Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raha tulee rahan luo

Vierailija
01.08.2020 |

Mitä kokemuksia teillä on tästä, että raha tulee rahan luo?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa, Kreikassa ja Espanjassa osaavat varmaan kertoa kokemuksia, kun Angela-täti ja Sanna-tyttö kantavat sinne rahasäkkejä.

Vierailija
22/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten kaveri ei maksa velkaansa muutamaa kymmentä euroa? Laittaa minut huonoon valoon osoittamalla etten esimerkiksi voi ostaa ruokaa,koska minulla ei ole rahaa kun joudun pyytämään lainaamani summan takaisin.Minulla on kyllä rahaa,mutta miksi kaverini toimii noin?ohis mutta osaisitteko te vastata ikuisuuskysymykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin rahastosijoittamisen viime keväänä ja olen nyt +12,6 % plussalla, vaikka kurssit on kyykännyt koronan takia aika ikävästi.

Käytännössä olet siis vain menettänyt rahaa, niin kuin 99% sijoittajista, jotka pistävät joka kuukausi rahaa "sijiotuksiin".

Raha ei pörssissäkään häviä mihinkään, vaan näiden 99 prosentin rahat menevät sille yhdelle prosentille, joka oikeasti rikastuu sijoituksillaan.

Se sinun 12.6% on pelkkää jossittelua, jos olisit myynyt osakkeesi sekunti sitten, niin olisit saanut 12.6% miinus verot ja kulut, nyt ei kukaan tiedä paljonko niistä saa ja kuten kevät osoitti, saa olla tosi nopea, jos aikoo saada edes omansa pois.

Pörssi ei ole mitään nollasummapeliä, jossa yhden voitto on aina toisen häviö.

Otetaan esimerkiksi kuvitteellisen firman X osake.

1. Firma listautuu pörssiin, ja Pekka ostaa osakeannista yhden osakkeen hintaan 1 €.

2. Kurssit nousee, ja Matti ostaa Pekalta saman osakkeen hintaan 2 €. Kurssit nousee ja laskee, kunnes firma menee lopulta konkurssiin. Vuosien saatossa firma saavutti kuitenkin sen verran menestystä, että Matti ehti saada osakkeellaan 5 € arvosta osinkoja, kun inflaation vaikutus otetaan huomioon.

Sekä Pekka että Matti tienasi osakkeellaan. Kuka tässä mielestäsi hävisi rahaa ja millä perusteella?

Huippuosingoillakin tuon rahamäärän saaminen kestää 50 vuotta ja vaikea kuvitella, että konkurssiin menossa oleva yritys pystyisi maksamaan tappiollisesta tuloksestaan huippuosinkoja.

Koska pörssillä ei ole omaa setelipainoa, niin ainoa tulonlähde on osingot ja toiset sijoittajat. Köyhät ja tyhmät sijoittajat maksavat rikkaiden voitot.

Lihavoimani kohta on hyvä osoitus siitä, että puhut täyttä paskaa.

Firma X voi olla vaikka pieni ja suht tuntematon lääkekehitysyhtiö, joka onnistuu kehittämään toimivan lääkkeen koronaan ja myymään sitä hyvällä voitolla. Tällöin sen osakkeen arvo voi helposti satakertaistua hetkessä. Firma voi pärjätä pari vuotta hienosti ja maksaa huipputuloksestaan hyviä osinkoja. Sen jälkeen alkaa alamäki, kun koronarokote ja muitakin toimivia koronalääkkeitä tulee laajasti saataville. Pari vuotta myöhemmin firma voi olla jo konkurssissa, kun myyntiä ei enää ole eikä uudet lääkekehitysprojektit ota tuulta siipiensä alle.

Vierailija
24/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin rahastosijoittamisen viime keväänä ja olen nyt +12,6 % plussalla, vaikka kurssit on kyykännyt koronan takia aika ikävästi.

Käytännössä olet siis vain menettänyt rahaa, niin kuin 99% sijoittajista, jotka pistävät joka kuukausi rahaa "sijiotuksiin".

Raha ei pörssissäkään häviä mihinkään, vaan näiden 99 prosentin rahat menevät sille yhdelle prosentille, joka oikeasti rikastuu sijoituksillaan.

Se sinun 12.6% on pelkkää jossittelua, jos olisit myynyt osakkeesi sekunti sitten, niin olisit saanut 12.6% miinus verot ja kulut, nyt ei kukaan tiedä paljonko niistä saa ja kuten kevät osoitti, saa olla tosi nopea, jos aikoo saada edes omansa pois.

Miten niin menettänyt rahaa? Selitäs vähän sitä matikkaa, jolla teet plussasta miinusta.

Jos pistät tonnin kuussa rahastoon, niin sinun tililtä häviää 12000 euroa vuodessa ja tämä 12000 euroa siirtyy sille, joka oikeasti rikastuu pörssissä. 

Tietääkseni se 12000e + tuotto on hänellä sillä arvo-osuustilillä eikä ole hävinnyt minnekään. Mutta jos sillä rahalla olisi ostanut jotain niin omistaisi alle 12000e arvotonta rojua.

Vedät mutkia liian suoriksi. Jos rahalla olisi ostanut esim. kultaa, se olisi nyt ostohintaa arvokkaampi, koska kullan hinta on noussut.

Vierailija
25/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun laitan uhkapelikoneeseen tai lottoon rahaa, niin ei kyllä tule raha rahan luo...

Raha tulee niiden luo, jotka on käyttänyt rahaa uhkapelikoneiden hankkimiseen ja lottokoneiston pyörittämiseen.

Vierailija
26/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas joku idiootti joka luulee että sijoittaminen on nollasummapeliä, ja sijoitusten tuotot ovat pois toisilta sijoittajilta. Ei se kuule noin mene.

Minä olen sijoituksillani tienannut kymmeniätuhansia euroja ja vauhti näyttää vain kiihtyvän.

Vierailija
27/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asuntolainaa 0,03% korolla, ja samanverran säästöjä 2,5% säästötilillä joka on riskitön talletussuojan piirissä. Maksamma Amex Platinumista 720e /vuosi ja sillä hinnalla saamme 4 hengen lennot Eurooppaan pari kertaa vuodessa pisteillä, ilmaisen matkavakuutuksen (joka on huippu kattavuudeltaan), ja ilmaisen Lounget (4 hengen lentokenttä kahvilat on melko tyyriitä, vielä jos haluaa juhlistaa matkan alkua muutamalla lasilla viiniä). Autot on uudet eikä niistä tuli katsastus tai korjauskuluja. Kodinkoneet on varaa hankkia parhaimmat jolloin niitä ei tarvitse uusia usein, ja usein niihin tulee jo 5 vuoden takuut mukana. Laadukkaat vaatteet kestää, mulla on Joutsenen untuvatakki 12v vanha, klassinen tyyli eikä mitään kuluman merkkejä. Rahat tuottaa myös pientä korkoa riskittömänäkin, ja osa on riskisijoituksissa joista tulee suuremmat tuotot- mutta pääoman voi myös menettää. 

Vierailija
28/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee välillä heikommin, mutta sitten yhtäkkiä PAM - joka paikasta tulee jotain. Nyt viimeisin esimerkki: odottelin työttömyyspäiväraharatkaisua pitkään, tuli karenssi, mutta sainkin työkokeilupaikan ja se menee karenssin "edelle", eli karenssista huolimatta maksetaan korvausta (netto 795 e/kk). Tämän lisäksi sain toisesta asuinmaasta veronpalautukset yli 800 e, työkokeilupaikan pomo ei usko ettei sen tarvitse maksaa mulle mitään, mutta maksaa silti palkkaa 100-300 e viikossa. Hänen sisko maksaa mulle 150 e / kk, että auttaisin talon viikkosiivouksessa. Asun siis työkokeilupaikassa ja olen täällä täydellä, ilmaisella ylläpidolla. Mummo soitti viime viikolla, että oli ajatellut mua ja oli laittanut 300 e mun säästötilille....

Kuulostaa rikkaan suvun lapsen helpolta elämältä missä voi vähän leikkiä karensseilla sun muuta.   Työkokeiluun tutulle kun asumisetkin löytyy ja  pomot siskoineen apuun.

Korja atoki jos olen väärässä

Vierailija
29/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä meneekö tämä samaan kategoriaan, mutta sen olen huomannut että mitä enemmän on rahaa käytettävänä, sitä enemmän on mahdollista säästää.

Esim. varaan ulkomaanmatkat niin että bookkaan hotellit ja lennot erikseen, ei koskaan pakettimatkoja. Säästän satasia. Samoin latasin bussikortin koko vuodeksi, säästin siinäkin pari sataa. Mutta jos ei olisi varaa matkustella, tai ei olisi 395 euroa pistää bussikorttiin, niin ei olisi mahdollista säästää tuolla tavalla.

Tuon tapaiseen säästöön riittää kyllä 1-2 kuukauden palkan puskurirahasto. Sen jälkeen ei oikeastaan ole säästöpotentiaalia.

Vierailija
30/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaikka vain sijoitukset. Jos on varaa sijoittaa, saa sitä kautta lisää rahaa. Vaikkapa sijoitusasunto.

Vierailija
31/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssi ei ole mitään nollasummapeliä, jossa yhden voitto on aina toisen häviö.

Otetaan esimerkiksi kuvitteellisen firman X osake.

1. Firma listautuu pörssiin, ja Pekka ostaa osakeannista yhden osakkeen hintaan 1 €.

2. Kurssit nousee, ja Matti ostaa Pekalta saman osakkeen hintaan 2 €. Kurssit nousee ja laskee, kunnes firma menee lopulta konkurssiin. Vuosien saatossa firma saavutti kuitenkin sen verran menestystä, että Matti ehti saada osakkeellaan 5 € arvosta osinkoja, kun inflaation vaikutus otetaan huomioon.

Sekä Pekka että Matti tienasi osakkeellaan. Kuka tässä mielestäsi hävisi rahaa ja millä perusteella?

Huippuosingoillakin tuon rahamäärän saaminen kestää 50 vuotta ja vaikea kuvitella, että konkurssiin menossa oleva yritys pystyisi maksamaan tappiollisesta tuloksestaan huippuosinkoja.

Koska pörssillä ei ole omaa setelipainoa, niin ainoa tulonlähde on osingot ja toiset sijoittajat. Köyhät ja tyhmät sijoittajat maksavat rikkaiden voitot.

Pörssillä ei ole omaa setelipainoa ja juuri siksi pörssiyhtiöiden kasvu ei synny tyhjästä. Se syntyy pörssiyhtiöiden työntekijöiden työpanoksesta, joista osa menee heidän palkkaansa ja osa omistajille.

Tuo mitä puhut "rikkaiden voittojen maksamisesta", se pätee ainoastaan aktiivisiin sijoittajiin. Jos sijoittaja itse päättää olla passiivinen indeksisijoittaja, ei rikas (tai köyhäkään) spekulantti pääse hänen varallisuuteensa käsiksi. Heidän pitää ottaa voitot toisilta aktiivisilta pelureilta. Indeksisijoittaja taas saa markkinoiden keskimääräisen tuoton, tapahtui pörssissä mitä hyvänsä.

Vierailija
32/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee välillä heikommin, mutta sitten yhtäkkiä PAM - joka paikasta tulee jotain. Nyt viimeisin esimerkki: odottelin työttömyyspäiväraharatkaisua pitkään, tuli karenssi, mutta sainkin työkokeilupaikan ja se menee karenssin "edelle", eli karenssista huolimatta maksetaan korvausta (netto 795 e/kk). Tämän lisäksi sain toisesta asuinmaasta veronpalautukset yli 800 e, työkokeilupaikan pomo ei usko ettei sen tarvitse maksaa mulle mitään, mutta maksaa silti palkkaa 100-300 e viikossa. Hänen sisko maksaa mulle 150 e / kk, että auttaisin talon viikkosiivouksessa. Asun siis työkokeilupaikassa ja olen täällä täydellä, ilmaisella ylläpidolla. Mummo soitti viime viikolla, että oli ajatellut mua ja oli laittanut 300 e mun säästötilille....

Kuulostaa rikkaan suvun lapsen helpolta elämältä missä voi vähän leikkiä karensseilla sun muuta.   Työkokeiluun tutulle kun asumisetkin löytyy ja  pomot siskoineen apuun.

Korjaan.

Olen yksinhuoltajaäidin lapsi ja vielä velikin löytyy. Välillä on ollut todella tiukkaa, mutta äiti ei esim ole koskaan mitään tukia edes hakenut (paitsi varmasti lapsilisät). Äiti on koulutukseltaan sairaanhoitaja, mutta noussut urallaan muihin töihin ja on nyt kovapalkkainen. Mummo oli lääkäri, vaari duunari.  

Vierailija
33/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaan.

Olen yksinhuoltajaäidin lapsi ja vielä velikin löytyy. Välillä on ollut todella tiukkaa, mutta äiti ei esim ole koskaan mitään tukia edes hakenut (paitsi varmasti lapsilisät). Äiti on koulutukseltaan sairaanhoitaja, mutta noussut urallaan muihin töihin ja on nyt kovapalkkainen. Mummo oli lääkäri, vaari duunari.  

Ja lisään vielä, ettei mun ollu tarkoitus mitenkään "leikkiä karensseilla". Ottaahan se päähän, kun joutui ensin äidiltä ottamaan apua vastaan. Eikä hän edes suostunut ottamaan mitään takaisin. Tein sitten hänellekin koti- ja pihatöitä, josta hänelle oli enemmän hyötyä, kuin parista satasesta.

Vierailija
34/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaan.

Ja lisään vielä, ettei mun ollu tarkoitus mitenkään "leikkiä karensseilla". Ottaahan se päähän, kun joutui ensin äidiltä ottamaan apua vastaan. Eikä hän edes suostunut ottamaan mitään takaisin. Tein sitten hänellekin koti- ja pihatöitä, josta hänelle oli enemmän hyötyä, kuin parista satasesta.

Eihän sulla ole ollut mitään hätää jos aina on sänky ja ruokaa kotona tai mummolla.

Mutta erikoinen työkokeilu , missä se on ja mitä teet?

35/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se vähän tahtoo mennä.

Asiaan ei sinänsä vaikuta itse raha esineenä, vaan kyllä taustalla on aina ihminen, lähtökohdat on vain usein epätasa-arvoiset.

Tiedän molempia ihmisiä, niitä keillä ei ole paljoa ollut alkuun, mutta ovat onnistuneet vaurastumaan, sekä niitä keillä on ollut hyvä (esim. peritty) omaisuus pohjana, mutta ne rahat ei ole pysynyt tallessa.

on tietty helpompi alkaa tienaamaan sijoittamalla jos on vaikka 10000€ YLIMÄÄRÄISTÄ vs. että pitäisi 800€ tuen jälkeen tai edes 2000€ palkan jälkeen ensin maksaa kaikki pakolliset menot ja lopuilla koittaa vaurastua.

Lama-aikana rikkaat rikastuu kun monet asiat halpenee(esim. asunnot) ja ne kellä on ylimääräistä tuolloin saa ne pilkkahintaan.

Itse olen jotain tältä väliltä, asunnon olen onnistunut hankkimaan, mutta juuri muuta omaisuutta ei ole kertynyt, tykkään käyttää rahaa ja ostaa itselle nautintoja.

Vierailija
36/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin menettänyt rahaa? Selitäs vähän sitä matikkaa, jolla teet plussasta miinusta.

Jos pistät tonnin kuussa rahastoon, niin sinun tililtä häviää 12000 euroa vuodessa ja tämä 12000 euroa siirtyy sille, joka oikeasti rikastuu pörssissä. 

Taidat olla ihan hiton yksinkertainen tapaus jos ihan aidosti olet tätä mieltä. Mihin tämä edes perustuu? Jos ostat osakkeita suoraan tai rahaston kautta, niin ainut fakta on, että jonkun pitää myydä omistamansa arvopaperi (shorttausta ym. ei huomioida tässä) - hän on joko ostanut sen halvempaan, samaan tai korkeampaan hintaan kuin mihin hän sen myy - et voi tietää mikä näistä pitää paikkansa.

Epäilen, ettet ole kovin älykäs tai varakas.

Voit muuten katsoa pörssistä kauppojen vastapuolia - jos esim. myyjä on Nordnet, niin arvopaperin (osakkeen) luultavasti möi kaltaisesi yksityishenkilö. Kumoaa siis ajatuksesi jostain varakkaiden salaliitosta.

Vierailija
37/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mattilanori kirjoitti:

Lama-aikana rikkaat rikastuu kun monet asiat halpenee(esim. asunnot) ja ne kellä on ylimääräistä tuolloin saa ne pilkkahintaan.

Tuo on hyvä pointti, jota etenkin velkavivulla sijoittavien ja sijoituksissa "all in" olevien kuukausisäästäjien kannattaa miettiä. Miksi niin moni ostaa osakkeita tai muita sijoituksia kalliilla ja myy halvalla? Osalla syynä on heikot hermot, mutta joillakin huonot päätökset johtuu taloudellidesta pakosta. Tässäkin koronadipissä moni joutui myymään osakkeitaan, kun lomautus iski yllättäen päälle ja työttömyyskorvausten saamisessakin kesti paljon odotettua pidempään. Monet sai jatkaa elämäänsä ja kuukausisäästöjään kuten ennenkin, ja moni pystyi hyötymään muiden ahdingosta laittamalla pörssiin tavallista enemmän rahaa.

Pointti siis on, että vaikka olisi kuinka päättänyt jatkaa kuukausisäästöjään ja holdaamaan osakkeitaan hamaan tappiin asti, sitä ei välttämättä pysty tekemään. Samalla tavalla kuin raha tulee rahan luo, myös vaikeudet johtaa usein uusiin vaikeuksiin: Ei riitä että korona vie työt alta ja tulot romahtaa, vaan samaan syssyyn osakkeita on pakko myydä halvalla jotta saisi laskut maksettua.

Vierailija
38/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetuttu, jolla rahaa enemmän kuin pystyy koskaan mihinkään kuluttamaan, sai nuorena (jo silloin hyvin varakas) lastenhoidosta palkaksi keskusta-asunnon. Vanhempi hyväntahtoinen pariskunta ei tarvinnut sitä enää ja ajattelivat antaa sen mukavalle lapsenpiialle.

Oli siis mennyt rikkaisiin naimisiin tämä tuttava, jos ihmettelette miten lastenhoitaja voi kieriä rahassa.

Vierailija
39/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mattilanori kirjoitti:

Tuo on hyvä pointti, jota etenkin velkavivulla sijoittavien ja sijoituksissa "all in" olevien kuukausisäästäjien kannattaa miettiä. Miksi niin moni ostaa osakkeita tai muita sijoituksia kalliilla ja myy halvalla? Osalla syynä on heikot hermot, mutta joillakin huonot päätökset johtuu taloudellidesta pakosta. Tässäkin koronadipissä moni joutui myymään osakkeitaan, kun lomautus iski yllättäen päälle ja työttömyyskorvausten saamisessakin kesti paljon odotettua pidempään. Monet sai jatkaa elämäänsä ja kuukausisäästöjään kuten ennenkin, ja moni pystyi hyötymään muiden ahdingosta laittamalla pörssiin tavallista enemmän rahaa.

Pointti siis on, että vaikka olisi kuinka päättänyt jatkaa kuukausisäästöjään ja holdaamaan osakkeitaan hamaan tappiin asti, sitä ei välttämättä pysty tekemään. Samalla tavalla kuin raha tulee rahan luo, myös vaikeudet johtaa usein uusiin vaikeuksiin: Ei riitä että korona vie työt alta ja tulot romahtaa, vaan samaan syssyyn osakkeita on pakko myydä halvalla jotta saisi laskut maksettua.

Koronadippi1sessä meni muutama kymppitonni sisään. nyt odotellaan syyskuun dippi2sta...

Vierailija
40/68 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä maksaa kaikesta suhteessa enemmän. Tämä lausuttiin ääneen jo 1800-luvulla.

Jos on rahaa, voi asua keskustassa ja silti ajaa autolla ja pukeutua lämpimästi. Työpaikka voi tarjota aterioita, työvaatteita tai muita etuja. Kotona ei ole pakko kököttää.

Vähävarainen asuu kauempana, kulkee pyörällä tai bussilla, käyttää aina samoja vaatteita, maksaa ruokansa ja muunkin itse. Ja loppujen lopuksi viettää enemmän aikaa vaatimattomassa kodissaan.