Helvetillä pelottelu
Hei, ahistaa niin paljon, haluan avautua eli mitä ajatuksia helvetillä pelottelu teissä herättää? Itsellä on käynyt niin, että kaikista ystävistäni (paitsi yhdestä kaukana toisella paikkakunnalla asuvasta ystävästäni) on tullut uskovaisia, siis oikein kunnon uskovaisia ei mitään riviluterilaisia vaan ihan hc-uskiksia, esim. hellareita. Itse olen akateeminen perusihminen en itse ole mikään uskis. Heidän hc-uskis jutut ja helvetillä pelottelu, uhkailu ja maailmanlopun puheet, moraalinen tuomitseminen jne. ahdistaa mua tosi paljon. Oon päättäny pistää heihin välit poikki kokonaan. Nyt heidän aivopesu tuntuu vaikuttavan muhun, vaikka oon päätökseni tehnyt. Nään painajaisia, tosi ahdistavaa. Tuntuu, että oisin uskonnonuhri. Nyt mullei oo enää läheisii frendei, se yks asuu tosi kaukana. Oon kaiket päivät yksin. Kai niitä kavereita saa joskus uusiakin. Toivon asiallisia viestejä kiitos. Tää ei oo mikään provo.
Kommentit (55)
En todellakaan haluaisi tällaisia ihmisiä lähelleni.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 11:17"]
[/quote]
Niin ei ne aluksi olleetkaan tollaisia tai sitten vaan tajunnut, miten hc-uskovaisia olivat. Ehkä he osasivat käsitellä mua oikein...eikö se käännytys meekin niin, että ensin ollaan tosi mukavia ja rakkautta täynnä, annetaan hyväksyntää ja sitten tulee jo moraalisia ohjeita jne. kommenttia ja lopulta vaan tiukemmat ja tiukemmat rajat.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 10:22"]
Et ole uskonnon, vaan ystäviesi uhri.Eivät kaikki uskikset ole samanlaisia, mutta hyvä että pistit välit poikki noin ahdistaviin ihmisiin.
[/quote]
Komppaan tätä. Tavis-uskikset ovat yleensä mukavaa seuraa. Kiihkoilijoista on kuitenkin parempi pysytellä erossa.
Mistähän voisi saada ei-uskovia ystäviä? Ite ajattelin, että töistä löytää, kun sinne pääsee. Olen siis vasta valmistunut akateeminen työtön. Siihen voi mennä aika kauan ja voi olla aika yksinäistä. Mulla on siis monta läheistä ystävää 5 kpl hc-uskovaisia ja muita hc-uskovaisia tuttuja heidän kauttaan. Täytyy varmaan kysyä aika pikaisesti uudelta tuttavuudelta, että onko uskossa vai ei. t. ap
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 11:17"]
[/quote]
Niin ei ne aluksi olleetkaan tollaisia tai sitten vaan tajunnut, miten hc-uskovaisia olivat. Ehkä he osasivat käsitellä mua oikein...eikö se käännytys meekin niin, että ensin ollaan tosi mukavia ja rakkautta täynnä, annetaan hyväksyntää ja sitten tulee jo moraalisia ohjeita jne. kommenttia ja lopulta vaan tiukemmat ja tiukemmat rajat.
[/quote]
Juuri näin se menee.
Olen tehnyt päätöksen erota ystävistäni, jos tätä ilmausta voidaan käyttää. Ongelmana on se, että en ole vielä sitä heille kertonut. Pohdin tarvitseeko kertoa. Mietin vaihtoehtoja: a) en vastaa puheluihin tai tekstiviesteihin enää ollenkaan b) keskustelen asiasta. Tästä tosin voi koitua ongelmia, koska heidän käännyttämisensä voi vahvistua tai he voivat jotenkin kääntää pääni jä jatkaa hyväksikäyttöäni myöhemmin c) muu vaihtoehto. Ideoita otan vastaan! Oon ihan hukassa tän jutun kanssa! t. ap
Jos kaverit ovat vasta hiljattain löytäneet uskon, saattaa heillä olla menossa sellainen fanaattinen vaihe. Fanaattisuus loppuu usein aikanaan, kun ihmiset sisäistävät sen, että elämää on heidän seurakuntansa ulkopuolellakin, eivätkä kaikki ihan oikeasti vain pysty ajattelemaan samalla tavalla kuin he. Toisin sanoen heille kehittyy sellaista laajempaa katsontakantaa elämään ja heistä tulee rakkaudellisempia ja suvaitsevaisempia. Toisaalta kaikille ei koskaan käy näin, vaan he jäävät siihen fanaattiseen tilaansa, koska se tekee elämästä mukavan yksinkertaista ja turvallista.
Kannattaa ehkä katkaista välit, jos he ovat noin piittaamattomia paniikkihäiriöongelmaasi kohtaan. Jos heissä tapahtuu vuosien mittaan em. muutosta, voi välejä taas lämmitellä uudestaan. Suosittelen, että katkaiset välit ihan keskustelemalla asiasta, vaikka se vaikeaa onkin. Tuo kaiken yhteydenpidon katkaiseminen kuin seinään on suositeltavaa lähinnä sellaisissa tapauksissa, joissa on kyseessä ihan oikea psykopaatti tms. Ja jos asutte samassa kaupungissa, tulette 100% varmasti törmäämään toisinne aina silloin tällöin, jolloin voi joutua sitten kuitenkin myöhemmin tekemään sen ikävän selvitystyön siitä, miksei enää halua nähdä.
Sano suoraan ettet kaipaa käännytystä, että tämä oli nyt tässä. Sano että halpamaista käyttää hyväkseen toisen ahdinkoa. Jos kiertelet, he luulevat että voivat vielä huijata sua.
Jospa lähettäisin tekstiviestin? Millainen se voisi olla? Onko ideoita? Miten sanoa sivistyneesti näin vaikea asia? t. ap
En haluaisi kirjoittaa että "moi, en enää halua pysty taikka kykene näkee sua tai olee muutenkaa missää tekemisissä, kun oot niin uskossa, että ihan hirvittää." t. ap
J-todistajat ovat jo aikaa sitten sammuttaneet helvetin tulen -perusteellisesti! Sitä vertausta ikuisesta kuolemasta on tosi vaikea kenenkään perustellusti sytyttää uudelleen! Kirkkokaan ei tietääkseni puhu siitä enää yhtikäs mitään.
Ruotsalaisen kirkkoraamatun otsikkona onkin sana -vertaus- siinä luvussa missä asiaa käsitellään. Ihan sitten varmuuden vuoksi voi vielä katsoa raamatusta mitä itse Jumala sanoo asiasta ks. Jeremia 7:3. Kannattaa lukea koko luku niin huomaatte kyllä, että sellasta on ollu mutta ei koskaan tosi Jumalan palvelijoiden keskuudessa!!!!!!!!!!!!t!
Mua ihmetyttää sellainen rusinan poiminta-meininki uskovien ex-ystävieni keskuudessa. Voidaan itse valita mikä on itselle syntiä ja mikä ei. Esim. poltetaan, käydään baarissa jne. mutta sitten syntiä on kiroileminen ja siitä yritetään päästä irti, muilla ei väliä. t. ap
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 13:12"]
J-todistajat ovat jo aikaa sitten sammuttaneet helvetin tulen -perusteellisesti! Sitä vertausta ikuisesta kuolemasta on tosi vaikea kenenkään perustellusti sytyttää uudelleen! Kirkkokaan ei tietääkseni puhu siitä enää yhtikäs mitään.
Ruotsalaisen kirkkoraamatun otsikkona onkin sana -vertaus- siinä luvussa missä asiaa käsitellään. Ihan sitten varmuuden vuoksi voi vielä katsoa raamatusta mitä itse Jumala sanoo asiasta ks. Jeremia 7:3. Kannattaa lukea koko luku niin huomaatte kyllä, että sellasta on ollu mutta ei koskaan tosi Jumalan palvelijoiden keskuudessa!!!!!!!!!!!!t!
Ite tässä mietinkin kovasti, että onko sitä nyt sitten helvettiin menossa, kun uskovat taakseni jätän. Henkinen paine on kova, koska ovat ilmeisen hyvin osanneet aivopestä mut. Voin kuvitella, että he ajattelevat lampaan eksyneen ja rukoilevat sen palaavan laumaan. Pitävät varmaan jonkin suuremman rukouspiirin aiheesta. Sen takia mietin pitäisikö mitään sanomatta vaan jättää ne tyypit taakse, ei mitään kontaktia enää. t.ap ps. kiitos, että olette kirjoittaneet, olen saanut paljon voimia teiltä, koska olen aika arka ja tällä hetkellä kovin yksinäinen. Kiitos.
[/quote]
sori, mun viesti tuli J-todistajia koskevan lainauksen sisään.
Ite tässä mietinkin kovasti, että onko sitä nyt sitten helvettiin menossa, kun uskovat taakseni jätän. Henkinen paine on kova, koska ovat ilmeisen hyvin osanneet aivopestä mut. Voin kuvitella, että he ajattelevat lampaan eksyneen ja rukoilevat sen palaavan laumaan. Pitävät varmaan jonkin suuremman rukouspiirin aiheesta. Sen takia mietin pitäisikö mitään sanomatta vaan jättää ne tyypit taakse, ei mitään kontaktia enää. t.ap ps. kiitos, että olette kirjoittaneet, olen saanut paljon voimia teiltä, koska olen aika arka ja tällä hetkellä kovin yksinäinen. Kiitos.
t. ap
Pistäkää viestiä, jos jollakin on jotain hyviä vinkkejä, ajatuksia tms. tähän tilanteeseen / aiheeseen. Tämä keskustelu on todella virkistävää vaihtelua siihen saamaani käännytykseen. t. ap
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 10:51"]
Ymmärrän pelastuksen, taivaan ja helvetin vertauskuviksi ihmiskunnan tulevaisuudesta. Yksilön elinaika on rajallinen, mutta iankaikkinen elämä meillä on lapsissamme. Ja meidän sukupolvemme teoista, suurista ja pienistä, riippuu millaisessa maailmassa he joutuvat elämään.
Maailmanhistoriallisella mittapuulla pohjoismaiset demokratiat ovatkin varsin lähellä paratiisia. Helvetin taas voi nähdä päivittäin TV:stä, jossa isien pahoja tekoja kostetaan kolmanteen ja neljänteen polveen.
Vertaus kuolemanjälkeisestä elämästä tuo tämän henkilökohtaiselle tasolle. Perusitsekäs ihminen kun piittaa enemmän oman sielunsa pelastamisesta kuin lastensa hyvinvoinnista. Naapurin lapsista nyt puhumattakaan.
[/quote] Itse en näe helvettiä ja taivasta tämänpuoleisena yhteiskunta- tms. vertauksena, vaan ihmisen sisäisenä/henkisenä tilana, joka toisaalta valitaan ja toisaalta määräytyy tässä ja nyt, tämän elämän aikana, ja on lopulta kuolemanjälkeinen ihmisen tila ja kohtalo. Mutta juuri VALINNAN mahdollisuus tekee tästä asiasta niin ainutlaatuisen ja samalla vakavankin; ihminen voi tietyllä valinnalla vaikuttaa sekä tämän että kuolemanjälkeisen elämän kohtaloonsa. Eli tässä ja nyt, tässä elämässä, on tarjolla ratkaisevan tärkeä mahdollisuus valita viisaasti niin, että oman elämän kohtalo kulkisi kohti sitä parempaa päämäärää! http://www.sinuntahtesi.com/rakkaus.html http://www.fathersloveletter.com/Finnish/#4
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 10:43"]
Jep, himouskovaiset on vähän kuin narkkareita; ei oikeasti kannata olla missään tekemisissä, menee vain oma mielenterveys.
[/quote]
ja moni narkkari on myös diileri. uskovaisetkin yrittävät hankkia uusia jäseniä. vallankäytöstä noissa lahkoissa on kyse, ja mitä enemmän seuraajia, sitä enemmän valtaa
[/quote]
Joo, samaa ite oon miettiny. t. ap