Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Prisman pidetty työntekijä Pirjo, 78, joutui koko kevääksi pois töistä, lyttää hallituksen korona-toimet – "Siihen pystyvät hyvin kylmät ihmiset, joilla ei ole empatiaa"

Vierailija
01.08.2020 |

Pirjo Tiainen on palannut pitkän tauon jälkeen töihin Keravan Prismaan. Hallitukselle hän on suivaantunut.

– Tuntuu oudolta, että minun lapsenlapsen ikäiset, neljä nuorta naista, pystyvät ilmoittamaan, että "sinä et sitten mene töihin, etkä sinä hanki itse elantoasi", toteaa Pirjo Tiainen.
Eläkeläisillä tärkeä rooli työvoimapula-aloilla

Tiainen muistuttaa, että eläkeläisiä tarvitaan työvoimapulasta kärsivillä aloilla, oli koronaa tai ei, ja että asiasta on pidetty paljon ääntä.

– Esimerkiksi kaupan kassoilla on hyvin paljon eläkeläisiä.

Tiainen kulutti kevättä kävelemällä, kutomalla ja katsomalla elokuvia. Päättäjiä hän haluaa muistuttaa perustuslaista.

– Pykälässä 18 ihmisillä on oikeus ansaita toimeentulonsa työtä tekemällä ja vallan eli valtion tulee tukea sitä ja edistää. Eli tässä kohtaa mielestäni on mennyt aika pahasti pieleen, Tiainen sanoo työpaikallaan.
"Se on todella julmaa"

Hänellä ei riitä muutenkaan ymmärrystä hallituksen suhtautumiselle yli 70-vuotiaita kohtaan. Hän ottaa esimerkiksi kiellot nähdä muun muassa omaa puolisoaan.

– Joku saattoi olla 60 vuotta naimisissa ja lääkäri soittaa, että hän saattaa kuolla huomenna ja aviopuoliso ei pääse mukaan. Se ei ole pelkästään sydäntäsärkevää, vaan se on todella julmaa. Ja siihen pystyvät hyvin kylmät ihmiset, joilla ei ole minkään näköistä empatiaa. Sitä kaipaisin hallitukseen.

– Olisi hyvä, että päättämässä olisi sellaisia ihmisiä, joilla olisi elämänkokemusta, eikä mentäisi suoraan koulun penkiltä määräämään vanhojen ihmisten asioista, Tiainen toivoo.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/prisman-pidetty-tyontekija-pirjo-78…

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme arvostelua täällä. Eikö ole ihan hyvä, että joillekin työ maistuu? Niin paljon lorvailijoita on tässäkin maassa., kun ei mikään työ kelpaa.

Vierailija
22/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän rajoitukset tai siis suositukset on poistettu, joten suu kiinni.

Syksyllä saamme nähdä ovatko sairaalat täynnä koronapotilaita ja minkä ikäisiä potilaita ja montako iäkästä vapaasti liikkunutta on kuollut koronaan.

Kaikki nuo hallituksen antamat ohjeet olivat vain suosituksia. Poliisi ei vartioinut yhdenkään iäkkkään ihmisen kodin oven takana.

On melkein kiittämätöntä ja törkeää, että tuokin haukutaan, kun suositus tehtiin ihmisesten omaksi turvaksi ja suojaksi.

Luulin, että elämänkokemus ja ikä tuo ihmisille lisää viisautta ja joustavuutta ja ymmärrystä elämänkulkuun.

Mutta mitä vielä:  Vanhukset kitisee siitä, kun heitä suositeltiin omaksi turvakseen pysyttylemään kotonaan.

Monet nuoremmatkin pysyttelivat ihan vapaaehtoisesti, eivätkä edes lähettäneet lapsiaan kouluun.

Itsekästä porukkaa suomalainen vanhusväestö näyttää olevan, kertakaikkiaan tyrmistyttävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on tyhmää holhota.

80v ihminen varmaan tiedostaa riskin, mitä se kellekkään kuuluu, ennemmin olisin sakottamassa vaikka flunssaisena töihin ja julkisiin paikkoihin tunkevia. 

Olen myös sitä mieltä että ilman turvavyötä YKSIN ajavaa ei pitäisi sakottaa, itsehän siinä ottaa riskin.

Miksi ei puuhun kiipeämistä ole kielletty laissa, ihan yhtä vaarallista kuin vyöttä ajo?

Lipsahti vähän kiihossa offtopikiksi, mutta liippaa kyllä aihetta.

Vierailija
24/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se nyt hallitukselta ihan idioottimaista rajoittaa täysin keinotekoisen rajan mukaan kaikkia yli 70-vuotiaita. 69 vuotta on ok, mutta 70 vuotta ei. Nykyisinhän riskiryhmien kohdalta suositus on käyttää "yksilöllistä harkintaa", mikä olisi pitänyt olla alusta alkaen.

Vierailija
25/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänet yritettiin pitää elossa asettamalla meidät oikeasti työikäiset vaikeaan tilanteeseen jossa äärirajoilla teimme töitä kotoa ja samalla hoidimme kotona olevat lapset ja heidän koulunkäynnin ja kaikki tämä että riskiryhmään kuuluvat vanhukset kuten tämä Pirjo saisivat pitää henkensä. Mutta mitäpä vielä, tämä mummeli ottaa marttyyriasenteen eikä ymmärrä minkä uhrauksen muut tekivät vain hänen henkensä vuoksi.

Vierailija
26/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme arvostelua täällä. Eikö ole ihan hyvä, että joillekin työ maistuu? Niin paljon lorvailijoita on tässäkin maassa., kun ei mikään työ kelpaa.

Ei, ei ole hyvä. Meillä on nimittäin paljon nuoria jotka eivät saa mitään työtä mistään. Vanhukset ovat saaneet osansa, nyt on nuorten vuoro.

Vierailija
27/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mattilanori kirjoitti:

Mielestäni on tyhmää holhota.

80v ihminen varmaan tiedostaa riskin, mitä se kellekkään kuuluu, ennemmin olisin sakottamassa vaikka flunssaisena töihin ja julkisiin paikkoihin tunkevia. 

Olen myös sitä mieltä että ilman turvavyötä YKSIN ajavaa ei pitäisi sakottaa, itsehän siinä ottaa riskin.

Miksi ei puuhun kiipeämistä ole kielletty laissa, ihan yhtä vaarallista kuin vyöttä ajo?

Lipsahti vähän kiihossa offtopikiksi, mutta liippaa kyllä aihetta.

Se on vähän niin, että se turvavyöttä ajanut tulee kuitenkin sinne julkiseen sairaalaan hoidattamaan niitä vammojaan, tai jos kuolee, niin siitäkin tulee myös sellaisia julkisia kustannuksia, joita ei kateta uhrilta perittävillä maksuilla.

Nykyään tuntuu olevan paljon ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa muusta yhteiskunnasta irtonaisia saarekkeita, joiden toiminta ei vaikuta muihin. Ei se niin mene. Maailmassa on toki jonkin verran nykymaailmasta täysin irrallisia heimoja (onkohan niitä enää yksi tai kaksi?), mutta hekin ovat sitten sitä tiukemmin riippuvaisia oman kansansa ihmisistä.

Kyllä ne koronamummot kuitenkin haluavat sairaalaan, ja siellä henkilökunta joutuu heihin hoitopanosta käyttämään. Tämä kaikki ihan vain siksi, koska mummojen itsemääräämisoikeus.

Olen onnekseni kuullut harvakseltaan sellaisiakin vanhusten puheita, että heitä surettaa nuorten työpaikat ja hoitoalan työntekijöiden terveys, mutta lehdet taitavat tajuta, että tällainen typeryys vanhusten suusta myy. Harmi, että nämä Pirjot eivät taida juuri keskustelupalstoja lueskella tai antaa järkipuheen vaikuttaa.

Mitäs sinä, ku minä ite, minun lisäansiot, minä, minä, minun hoitopaikka koronaosastolla, minun lääkitys, minun happipullo... Jos Pirjot saisivat päättää...

Vierailija
28/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään mikä ei boomeripirjoja ja irma-liisoja v*tuttaisi? Varsinkin nuorempia naisia he usein vihaa ihan sielunsa pohjasta.

Vierailija
29/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Pirjo ei esitä ratkaisuja? Missä ne Pirjon vaihtoehtoiset toimintamallit? Eikö Pirjon elämänkokemusta omaavasta tuttavapiiristä löydy ratkaisuja?

Odotellaan innolla, koska aletaan kuulla niitä parempia ideoita? Sana on vapaa.

Etenkin tuo hoivakotien tilanne, antaa tulla, Pirjo! Jos muuten Pirjo valitukseltasi huomasit, niin nuoremmat ovat yrittäneet ja keksineetkin ratkaisuja tuohon vierailuongelmaan. Keväällä tosin oli semmoinen, kenties nuoremmille tutumpi asia, kiire käsillä, niin piti valita semmoinen epämukavampi, mutta varmemmin toimiva ratkaisu siihen hätään. Kyllä ne nuoret tajusi, ettei se ole mukavaa.

Onko Pirjo hyvin, hyvin kylmä ihminen, joka totesi, että antaa hoitolaitospotilaiden kuolla koronaan vaan?

Vierailija
30/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän eläkeikäiset yrittäjät ja hoitajat, mutta en alalla, johon on tarjontaa. Ihan hyviä ja ahkeria nuoria on. Oman ikäisistäni olen kaikkein suurimmat laiskurit kohdannut. T. 56-vuotias, joka itse kyllä on ahkera.

Vierailija
31/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tollasilla muumioilla pitäisi olla mitään asiaa työelämään muutenkana polkemaan palkkoja ja työehtoja. Kyllä se työvoimapula poistuu kun laitetaan palkka kuntoon, eikä kaupankassoista nyt mitään pulaa ole muutenkaan.

Jep, noihin hommiin on kyllä yllin kyllin tulijoita ilman mitään eläkepirjojakin.

S-ryhmähän ravintoloiden kiinni ollessa mm. työllisti sille Prismoihin ravintoloidensa henkilökuntaa, joka muuten olisi lomautettu.

Vierailija
32/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä korona-aika on jotain paljastanut, niin näiden ikäihmisten itsekkyyden.

Keväällä oli uutisissa jostain yli 70-vuotiaasta pariskunnasta, joka valitti miten törkeästi hallitus heitä kohtelee, kun joutuvat olemaan kotona, eivätkä pääse tansseihin, se kun on heidän rakas harrastus. Siinä uutispätkässä sitten tanssivat kahdestaan olkkarissaan ja valittivat kovaa kohtaloaan. Voi jumaliste, kaikki muutkin harrastuspaikat oli kiinni, moni lomautettu, talous romahtanut, lapset kotikoulussa samalla kun vanhemmat etätöissä, moni yksin asuva todella yksinäinen jäädessään kotiin töihin vaille harrastuksia ja muita kontakteja. Moni sairaalahoidossa tai jo kuollut korona vuoksi. Näillä eläke juoksee ja on seuraa toisistaan, mutta kun se hallitus on niin ilkeä, että kielsi meitä menemästä tansseihin!

Vierailija
33/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 78-vuotias on Prismassa viemässä jonkun nuoremman töitä oikeasti tarvitsevan työpaikan? Pirjo 78v voi jäädä kotiin eläkkeelle, ja Petra 28v saisi siitä työpaikan jonka turvin maksaa oma vuokra, perustaa perhe, jne. Ei ole itsekkyydellä rajaa jos pitää melkein haudan takaa vielä pantata työpaikkoja nuoremmilta :/

Vierailija
34/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirjo vaikuttaa todella julmalta. Minäminäminä käy edelleen töissä vaikka työikäisiä olisi jonoksi asti. Työvoimapula muka, vaikka vuokrafirmat ja kaupat ei edes reagoi hakemuksiin. Saattohoidossa olevien luokse päästettiin omaisia mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
35/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa jo toi "vie nuorempien työpaikan"-valitus!

Vierailija
36/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä meillä taas esimerkillinen suurten ikäluokkien edustaja: Omaan napaan tuijottava narsisti, itsekeskeinen marisija ja tietenkin maailman suurin uhri. Mitä nopeemmin tuo sakki kuolee pois, sen parempi, ja jos sen sanominen tekee musta erityisen epäempaattisen niin ei haittaa. 60-luvun lopulla ksipäille vanhemmille (suuria ikäluokkia tietenkin) syntyneenä olen kärsinyt tuosta sakista koko elämäni, joka paikassa. Nyt niistä osa nostaa ylisuuria eläkkeitä ja osa ei suostu lähtemään työpaikastaan pois, kun koko elämä ja identiteetti on sidottu siihen töissä käyntiin.

Vierailija
37/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä perkeleen takia 15 vuotta sitten elkeiän ohittanut vie työpaikan nuoremmilta?

No koska Hän on Niin Pidetty!

Vierailija
38/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tollasilla muumioilla pitäisi olla mitään asiaa työelämään muutenkana polkemaan palkkoja ja työehtoja. Kyllä se työvoimapula poistuu kun laitetaan palkka kuntoon, eikä kaupankassoista nyt mitään pulaa ole muutenkaan.

Muumiolla?? Koitapa oppia puhumaan asiallisesti ihmisistä, yläpeukuttajat samoin.

Miten hän muka polkee palkkoja ja työehtoja?? Miksi oletat noin? Tokihan hän saa työehtosopimuksen mukaisen palkan, tuskin tekis halvemmalla, toisin kuin moni nuori.

Vierailija
39/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa jo toi "vie nuorempien työpaikan"-valitus!

Miksi, kun se on totta?

Vierailija
40/110 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullan alta olisi sitten ollut vaikeampi haukkua pikku likka hallitusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi