Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2-vuotias autossa ilman minkäänlaista istuinta!

Vierailija
07.07.2013 |

Ystäväni ystävä pitää 2-vuotiasta lastaan jatkuvasti autossa ilman minkäänlaista turvaistuinta. Kaverini on muutamat kerrat kieltäynyt ottamasta heitä kyytiin ilman istuinta ja jopa tarjonnut lainaamaan istuinta koska hänellä on ylimääräinen lapselle sopiva kun oma lapsi on samanikäinen. Ei kuulemma kelpaa koska poika istuu hyvin vöissäkin ja saanut vielä lapsen äidiltä haukut päälle koska on niin nipo kun ei ota heitä kyytiin(!!!!!!!). En oo ehkä koskaan kuullut edesvastuuttomammasta toiminnasta. Itse en ajaisi metriäkään ilman että lapsi on oikeanlaisessa istuimessa. Äiti vaikuttaa muuten niin fiksulta mutta kuka ihminen ja vanhempi voi riskeerata lapsensa hengen tuolla tavalla. Onko tää oikeesti yleistä? Että jotkut ei välitä tollasesta? 

Onnettomuuden sattuessahan kuski vastaa siitä jos jotain tapahtuu? Vaikka vanhempi olisi vain matkustajana lapsen kanssa eikä kuskina? Oon niin järkyttynyt kun tästä kuulin ja menee varmaan yöunet sen muksun puolesta.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä vielä,

voiko tollaisesta toiminnasta ilmoittaa johonkin? Ilmoittaisitteko te? 

Vierailija
2/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu mun mies ja eksänsä ovat samanlaisia. Ja miehen vanhemmat. Lapset tosin "jo" kohta 4v ja 5,5v, mutta mitään istuimia ei olla tarvittu enää pariin vuoteen. Korokeistuimet on olemassa, niitä käytetään jos ne sattuvat olemaan oikeassa autossa oikeaan aikaan. Useimmiten eivät ole. Eksä siis päästää surutta lapset miehen kyytiin, vaikka tietää, ettei istuimia (ainakaan kunnollisia) ole. Ihan hullun hommaa, tosiaan pienempi lapsi oli jotain 2,5v kun kunnon istuimista luovuttiin (eksä myi ne) ja siirryttiin noihin heppoisiin korokkeisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun lapsuudessa 80-luvulla istuttu turvaistuimissa. Kai niitä oli silloin? Mutta näkisitpä jossain ulkomailla, lapset härvää autoissa takapenkeillä ilman turvavöitä!

Vierailija
4/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freakonomics-nimisessä kirjassa viitattiin tutkimukseen jonka mukaan lapselle ei ole turvallista autoistuinta: pelkissä vöissä matkustaminen oli yhtä turvallista kuin paras autoistuin.

Katson jos Googlella löytäisin suoran viitteen, mutta kävis kyllä mun järkeen toi: autokolari ei ole suositeltava tilanne kenellekkään mitenkään päin paketoituna.

Vierailija
5/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin voit soittaa kun näet moisen tilanteen niin käyvät sakottamassa.

Tilanteen mentyä ohi ei varmaan oikeen oo paljo tehtävissä. 

Vierailija
6/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tiedän kyllä että ennen ei istuimia tai aina edes vöitäkään käytetty ja ulkomaat ovatkin sitten ihan oma lukunsa mutta musta toi kuulostaa kyllä ihan hirveältä. En vaan mitenkään voi mieltää itseäni nipottajaksi tässä asiassa. Eihän mikään istuin anna täydellistä suojaa jos kolari on paha. Ehkä mieleeni on jäänyt ikuisesti autokoulun opettajan tarina kun oli elvyttänyt etupenkillä istunutta 4-vuotiasta jolla ei ollut edes vöitä. Äkkijarrutus vain 30-40km/h vauhdissa ja pojan otsa napsahtanut kojelautaan. Niskat menneet. Lapsi oli kuollut välittömästi, vaikka vanhemman edessä oli pakko jatkaa elvytystä.

Ap

Vierailija
7/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen laki sanoo tässä asiassa painavan sanansa. Pituus rajaa en muista mutta olisko niin että alle 120cm ei saa matkustaa ilman istuinta. Ei tulisi mieleenkään päästää omaa lasta ilman kunnon istuinta matkaan. Jos jotain sattuu niin haluan tietää että olen parhaani tehnyt suojellakseni lastani.

Vierailija
8/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä myöskään aja jos ei ole kaikilla aikuisillakaan turvavöitä.

Vierailija
9/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 22:23"]

Freakonomics-nimisessä kirjassa viitattiin tutkimukseen jonka mukaan lapselle ei ole turvallista autoistuinta: pelkissä vöissä matkustaminen oli yhtä turvallista kuin paras autoistuin.

Katson jos Googlella löytäisin suoran viitteen, mutta kävis kyllä mun järkeen toi: autokolari ei ole suositeltava tilanne kenellekkään mitenkään päin paketoituna.

[/quote]

Jaha, seuraavaksi saamme varmaankin kuulla viisaita sanoja siitä miten matkustaminen on yhtä turvallista vanhassa rätticitikassa ja uudessa Volvossa? Normaali turvavyö menee lapsella kaulan poikki. Se ensinnäkin hiertää ja tuntuu paskamaiselta ja toiseksi vetäisee koko kaulan kasaan kolarissa, sikäli mikäli lapsi pysyy siinä paikoillaan. 

Vierailija
10/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteellisuudentajua! Ei todellakaan fiksulta kuulosta mutta silti erittäin epätodennäköistä että käy todella huono tuuri ja/mutta istuimesta olisi ollut apua. Ne vyötkin ovat luultavasti paljon parempi, kuin ilman vöitä tai sylissä.

Vierailija
11/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kolarit ovat epätodennäköisiä?! Justiinsa juu, kuolonkolarit ehkä joo. Ilman istuinta edesauttaa aika hyvin sitä todennäköisyyttä että tavallisesta kaupungin peräänajosta tuleekin äkkiä kuolonkolari.

Vierailija
12/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 23:02"]

Suhteellisuudentajua! Ei todellakaan fiksulta kuulosta mutta silti erittäin epätodennäköistä että käy todella huono tuuri ja/mutta istuimesta olisi ollut apua. Ne vyötkin ovat luultavasti paljon parempi, kuin ilman vöitä tai sylissä.

[/quote]

Vähän laiha lohtu siinä vaiheessa kun se tälli tulee. Kuka haluaa testata omalla lapsellaan pysyykö se pää kiinni kehossa kun turvavyö vetasee kaulaan täydessä vauhdissa?

Vierailija
13/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä olin 2-vuotias, takapenkillä ei ollut edes vöitä. Seisoin takalattialla keskellä ja pidin käsillä etupenkkien selkänojista kiinni että pysyisin pystyssä. Silti mutkissa joskus kaaduin lattialle.

Nykylasten motoriikka ei kehity kun ovat köytettyinä kuin postipaketit.

Vierailija
14/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa minkälainem mamma meidän kylillä ajeli....:

Pysähdyimme lähikauppamme pihaan ja mies kipaisi ostoksille kun itse jäin lasten kanssa autoon.Viereisen ruudun autoon istahti kuljettajan paikalle äiti, vauva kantoliinassa....ja lähti pokkana ajamaan.Vauvan koosta arvelen että oli max 3kk vanha....auto oli uudehko joten tasan oli airbag...eka kolari meinasi tulla jo kun tämä äippä lähti ruudusta eikä huomannut oikealta tulevaa autoa.Ainoastaan tuon toisen auton mieskuskin ripeä reagointi esti kolarin.Ja akka jatkoi tyynesti matkaa....olin niin kauhuissani että huusin ääneen ja en edes tajunnut ottaa rekkaria ylös että olisi voinut poliisille ilmoittaa.Itselleen tämä äiti laittoi turvavyön ja jos ei airbag liiskaisi vauvaa niin turvavyö ainakin.

vaa

Vierailija
15/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa liikenneturvan sivuilta oikeaa faktaa turvalaitteiden käytöstä. Oliskohan siihen joku ihan oikea syykin, miksi turvaistuimet ovat tietyn kokoisille lapsille pakollisia? Ennen vanhaan (esim 70-luvulla) autokolareissa kuoli paljon enemmän ihmisiä kuin nykyään, koska ennen ei ollut edes turvavyöpakkoa. Oikeanlainen istuin voi todella vaikka pelastaa lapsen hengen kolaritilanteessa.

Vierailija
16/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lähde hysteeriseksi tuolihommassa, joskus kun tuolit on olleet väärässä autossa, olen laittanut tyynyt peppujen alle korokkeeksi, jolloin turvavyö asettuu sopivalle korkeudelle.

Mutta tarinan äiti kuulostaa kyllä mielipuolelta, miksi hän väkisin vastustaa turvaistuimia, vaikka hänelle ilmaiseksi nenän eteen sellainen tungetaan? Mikä selitys hänellä on tähän? 

Vierailija
17/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylaki on että alle 3-vuotias tarttee istuimen, 140cm asti toki olisi parempi, että joku koroke tms. mutta ei se pakollista ole. Asuttiin just ulkomailla 5 vuotta jossa autoissa ei ollut edes turvavöitä ja kaikki lapset menivät niin kuin aikuisetkin ilman vöitäkin ja joskus peräkontissa ja milloin missäkin. Nyt olen ihan iloinen, että ovat edes vöissä.

Vierailija
18/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 23:19"]

Silloin kun minä olin 2-vuotias, takapenkillä ei ollut edes vöitä. Seisoin takalattialla keskellä ja pidin käsillä etupenkkien selkänojista kiinni että pysyisin pystyssä. Silti mutkissa joskus kaaduin lattialle.

[/quote]

Voi vee miten idiootti voi ihminen olla. Vaikka provohan tämä oli - toivottavasti! Tuollaisia törppöjä kun on liikenteessä, ei passaa asiaa pahemmin ajatella kun ei uskalla kohta enää ajaakaan. Tiedä milloin sieltä pirkkomarjatta tulee kylkeen lapsenlapsi sylissä.

Vierailija
19/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 23:19"]

[/quote]

Voi vee miten idiootti voi ihminen olla. Vaikka provohan tämä oli - toivottavasti! Tuollaisia törppöjä kun on liikenteessä, ei passaa asiaa pahemmin ajatella kun ei uskalla kohta enää ajaakaan. Tiedä milloin sieltä pirkkomarjatta tulee kylkeen lapsenlapsi sylissä.

[/quote]Mikä tässä oli idioottia, provoa tai törppöä? Kerroin, mikä oli normaalia 70-luvulla, lisäksi totesin että nykytapa ei kehitä lapsen motoriikkaa.

Vierailija
20/21 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun istuinta on tarjottu, ei sitä ole haluttu käyttää koska lapsi ei sitä tarvitse. Jos kolari tulee niin ei se kuitenkaan mitään suojaa. Käsittääkseni hän on myös sitä mieltä että lapsen on mukavampi ilman istuinta mikä on kyllä täyttä puppua sekin. Siinä on hänen selityksensä. Ja uskomatonta kyllä tältä äidiltä itseltäänkin löytyy vielä ajokortti eli luulisi jotain tajuavan autoista ja sen toiminnasta esim. äkkijarrutuksessa ja kovissa nopeuksissa. Huhhuijjaa mitä jengiä. Tuo kantoliina-tarinakin oli aivan järkyttävä. 

Mun mielestä molemmissa tilanteissa ois jo ls-ilmon ainekset mutta ei kai oikeesti ihan riitä syyksi..vaikka pitäisi.

Ap