovanhemmilta, kaverilta tai pikavippi kyseessä.
Eikä kukaan sitäkään yleensä vuokranantajalle huutele, jos saa asumistukea tai jää työttömäksi. Jotkut kun on pienipalkkaisessa työssä.
Musta jokainen saa itse päättää kenelle asuntonsa vuokraa, mutta ei voi niputtaa kaikkia vastoinkäymisiä elämässään kohdanneita huonommaksi ainekseksi.
Nim. merk. Jokaisen vuokra-asunnon olen jättänyt siistimpään ja parempaan kuntoon kuin missä se on sisäänmuuttaessa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti itselleni tulee sellainen olo, että jos ei pysty kahden kuukauden takuuta ihan itse maksamaan miten hyvin suoriutuu vuokranmaksusta. Halukkaita vuokralaisia yleensä on niin paljon tarjolla, että on varaa valita sellainen vuokralainen ettei tarvitse keskustella takuuvuokran suuruudesta.
Eipä se paljon luottamusta herätä vuokranantajaakaan kohtaan jos muutama satku sinne tänne kaataa diilin hopeatarjottimella.
Ainakin Helsingissä on kyllä vuokranantajan markkinat. Harvemmin vuokralaisella on mitään diiliä hopeatarjottimella antaa. Varsinkaan kun Kela on kuvioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan mieluiten esimerkiksi Aalto yliopiston opiskelijoita, joilla maksukykyiset vanhemmat, tai työssäkäyviä. Koskaan ei muuten ole ollut yhtäkään, joka olisi nostanut asumistukea.
Mun lapset asuu omistamissani asunnoissa ja nostavat asumistukea, koska se on heidän oikeutensa. Yli 400 e vastikkeetonta rahaa pelkästä asumisesta, vain tyhmä jättää sen käyttämättä.
Pääomatulot pitää tietenkin osata muuttaa omaisuudeksi samantien.Kiva että mainostat lakien porsaanreikiä julkisesti. Näinhän se kaikki kiva aina loppuu. t. Toinen tienaaja
Ei tuo ole porsaanreikä, tuo on tasa-arvoista kohtelua.
Tosin tänään Hesarin mielipiteissä joku oli sitä mieltä, että työttömälle ei tarvitse maksaa ansiosidonnaista, jos tilillä on rahaa. Säästäväisyydestä siis rangaistaisiin.
nykyisin kelan asiakkuus voi myös merkitä tt-asiakkuutta ja se taas merkitsee usein suuri a elämänhallinnallisia ongelmia. On helpompi vain sanoa heti kättelyssä kiitos, mutta ei kiitos, onnea asunnon etsimiseen, kuin ottaa riski riskivuokralaisesta. tässä tosin sitten voi itse auttaa asiaansa kertomalla vuokranantajalle enemmän kuin hän voi pyytää ja olemalla rehellinen. minulla esim. on nyt eräs toimeentulotuella elävä vuokralainen, jonka otin vuokralaiseksi vain siksi, että hän kertoi rehellisesti syyt miksi on ajautunut moiseen tilanteeseen. kun sain kuulla häneltä seikat, joita en olisi voinut kysyä tulevana vuokranantajana, oli helppo tehdä myönteinen päätös ja luottaa asuntoni hänelle asumiskäyttöön.
Voihan sitä yrittää neuvotella kuka sen kieltää
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä sen tiedät?? Asumistuki voi olla maksussa vuokralaisen omalle tilille, ei se automaattisesti ole maksussa vuokranantajan tilille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääomatulot pitää tietenkin osata muuttaa omaisuudeksi samantien.
No jos sun lapset on opiskelijoita ja ovat ruksineet hakemukselle, että asunto jossa asuvat ei ole vanhempien omistama vaikka se onkin, niin he ovat syyllistyneet petokseen ja kela kyllä perii asumistuet takaisin.....
Ja jos he ovat laittaneet ruksin oikein, maksimi asumistuki on alle satasen kuussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääomatulot pitää tietenkin osata muuttaa omaisuudeksi samantien.No jos sun lapset on opiskelijoita ja ovat ruksineet hakemukselle, että asunto jossa asuvat ei ole vanhempien omistama vaikka se onkin, niin he ovat syyllistyneet petokseen ja kela kyllä perii asumistuet takaisin.....
Ja jos he ovat laittaneet ruksin oikein, maksimi asumistuki on alle satasen kuussa...
Olet täysin väärässä. Nykyisin opiskelijat saavat yleistä asumistukea, jota saa ihan yhtä hyvin vanhempien kuin kenen tahansa vuokranantajan omistamaan asuntoon. Tämä muuttui muutama vuosi sitten. Ainoa vaatimus on se, että vanhemmat eivät itse saa asua samassa kiinteistössä kuin opiskelija.
Koskase ettei pysty itse maksamaan vuokravakuutta viittaa siihen että rahatilanne on heikko, ja tämä puolestaan voi jatkossa merkitä ongelmia myös varsinaisen vuokranmaksun suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääomatulot pitää tietenkin osata muuttaa omaisuudeksi samantien.No jos sun lapset on opiskelijoita ja ovat ruksineet hakemukselle, että asunto jossa asuvat ei ole vanhempien omistama vaikka se onkin, niin he ovat syyllistyneet petokseen ja kela kyllä perii asumistuet takaisin.....
Tosiaan, nykyään ei ole olemassa opiskelijan asumislisää, johon vaikutti se, asuuko vanhemman omistamassa asunnossa. Yleiseen asumislisään ei vaikuta se, kenellä on vuokralla.
Miksi ihmeessä kaikki Kelan asiakkaat olisi jotain huonoja vuokralaisia? Mistä esimerkiksi ensimmäistä kertaa omilleen muuttava 18v. saa 1800e vuokravakuusrahoja, kun on juuri ja juuri siinä iässä, että saa töitä tehdä ilman vanhemmilta anottua suostumusta? Vai onko vanhempiensa rahoilla elävä 18v. jotenkin parempi kuin Kelasta rahat hakeva 18v.?
Muuttaminen tulee muutenkin todella kalliiksi, kun saattaa joutua maksamaan kahden eri asunnon vuokraa yhden "välikuukauden"(=entisen asunnon irtisanomisaika) ajan. En itse ainakaan uskalla irtisanoa kämppää niin, että jää vain se yksi irtisanomiskuukausi aikaa etsiä uutta asuntoa, koska ei ole varmuutta siitä, saako uutta asuntoa. Sitten oletkin yhtäkkiä koditon. Etsin ensin uuden asunnon, sovin jotenkuten kohtuullisen vuokran alkamisajankohdan, ja sitten vasta irtisanon entisen. Näin tulee lisäkuluja, mutta ainakaan en menetä yöuniani kodittomuuden pelossa. Muuttoa varten joutuu sitten vuokraamaan mahdollisesti pakun ja jos ei avuliaita henkilöitä löydy lähipiiristä niin muuttomiehiä, mistä tulee lisäkustannuksia. Ja entisen asunnon takuuvuokraahan et saa takaisin kuin vasta sopimuksen päätyttyä, joten sinulla pitää olla ennen uuden asunnon vuokrasopimuksen allekirjoittamista joustoa kahden eri asunnon takuuvuokrien verran (sanotaan vaikka tuo 1800 e x 2 = 3 600e).
Nykyään pystyn tuon kaiken omilla tuloillani kattamaan, mutta nuorena opiskelijana sain vain haaveilla muuttamisesta. Pitkään asuin yhdessä asunnossa vain koska ei ollut varaa muuttaa pois. Silti hoidin aina vuokrat ja muutenkin elin asiallisesti. Olinko huono vuokralainen?
Ei minullakaan ollut eron jälkeen etsiessä vuokra-asuntoa sitä takuuvuokraa tilillä. Eksän kanssa ositus tekemättä, hänellä yhteisiä säästöjä, rahat kiinni miltei velattomassa asunnossa. Mutta luottotietoinen ihminen pystyy hakemaan käyttöluoton vuokravakuutta varten ja makselee sen sitten pieninä erinä takaisin. Aika moni tuntemani on ottanut takuuvuokraan luoton.
Itse voisin hyväksyä myös nuoren ihmisen kanssa vanhempien takauksen, jos nuori opiskelee hyvällä alalla ja vanhemmat on googlen, luottareiden ja verotietojen mukaan "kunnon ihmisiä", joilla hommat on hanskassa.
Kyllä siinä on iso ero, saako sen vakuuden Kelan sitoumuksella vai onko omaa rahaa/lainarahaa/vanhempienrahaa/sukulaisten rahaa. On se ihan eri olla vastuussa itselleen/sukulaiselleen/ystävälleen kuin "kasvottomalle" Kelalle.
Vierailija kirjoitti:
Ja mistähän vuokranantaja tietää, saako vuokralainen asumistukea? Ei yhtikäs mistään, jos tuki tulee vuokralaisen tilille, niin kuin yleensä tulee.
Opiskelijat maksavat itse taskuunsa.