Tarvitseeko ihminen ruokaa todella 5-6 kertaa päivässä vai riittääkö jos syö kerran-kaksi vuorokaudessa?
Mitä haittaa harvemmasta syömisestä siis on? Ystäväni saarnasi minulle, että pahoinpitelen itseäni kun syön niin harvoin. Olimme siis yhdessä mökillä, ja siellä kiinnitti huomiota ruokarytmiini. Syön harvoin, mutta täysrasvaista ruokaa, kasviksia joka päivä. En harrasta kahvileipiä vaan juon kahvini mustana.
Olen normaalipainossa.
Kommentit (172)
Riippuu vähän määristä. Jos syö desin kerrallaan, on hyvä syödä 5-6 kertaa päivässä. Vähintään.
Mulla on IBS ja jos on liian pitkät ateriavälit tulee vatsa kipeäksi ja se turpoaa kauheaksi palloksi. Esim. jos jää aamupala väliin, niin lounaan jälkeen on ihan takuuvarmaa se, että iltapäivällä on vatsa kipeä ja turvoksissa. Aamiainen, lounas, iltapäiväkahvilla joku hedelmä, iltaruoka ja pieni iltapala on mulle sellanen rytmi, että sillä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on IBS ja jos on liian pitkät ateriavälit tulee vatsa kipeäksi ja se turpoaa kauheaksi palloksi. Esim. jos jää aamupala väliin, niin lounaan jälkeen on ihan takuuvarmaa se, että iltapäivällä on vatsa kipeä ja turvoksissa. Aamiainen, lounas, iltapäiväkahvilla joku hedelmä, iltaruoka ja pieni iltapala on mulle sellanen rytmi, että sillä pärjää.
Minulla on sama rytmi. Määrät on tosiaan aika pieniä per ateria. En tykkää venyttää vatsalaukkua kerran päivässä isolla ruokamäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin syömällä on helpompi laskea kalorit.
Mutta onko kaloreiden laskemisessa järkeä? Kai sitä osaa arvioida muutenkin omaa kulutustaan ja sopivaa ruokamäärää?
Meillä ainakin lapset syövät 4-5 ateriaa päivässä ja yhteinen ruokarytmi meillä on.
Vierailija kirjoitti:
Verensokeri pysyy tasaisempana kun syö säännöllisesti vaikkapa 3 h välein. Ja auttaa myös hillitsemään nälkää siten ettei nälkä kerkeä paisua suureksi ja sit tulee hotkittua kaikkea mitä eteensä saa ennenkun pyörtyy.
Minulla tuo toimii päinvastoin.
Jos syön 3 tunnin välein pieniä aterioita, on minulla koko ajan nälkä.
Mutta jos syön 2 runsasta ateriaa päivässä, ei tule nälkä pidemmänkään tauon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verensokeri pysyy tasaisempana kun syö säännöllisesti vaikkapa 3 h välein. Ja auttaa myös hillitsemään nälkää siten ettei nälkä kerkeä paisua suureksi ja sit tulee hotkittua kaikkea mitä eteensä saa ennenkun pyörtyy.
Mutta jos syön 2 runsasta ateriaa päivässä, ei tule nälkä pidemmänkään tauon aikana.
Varmaan se diabeetikoilla ja esidiabeetikoilla toimii jotenkin noin hassusti. Minulla pienet ateriat eivät saa aikaan mitään verensokerin heittelyitä tai piikkejä mihinkään suuntaan. Olen normaalipainoinen ja syön 5-6 pientä ateriaa päivässä (aamupala, lounas, päiväkahvi, päivällinen ja iltapala).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos syön 2 runsasta ateriaa päivässä, ei tule nälkä pidemmänkään tauon aikana.Varmaan se diabeetikoilla ja esidiabeetikoilla toimii jotenkin noin hassusti. Minulla pienet ateriat eivät saa aikaan mitään verensokerin heittelyitä tai piikkejä mihinkään suuntaan. Olen normaalipainoinen ja syön 5-6 pientä ateriaa päivässä (aamupala, lounas, päiväkahvi, päivällinen ja iltapala).
Ei se siitä johdu vaan pienissä annoksissa on vähemmän energiaa ja mitä useammin syö, sen useammin kehon täytyy suoltaa insuliinia. Kun keho käyttää polttoaineena rasvaa, se mahdollistaa pitkät ateriavälit ilman nälkää. Insuliini katkaisee sen rasvanpolttoprosessin, olipa diabetesta tai ei.
Minä syön 2-3 ateriaa päivässä, mutta ei minulla silloinkaan nälkä ole, ihmisen pitää kuitenkin syödä.
Ite aina syöny silleen että lounas ja päivällinen ehkä välipalan ja yleensä se on kasviksia tai hedelmälautanen. Aina saa kuulla että ethän sä syö mitään ei se 5-6 sovi itelle aina ummetus ja nyt kun rupesin pätkäpaastolle eli heivasin aamupalan ja syön lounaan yleensä kasviksia kananmunia ja ison kupin vettä sen kanssa. Välilpalalla tosiaan hedelmä kulho ja illalla keitto tai edellisen päivän sapuskat. Ei haluta herkkuja eikä enää tule napostelua vaan kaikki ok ja vatsakin voi paremmin.
Mulle sopii 4-6 kertaa päivässä, koska aamu alkaa aikaisin ja treenaan aktiivisesti. Ymmärrän kyllä jos joku vähemmän aktiivinen pärjää vähemmillä ruoilla ja tykkää syödä vain 2-3 kertaa päivässä. Yksilöitähän me ollaan
Minä syön joka toinen päivä. Vatsa rauhoittui kummasti ja olen paremmassa kunnossa kuin koskaan. Vettä tietenkin juon normaalisti.Ikää on jo 40++.