1. luokkalainen pois koulusta 2 ensimmäistä viikkoa
Sisareni soitti aamupäivällä vihaisena koska äitimme oli avautunut sisareni perheen lomasuunnitelmasta. Ovat lähdössä elokuun puolessa välissä ja lapsi olisi koulun alusta lähes kaksi ensimmäistä viikkoa pois. Vanhemmat lomalla jo sitä ennen kaksi viikkoa joten aikaa matkailuun olisi siis ollut aikaisemminkin. Minä menin sanomaan etten itsekään oikein ymmärrä matkan ajankohtaa koska ei ainut vaihtoehto ja puhelu loppuikin siihen.
Asia ei tietysti sinällään minulle kuulunut ja jälkeenpäin aloin miettiä olenko liian nipottaja koska ei tulisi mieleenkään lähteä tuolloin lomamatkalle? Myönnän ettei asia sinällään minulle kuulu mutta sisareni kysyi puhelimessa mielipidettä ja sen kerroin. Koulun alkamisaika ja vielä ensimmäinen luokka kyseessä. Meidän esikoinen ainakin oli niin innoissaana aikoinaan jo viikkoa etukäteen kun SAA mennä kouluun. Harmi kun tahti vähän hiipunut sen jälkeen.
Kommentit (52)
Rakas 18. Suomessa ei voi paljon pakottaa näillä opettajan tai rehtorin valtuuksilla.
Ei lomaa oikeasti pysty koulu kieltämään, ikävä kyllä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 21:34"]
Lomastahan pitää tehdä loma-anomus koululle. Onko siskosi tehnyt sitä? Ja onko rehtori myöntänyt loman? Ihmetyttää, jos rehtori on mukisematta myöntänyt lapselle loman tuolle ajankohdalle.
[/quote]
En tiedä sillä en ehtinyt asiaa tarkemmin kysellä kun sisareni löi luurin korvaan. Puhelu loppui kun kerroin etten oikein ymmärrä ajankohtaa. Huomenna soittelen äidilleni ja samalla kuulen ehkä tuostakin. Sisarelleni turha ainakaan pariin päivään soittaa sillä ei vastaa puhelimeen kuitenkaan.
Teillä ei sitten ole omaa elämää...
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 21:39"]
Ei lomaa oikeasti pysty koulu kieltämään, ikävä kyllä.
[/quote]
Eipä. Mutta rehtorilla on kyllä täysi oikeus sanoa mielipiteensä asiasta.
Asia ei kuulu sinulle millään lailla.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 21:50"]
[/quote]Eikö kuulu vastata jos sisko soittaa ja kysyy?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 21:50"]
[/quote]
Ap:n sisar kysyi asiaa häneltä.
Eihän kysynyt vaan ap oli jo äitinsä kanssa selän takana juoruillut ja aikoo kuoruilla lisääkin.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 21:58"]
Eihän kysynyt vaan ap oli jo äitinsä kanssa selän takana juoruillut ja aikoo kuoruilla lisääkin.
[/quote]
Älä valehtele.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 21:58"]
[/quote]
Mistä tuollaista keksit? Päästäsi?
Koulu ei ole velvollinen millään tavoin järjestämään tukiopetusta loman takia poissaolleelle lapselle. Voin kuvitella, että ap;n siskon lapsi lukee ja laskee ja sisko ajattelee meidän lapsen olevan niin fiksu, ettei tartte olla koulussa kun muut sitä opettelevat ja kuvittelee lapsensa olevan ainoa laatuaan, vaikkei ole. Unohtaa täysin eka päivien kivat jutut, mitä koulussa tehdään.
Typerää lähteä 2 viikoksi lomalle kun lapsen pitäisi olla koulussa. Mun poika aikoinaan myöhästyi päivällä(isän kanssa reissun päällä) ja mua harmitti aivan valtavasti ja lapseni meni kouluun jossa ei tuntwnut ketään koska muutin kesällä lähelle koulua asumaan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:49"]
Sisareni soitti aamupäivällä vihaisena koska äitimme oli avautunut sisareni perheen lomasuunnitelmasta. Ovat lähdössä elokuun puolessa välissä ja lapsi olisi koulun alusta lähes kaksi ensimmäistä viikkoa pois. Vanhemmat lomalla jo sitä ennen kaksi viikkoa joten aikaa matkailuun olisi siis ollut aikaisemminkin. Minä menin sanomaan etten itsekään oikein ymmärrä matkan ajankohtaa koska ei ainut vaihtoehto ja puhelu loppuikin siihen.
Asia ei tietysti sinällään minulle kuulunut ja jälkeenpäin aloin miettiä olenko liian nipottaja koska ei tulisi mieleenkään lähteä tuolloin lomamatkalle? Myönnän ettei asia sinällään minulle kuulu mutta sisareni kysyi puhelimessa mielipidettä ja sen kerroin. Koulun alkamisaika ja vielä ensimmäinen luokka kyseessä. Meidän esikoinen ainakin oli niin innoissaana aikoinaan jo viikkoa etukäteen kun SAA mennä kouluun. Harmi kun tahti vähän hiipunut sen jälkeen.
[/quote]Iukeassa olet. Koulu ennenkaikkea.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:49"]
[/quote]Iukeassa olet. Koulu ennenkaikkea.
[/quote]Oikeassa siis
suomessa on niin pitka loma kouluista ettei tarvitsisi ylimaaraista ottaa. asun englannissa ja tassa vaiheessa viela 2 ja puol viikkoa koulua jaljella. ja kun loma vihdoin alkaa sita on tasan 6 viikkoa, ei paivaakaan yli. (keskivikko 24/7 - ke 4/9). vanhemmat opettavat huonoa tyomoraalia lapsille kun antavat lintsata jo koulusta.
No en tiedä. Jos on menossa eskarikavereiden kans ykköselle, niin eipä varmaan mitään kauheasti menetä.
Myöhemmilläkin luokilla oppilaat ovat todella paljon pois, milloin sairaana oikeasti, milloin tyyliin turkissa lomailemassa. Varmaan rehtorinkin vaikeaa tuossa linjaa vetää, sen mitä estää toiselta, pitää sitten estää myös muilta, ei se katso ajankohtaa.
Kuukauden myöhässä itse aloitin isäni töiden takia ekaluokan. Hyvin on mennyt, mitään traumoja ei jäänyt :)
Luulenpa että jos ovat ulkomaille lähdössä, matka-ajankohta on valittu ihan hinnan vuoksi.
Heti kun koulut alkaa, ulkomaanmatkat on PALJON halvempia kuin sitä ennen ostetut matkat. Sama juttu muinakin virallisilla koululomilla, syys-ja joululomalla matkat paljon kalliimpia kuin muulloin.
Meilläkin aloittaa lapsi 1.luokan ja haikeana olen katsellut halpoja matkoja, mutta ei tulisi mieleenkään lähteä matkalle kun koulut alkavat, mennään sitten vaikka kalliimmalle matkalle kesäloman aikana.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 21:34"]
Lomastahan pitää tehdä loma-anomus koululle. Onko siskosi tehnyt sitä? Ja onko rehtori myöntänyt loman? Ihmetyttää, jos rehtori on mukisematta myöntänyt lapselle loman tuolle ajankohdalle.
[/quote]Onkohan sisko tehnyt sitä rehtorin kanssa?