Vinkkejä imetyksen lopetukseen
Miten olette lopettaneet imetyksen?
Vauva on kohtsiltaan 8kk ja haluaisin lopettaa imetyksen. Viime viikolla pidin mutaman päivänä kirjaa imetyksistä ja ajattelin korvata pikkuhiljaa osan korvikkeella mutta kävikin niin, ettei pullo vauvalle kelpaa. On aiemmin syönyt tuttipulloa satunnaisesti, kun on itsellä ollut menoja. Nokkamukista ei osaa juoda ja nyt on alettu harjoittelemaan ihan oikeasta mukista juomista.
Vauva on aika takiainen äidin perään, kenenkään muun syli kuin isän tai äidin ei kelpaa ja iltaisin vain äiti. Olen aika väsynyt.
Vauva syö tissiä kuutisen kertaa päivässä, lisäksi aamupuroa+hedelmää, sosetta pari kertaa päivässä (toisessa mukana liha/kala), hedelmäsoseita ja maissinaksuja.
Kommentit (35)
Jännä juttu kun toisten lapset sanelevat heti syntymästään koko perheen elämän ja aikataulut ja kuka pitää sylissä, missä asennossa syödään jne. Kyllä olisi kuoltu sukupuuttoon ennen vanhaan jos vauvan rytmin mukaan olisi kaikki pitänyt tehdä. Ja jännästi ne muualla maailmassa pärjää, vaikka äidit joutuvat töihin paljon suomalaisia aikaisemmin. No, se on se uusavuttomuus ja laiskuus kun aina vaan tungetaan tissi suuhun kun lapsi vähän vinkaisee. Mikään muuhan ei voi olla pielessä, ei. No,siinähän imetätte. Hyvä äiti saa lapsen rauhoittumaan muutenkib, btw.
Miksi imetät ennen soseaterioita, jos on pyrimys vähentää imetystä? Kannattaa syöttää sose ensin ja sitten vasta päälle rintaa.
Toisekseen kannattaa alkaa pitää jo selkeät ruoka-ajat myös imetyksen suhteen, siis vain 5 ateriaa päivässä (ehkä alussa kuudes ylimääräinen myöhäisillan imetys) mutta ei siis enää vauvantahtista imetystä aterioiden välissä vaan ainostaan aterian jälkeen. Näin kiinteitä alkaa mennä paremmin, ja imetys vastaavasti vähenee ns. itsestään.
Samalla alat tarjota joka aterialla korviketta mukista, niin vauva tottuu makuun ja siihen, että aterian yhteydessä juodaan eikä silloin kun sattuu mieli tekemään.
Itse etenisin noin ainakin 9-10kk ikään asti ja katsoisin sitten kuinka paljon imetyskertoja on vielä jäljellä ja minkälaisia määriä maitoa menee. Kerrasta lopettaminen on aika raju ratkaisu, kun vauva ei juo kunnolla muusta astiasta.
t. Kolmen lapsen äiti
Kiitos, joo tuo onkin hyvä idea, että imetyksetkin ruoka-aikoihin, että vauva tottuu! Nythän se syö tissiä aina, kun sitä huvittaa ja vain kiinteät tarjoillaan tiettyihin aikoihin.
Tekisinkö siis niin, että laitan ruuan joukkoon korviketta, ja imetän silti syömisen jälkeen? Vai olisiko parempi antaa ruokaa + korviketta mukista ja imettää syömisen jälkeen?
Keksin just, että tuosta taikanokkamukista saa muovipalan pois niin, että sieltä valuu juomaa, eikä vauvan tarvitse erikseen opetella juomaan siitä.
Tarkoitus ei ollut lopettaa tähän paikkaan, vaan saada vinkkejä, miten imetystä voi lähteä vähentämään, että sen saisi joskus loppumaankin.
Miksi sitä korviketta tarvii vauvalle antaa? Kun onhan se lehmänmaitopohjaista ja rasittaa munuaisia enemmän kun äidinmaito, niin en oikein saa kiinni siitä ajatuksesta että sitä alettais ns. huvikseen (=ilman selkeää syytä) antamaan. :/
Korvike on korvaava tuote jos äidinmaitoa ei ole, mutta tässä tapauksessahan sitä on. En lähtis ollenkaan tohon korvikerumbaan enää noin ison lapsen kanssa, koittaisin vasta vähän isompana lopettaa imetyksen kun äidinmaito ei oo enää niin tärkeässä roolissa ravinnon suhteen. Korviketta en antais missään vaiheessa ellei olis pakko. Varsinkin jos on mitään sukurasitetta diabeteksen suhteen.
Eli imettäis 10kk ikään ja sitten siirtyis lehmän maitoon?
Vuoden iässähän sitä vasta suositellaan?
10 kk iässä hapanmaitotuotteet, 1 v iässä loput lehmänmaitotuotteet.
Joo totta, vuoden iässä, hapanmaitotuotteet aiemmin.
Ihmeellistä, kun yli puolet suomalaisista vauvoista kasvaa korvikkeella mutta täällä keskusteluissa korvike on vain vähän syanidia terveellisempää ja kaikki imettää yli vuoden..
No kyllä minä itsekin haistan sen maidon -- sitä kun silloin tällöin tihkuu rinnasta tippa, makealle ja vähän eltaantuneelle se tuoksuu. Ja haistaessaan äidin vauva kyllä tietä, että maito on lähellä -- ei se maidon "haistaminen" mikään myytti ole. Imettävän äidin lähellä vauva kyllä tietää, että maitoa on tuossa millien päässä ja toki haluaa sitä. Siksi kannattaa antaa ruoka-aikoina isän hoidettavaksi -- isä syöttää vatsan täyteen ja nukuttaa lapsen. Mitä useammin imetyksen saa skipattua, sen vähemmän/hitaammin maitoa erittyy ja sitä vähemmän lapsi haluaa imeä.
Itse olen lopettanut imetyksen jo kahdesti, tosin aika lailla vanhempana. Esikoinen imi 2-vuotiaaksi, mutta toinen vuosi mentiin niin, että tissiä sai vain aamulla, illalla ja ennen päiväunia KOTIOLOISSA. jos oltiin päiväuniaikaan liikkeellä, poika nukahti rattaisiin ilman tissiä.
Imetys lopetettiin niin, että isä hoiteli lapsen nukkumaan muutaman illan, jolloin maidon tulo väheni. Sitten lähdin aamullakin aikaisin lenkille tms. ja viikossa lapsi oli unohtanut koko rinnan.
Toisen kanssa lopetin imetyksen kun tyttö olli vuoden ja 8 kk. laitoin tisseihin laastarit ja yhdessä paijailtiin niitä ja odoteltiin paranemista. Viikon päästä ei enää halunnut niitä aamuin illoin silitellä ja kun noin 10 päivän päästä kokeili imemistä, hylkäsi rinnan kommentilla ei toimi! Kyynelittä meni tällä kertaa.
Nyt olisi kolmas puolitoista ja mietin kovasti, olisiko oikea hetki vieroittaa typynen. Syö enää iltaisin ja aamuisin ja kerran aamuyöstä, enkä ole ihan kauhean väsynyt vielä tähän, varsinkin kun tiedän että on takuulla vika imetettävä. On vähän liikaa äidissä kiinn juuri nyt, hkä odottelen pari kuukautta ja isken kiinni kun tyttö on vähän sosiaalisemmalla tuulella...
No mut siihenhän olis pyrkimys että pystyis imettämään, ei siinä mitään jos ei onnistu. Jos tohon viittaat et sanoin etten aloittais korviketta turhaan niin kyllä se mun mielestä ihan selvästi on sanottu, et jos imetys sujuu en alottais yhtään pelaan korvikkeiden kanssa. Ja kerroin vain pari syytä sille. Jos imetys ei suju niin sithän se on vaan pakko. Kai kaikki äidit niin ajattelee, et koitetaan eka ja jos ei oo vaihtoehtoja niin korvike? :)
Sen takia muuten THL on aloittanutkin sen imetyksen edistämiskampanjan et tulis ihmisten tietoisuuteen et se on asia johon kannattaa panostaa. Se ei arvota kenenkään äitiyttä, mutta sen pitäisi olla kuitenkin ensimmäinen vaihtoehto kun vauvan ravintoa mietitään. Fakta kuitenkin on että se on parasta, korvike korvaavaa. Hemmetin hyvälaatuista onneksi! Siitä ei pitäisi kenenkään joutua potemaan huonoa omatuntoa jos on korviketta joutunut antamaan. Nää on vaikeita asioita, joillekin kipeimpiä asioita äitiydessä, ei mikään ihme että näissä keskusteluissa tulee väärinkäsityksiä. :)
Mut se että asiallisesti vertaa näitä kahta tuotetta (äidinmaito ja korvike) ei pitäis olla mitään syanidiin rinnastamista, vaan kiistattomien tutkimusten osoittamaa faktaa. Harmi jos koet sen niin. Ehkä olisi aika tarkastella omia tuntemuksia asiaan liittyen? Muista, kukaan ei ole huono äiti sen takia jos ei ole onnistunut imettämään! Mutta jos se onnistuu, on se parasta ravintoa. :)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 14:14"]
Kiitos, joo tuo onkin hyvä idea, että imetyksetkin ruoka-aikoihin, että vauva tottuu! Nythän se syö tissiä aina, kun sitä huvittaa ja vain kiinteät tarjoillaan tiettyihin aikoihin.
Tekisinkö siis niin, että laitan ruuan joukkoon korviketta, ja imetän silti syömisen jälkeen? Vai olisiko parempi antaa ruokaa + korviketta mukista ja imettää syömisen jälkeen?
Keksin just, että tuosta taikanokkamukista saa muovipalan pois niin, että sieltä valuu juomaa, eikä vauvan tarvitse erikseen opetella juomaan siitä.
Tarkoitus ei ollut lopettaa tähän paikkaan, vaan saada vinkkejä, miten imetystä voi lähteä vähentämään, että sen saisi joskus loppumaankin.
[/quote]
Tekisin tai siis olen omien kanssa tehnytkin niin, että ruoka-aikana annan soseen+ mukista korviketta ja kun vauva on syönyt niin paljon kuin jaksaa/kelpaa, niin sitten vielä rintaa lisäksi. Aika äkkiä on alkanut käydä niin, että joka ruuan jälkeen rinta ei enää maistukaan ja näin imetyskerrat ovat luonnostaan vähentyneet. Ruoka-aikojen välillä ei tosiaan enää ylimääräisiä imetyskertoja, sitten ei seuraava ateria taas maistu.
Ja itse olen kyllä ilman mitään tunnontuskia totuttanut nimenomaan korvikkeeseen vielä tässä 8-9kk iässä, vaikka pian voisi siirtyä suoraan tavallisiin maitotuotteisiin. Omilla lapsilla ainakin on kestänyt useampi kuukausi ennenkuin vatsa kestää kunnolla tavallisia maitotuotteita, niin on hyvä olla se korvike siellä tukena jos ei pysty tai halua juottaa pelkkää omaa maitoa kunnes pystyy antamaan kunnolla tavallista maitoa.
Itsellä on esim. ollut joka lapsen kanssa se tilanne, että olen aloittanut osa-aikatyöt kun vauvat olleet n. 10kk niin on pitänyt olla jotain mitä isä voi juottaa työpäiväni aikana. Meillä pienimmäinen ei myöskään koskaan huolinut tuttipulloa, mutta mukin kanssa saatiin pitkällisen harjoittelun tuloksena menemään mitä tarvitsi.
t. Se sama kolmen lapsen äiti
Mä en oo ikinä ymmärtänyt, että mikä funktio on nokkamukilla. Ensin opetetaan vauva siihen, ja sit kuitenkin vuoden-parin päästä opetellaan juomaan mukista. Eikö olisi helpompaa opettaa heti juomaan tavallisesta mukista?
Olisiko sinulla #23 vinkkejä vai haluatko vaan siunaila<, kun muut on niin tyhmiä?
Joo vierottaahan se lapsi ittensä neljään ikävuoteen mennessä kuulemma ihan itse.
Olisiko sinulla #23 vinkkejä vai haluatko vaan siunaila, kun muut on niin tyhmiä?
Joo vierottaahan se lapsi ittensä neljään ikävuoteen mennessä kuulemma ihan itse.
Kiitos neuvoista!
Jos yrittäisi korvata pullolla vaikka yhden imetyksen per viikko, menisi hyvinkin pari kuukautta, että imetys loppuisi ja vauva olisi 10kk. Käytännön ohjeita ei kauheasti löydy, tuo yhden imetyksen korvaaminen viikossa oli ainoa minkä onnistuin googlaamaan.