Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiset nuoret haluavat vielä matkustaa vanhempiensa kanssa?

Vierailija
01.08.2020 |

Lapsemme ovat jo siinä iässä, että heidät voi jättää yksin kotiin pienen reissun ajaksi. Silti tuntuu kurjalta ajatukselta ainakaan kovin usein jättää heitä kotiin ja itse lähteä huvittelemaan, kun tietää, että lapset kyllä mielellään tulisivat mukaan ainakin jos ajankohta ja paikka on oikea. Koronan aikana ei tietenkään mitään ulokomaanreissuja tehdä.

Minkä ikäiset lapset eivät enää halua tulla vanhempiensa kanssa matkoille? Ainakaan työkaverini 18 v tytär ei missään nimessä suostunut New Yorkin matkalle vanhempiensa kanssa, kun se on niin noloa.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkisesti epäkypsä pitää sitä "nolona". Me ollaan menty tyttären kanssa matkoille ihan silloinkin kun on ollut 25, 30 jne., on nykyään perheellinen 42v ja vieläkin reissataan yhdessä. Paitsi ei nyt korona-aikana.

Häh?! 42 v! Minä en ikinä kehtaisi aikuisena vonkua vanhempieni kanssa matkoille. Saavat matkustaa tietenkin ilman minua, enkä pahoita siitä mieltäni. Kyllä aikuisten pitää päästää irti vanhemmisaan.

Olemme olleet molempien isovanhempien kanssa välillä reissussa, eli vaikka niin, että minä, mies, meidän lapset ja miehen vanhemmat. Reissut ovat olleet todella mukavia ja koska huoneita/tilaa on hyvin, niin kaikki on mennyt upeasti. Lapset ovat jo teinejä ja hekin arvostavat näitä reissuja paljon. Matkakohteessa liikumme välillä yhdessä, välillä erilaisilla vaihtelevilla kokoonpanoilla.

Tietenkin tuollainen yhteisreissu on joskus ihan ok, mutta oikeastiko esim. ap:n tilanteessa ei voi kuvitella, että vanhemmat voisivat hyvällä omallatunnolla mennä kaksikin reissuun enää koskaan? Eli aina pitää olla aikuiset lapset tai jopa lastenlapset mukana ja ajoittaa nuo matkat kaikkien aikatauluun sopivaksi.

Pöljä.

Vierailija
22/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

17-18 v oli jo omia suunnitelmia että aina ei tullut reissuun mukaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en olisi lähtenyt mistään hinnasta vanhempieni kanssa matkalle lukioikäisenä. En halunnut olla pois koulusta ja kesätöistä ei voinut olla pois.

Olitko kesätöissä koko kesän? Meillä ainakin perheen kesätekemiset on ajoitettu aina niin, että kaikki pääsevät mukaan. En myöskään edes suostuisi siihen, että lukiolainen paahtaisi kesätöissä koko koulun kesäloman ajan. Lomaa pitää olla nuorillakin ainakin pari kolme viikkoa, että jaksaa taas koulua. Raha ei ole niin tärkeää.

Tietenkin olin koko kesän töissä. Tai siis oli normaalit vapaapäivät. Kuka olisi ottanut töihin nuoren, joka haluaa kuitenkin olla useita viikkoja lomalla? Muistan kuinka pomo nauroi jo sille, kun joku olisi halunnut pari päivää vapaata joidenkin festarien vuoksi.

Pomosi käytti sinua tyhmää hyväkseen. Eivätkö vanhempasi puuttuneet mitenkääb tilanteeseen?

Vierailija
24/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai meidän 16-vuotias on sitten ainut, joka haluaa vaan jäädä kotiin räpläämään kännykkää :(

Vierailija
25/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän 17v ja 15v kyllä mielellään matkustavat meidän kanssa. Viime talvena kolmen viikon reissu (ennenkuin koronasta vielä puhuttiin) ja viimeisellä viikolla 17v alkoi vähän olla kaipailemassa kavereita, mutta muuten tosi hyvin meni..

Toivon, että haluavat vielä aikuisenakin edes välillä meidän kanssa reissata. Teinit <3

Eivätkö teinisi käy koulussa, kun kerran ovat kolmen viikon reissuilla talvella? Meillä ainakin lukiolaiset ovat tosissaan koulunsa kanssa ja kursseilla tulee olla paikalla.

Mitä ihmettä? Esim joululomaan tai hiihtolomaan yhdistettynä voi lukiossakin tehdä pidemmän reissun kyllä, eikä poissaoloja tule muutamia päiviä enempää, kun vähän katsoo lähtö- ja paluupäivät lukkarin mukaan. Ainakin, jos on fiksu ja hyvä oppilas. Joka vuosi olemme tehneet, ja hyvin on opettajien kanssa saatu asiat ja etätehtävät sovittua.

Vierailija
26/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään joka kesä jossakin. Tai no, tänä vuonna ei.

Tarkoitus jatkaa tätä hamaan hautaan.

Teinit nyt 18 ja 20.

Meillä on perinne että naisten viikolla juhlitaan kaikkien toisia nimiä yhdessä mökillä ja että kerran vuodessa tehdään yhteinen matka.

Vierailija
27/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletko varma että tuo oli se oikea syy miksei työkaverin tytär lähtenyt mukaan? Työkavereille tuskin kerrotaan oikeaa syytä.

Vierailija
28/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa tässä on vaihtelua kuka haluaa mennä yksin ja kuka vanhempien kanssa. Itse aloin reissata ilman vanhempia 15-vuotiaana. En sentään ulkomaille, mutta kotimaassa, lähinnä rock-festareille. Olisin mennyt jo nuorempanakin, mutta vanhemmat eivät päästäneet.

Siksi minusta kuulosti jotenkin ihmeelliseltä, kun eräs työkaveri viime kesänä lähti koko perheen voimin kuljettamaan 18-vuotiasta poikaa katsomaan jotain urheilutapahtumaa. Poika siis oli ainut, joka oli kiinnostunut tuosta tapahtumasta, mutta vaati, että koko perheen pitää tulla mukaan. Itse olisin samassa iässä halunnut tehdä tuollaisen reissun kavereiden eikä vanhempien ja pikkusisarusten kanssa.

Vierailija
29/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella oli kivaa, yläasteella vielä ok (sopivaan matkakohteeseen), mutta lukio-ikäisenä lopahti kiinnostus vanhempien kanssa matkusteluun.

Vierailija
30/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

11v en tietenkään edes miettinyt vaihtoehtoja, 14v vähän ämpytin vastaan kun poikakaveri (nykyinen puolisoni) ei päässyt mukaan, 16v lähdin sovinnolla kun sain sen poikakaverin mukaan, 17v matkakohde oli niin houkutteleva että en epäröinyt, 23v suunnittelin reissun äidin kanssa itse omasta aloitteesta, 26v oli ihana saada äiti seuraksi kun lapsen kanssa yksin matkustaminen jännitti...

Vierailija
31/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän 17v ja 15v kyllä mielellään matkustavat meidän kanssa. Viime talvena kolmen viikon reissu (ennenkuin koronasta vielä puhuttiin) ja viimeisellä viikolla 17v alkoi vähän olla kaipailemassa kavereita, mutta muuten tosi hyvin meni..

Toivon, että haluavat vielä aikuisenakin edes välillä meidän kanssa reissata. Teinit <3

Eivätkö teinisi käy koulussa, kun kerran ovat kolmen viikon reissuilla talvella? Meillä ainakin lukiolaiset ovat tosissaan koulunsa kanssa ja kursseilla tulee olla paikalla.

Mitä ihmettä? Esim joululomaan tai hiihtolomaan yhdistettynä voi lukiossakin tehdä pidemmän reissun kyllä, eikä poissaoloja tule muutamia päiviä enempää, kun vähän katsoo lähtö- ja paluupäivät lukkarin mukaan. Ainakin, jos on fiksu ja hyvä oppilas. Joka vuosi olemme tehneet, ja hyvin on opettajien kanssa saatu asiat ja etätehtävät sovittua.

Itse en olisi suostunut tuohon lukioiässä, tai olisin tarvinnut samanpituisen loman reissulta palautumiseen. Mutta kukin omalla tavallaan.

Vierailija
32/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en olisi suostunut tuohon lukioiässä, tai olisin tarvinnut samanpituisen loman reissulta palautumiseen. Mutta kukin omalla tavallaan.

No en itsekään matkustellut vanhempieni kanssa teininä, mutta omat teinit haluavat, joten tottakai heidät otetaan mukaan.

Vierailija
33/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en olisi lähtenyt mistään hinnasta vanhempieni kanssa matkalle lukioikäisenä. En halunnut olla pois koulusta ja kesätöistä ei voinut olla pois.

Olitko kesätöissä koko kesän? Meillä ainakin perheen kesätekemiset on ajoitettu aina niin, että kaikki pääsevät mukaan. En myöskään edes suostuisi siihen, että lukiolainen paahtaisi kesätöissä koko koulun kesäloman ajan. Lomaa pitää olla nuorillakin ainakin pari kolme viikkoa, että jaksaa taas koulua. Raha ei ole niin tärkeää.

Tietenkin olin koko kesän töissä. Tai siis oli normaalit vapaapäivät. Kuka olisi ottanut töihin nuoren, joka haluaa kuitenkin olla useita viikkoja lomalla? Muistan kuinka pomo nauroi jo sille, kun joku olisi halunnut pari päivää vapaata joidenkin festarien vuoksi.

Pomosi käytti sinua tyhmää hyväkseen. Eivätkö vanhempasi puuttuneet mitenkääb tilanteeseen?

Oletko sinä niitä äitejä, jotka soittavat lapsensa työpaikalle ja sanovat, että kyllä Meidän Mirkkulin pitää saada juhannus vapaaksi kun Mirkkuli on menossa festareille/perheen kanssa mökille?

Vaikka Mirkkuli on palkattu kesälomasijaiseksi vakituisille, joilla on loma silloin juhannuksena.

Vierailija
34/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai meidän 16-vuotias on sitten ainut, joka haluaa vaan jäädä kotiin räpläämään kännykkää :(

Ei ole. Suurin osa omien kaverieni teineistä viettää aikaa mieluummin kavereiden tai poika/tyttöystävän kanssa kuin matkustaa vanhempien kanssa. Samoin meidän teinit. Välillä saadaan heidät mukaan kotimaan reissuille ja etelään nuo ovat vielä toistaiseksi lähteneet.

Vierailija
35/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten se liittyy siihen, että jonkun toisen lapset pitävät vanhempiensa kanssa matkustamisesta?

Vierailija
36/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuulosti jotenkin ihmeelliseltä, kun eräs työkaveri viime kesänä lähti koko perheen voimin kuljettamaan 18-vuotiasta poikaa katsomaan jotain urheilutapahtumaa. Poika siis oli ainut, joka oli kiinnostunut tuosta tapahtumasta, mutta vaati, että koko perheen pitää tulla mukaan. Itse olisin samassa iässä halunnut tehdä tuollaisen reissun kavereiden eikä vanhempien ja pikkusisarusten kanssa.

Kaikilla ei ole kavereita! Itselläni ei ainakaan ole koskaan ollut. Jos en halua mennä jonnekin yksin, niin ainoa vaihtoehto olivat vanhemmat ja sisarukset.

Vierailija
37/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkisesti epäkypsä pitää sitä "nolona". Me ollaan menty tyttären kanssa matkoille ihan silloinkin kun on ollut 25, 30 jne., on nykyään perheellinen 42v ja vieläkin reissataan yhdessä. Paitsi ei nyt korona-aikana.

Häh?! 42 v! Minä en ikinä kehtaisi aikuisena vonkua vanhempieni kanssa matkoille. Saavat matkustaa tietenkin ilman minua, enkä pahoita siitä mieltäni. Kyllä aikuisten pitää päästää irti vanhemmisaan.

Olemme olleet molempien isovanhempien kanssa välillä reissussa, eli vaikka niin, että minä, mies, meidän lapset ja miehen vanhemmat. Reissut ovat olleet todella mukavia ja koska huoneita/tilaa on hyvin, niin kaikki on mennyt upeasti. Lapset ovat jo teinejä ja hekin arvostavat näitä reissuja paljon. Matkakohteessa liikumme välillä yhdessä, välillä erilaisilla vaihtelevilla kokoonpanoilla.

Tietenkin tuollainen yhteisreissu on joskus ihan ok, mutta oikeastiko esim. ap:n tilanteessa ei voi kuvitella, että vanhemmat voisivat hyvällä omallatunnolla mennä kaksikin reissuun enää koskaan? Eli aina pitää olla aikuiset lapset tai jopa lastenlapset mukana ja ajoittaa nuo matkat kaikkien aikatauluun sopivaksi.

Me ollaan matkustettu miehen vanhempien kanssa yhdessä, mutta ei se sitä tarkoita etteivät myös kahdestaan matkustaisi. Nuo yhteisreissut ovat olleet tosi mukavia ja välillä on ollut myös meidän kaveriperhekin mukana. 

Vierailija
38/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut kuulla nuorena toisilta ikäisiltäni olevani sairas, kun olen asunut vanhempieni luona vielä 18 vuotiaana.

Se jos mikä haluaa erkaannuttaa itseäni vanhemmistani.

Vierailija
39/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten se liittyy siihen, että jonkun toisen lapset pitävät vanhempiensa kanssa matkustamisesta?

Ja miten tuo tähän liittyy? Matkustelu rasittaa. Ihan sama onko yksin, kavereiden kanssa vai perheen kanssa.

Vierailija
40/70 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta minä lukiolaisena olin aina koko kesän töissä. Lähdin heti koulun loputtua toiselle paikkakunnalle töihin ja tulin takaisin vasta kesäloman loputtua. Onneksi vanhempani suostuivat tuohon, ja on todella mukavat muistot noista kesistä. Hyvin jaksoin opiskella taas kesän muistoilla. Olisin tylsistynyt kotona tekemättä yhtikästä mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi