HS Naissurmista
Vuosina 2002-2019 parisuhdesurmien naisuhreja oli 321. Hämmentäviä huomioita jutusta on se, että etenkin iäkkäät naiset päätyivät aviomiestensa murhaamiksi. Toinen hämmentävä juttu on, että miten järkyttävän sekaisin ja väkivaltaisia jotkut miehet ovat kuten päätarinan Pete.
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on Euroopan johtavia maita mitä tulee naisiin kohdistuvassa parisuhdeväkivallassa.
Miksi nainen pysyy väkivaltaisessa suhteessa?
Pelosta. Moni tuli murhatuksi juuri sen takia, että yritti lähteä.
Tämä. Tunnen tälläkin hetkellä erään, joka on kaksi kertaa yrittänyt erota pitkästä avioliitosta ja ottanut miehen takaisin, koska on pelännyt tulevansa tapetuksi muuten. Lähestymiskielto on sanahelinää. Ei se estä hullua lähestymästä ja tappamasta.
Eikä väkivalta yleensä ala heti. Mekin olimme olleet kolme vuotta yhdessä ennen ensimmäistä raivokohtausta. Raivareita seurasi aina anteeksipyytely, tuli kukkia ja rakkaudentunnustuksia. Sitä uskoi että toinen katuu oikeasti. Alkuun raivareiden välillä saattoi mennä pari vuotta, edellinen väkivallanteko ehti unohtua. Sitten välit tihenivät. Lopulta tajusin, että olen hengenvaarassa ja onnistuin eroamaan. Onneksi miehellä oli silloin viidenkympin kriisi ja vapaudenkaipuu. Mies soittelee edelleen.
Jälkikäteen olen tajunnut että tämän miehen oma äiti ja veli yrittivät aluksi varoitella minua miehen äkkipikaisesta luonteesta, mutta en ymmärtänyt vihjeitä. Narsisti osaa olla kaunopuheinen, ja nuorena ja naiivina menin retkuun.
Ja tosiaan jos unohdettais ne ulkomaalaiset tästä keskustelusta. Suomessa on paljon naisiin kohdistuvaa perheväkivaltaa. Se on fakta. Itse uskon että 1900-luvun sotien traumat heijastuvat vielä minun sukupolveeni. Uskon että seuraava sukupolvi on viisaampaa. Minulla on kaksi poikaa ja vaikka molemmat ovat joutuneet todistamaan kun heidän äitiään hakataan, olen yrittänyt kasvattaa heidät niin että he kohtelisivat hyvin sekä itseään että muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat vahvempia fyysisesti, mitä sitten on laukaisevia syitä tapausten takana? On myös henkistä väkivaltaa, mikä ei näy tilastoissa. Miehiä kuolee väkivaltaisesti tuplasti enemmän kuin naisia.
Parisuhteessa henkistä väkivaltaa käyttää se joka käyttää fyysistäkin väkivaltaa. Eli mies.
Eikös törkeä parisuhdeväkivalta ole varsin tasa-arvoista Suomessa? Osin selittynee toki naisen pitkään kokemalla parisuhdeväkivallalla, mikä sitten johtaa törkeään parisuhdeväkivallan tekoon. Alla linkki THL:n yhteenvetoon, missä mm. toteavat 2010 tehdyssä tutkimuksessa fyysistä väkivaltaa tai sillä uhkailua kokeneen naisista 17% ja miehistä 16%. Yllättävän tasa-arvoista.
https://thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/tasa-arvon-tila/vakivalta-j…
LÄHIsuhde, ei parisuhde. Miehen kokemassa törkeässä väkivallassa myös tekijä on useimmiten mies, esim. isä-poikasuhteet.
Väkivaltaiset miehet ovat yleensä kasvaneet väkivaltaisissa perheissä eli ensin hekin ovat olleet uhreja. Lapsiin kohdistuvaan väkivaltaan pitäisi puuttua hyvin herkästi, jotta nämä kohtalot voitaisiin välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat vahvempia fyysisesti, mitä sitten on laukaisevia syitä tapausten takana? On myös henkistä väkivaltaa, mikä ei näy tilastoissa. Miehiä kuolee väkivaltaisesti tuplasti enemmän kuin naisia.
Parisuhteessa henkistä väkivaltaa käyttää se joka käyttää fyysistäkin väkivaltaa. Eli mies.
Eikös törkeä parisuhdeväkivalta ole varsin tasa-arvoista Suomessa? Osin selittynee toki naisen pitkään kokemalla parisuhdeväkivallalla, mikä sitten johtaa törkeään parisuhdeväkivallan tekoon. Alla linkki THL:n yhteenvetoon, missä mm. toteavat 2010 tehdyssä tutkimuksessa fyysistä väkivaltaa tai sillä uhkailua kokeneen naisista 17% ja miehistä 16%. Yllättävän tasa-arvoista.
On olemassa parisuhdeväkivaltaa ja lähisuhdeväkivaltaa. Parisuhdeväkivallassa uhri ja tekijä ovat keskenään parisuhteessa. Lähisuhde voi olla isä, äiti, ukki, veli tms. Käytännössä Lähisuhdeväkivallasta kun puhutaan, tilastoja vääristää pikkupoikien kokema lähisuhdeväkivalta.
Olenkin miettinyt että miksi ne tilastot näyttää siltä. Kuitenkin kuolonuhrit nimenomaan parisuhdeväkivallassa on lähes pelkästään naisia. Lasten kokema perheväkivalta on hirveä asia, mutta tilastot pitäisi olla aivan erikseen niin että niitä oikeasti pystyy tulkitsemaan.
Tämä. Vaikka miesasiamiehet mitä väittäisivät, niin sekä Suomessa että maailmalla pääsääntöisesti miehet hakkaavat ja tappavat naisia, ei päinvastoin. Naiset sitten hakkaavat ja tappavat lapsia. Ei nakkikiskan jonossakaan miehet ala haastaa riitaa itseään isompien kanssa, vaan pienempien kimppuun siinä käydään. Ja jos nainen kävisi miehen kimppuun, niin miehellä on yleensä mahdollisuus fyysisesti vahvempana puolustautua, eikä hänen henkensä ole vaarassa kuten naisella.
Mielenkiintoista kyllä miten oikeusasteissa tunnutaan uskovan, että mies saa hakata naista, jos "tämän käytös antaa syytä väkivallalle", eli suomeksi "akka nalkutti". Toinen oikeusistuinten siunaama "syy" väkivallalle on mustasukkaisuus, vaikka senhän pitäisi koventaa eikä lieventää tuomiota: siinähän toinen ihminen nähdään pelkkänä omaisuutena.
Ja tämän HS:n pääjutun naisen logiikka oli kyllä täysin käsittämätöntä: jätkä on ollut vankilassa väkivaltarikoksista ja jatkaa samaa toimintamallia, niin eukko vaan jankuttaa "ei se mulle mitään tee". Sitten kun tajusi että kyllä se vaan tekee, niin oli jo liian myöhäistä paeta.
Vierailija kirjoitti:
Joo miehiä kuolee väkivaltaisesti enemmän kuin naisia, mutta miehet on niitä, jotka tappaa molempia. Naiset ei ole se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on Euroopan johtavia maita mitä tulee naisiin kohdistuvassa parisuhdeväkivallassa.
Tämä sinunkaltaisten levittämä paska on valhetta.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/naiset-joutuvat-useimmin-vakiv…
"Ihmisoikeusliiton mukaan EU:n kyselyn tuloksiin vaikuttaa se, että useissa maissa naiset eivät uskalla kertoa joutuneensa väkivallan uhriksi."
Pohjoismaat muka vaarallisimpia ja Puola turvallisin. Vasta täälläkin pyöri ketju tästä Puolan touhusta.
Siinä, kuinka paljon lähisuhdeväkivaltaa raportoidaan, on tietysti maakohtaisia eroja, mutta henkirikosten uhrien määrästä on varmasti luotettavaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tunnen tälläkin hetkellä erään, joka on kaksi kertaa yrittänyt erota pitkästä avioliitosta ja ottanut miehen takaisin, koska on pelännyt tulevansa tapetuksi muuten. Lähestymiskielto on sanahelinää. Ei se estä hullua lähestymästä ja tappamasta.
Eikä väkivalta yleensä ala heti. Mekin olimme olleet kolme vuotta yhdessä ennen ensimmäistä raivokohtausta. Raivareita seurasi aina anteeksipyytely, tuli kukkia ja rakkaudentunnustuksia. Sitä uskoi että toinen katuu oikeasti. Alkuun raivareiden välillä saattoi mennä pari vuotta, edellinen väkivallanteko ehti unohtua. Sitten välit tihenivät. Lopulta tajusin, että olen hengenvaarassa ja onnistuin eroamaan. Onneksi miehellä oli silloin viidenkympin kriisi ja vapaudenkaipuu. Mies soittelee edelleen.
Jälkikäteen olen tajunnut että tämän miehen oma äiti ja veli yrittivät aluksi varoitella minua miehen äkkipikaisesta luonteesta, mutta en ymmärtänyt vihjeitä. Narsisti osaa olla kaunopuheinen, ja nuorena ja naiivina menin retkuun.
Ja tosiaan jos unohdettais ne ulkomaalaiset tästä keskustelusta. Suomessa on paljon naisiin kohdistuvaa perheväkivaltaa. Se on fakta. Itse uskon että 1900-luvun sotien traumat heijastuvat vielä minun sukupolveeni. Uskon että seuraava sukupolvi on viisaampaa. Minulla on kaksi poikaa ja vaikka molemmat ovat joutuneet todistamaan kun heidän äitiään hakataan, olen yrittänyt kasvattaa heidät niin että he kohtelisivat hyvin sekä itseään että muita.
En kyllä tajua miten on turvallisempaa asua hullun kanssa joka hakkaa kuin erota hullusta.
Tekijän ja uhrin sukupuolesta, uskonnosta tai etnisestä taustasta huolimatta yhteiskunnalla tulisi olla mahdollisuus ottaa ilmoitukset vakavasti sekä toimia ehkäisemään rikoksia. Suomessa väkivalta- ja eksuaalirikosten rangaistuskäytännöt vaatisivat todellisen remontin, mutta poliitikoilla ei tunnu olevan halua tai kiinnostusta säätää lakeja uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihmisoikeusliiton mukaan EU:n kyselyn tuloksiin vaikuttaa se, että useissa maissa naiset eivät uskalla kertoa joutuneensa väkivallan uhriksi."
Pohjoismaat muka vaarallisimpia ja Puola turvallisin. Vasta täälläkin pyöri ketju tästä Puolan touhusta.
Siinä, kuinka paljon lähisuhdeväkivaltaa raportoidaan, on tietysti maakohtaisia eroja, mutta henkirikosten uhrien määrästä on varmasti luotettavaa tietoa.
Niin, miksi vastasit minulle? Minä vastasin henkilölle joka puhui parisuhdeväkivallasta.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Sulta puuttuu maalaisjärki.
"Euroopan unionin perusoikeusviraston selvityksen mukaan naisiin kohdistuu eniten väkivaltaa Pohjoismaissa. Ihmisoikeusliiton mielestä tuloksiin vaikuttaa se, että kaikissa maissa naiset eivät uskalla kertoa joutuneensa väkivallan uhriksi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua miten on turvallisempaa asua hullun kanssa joka hakkaa kuin erota hullusta.
No sinä et sitten ymmärrä. Et ole tavannut hulluja jotka eivät kestä tulla jätetyksi.
Harmi etten pysty juttua lukemaan, aihe kiinnostaa ja liippaa läheltä.
Mieheni pahoinpiteli ja uhkasi tappaa minut. Häpeän määrää ei pysty sanoin kuvailemaan vaikka tiedän ettei ollut mitään syytä hävetä. Olin nuori, ulkoisesti menestynyt nainen ja naimisissa väkivaltaisen alkoholistin kanssa. Ensimmäinen ajatukseni tuon tapon yrityksen jälkeen oli että nyt olen osa sitä surullista tilastoa, jossa numeroin kerrotaan parisuhdeväkivallasta. Olen yksi niistä, jonka lapsenomainen usko ihmisyyteen on pilattu.
Mullakin, kuten aloittajalla, pisti silmään vanhusten suuri osuus. Todennäköisesti lähes kaikissa oli kyse omaishoitajasta ja -hoidettavasta. Niinkuin sekin mies, joka oli kirjoittanut aseen kahvaan "syöpälääke".
Vierailija kirjoitti:
Juu, koska miehet tappavat myös toisiaan. Miehet tappavat sekä naisia, että miehiä. Mikä teitä vaivaa, miehet? Miksette tee asialle jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa parisuhdeväkivaltaa ja lähisuhdeväkivaltaa. Parisuhdeväkivallassa uhri ja tekijä ovat keskenään parisuhteessa. Lähisuhde voi olla isä, äiti, ukki, veli tms. Käytännössä Lähisuhdeväkivallasta kun puhutaan, tilastoja vääristää pikkupoikien kokema lähisuhdeväkivalta.
"Vuonna 2019 suurin osa lähisuhdeväkivallasta oli nykyisen tai entisen kumppanin tekemää väkivaltaa. Miesuhreilla epäilty on uhrin nykyinen avio- tai avopuoliso noin 40 prosentissa tapauksia ja naisuhreilla hieman yli puolella."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi vastasit minulle? Minä vastasin henkilölle joka puhui parisuhdeväkivallasta.
Tarkoitin, että lähisuhdeväkivallan lievempien muotojen raportointi ja tilastointi vaihtelee maittain, mutta kuolemaan johtava lähisuhdeväkivalta ei ole tulkinnanvarainen kysymys eikä tappo tai murha ole asianomistajarikos. Tiedot siitä, kuinka moni nainen kuolee vuosittain puolison tai entisen puolison surmaamina, ovat siis luotettavia, ja näissä tilastoissa Suomen luvut näyttävät varsin ikäviltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenkin miettinyt että miksi ne tilastot näyttää siltä. Kuitenkin kuolonuhrit nimenomaan parisuhdeväkivallassa on lähes pelkästään naisia. Lasten kokema perheväkivalta on hirveä asia, mutta tilastot pitäisi olla aivan erikseen niin että niitä oikeasti pystyy tulkitsemaan.
Tämä. Vaikka miesasiamiehet mitä väittäisivät, niin sekä Suomessa että maailmalla pääsääntöisesti miehet hakkaavat ja tappavat naisia, ei päinvastoin. Naiset sitten hakkaavat ja tappavat lapsia. Ei nakkikiskan jonossakaan miehet ala haastaa riitaa itseään isompien kanssa, vaan pienempien kimppuun siinä käydään. Ja jos nainen kävisi miehen kimppuun, niin miehellä on yleensä mahdollisuus fyysisesti vahvempana puolustautua, eikä hänen henkensä ole vaarassa kuten naisella.
Mielenkiintoista kyllä miten oikeusasteissa tunnutaan uskovan, että mies saa hakata naista, jos "tämän käytös antaa syytä väkivallalle", eli suomeksi "akka nalkutti". Toinen oikeusistuinten siunaama "syy" väkivallalle on mustasukkaisuus, vaikka senhän pitäisi koventaa eikä lieventää tuomiota: siinähän toinen ihminen nähdään pelkkänä omaisuutena.
Ja tämän HS:n pääjutun naisen logiikka oli kyllä täysin käsittämätöntä: jätkä on ollut vankilassa väkivaltarikoksista ja jatkaa samaa toimintamallia, niin eukko vaan jankuttaa "ei se mulle mitään tee". Sitten kun tajusi että kyllä se vaan tekee, niin oli jo liian myöhäistä paeta.
Varmasti pitää paikkansa, että miehet ovat naisia väkivaltaisempia keskimäärin.
Mutta suomessa on valtava määrä naisten hakkaamiksi joutuneita. Me miehet emme niistä vain kenelläkään puhu, koska on suuri häpeä ottaa turpaan naiselta. Eikä miehiä uskotakaan yleensä, jos jollekulle kertoisivat.
Ja vaikka miehellä olisi voimaa ememmän, ei ole helppo puolustautua, jos nainen on samanpituinen tai hieman pidempi kuin mies. Moni mies pelkää henkensä edestä vaimonsa hulluuskohtauksia.
Mun on vaikea ymmärtää tuota suhteeseen jäänyttä naista. Miksi alunperinkään alkoi seurustella tunnetun murhamiehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähisuhdeväkivalta kattaa parisuhteiden myös sukulaisuussuhteet. Suuressa osassa tapauksista uhrin lisäksi myös tekijä on mies, isä, veli tai poika esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella tämän väitteen esität?
Päätarinassa ihmetytti kovasti sen naisen kummallinen käytös, ei suostunut mitenkään uskomaan että se suhde ei tule muuttumaan parempaan suuntaan.....