Tarvitseeko ihminen ruokaa todella 5-6 kertaa päivässä vai riittääkö jos syö kerran-kaksi vuorokaudessa?
Mitä haittaa harvemmasta syömisestä siis on? Ystäväni saarnasi minulle, että pahoinpitelen itseäni kun syön niin harvoin. Olimme siis yhdessä mökillä, ja siellä kiinnitti huomiota ruokarytmiini. Syön harvoin, mutta täysrasvaista ruokaa, kasviksia joka päivä. En harrasta kahvileipiä vaan juon kahvini mustana.
Olen normaalipainossa.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Jos päivässä pitää syödä puoli kiloa kasviksia, niin saa olla varmaan aika isot ateriakoot, että saa ne mahdutettua yhteen tai kahteen annokseen.
Sekin käy, että punnitsee kasviksista sen puoli kiloa raakana, ja sitten valmistaa ruokaa. Kypsennettäessä nestettä haihtuu ja kasvikset näin kutistuvat. Minulle ei tuota mitään ongelmaa syödä esim. puolesta kilosta kasviksia valmistettu ratatouille-annos kerralla tai kahdella, tai paahdettua kukkakaalia. Puolen kilon pussi raakaa porkkanaa sen sijaan voisi tehdä tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin hammaslääkärissä. Esitietolomakkeessa kysyttiin kuinka usein syön, vaihtoehdot olivat muistaakseni: 2 kertaa päivässä, 3 kertaa päivässä, 4 kertaa päivässä, useammin, vaihtelevasti. Hampaidenkaan takia ei kannattaisi syödä mitään kymmentä kertaa päivässä.
Kuka nyt syö 10 kertaa päivässä? Ei kukaan. Xylitolipurkka on keksitty, se katkaisee happohyökkäyksen.
Jos sinulle sopii syöminen kerran päivässä tai kaksi tai kolme kertaa, niin hyvä.
My bad, unohdin että ketään tässä maailmassa ei ole sairaalloisen lihava syömistensä takia, sellainen johtuu vain ja ainoastaan geeneistä.
Tunnen ihmisiä, jotka syövät kerran kaksi päivässä ja ovat tosi lihavia, että eipä se ole se ratkaiseva tekijä. Jos harvoin syöminen sopii sinulle, hyvä niin, kaikille se ei sovi, eikä nämä kaikki ole ylipainoisia. Miksi se, että yksi tapa sopii yhdelle, toinen toiselle on sinulle niin vaikea hyväksyä?
No kai nyt ovat, kun erittäin todennäköisesti mättävät silloin kerran tai kaksi kitusiinsa epäterveellistä mättöä ja ihan liian suuria annoksia. Pienemmillä annoksilla harvemmin ei tule syötyä liikaa ja terveellisyysnäkökulmakin on helpompi huomioida. Sehän on tunnettu tosiasia, että nälkäisenä tekee huonompia valintoja ruuan suhteen kuin kylläisenä.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos päivässä pitää syödä puoli kiloa kasviksia, niin saa olla varmaan aika isot ateriakoot, että saa ne mahdutettua yhteen tai kahteen annokseen.
Sekin käy, että punnitsee kasviksista sen puoli kiloa raakana, ja sitten valmistaa ruokaa. Kypsennettäessä nestettä haihtuu ja kasvikset näin kutistuvat. Minulle ei tuota mitään ongelmaa syödä esim. puolesta kilosta kasviksia valmistettu ratatouille-annos kerralla tai kahdella, tai paahdettua kukkakaalia. Puolen kilon pussi raakaa porkkanaa sen sijaan voisi tehdä tiukkaa.
Ei niitä tarvitse punnita. Kun pitää huolen, että jokaisella aterialla on monipuolisesti kasviksia, tulee puoli kiloa kevyesti täyteen. Se kuulostaa määränä isommalta kuin onkaan.
Kukin tavallaan, minä syön 3päivässä, mutta varmasti voi hyvin se 5-6 kertaakin syövä. Tuskinpa kaikille etes sopii samanlainen rytmi.
Urheileva teini tarvitsee, sohvalla makaava mamma ei. Ei ole mitään sääntöä, joka sopii kaikille, vaan jokaiselle sopii erilainen ruokailumäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin hammaslääkärissä. Esitietolomakkeessa kysyttiin kuinka usein syön, vaihtoehdot olivat muistaakseni: 2 kertaa päivässä, 3 kertaa päivässä, 4 kertaa päivässä, useammin, vaihtelevasti. Hampaidenkaan takia ei kannattaisi syödä mitään kymmentä kertaa päivässä.
Kuka nyt syö 10 kertaa päivässä? Ei kukaan. Xylitolipurkka on keksitty, se katkaisee happohyökkäyksen.
Jos sinulle sopii syöminen kerran päivässä tai kaksi tai kolme kertaa, niin hyvä.
My bad, unohdin että ketään tässä maailmassa ei ole sairaalloisen lihava syömistensä takia, sellainen johtuu vain ja ainoastaan geeneistä.
Tunnen ihmisiä, jotka syövät kerran kaksi päivässä ja ovat tosi lihavia, että eipä se ole se ratkaiseva tekijä. Jos harvoin syöminen sopii sinulle, hyvä niin, kaikille se ei sovi, eikä nämä kaikki ole ylipainoisia. Miksi se, että yksi tapa sopii yhdelle, toinen toiselle on sinulle niin vaikea hyväksyä?
Sitä se on monelle, vaikea tajuta että emme ole ihmisinä kopioita ja jokaisella just sama tarve ravinnossa. Ei voi syödä useammin olematta lihava, 5 kertaa=jatkuvasti puputtamista, kaikki lihavat mättävät kokoajan roskaruokaa ja herkkuja jne...Vain minun tapani on ainoa oikea.
Mä oon nyt ollut 5 tuntia syömättä ja rupee jo vähän nälättään. Mitään ei ole tehnyt mieli. Mutta sitten kun olen kohta syönyt lounaan, niin koko loppu päivä tekee mieli syödä makeeta. Kumma juttu mutta näin se aina menee. Ehkä joku osaisi kertoa että miksi?
Ei todellakaan tarvitse , mieti entisajan ihmisiä, söivätkö hekin 100 kertaa päivässä ? ei.
tää yleinen "ohjeistus" syömisestä on tullu joltain "asiantuntijoilta" kellä ei oikeasti ole mitään tietoa mistään.
syöminen on ihan henkkoht asia jokaisella, miten on totuttanut oman kroppansa ravinnon saantiin ja erilaisiin rytmeihin.
on tosi monia ihmisiä jotka syövät esim 3h aikana paljon, ja sitten paastoavat loppu vuorokauden koska tämä heille sopii ja ovat tottuneet tälläiseen rytmiin, ihan omakohtanen asia miten tykkää vetää.
moni harrastaa myös paastoamista ja erilaisia ruokarytmejä sen takia koska kokevat olevansa väsyneitä jos syövät "yleise ohjeistuksen" mukaan kokoajan.
itse syön about 3 kertaa päivässä, olen todennut että tämä on mulle hyvä, olen hyvässä kunnossa oleva nuori mies.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nyt ollut 5 tuntia syömättä ja rupee jo vähän nälättään. Mitään ei ole tehnyt mieli. Mutta sitten kun olen kohta syönyt lounaan, niin koko loppu päivä tekee mieli syödä makeeta. Kumma juttu mutta näin se aina menee. Ehkä joku osaisi kertoa että miksi?
Makeanhimo on osin opittu tapa (oletko tottunut jälkiruokiin?), mutta pitkälti seurausta siitä, että aterioita ei ole koostettu oikein.
Se kai riippuu ihmisestä ja luultavasti myös siitä mihin on tottunut. Itse en kertakaikkiaan pysty syömään niin paljoa kerrallaan, että pärjäisin kahdella aterialla päivässä. Kolmella pärjään jollain lailla, neljästä viiteen paras, riippuu päivästä. Ja olen hoikka, aina ollut, ikinä ei ole tarvinnut miettiä mitä suuhun panee, joten kai on vaan jotenkin nopea aineenvaihdunta. Mutta jos jaksat hyvin kahdella aterialla etkä ahmi hirveästi nälissäsi niin mikäs siinä.
Syön kaksi kertaa päivässä ja voin hyvin. Olen myös erinomaisessa fyysisessä kunnossa ja liikun keskimääräistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verensokeri pysyy tasaisempana kun syö säännöllisesti vaikkapa 3 h välein. Ja auttaa myös hillitsemään nälkää siten ettei nälkä kerkeä paisua suureksi ja sit tulee hotkittua kaikkea mitä eteensä saa ennenkun pyörtyy.
Ei kaikilla heilahtele verensokeri. Eikä kaikkia rupea pyörryttämään, vaikka olisi syömättä vuorokauden putkeen, tai pidempäänkin.
Kun kerralla syö kunnolla eikä vain napostele jotain pientä "palaa", ei heti tule uudelleen nälkä.
Ei kaikki voi syödä kerrallaan niin paljoa, että pärjäisi puoli vuorokautta ilman verensokerin laskua. Napostelu on toki huono, mutta säännöllinen ja järkevä syöminen voi olla mitä vaan 2-5 kertaa vuorokaudessa väliltä. Olennaista on se mitä syö ja kuinka paljon, ei se kuinka monessa osassa sen syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verensokeri pysyy tasaisempana kun syö säännöllisesti vaikkapa 3 h välein. Ja auttaa myös hillitsemään nälkää siten ettei nälkä kerkeä paisua suureksi ja sit tulee hotkittua kaikkea mitä eteensä saa ennenkun pyörtyy.
Ei kaikilla heilahtele verensokeri. Eikä kaikkia rupea pyörryttämään, vaikka olisi syömättä vuorokauden putkeen, tai pidempäänkin.
Kun kerralla syö kunnolla eikä vain napostele jotain pientä "palaa", ei heti tule uudelleen nälkä.
Ei kaikilla. Mutta osalle tulee huono olo,jos ruokailujen väli on liian pitkä. En voi syödä mitään isoja annoksia kerralla tulee oksettava olo.
Hämmentävää miten syöminen ja toisten syöminen vie kaikki ajatukset.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täyttä pascapuhetta.
Itse aloin syömään kaksi kertaa päivässä kun aloitin laihduttamaan. Ihan tavallista kotiruokaa syön. Ei tule ahmittua, ihan hyvin jaksan tuolla ruokarytmillä. Viikonloppuisin jotain herkkuja syön myös. Nyt kolmessa kuukaudessa pudonnut painoa 10 kiloa. Sopii mulle.
1-3 kertaa riittää 8 tunnin aikaikkunassa.
Isosti rasvaa ja proteiinii koneeseen ja muutoin dusaat intermittent fastingii.
Hiukan ihmetyttää, jos joku sanoo syövänsä esim vain kerran päivässä. Eikö laske syömiseksi jatkuvaa pikkunapostelua vai juoko koko ajan energiajuomia tai olutta yms. Silloin onnistuisi minultakin, mutta ilman noita ei. 188/74
Minun ruokarytmi:
Klo 9 aamupala: puuro raejuustolla ja marjoilla
Klo 12 lounas: 100g lihaa/kalaa, peruna/pasta/riisi ja kasviksia sekä öljyä mausteeksi
Klo 16 välipala: rahka ja leipäviipale avokadolla
Tässä välissä treenit
Klo 19 illallinen: sama setti kuin lounaalla
Hyvin jaksaa ja paino pysyy hallinnassa.
Syö kunnolla? Mitä tarkoitat? Minä en esimerkiksi voi syödä mitään isoja annoksia, kun tulee huono olo,mutta ruuan koostumus on kunnollinen.