Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Tradwife", kotirouvaksi jääminen ylipäätään, mitä mieltä?

Vierailija
31.07.2020 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ruotsalainen-viktoria-sai-burnoutin…

Itseäni kiinnostaa todella! Tosin 50-luvun vaatteisiin tuskin pukeutuisin, vaikka ne kauniita ovatkin.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku kuvittelee, että kotirouva on automaattisesti aivoton idiootti? Kaiken takana on nainen, myös menestyvän miehen, joka keskustelee kotirouvansa kanssa työasioista ja saa vinkkejä työkuvioihin. Ette uskokaan miten paljon menestyvien miesten ja yritysjohtajien kotirouvilla on näkymötntä valtaa asioihin.

Vierailija
42/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tuokin  tapa loisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöille pitäisi opettaa jo koulussa, että miehen työ ja palkka eivät kelpaa naisen taloudelliseksi turvaksi. Naisella pitää koko ajan olla oma, miehestä riippumaton tulonlähde.

Kyllä näin tunnuttiin opettavan jo 2000-luvulla. Tavoitteena oli, että minä valmistuttuani aikaisemmin käynnistän sitä uraa, ja hän valmistuttuaan jää joksikin aikaa hoitamaan lapsia käynnistellen uraansa sitten myöhemmin. Mutta sitten iski feminismi, eikä voinut hankkia lapsia ennen kuin on oma ura mallillaan ja nousussa omien säästöjen kera. Lopulta feminismi meni siihen pisteeseen, että suhde päättyi kokonaan (minuun kohdistetun väkivallan seurauksena aloitteestani), ja lapset siis jäivät lopulta tekemättä. Tietääkseni olemme kumpikin tahoillamme lapsettomia nyt.

Joku voi laskea isoksi plussaksi sen, että lapsia ei koskaan siunaantunut, mutta kyllä minä syytän siitä ainakin osittain feminismiä, ja olen vihainen.

Vierailija
44/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe, onkohan joku kaivanut tämän vanhan keskustelun Bachelor-keskustelun innoittamana, sillä siellä juuri teemasta keskustelua. Itsekin juuri kirjoitin Bachelor-ketjuun näkemykseni tradwife-ilmiöstä Suomessa, ja muistuttelin siitä, että oikeassa tradwifeilyssä mies ei saa kerätä rusinoita pullasta, eli saada sekä pullantuoksuisen hengettären että työssäkäyvän perheen elatukseen osallistuvan vaimon. Moni mies kun haaveilee siitä, että tämä paketti toteutuisi. 

Laitan tähän kursiivilla lainauksen osasta viestistä, mitä juuri kirjoitin Bachelor-palstalle tradwifeen liittyen, eli vinkkini tradwifeksi haluavalle

1) jos mahdollista, ota todella hyvätuloinen mies, joka haaveilee tradwifestä (kaikki hyvätuloiset eivät ole halukkaita elättämään vaimoaan pidemmän päälle)

2) jos otat vähätuloisemman miehen, hyväksy se, että elintaso tippuu väistämättä. Esim. muutto Helsingistä maakuntiin 70-luvun peruskorjaamattomaan rivariin ja Lidlin tarjousten metsästämiseen, ulkomaamatkat jää väliin jne. 

3) harkitse ulkomaalaistaustaista miestä ja mielellään ulkomailla asumista. Moniin ei-suomalaisiin kulttuureihin kuuluu, ja miehiin on syvään iskostunut ajatus siitä, että naisen pitää olla perinteinen tradwife ja on miehen kunnia-asia, että nainen on kotona ja mies pystyy elättään perheen. Toki monet Suomeen muuttaneet ulkkismiehet tästä alkaneet Suomessa lipsumaan, joten perinteisempiä miehiä löytää nimenomaan ulkomailta. Toisaalta tähän voi kuulua kolikon kääntöpuoli, eli naiseen kohdistuva kontrollointi etenkin mitä perinteisemmästä kulttuurista kyse.

Kerrottakoon, että itse olen osin kategoriaa 3, eli ulkomaillla ei-länsimaalaistaustaisen miehen vaimo, ja miehen patriarkaaliseen kulttuuriin kuuluu tradwifekultuuri. Eli miehet arvostaa ja haluaa sitä, että nainen on kotona, hoitaa kodin, on aina miehen "käytettävissä" (kuulostaa kamalalta), samoin miehelle kunnia-asia, että pystyy elättämään perheen ja pitämään naisen kotiäitinä. Toisaalta kultuuriin kuuluu myös se, että naisen toimintasäde ja -valtuudet ovat pienemmät mitä miehellä. Esim. minä en saa käyttää autoa katsastuksessa, koska siellä joutuisin asioimaan vieraiden miesten kanssa, mies haluaa että kysyn luvan etenkin illalla ulos lähtiessä, enkä lähde omin päin kaupungille jne. Eli ei nainenkaan saa rusinoita pullasta.

Vierailija
45/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaisi jäädä keskustelun aiheet melko vähäisiksi, jos kouluttautunut mies yrittäisi keskustella vaikkapa Helsingin Sanomien taloussivujen aiheista sellaisen vaimon kanssa, joka vain tekee kotitöitä ja laiskottelee eikä mitenkään kehitä itseään vaikkapa lukemalla ja olemalla yhteiskunnallisesti aktiivinen.  Siis pesukarhu kotona?  

What? Me ollaan miehen kanssa kummatkin korkeasti koulutettuja ja asiantuntijatyössä muttei kyllä keskustella mistään hs vision juppijutuista. Pieruhuumorilla mennään. Ei koulutus takaa sitä että olisi kotonakin keppi persiissä.

Vierailija
46/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kultuuriin kuuluu myös se, että naisen toimintasäde ja -valtuudet ovat pienemmät mitä miehellä. Esim. minä en saa käyttää autoa katsastuksessa, koska siellä joutuisin asioimaan vieraiden miesten kanssa, mies haluaa että kysyn luvan etenkin illalla ulos lähtiessä, enkä lähde omin päin kaupungille jne.

Miksi suostut tuollaiseen kohteluun?

Vierailija
47/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen kotirouva?! :D Taas joku ihme toksinen sovinistitrolli liikenteessä. No ehkä joku missi vielä pitää tuollaista hyvänä ideana, mutta siinä se. 

Ja miksi aivoton, no mietipä sitä :) 

Vierailija
48/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on suurempi uhka voimaantuneille: tradwife vai MGTOW?

Vierailija
49/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen kotirouva?! :D Taas joku ihme toksinen sovinistitrolli liikenteessä. No ehkä joku missi vielä pitää tuollaista hyvänä ideana, mutta siinä se. 

Ja miksi aivoton, no mietipä sitä :) 

... ... ... koska naisella pitää olla omat rahat, koska mieheen ei koskaan voi luottaa, eikä mitään yhteistä luottamuksella voi rakentaa? Koska ainutkaan mies ei ole luottamuksen arvoinen? Koska nyrkki pystyyn ja huutakaamme "muna poikki!" ja vaatikaamme tuhoa patriarkaatille?

Vierailija
50/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kultuuriin kuuluu myös se, että naisen toimintasäde ja -valtuudet ovat pienemmät mitä miehellä. Esim. minä en saa käyttää autoa katsastuksessa, koska siellä joutuisin asioimaan vieraiden miesten kanssa, mies haluaa että kysyn luvan etenkin illalla ulos lähtiessä, enkä lähde omin päin kaupungille jne.

Koska mies ei ole mikään sovinisti öykkäri, päinvastoin. Minulle on siis ihan jees, että ei tarvitse ottaa pääasiallista vastuuta mistään metatöistä, sillä mies hoitaa ne automaattisesti tai tarvittaessa delegoi minulle. 

Vierailija
51/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ollut kotona, mutta teen joka kuu muutaman pienen työjutun mistä saa vähän rahaa ja nämä rahat sitten olen sijoittanut ja on pientä omaakin puskuria kertynyt. En aio mennä koskaan töihin enää elämässäni..vaikka nyt tulisi joku yllättävä juttu pystyisin kitkuttaman säästöillä eläkkeeseen asti. Olen 45-vuotias ja saan vielä myös lapsilisiä ja parista nuorimmasta lapsesta hoitorahaakin mitkä menee myös tuonne säästöön. Lapsilisät 5:stä menee lasten omiin säästöihin.

Vierailija
52/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on suurempi uhka voimaantuneille: tradwife vai MGTOW?

En kyllä näe mitään syytä kokea kumpaakaan uhaksi.

Vierailija
53/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska mies ei ole mikään sovinisti öykkäri, päinvastoin. Minulle on siis ihan jees, että ei tarvitse ottaa pääasiallista vastuuta mistään metatöistä, sillä mies hoitaa ne automaattisesti tai tarvittaessa delegoi minulle. 

Jatkan vielä tähän omaan viestiini, kun jäi ehkä vähän lyhyeksi selitykseksi. Mutta pointtini on siis se, ettei suhteen kumpikaan osapuoli saa rusinoita pullasta. Miehen rooli perheen päänä, elättäjänä ja vastuunkantajana on itseasiassa aika vaativa, eivätkä kaikki miehet sitä kestäkään. Samoin itse koen saavani aika helpon elämän, kun ei tarvitse kantaa siinä määrin vastuuta mitä toisentyyppisessä suhteessa täytyisi. Eli on ihan ok maksaa tietynlaista "hintaa" tästä elämäntyylistä. En todellakaan ole mikään alistettu kotiorja, mutta miehen ja naisen roolit, vastuut ja velvollisuudet on toki suhteessamme (ja tämän maan kulttuurissa) kovin erilaiset. 

Vierailija
54/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini oli kotiäiti ja kieltämättä muakin viehättää ajatus siitä, että jos mulla olisi lapsia niin voisin hakea heidät koulusta ja päiväkodista ja hoitaa kotia sekä lapsia ilman työelämän aiheuttamaa stressiä.

Mutta siinä on vaan se, että nykyään ei yhden aikuisen palkalla elätetä koko perhettä (ainakaan se elintaso ei varmaan ole kovin korkea) ja kun olen itse työelämässä ollut niin olisi varmaan aika kova paikka, kun yhtäkkiä ei olisi omia rahoja ja niiden tuomaa vapautta.

Jos joku tuohon lähtee ja homma toimii, niin kiva juttu! 

Vierailija
55/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siinä on vaan se, että nykyään ei yhden aikuisen palkalla elätetä koko perhettä (ainakaan se elintaso ei varmaan ole kovin korkea) ja kun olen itse työelämässä ollut niin olisi varmaan aika kova paikka, kun yhtäkkiä ei olisi omia rahoja ja niiden tuomaa vapautta.

Jos joku tuohon lähtee ja homma toimii, niin kiva juttu! 

Miehelläni on ihan hyvät tulot ja ei pihtailemaan yhden tuloilla olla jouduttu. Budjetoimme toki, ja lapsia on vain yksi.

Vierailija
56/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehe, onkohan joku kaivanut tämän vanhan keskustelun Bachelor-keskustelun innoittamana, sillä siellä juuri teemasta keskustelua. Itsekin juuri kirjoitin Bachelor-ketjuun näkemykseni tradwife-ilmiöstä Suomessa, ja muistuttelin siitä, että oikeassa tradwifeilyssä mies ei saa kerätä rusinoita pullasta, eli saada sekä pullantuoksuisen hengettären että työssäkäyvän perheen elatukseen osallistuvan vaimon. Moni mies kun haaveilee siitä, että tämä paketti toteutuisi. 

Laitan tähän kursiivilla lainauksen osasta viestistä, mitä juuri kirjoitin Bachelor-palstalle tradwifeen liittyen, eli vinkkini tradwifeksi haluavalle

1) jos mahdollista, ota todella hyvätuloinen mies, joka haaveilee tradwifestä (kaikki hyvätuloiset eivät ole halukkaita elättämään vaimoaan pidemmän päälle)

2) jos otat vähätuloisemman miehen, hyväksy se, että elintaso tippuu väistämättä. Esim. muutto Helsingistä maakuntiin 70-luvun peruskorjaamattomaan rivariin ja Lidlin tarjousten metsästämiseen, ulkomaamatkat jää väliin jne. 

3) harkitse ulkomaalaistaustaista miestä ja mielellään ulkomailla asumista. Moniin ei-suomalaisiin kulttuureihin kuuluu, ja miehiin on syvään iskostunut ajatus siitä, että naisen pitää olla perinteinen tradwife ja on miehen kunnia-asia, että nainen on kotona ja mies pystyy elättään perheen. Toki monet Suomeen muuttaneet ulkkismiehet tästä alkaneet Suomessa lipsumaan, joten perinteisempiä miehiä löytää nimenomaan ulkomailta. Toisaalta tähän voi kuulua kolikon kääntöpuoli, eli naiseen kohdistuva kontrollointi etenkin mitä perinteisemmästä kulttuurista kyse.

Kerrottakoon, että itse olen osin kategoriaa 3, eli ulkomaillla ei-länsimaalaistaustaisen miehen vaimo, ja miehen patriarkaaliseen kulttuuriin kuuluu tradwifekultuuri. Eli miehet arvostaa ja haluaa sitä, että nainen on kotona, hoitaa kodin, on aina miehen "käytettävissä" (kuulostaa kamalalta), samoin miehelle kunnia-asia, että pystyy elättämään perheen ja pitämään naisen kotiäitinä. Toisaalta kultuuriin kuuluu myös se, että naisen toimintasäde ja -valtuudet ovat pienemmät mitä miehellä. Esim. minä en saa käyttää autoa katsastuksessa, koska siellä joutuisin asioimaan vieraiden miesten kanssa, mies haluaa että kysyn luvan etenkin illalla ulos lähtiessä, enkä lähde omin päin kaupungille jne. Eli ei nainenkaan saa rusinoita pullasta.

Minä kaivoin. En ole katsonut Bacheloria, kunhan mietiskelin omaa elämääni kotona moppaillessa ja tuli mieleen, että Vauva-palstalla on varmasti tästä tradwife-aiheestakin keskusteltu.

Kiintoisaa kuulla kokemuksistani! Ehkä tämä nykyinen kotirouvailu täällä Suomessa on enempi rusinat pullasta -meininkiä. Ei oikein istu kulttuuriin, että pitäisi kysyä miehen lupaa omiin asioihinsa.

Vierailija
57/57 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko konseptissa epäilyttää se että miehet ei pidä omaa osaansa diilistä. Epäilen ettei edes suhteen alkuaikoina mies ajattele oikeasti sisimmässään että sitoudun tähän loppuiäkseni. Aina on takaportti auki että tottakai voin lähteä menemään milloin vain huvittaa ja jättää kaikki munat yhteen koriin laittaneen naisen tyhjän päälle. Ja lähteä vieläpä pöyristyneenä siitä että nainen vie puolet omaisuudesta, joka luonnollisesti on miehen mielestä hänen kokonaan.