Löytyiskö joltain oikeasti TOSI HYVÄ marjapiirakkaohje?!?
Haluaisin jonkun marjapiirakan (mistä tahansa marjoista) ohjeen, josta tulee niin hyvä piirakka, että sen voi syödä ilman jäätelöä tai vaniljakastiketta lisukkeena. Googlettamalla löytyy tietysti vaikka mitä ohjeita, mutta niistä ei voi koskaan tietää mikä on oikeasti hyvää - siksi haluaisin ohjeen joltain, joka on itse tehnyt piirakkaa ja todennut sen hyväksi!
Suurkiitokset!!
Kommentit (7)
Meillä ei ole grahamjauhoja, enkä käytä niitä koskaan mihinkään, joten en viitsisi yhtä piirakkaa varten ostaa koko pussia - voiko sen korvata jollain? Entä noi marjat, siis kaikenlaisia sekaisin vai jotain yhtä lajia vain?
Lisääkin ohjeita otan mielelläni vastaan! :)
Oma lempparini on murotaikinapohjalla tehty piirakka, jossa täytteenä
mansikoita ja raparperia, jotka ennen piirakkaan laittamista kiehautettu kattilassa ja lisätty sokeria rutkasti. Tulee makea piirakka, joka viedään käsistä :)
Poimin sen netistä ja taikinaan tuli piimää ym. Toi mamman marjapiiras on takuuvarma menekki!
ELi murotaikina:
100g margariinia (sulatetaan)
1/2dl sokeria (ite laitan piirun verran enemmän)
1 kananmuna
2 dl vehnäjauhoja
n.1dl kaurahiutaleita, hienonnettuina (hypistele, ne jauhomaisemmiksi)
Taikinasta pitäs tulla melko kiinteä, sen levittämisessä vuokaan menee hetki, kun tulee melko ohut pohja, mutta se kohoaa uunissa :)
Täytteeksi vaikkapa:
n.3dl mansikoita ja 2-3 vartta raparperia paloiteltuna.
Laita kattilaan, ihan pikkutilkka vettä mukaan ja kiehauta, lisää n. 1dl sokrua. (Marjoista irtoaa paljon nestettä kiehauttaessa, ite otan sen suurimmaksi osaksi pois ja teen kannullisen mehua siitä)
Kippaa marjat piirakan päälle ja laita uuniin:
200 astetta uunin keskiosa noin 25minuuttia. Eli kunnes piirakka ruskistuu.
Täytteitähän ihan miljoona erilaista, itse teen tällä pohjalla kaikki piirakat, omena, mustikka jne. Omppupiirakasta tulee ihana, kun kuutio omenat pieniksi ja laittaa vaniljajogurtti/muna/sokeri/kaneliseoksen kanssa, nam.
1 pkt valmista murotaikinaa
1prk maitorahkaa
1prk (2dl) vispikermaa
1/2 dl sokeria
1 tl vaniliinisokeria
marjoja oman maun mukaan
Murotaikina vuoan pohjalle reunoja myöden.
Vispaa kerma ja sekoita joukkoon rahka ja sokerit.
Kaada seos taikinan päälle ja ripottele pinnalle haluamiasi marjoja tai vaikka raparperia. Marjojen määrän voit itse päättää mutta itse olen laittanut ihan reilusti. Paista murotaikinan paketin ohjeen mukaan. Reunoja ei kannata päästää liian tummiksi sillä muuten ei pysty kunnolla leikkaamaan. Jäähdytä kunnolla.
Helppo tehdä ja vie kielen mennessään.
Pohja:
150 g voita
1 dl sokeria
1 muna
1½ dl grahamjauhoja
1½ dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
Täyte:
2 dl kermaviiliä
½ dl sokeria
1 muna
1 tl vaniliinisokeria
½ l marjoja, puolukoita, omenoita, päärynöitä, herukoita yms.
1. Sekoita pohjan ainekset.
2. Voitele vuoka.
3. Sekoita täyte.
4. Painele pohjan ainekset vuoan pohjalle ja lisää täyte.
5. Paista 175 asteessa 40 minuuttia.