Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko ihminen ruokaa todella 5-6 kertaa päivässä vai riittääkö jos syö kerran-kaksi vuorokaudessa?

Vierailija
01.08.2020 |

Mitä haittaa harvemmasta syömisestä siis on? Ystäväni saarnasi minulle, että pahoinpitelen itseäni kun syön niin harvoin. Olimme siis yhdessä mökillä, ja siellä kiinnitti huomiota ruokarytmiini. Syön harvoin, mutta täysrasvaista ruokaa, kasviksia joka päivä. En harrasta kahvileipiä vaan juon kahvini mustana.
Olen normaalipainossa.

Kommentit (172)

Vierailija
121/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin hammaslääkärissä. Esitietolomakkeessa kysyttiin kuinka usein syön, vaihtoehdot olivat muistaakseni: 2 kertaa päivässä, 3 kertaa päivässä, 4 kertaa päivässä, useammin, vaihtelevasti. Hampaidenkaan takia ei kannattaisi syödä mitään kymmentä kertaa päivässä.

Vierailija
122/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen tarvitsee syödä vain kerran päivässä ja paastoilla aina välillä. Ihmistä ei ole luotu pupeltamaan kokoajan jotakin. Paastoaminen lisää aivosolujen uusiutumista ja nuorentaa ihmistä. Ei ole tarve syödä aamupalaa, lounasta, etenkään mitään välipalaa, illallista ja vielä iltapalaa. Pitäisi myös vältää viljatuotteita ja sokeria. Hedelmien syömine on pienissä määrin myös terveellistä, mutta jos syöt esim monta banaania tai kilon mandariineja, hedelmiatäkin tulee silloin melkoinen sokeripommi. Ruoan syöminen kerran päivässä on myös siitä todella hyvä, että tällöin ruoka maistuu todella hyvältä kun on oikeasti nälkä. Ihmisen on myös hyvä olla välillä nälässä eikä kokoajan olla pupeltamassa jotakin vehnäpullaa. Ihmiset ovat vain tottuneet siihen, että syö joka aamu muutaman vehdäpullan, sokerijogurttia, kaakaota, ja monta hedelmää ja viljoja sisältäviä puuroja. Ihmisen ei ole mitenkään pakko tai tarve syödä 5 kertaa päivässä. Kerran päivässä syöminen myös ehkäisee kaikilta sairauksilta eikä tule esim 2 tyypin diapeetesta. Ateriossa pitäisi myös välttää tärkelystä esim perunat sisältävät runsaasti tärkkelystä. Voit korvata perunat esim parsakaalilla ja salaatilla.

Sinä ehkä olet syönyt noin, mutta minä ja muut emme. Itse syön 5 kertaa päivässä, olen normaalipainoinen,olen aina ollut. Syön aamulla puuron ja leipää menee päivällä 2 ja illalla kaksi. Syön perunaa, pastaa ja riisiä. Ja jopa sitä pullaa . Ja ikää on 58 vuotta.

Nykypäivänä ei tunnetta kohtuullisuutta, tai osa ei tunne. Se on joko tai.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syönyt kaksi kertaa vuorokaudessa jo ainakin 15 vuotta. Hengissä ollaan eikä ongelmia löytynyt ainakaan viime vuoden työterveystarkastuksessa kun verikokeen tuloksia tutkivat.

Vierailija
124/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin hammaslääkärissä. Esitietolomakkeessa kysyttiin kuinka usein syön, vaihtoehdot olivat muistaakseni: 2 kertaa päivässä, 3 kertaa päivässä, 4 kertaa päivässä, useammin, vaihtelevasti. Hampaidenkaan takia ei kannattaisi syödä mitään kymmentä kertaa päivässä.

Kuka nyt syö 10 kertaa päivässä? Ei kukaan. Xylitolipurkka on keksitty, se katkaisee happohyökkäyksen.

Jos sinulle sopii syöminen kerran päivässä tai kaksi tai kolme kertaa, niin hyvä.

Vierailija
125/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aumupala, lounas ja päivällinen, kas kun en saa kuin kolme ateriaa näistä. Iltapala voi olla voileipä ja maito, ei tarvita mitään ruokaa varsinaisesti. Itse en syö iltapaloja, aamupalakin on pelkkä kahvi ja voileipä.

Vierailija
126/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten ainesosat ja vitamiinit imeytyy. Keski-iässä huomaa kun koskee. Pitäisi olla jotain lisäravinteita ihmisille, jos ei mene enempää alas.

Vierailija
127/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat yksilöitä, joilla on yksilölliset tarpeet. Huippu-urheilija tarvitsee luonnollisesti enemmän ruokaa kuin sohvaperuna jne. 

Vierailija
128/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveen ihmisen haima tuottaa insuliinia, joka kyllä tasaa verensokerinousut. Sitä varten haima on olemassa. Tutkimuksissa ei havaittu eroa 3 vs 6 ateriaa päivässä syövien laihdutustuloksissa. Kannattaa syödä aterioita niin miten omaan päivärytmiin sopii parhaiten. T. ravintoterapeutti

Juu tuottaa haima insuliinia ja siirtää ne ylimääräiset hiilihydraatit rasvavarastoiksi. Insuliini lihottaa.

Liika kalorimäärä lihottaa. Jopa jotkut fitnesskisaajat vetää lavakuntoon asti hiilaridieetillä. T: ravintoterapeutti

Lopeta nyt se terapeuttilarppaus kun et aiheesta mitään tiedä. Kukaan ei vedä itseään kisakuntoon "hiilaridieetillä" koska se sitoo vettä kehoon. Ennen kisapäivää ei juuri muuta vedetä kuin kaloritonta juomaa ja jotain tonnikalaa, salaattia tms. joissa todella vähän nettohiilareita.

Normaalissa treenissä toki hiilareita kuluu ja menee, ja se on hyvää polttoainetta ihmiselle jonka kulutus on moninkertaista toimistorottaan nähden.

Montako kisavalmennettavaa sulla on ollut? Viimeisellä viikolla tankataan hiilareita sopivasti, että lihakset täyttyvät. Kisapäivänä kehonrakentajat syövät reilusti suolaa ennen lavaa, että saavat lihaksiinsa paineisen lookin. Mutta lässytä sinä nyt sitten, että suola pöhöttää ja kerää nestettä kehoon. Todellisuus on kisakunnossa kuitenkin jotain ihan muuta. Mutta mistäpä minä ammattivalmentajana mitään tietäisin.

Kisaamisesta tuli mieleen, että Suomen bodaus ja valmennustaso on huono, eihän täältä ole 15 vuoteen tullut muita kovia bodareita kuin Mika Sihvonen.

Minäpä en ottaisi näitä bodareita esimerkiksi missään terveellisyyteen liittyvissä asioissa, vrt Bull mentula. Jos vetää jotain s....niin turha saarnata terveellisyydestä.

Vierailija
129/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miten ainesosat ja vitamiinit imeytyy. Keski-iässä huomaa kun koskee. Pitäisi olla jotain lisäravinteita ihmisille, jos ei mene enempää alas.

Apteekit ja kaupat ovat pullollaan vitamiini ja hivenainevalmisteita. Sieltä vaan valitsemaan itselle tarpeelliset. 

Vierailija
130/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päivässä pitää syödä puoli kiloa kasviksia, niin saa olla varmaan aika isot ateriakoot, että saa ne mahdutettua yhteen tai kahteen annokseen.

Vierailija
131/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 3 kertaa päivässä, koska ilman aamupalaa en kykenisi itse tekemään mitään.

Lounas on kevyt ja harvemmin päivälliseksikään on mitään turhan raskasta ruokaa.

Välipaloja tai iltapaloja en harrasta.

Vierailija
132/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt syö 10 kertaa päivässä? Ei kukaan. Xylitolipurkka on keksitty, se katkaisee happohyökkäyksen.

Jos sinulle sopii syöminen kerran päivässä tai kaksi tai kolme kertaa, niin hyvä.

My bad, unohdin että ketään tässä maailmassa ei ole sairaalloisen lihava syömistensä takia, sellainen johtuu vain ja ainoastaan geeneistä. 

Vierailija
133/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos päivässä pitää syödä puoli kiloa kasviksia, niin saa olla varmaan aika isot ateriakoot, että saa ne mahdutettua yhteen tai kahteen annokseen.

Ei tarvitse. Ihan normaali annoskoko riittää. Esimerkiksi yksi porkkana painaa keskimäärin 65g. Jos syöt kaksi porkkanaa on jo yli viidennes puolesta kilosta täynnä. Siihen päälle yksi isompi tomaatti (n. 200g) ja onkin jo 3/5 täynnä. 

Vierailija
134/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin radiossa pakistiin että ranskalaiset syövät pitkä kaavan mukaan koko perheen kesken yhdeltä ja kahdeksalta (katolinen perinne). Sosiaalinen kontrolli pitää sooloilut kurissa. Ja jostain kuulin, että jos ranskalainen näkee lihavan, niin sitä luullaan joko amerikkalaiseksi tai mielenterveystapaukseksi.

Eivät syö perheen kanssa klo 13, kun ovat töissä ja koulussa. Klo 11 syödään siellä lounas. Ja näitä pitkiä päivällisiä syödään vain viikonloppuisin. Ranskalaiset syö 3x päivässä. Ranskalaiset tekevät pitkää työpäivää.

Sosiaalinen kontrolli tarkoittaa sitä, että lihavia syrjitään rabänskalaisessa yhteiskunnassa. Siellä normi on naiselle olla hoikka, normaalipainoinen ei riitä. Siksi ranskalaiset naiset tupakoivat tupakoivat niin paljon, pitävät painoansa kurissa siten.

Vierailija
135/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

My bad, unohdin että ketään tässä maailmassa ei ole sairaalloisen lihava syömistensä takia, sellainen johtuu vain ja ainoastaan geeneistä. 

Tunnen ihmisiä, jotka syövät kerran kaksi päivässä ja ovat tosi lihavia, että eipä se ole se ratkaiseva tekijä. Jos harvoin syöminen sopii sinulle, hyvä niin, kaikille se ei sovi, eikä nämä kaikki ole ylipainoisia. Miksi se, että yksi tapa sopii yhdelle, toinen toiselle on sinulle niin vaikea hyväksyä?

Vierailija
136/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön nykyään neljä kertaa päivässä. Ennen en syönyt koskaan aamiasta, mutta nykyään syön kasvismunakkaan, lounaalla syön paljon kasviksia ja kanaa tai kalaa, sitten välipala ja päivälliseksi syön tuorekaurapuuron siemenillä, pähkinärouheella ja marjoilla. 

Vierailija
137/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rupesin syömään kolme kertaa päivässä. Illallisen ja aamiaisen välissä vähintään 12 tuntia. Olen vuodessa laihtunut kymmenkunta kiloa. Ei vaivaa nälkä, eikä enää myöskään nälkäkiukku, kuten joskus kun aina pienen näläntunteen kohdalla otin välipalaa.

Vierailija
138/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verensokeri pysyy tasaisempana kun syö säännöllisesti vaikkapa 3 h välein. Ja auttaa myös hillitsemään nälkää siten ettei nälkä kerkeä paisua suureksi ja sit tulee hotkittua kaikkea mitä eteensä saa ennenkun pyörtyy.

Ei kaikilla heilahtele verensokeri. Eikä kaikkia rupea pyörryttämään, vaikka olisi syömättä vuorokauden putkeen, tai pidempäänkin.

Kun kerralla syö kunnolla eikä vain napostele jotain pientä "palaa", ei heti tule uudelleen nälkä.

Vierailija
139/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syönyt kaksi kertaa vuorokaudessa jo ainakin 15 vuotta. Hengissä ollaan eikä ongelmia löytynyt ainakaan viime vuoden työterveystarkastuksessa kun verikokeen tuloksia tutkivat.

No, silloin tuo sopii sinulle. Minulle taas ei sovi. Pakko syödä minimissään 4 kertaa, muuten tulen äkäiseksi ja väsyttää ja paleltaa ja kun en voi kerralla syödä mitään isoa annosta. Itse olen pysynyt terveenä ja hyvinvoivana syömällä niin.

Vierailija
140/172 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verensokeri pysyy tasaisempana kun syö säännöllisesti vaikkapa 3 h välein. Ja auttaa myös hillitsemään nälkää siten ettei nälkä kerkeä paisua suureksi ja sit tulee hotkittua kaikkea mitä eteensä saa ennenkun pyörtyy.

Ei kaikilla heilahtele verensokeri. Eikä kaikkia rupea pyörryttämään, vaikka olisi syömättä vuorokauden putkeen, tai pidempäänkin.

Kun kerralla syö kunnolla eikä vain napostele jotain pientä "palaa", ei heti tule uudelleen nälkä.

Tuokin on yksilöllistä ja etenkin se, miten paljon kuluttaa vaikuttaa asiaan. Itse teen fyysistä työtä ja urheilen, joten todellakin on nälkä jo 3h päästä vaikka syön kunnolla. Kunnolla ei minulle tarkoita ähkyä. 

t. eri