Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä imetyksen lopetukseen

Vierailija
07.07.2013 |

Miten olette lopettaneet imetyksen? 

Vauva on kohtsiltaan 8kk ja haluaisin lopettaa imetyksen. Viime viikolla pidin mutaman päivänä kirjaa imetyksistä ja ajattelin korvata pikkuhiljaa osan korvikkeella mutta kävikin niin, ettei pullo vauvalle kelpaa. On aiemmin syönyt tuttipulloa satunnaisesti, kun on itsellä ollut menoja. Nokkamukista ei osaa juoda ja nyt on alettu harjoittelemaan ihan oikeasta mukista juomista.

Vauva on aika takiainen äidin perään, kenenkään muun syli kuin isän tai äidin ei kelpaa ja iltaisin vain äiti. Olen aika väsynyt. 

Vauva syö tissiä kuutisen kertaa päivässä, lisäksi aamupuroa+hedelmää, sosetta pari kertaa päivässä (toisessa mukana liha/kala), hedelmäsoseita ja maissinaksuja. 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan ole lopettanut?

Vierailija
2/35 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei imetyksen lopettaminen välttämättä tuohon vanhemmissa roikkumiseen auta. Se nyt vaan on kehitysvaihe, joka on elettävä läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuhiljaa vähennät imetyskertoja. Ja annat isän hoitaa enemmän, ettei vauva haista maitoa. Sama illalla, iskä laittaa vauvan unille niin loppuu se iltarumba sen imetyksen ja nukutuksen kanssa.

Vierailija
4/35 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "maidon haistaminen" on sitkeä myytti jota pidetään turhaan hengissä.

Vierailija
5/35 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niitä kertoja voi vähentää pikkuhiljaa, sehän alkaa huutaa ihan hulluna, jos ei saa maitoaan?

Vierailija
6/35 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäät kiinteitä tietysti, jotta ei ole nälkäinen.

Vierailija
7/35 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 23:20"]

[/quote]

Elaborate, please.

Vierailija
8/35 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

siis mikä myytti?? Tottahan se on, näin kohta vuoden imetyskokemuksella.

Vierailija
9/35 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 23:32"]

[/quote]

Jaa, ei kyllä auta välttämättä, meillä ei vauva nälkää huutanut vaan rinnasta sai lohtua ja läheisyyttä mikä ei ollut korvattavissa.

Vierailija
10/35 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, niin joo tietysti. En vaan oikein tajua, kun neuvolan ohje on, että vuoden ikään asti äidinmaito on vauvan pääravinto (imetyksen jälkeen tässä tapauksessa korvike, en ala enää lypsellä) ja kiinteistä että tähdäätään viiteen ateriaan päivässä. Alla on yksi viime viikon päivistä, normaalisti ei olla syöty puuroa illalla, mutta yritin, jos se auttaisi muttei auttanut kun vauva söi samana päivänä illalla tissiä kahdesti. 

8.00 imetys

puuroa ja hedelmäsosetta

kasvislihasosetta

13.00 imetys

hedelmäsosetta

14.30 imetys

kasvislihasosetta

17.00 imetys

18.00 imetys

puuroa

21.00 imetys

23.00 imetys 

Vierailija
11/35 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 23:40"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 23:32"]

[/quote]

Jaa, ei kyllä auta välttämättä, meillä ei vauva nälkää huutanut vaan rinnasta sai lohtua ja läheisyyttä mikä ei ollut korvattavissa.

[/quote]

Jos näin on, vauva ei ole vielä valmis luopumaan imetyksestä. Vauvaa vartenhan sitä tehdään, ei äitiä.

Vierailija
12/35 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos äiti ei jaksa niin ei jaksa. Vauvaa varten äidin jaksamistakin pitää miettiä.

Vierailija
13/35 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mäkään nyt en nää ihan sitä syytä miksi just siinä kehitysvaiheessa, jossa vauva on todella riippuvainen äidistään ja imetys on sille vielä todella tärkeää, niin miksi just silloin se pitää lopettaa? En käsitä.

Jso vauva alkaa huutaa ihan hulluna kun ei saa maitoaan niin mulle se antaa vahvan signaalin siitä että se vauva tarvitsee sen maitonsa. Haluaa sen maitonsa. Ei ole valmis luopumaan siitä. En mä isommaltakaan lapselta ota aina sitä pois mikä sille on tärkeintä elämässä sillä hetkellä...

Vierailija
14/35 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin ja palataas siihen, että miten itse kukakin on lopettanut imetyksen ja onko hyviä vinkkejä. Kertaheitolla? Yksi kerta per viikko tahdilla korvattu tuttipullolla? Lisätty soseitten määrää, ettei jaksa enää maitoa?

Vierailija
15/35 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, pullo ei kelpaa vauvalle niin se ei sit kelpaa. Kokeile sitä nokkamukia tai tavallista mukia. Jos sun on ihan pakko se vauva just nyt heti vieroittaa niin anna mennä vaan. :) Se tulee olemaan sun vauvan elämän ensimmäinen suuri kriisi ja murrosvaihe, joten ei kai kukaan normaali ihminen itkemättä sitä niele et jotain niinkin tärkeetä otetaan pois? Sun on vaan punnittava vaihtoehtoja, teetkö sä sen sun lapselle vai annatko sen vielä hetken tankata ja vierotat sen sit kun sillä ei oo enää roikkumiskausi meneillään. Ite en vierottais, kuten varmaan kirjoituksen sävystä huomaat. En oo halunnut tehä sitä mun lapsille. Isompana on onnistunut paljon helpommin.

Vierailija
16/35 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos odotetaan pidempään, niin miten sitten? Korvataan imetyskertoja pullolla?

Vierailija
17/35 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odottaisin vieroittamisen kanssa siihen asti kun saa juoda maitotuotteita. Tai itse asiassa aion nyt tän kolmannen vauvan kans (vasta 4kk, muita lapsia en oo imettäny) odottaa viä pidemmällekin, koska oon kuullut että se imetys koko ajan vähentyy itsekseen mitä isommaksi lapsi kasvaa, ja oon miettinyt et voisin ihan hyvin imettää viä sen jälkeen kun maitotuotteet on kehissä koska silloin (kuulemma) ei enää useimmat syö niin useasti, vaan jotain kerran-pari päivässä. Ei paljoo enää pari kertaa häiritse sit, verrattuna siihen et nyt tää asuu tissillä..

Vierailija
18/35 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 23:52"]

No niin ja palataas siihen, että miten itse kukakin on lopettanut imetyksen ja onko hyviä vinkkejä. Kertaheitolla? Yksi kerta per viikko tahdilla korvattu tuttipullolla? Lisätty soseitten määrää, ettei jaksa enää maitoa?

[/quote]

Imetyskerrat vähenivät itsestään kiinteiden aloituksen (6 kk) jälkeen, radikaalimmin 10 kk jälkeen. 1 v 1 kk iässä lopetin viimeisenkin jäljellä olleen imetyskerran kun huomasin, että lapsi heräsi tissille aamuöisin tottumuksesta, vaikka häntä itseäänkin selkeästi väsytti eikä juurikaan tehnyt mieli maitoa. Eli imetys loppui kun lapsi oli itse valmis ja myös muu syöminen oli sillä mallilla, että sai tarpeeksi ravintoa ilman äidinmaitoa.

Vierailija
19/35 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 23:35"]

[/quote]

siis mikä myytti?? Tottahan se on, näin kohta vuoden imetyskokemuksella.

[/quote]

Mitä todisteita sinulla on siitä, että vauva haistaa maidon tissiesi ihon läpi eikä vain tiedä, että olet hänen äitinsä ja sinulta saa maitoa?

Vierailija
20/35 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaa eri tuttipullot. Meidän nirsolle kelpasi vain Aventin pullot. Korvaa yksi imetyskerta pullomaidolla. Ota lapsi syliin. Jos ei sillä kerralla huoli, niin kokeile eri kellonaikaan. Meillä halusi aamu- ja iltamaidot rinnasta mutta päivällä kelpasi pullo äidin sylissä. Isä ei tuossa iässä juurikaan kelvannut.. Se on ikävaihe, joka on vain jaksettava, menee kyllä ohi. Viimeisenä jäi pois iltaimetys.

Mikä siinä imetyksessä muuten rasittaa? Sitovuus vai itse imetys?