Vanhuuskipuni ovat alkaneet, mitä niille voi tehdä?
Vai tätäkö se on, koko ajan pahenevassa muodossa kuolemaan asti? ... ennen kaikkea häntäluukipua, ja jalkoja kolottaa vähän joka kohdasta varsinkin aamuisin tai noustessa ylös sängystä tai tuolilta, jos on viipynyt niistä kauan.
Kommentit (26)
kävelen aamuisin jo nyt samoin kuin muistan silloin huomattavasti vanhempien isovanhempieni kävelleen, kun heitä joskus lapsena seurailin...
Liike on lääke joo mutta itse kävelen työssäni koko päivän ja joogaan - ei auta. Pahenee vaan. Höh.
Kannattaa treenata lihaskuntoa sekä nivelten liikkuvuutta. Moni vanhempi ihminen tykkää esim. uinnista, vesijuoksusta, joogasta, pilateksesta. Ei enää repiviä, "räjähtäviä" lajeja, eikä raskaita painoja. Dynaaminen venyttely kuntotreenin jälkeen.
Kunnon Vvenyttely aamulla jo ennen vuoteesta nousua. Helpompi köpötellä vessaan. ;-)
Itselläni yliliikkuvat nivelet ja se itsessään aiheuttaa kovia kipuja. Nivelissä ei minkäänlaista tukea. Toisaalta salille en suostu lähtemään joten kärsin tästä sit. Aamuvenyttelyt ei auta, ei edes paskalle taivu kunnolla ekoina aamutunteina.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu täällä, kävely hankalaa aamuisin ja istumisen jälkeen. Ikä 50 v.
Sama ikä, sama vaiva.
Kannatan myös lihasvoiman kasvattamista, se voi olla jopa tärkeämpää kuin aerobinen liikunta. Lihakset auttavat tasapainossa, kehonhallinnassa ja kestävyydessä.
Kannattaa myös käydä lääkärissä ja käyttää tarvittaessa kipulääkkeitä, koska jos vaistomaisesti tottuu arastelemaan kipuja ja särkyjä, liikeradat saattavat lyhentyä ajan mittaan. Ja siitä ne kivut ja vaivat vain lisääntyvät.
Ehkei vielä nelikymppisenä kuitenkaan voi puhua vanhuuskivuista? Kannattaa käydä lääkärillä, myös fysioterapeutti voisi auttaa?
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Itse leikkasin nurmikon ja tuija-aidan tänään. Kitkin kukkapenkit. Siivosin sisällä. Ennen ei mokomat hommat tuntuneet miltään. Nyt käsivarsia kolottaa, ja olo on kuin rekan alle jääneellä. Ikä 57.8
Vierailija kirjoitti:
Itse leikkasin nurmikon ja tuija-aidan tänään. Kitkin kukkapenkit. Siivosin sisällä. Ennen ei mokomat hommat tuntuneet miltään. Nyt käsivarsia kolottaa, ja olo on kuin rekan alle jääneellä. Ikä 57.8[/quote
Mistä tuo 8 tuli? 😄
Autossa jos istuu tunnin verran, niin sieltä pois nouseminen on hankalaa. Portaiden alaspäin käveleminen on joinakin päivinä tukalaa ja kävelen silloin muutenkin vähän sellaisessa asennossa kuin olisi tiettyä tavaraa housuissa. Bussiin nousu tapahtuu käsillä kiskoen avustaen. Pölynimuria pystyy käyttämään 10 min kerrallaan ennen kuin alaselkään alkaa vihloa. Jne.
Kävin mustikassa ja nyt on polvet sellaiset, että tavallisesta tuolistakin nouseminen näyttää varmasti hupaisalta.
Ikä 60
Ajattelin, että olet ainakin 65+
Ei tuossa iässä mitään vanhuuskolotuksia kuulu olla, jos on terve ja hyväkuntoinen.
Ei mulla ole mitään tuollaista. Olen 48.
AP mene hyvä ihminen lääkäriin ja jäljitä syy kivuillesi. Ja mitä ihmettä ovat vanhuuskivut?
Liikuntaa, jumppaa, tanssia.
Auttaa kolotuksiin ja myös poistaa ne.
Kun jättää parina päivänä väliin, alkaa jo vanhuuskolotukset.
T. nim, notkea 65 v,
Minulla alkoi epämääriset nivel- ja lihaskivut kun lähestyin 50 ikävuotta. Kivut sellaisia vihlaisuja, tuikkimista. Tosi inhottavaa. Onneksi ei ihan päivittäistä, ainakaan vielä. Ja aamuisin nilkat jäykät, köpöttelen aina kahvin keittoon, vessaan kävelen jo suht normaalisti. Tätäkö tämä on jatkossakin?
Olen 45 ja on samankaltaisia oireita. Ollut jo kohta 15 vuotta. Pahemmaksi vain mennyt. Lanneselässä pahimmat kivut, dg lannerangan rappeuma, kulumat, skolioosi. Tk ei suosittele kuin panadolia ja fysioterapiaa. Varsinkin aamuisin kauheat kivut, hyvä kun ylös pääsen pediltä
Sama juttu täällä, kävely hankalaa aamuisin ja istumisen jälkeen. Ikä 50 v.