Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Aurinkorasva vaaraksi pikkulapselle.

Vierailija
09.07.2013 |

Yle: Aurinkorasva vaaraksi pikkulapselle

Tiistai 9.7.2013 klo 08.40

Yle kertoo aurinkorasvojen vaikuttavan haitallisesti alle kolmivuotiaiden lasten kehitykseen ja kasvuun. Jopa lapsille tarkoitetut aurinkorasvat voivat olla haitaksi pienelle lapselle.

Vaatetus on pikkulapselle paras suojaus auringon porotusta vastaan. (COLOURBOX)

Ylen mukaan lapsen ohuen ihon läpi imeytyy helposti aurinkorasvojen suoja-aineita, jotka käyttäytyvät lapsessa hormonin kaltaisesti.

Aurinkorasvojen kemialliset aineet saattavat haitata alle kolmevuotiaan lapsen kehitystä ja kasvua.

Pieni määrä silloin tällöin ei ole lapselle vaaraksi, mutta suurille alueille ei aurinkorasvaa kannata levittää. Pienet lapset tulisi suojata auringolta ennen kaikkea vaatteilla.

Lähde: Yle

VEERA VISAPÄÄ
veera.visapaa@ilmedia.fi

http://www.iltalehti.fi/terveys/2013070917243497_tr.shtml

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

paras suoja on on olematta suorassa auringon paisteessa yli 15 min. varjossakin saa auringonsäteilyä jos on ulkona. ja ulkoileminen jos aurinko paistaa liian voimakkaasti

olisi hyvä välttää. hyvä idea toi fysikaalinen suoja, onko se vaaraton? täytyy googlettaa lisää tästä.

Vierailija
22/30 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

googlasin fysikaalisen suojan, luulin että se olisi jotain luonnonvoidetta tai jotain, mutta siinä ei taida olla mitään eroa, ne on kemiaallinen tai fysikaalinen aurinkovoide, kemiaallinen absorboi säteilyä ja muuttaa lämmöksi, fysikaalinen heijastaa säteet.  mutta molemmat ovat kemiaalliset keinotekoaineet? tuskin se on paljon kemiaallista suojaa parempi, molemmat kemikaaliaineita täynnä. eikö voi vaikka laittaa jotain luonnollista öljyä? 

Muistan nähneeni jonkun dokumentin, miten jenkkiläinen? kundi keksi sen aurinkovoiteen tekemisen ja myymisen kun oli jossain Tahitilla ja näki kuten papuasit tai  siis alkuperäisasukkaat siinä saarella (en nyt muista oliko Tahiti vai Hawaji vai muu mutta joku saari) niin ne suojasi

ihoaan jollain LUONNOLLISELLA jutulla, kookoksrn maidolla? Mun täytyy ehdottomasti googlettaa. jos löytyy siinä "miten keksittiiin aurinkovoide".

mutta siis on mahdollista suojautua auringolta luonnollisestikin, ilman kemikaallisia aineita.

Vierailija
24/30 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kookosöljyä luontaistuote kaupasta. En tiedä mitä suojakerrointa vasstaa, tuskin on korkea, mutta on ainakin iholle hyväksi. Samoin olen kuullut että sinkkivoide toimii sillälailla että se heijastaa säteet pois iholta, eli onko siis fysikaalinen suoja. Ainakin sitä saa lähes kaikista kaupoista ja on edullinen

Vierailija
25/30 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sinkkkivoide mielestäni vain silloin jos ongelmia ihon kanssa, mulla oli muutama vuosi sitten paha ruusufinni ja joku ärsytys ehkä kloorivedestä kun kävin uimassa, vielä ruusufinnit sellaiset laajat punaiset läikät nenäpielissä ja leualla,kesällä sitten aurinko ärsytti vielä enemmän, lääkäri määräsi sinkkiä sisältävää voidetta, mielestäni sitä saa laittaa vain hoitotarkoituksiin, tosin en tiedä olenko oikeassa.

Vierailija
26/30 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 10:47"]

ei sinkkkivoide mielestäni vain silloin jos ongelmia ihon kanssa, mulla oli muutama vuosi sitten paha ruusufinni ja joku ärsytys ehkä kloorivedestä kun kävin uimassa, vielä ruusufinnit sellaiset laajat punaiset läikät nenäpielissä ja leualla,kesällä sitten aurinko ärsytti vielä enemmän, lääkäri määräsi sinkkiä sisältävää voidetta, mielestäni sitä saa laittaa vain hoitotarkoituksiin, tosin en tiedä olenko oikeassa.

[/quote]

Et ole, sitä saa ihan marketeista esim. vauvan vaippa-alueen suojaksi.

Vierailija
27/30 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen tuon tiennyt. En ole koskaan Suomessa käyttänyt aurinkorasvaa lapsilla ja itsellänikin todella harvoin. Aina on tavalliset vaatteet riittäneet suojaksi. Kädet, jalat ja kasvot tottuvat nopeasti kestämään aurinkoa kun ulkoilee päivittäin. Eri asia sitten kun mennään "etelään" jossa aurinko on lähempänä ja polttaa helpommin. Siellä olen ensimmäisinä päivän laittanut fysikaalistasuojaa sisältävää aurinkorasvaa kaikille kohtiin jotka jäävät vaatteiden ulkopuolelle. Ei sitäkään tarvitse jatkuvasti lisätä. Kerran päivässä riittää ja iho tottuu pian aurinkoon.

t: vaaleiden kesällä kauniisti ruskettuneiden lasten äiti.

Vierailija
28/30 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kookosöljy on hyvä vaihtoehto. jos on pakko olla auringon paisteessa vaikka työn takia, käyttäisin vaatteita suojaksi sekä luonnollista öljyä jos olisi pakko valita. mutta tärkeimpänä pidän eniten sitä, että

ei saa ottaa aurinkoa vieläpä tunnin ajan jos on liian suuri auringonsäteily, aina kun menen rannalle näkee niin paljon ihmisiä vaan makaamassa siellää ja huomaa että yli 20 minuuttia ovat olleet. se on niin vaarallista. kannattaa välttää olemaan liian kauan auringon paisteella. jo 15 min. voi olla vaarallinen jos kova paiste. kannattaa välttää auringon ottaminen yli 15 min. jos on tosi kova auringon paiste. ei ne suojat mitään auta niin paljon ja ovat vielä kyseenalaisiakin.

paras suoja on varota ja vähentää se auringonpaisteelle liika altistuminen.

Vierailija
29/30 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko että ne aurinkorasvat on kellekään terveellisiä, aikuisillekaan. Itse en ole ikinä käyttänyt - en vaan ole sitten auringossa niin paljoa että palan, tai peitän itseni vaatteilla ja hatulla jos on pakko olla. 

"lääkäri määräsi sinkkiä sisältävää voidetta, mielestäni sitä saa laittaa vain hoitotarkoituksiin, tosin en tiedä olenko oikeassa."

Et ole oikeassa. Se ei ole haitallista kellekään, ja sinkkikä sisältää esimerkiksi monet vauvan peppurasvat joita saa perusmarketeista.

Vierailija
30/30 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä se ero, että nuo kemialliset aurinkosuoja-aineet käyttäytyvät elimistössä estrogeenin tavoin, fysikaaliset aurinkosuoja-aineet (titaanidioksidi) eivät sitä tee. Täälläkin on sitten ollut juttua siitä, onko nanopartikkelikokoinen titaanidioksidi hyvä juttu. Isommalla partikkelikoolla se on vähän kuin savea iholla, suojaa auringolta, mutta ei imeydy elimistöön.

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 10:37"]

googlasin fysikaalisen suojan, luulin että se olisi jotain luonnonvoidetta tai jotain, mutta siinä ei taida olla mitään eroa, ne on kemiaallinen tai fysikaalinen aurinkovoide, kemiaallinen absorboi säteilyä ja muuttaa lämmöksi, fysikaalinen heijastaa säteet.  mutta molemmat ovat kemiaalliset keinotekoaineet? tuskin se on paljon kemiaallista suojaa parempi, molemmat kemikaaliaineita täynnä. eikö voi vaikka laittaa jotain luonnollista öljyä? 

Muistan nähneeni jonkun dokumentin, miten jenkkiläinen? kundi keksi sen aurinkovoiteen tekemisen ja myymisen kun oli jossain Tahitilla ja näki kuten papuasit tai  siis alkuperäisasukkaat siinä saarella (en nyt muista oliko Tahiti vai Hawaji vai muu mutta joku saari) niin ne suojasi

ihoaan jollain LUONNOLLISELLA jutulla, kookoksrn maidolla? Mun täytyy ehdottomasti googlettaa. jos löytyy siinä "miten keksittiiin aurinkovoide".

mutta siis on mahdollista suojautua auringolta luonnollisestikin, ilman kemikaallisia aineita.

[/quote]