Jos auton jarrut hajoaa kesken ajon, niin mitä tehdä?
Kysymys onkin otsikossa. Keskustelimme autoilevan ystäväni kanssa tästä aiheesta, mutta emme keksineet tähän mitään vastausta. Eli mitä tehdä, jos kesken ajon hajoaa jarru? Miten autolla tulisi jarruttaa siinä tilanteessa oikeaoptisesti?
Kommentit (23)
Myp kirjoitti:
Mulle kävi kerran niin että töistä lähtiessä kolmannessa tai neljännessä risteyksessä huomasin jarrujen puuttuvan. Elettiin keskitalvea ja olin hakenut auton huollosta edellispäivänä.
No mitäs siinä..ajelee hissukseen ja ennakoivasti, ei toiminut käsijarrukaan, ajoin n.20km matkan tuohduksissaan suoraan korjaamolle takaisin ja käskin laittaa samantien kuntoon,sanoin että ei tartte velottaa kun huollon syynä oli todellakin jarruremontti. Olin kyllä vihainen..ikää taisi olla n.22v ja eka oma romu kyseessä. Siinä oli korjaamon ukoilla naamat silti vakavina..no syy jarruttomuuteen oli irti ollut letku. Huoltomies unohtanut laittaa paikoilleen.
Miksi käsijarru ei toiminut?
Yksi jeppe ajeli Kokkolassa kuukauden jarruttomalla autolla. Käsijarrulla ja moottorilla jarrutteli. Kävi sillä romullaan aina Hesassa saakka ja siellä ajoi huoltoaseman seinään kun ei saanut pysähtymään.