Pitääkö nuoren tytön kärsiä kuukautisista
vai olenko paska mutsi jos hommaan hänelle e-pillerit tasoittamaan väliä = säännölliset, vuotoja sekä kipuja. ???
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 15:16"]
Pillerit on kyllä melko pitkävaikutteinen juttu elimistölle. Omalle tyttärelle en tule milloinkaan suosittelemaan mitään hormonivalmisteita. Vaikka kipu on pahaa, siihen auttaa liikunta. Tideän omasta kokemuksesta, olen aina itsekin maannut sikiöasennossa kuukautisten aikaan kunnes opin lämpöpullon käytön, jonka jälkeen välittömästi lenkille. Se ihan totta helpottaa. Minulla on myös emätin todella kipeä joten tamponia en voi käyttää, mutta kuukuppi käy hyvin. Se myös antaa hieman taukoa vessassa ravaamisesta, kun kuukautiset on runsaat.
[/quote]
se jos liikunta auttaa sinulle, ei auta muille. ja jos kivut on sitä luokkaa ettei voi tehdä mitään niin aivan turha mussuttaa että lenkille vaan!
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 15:30"]
Pillerit on kyllä melko pitkävaikutteinen juttu elimistölle. Omalle tyttärelle en tule milloinkaan suosittelemaan mitään hormonivalmisteita. Vaikka kipu on pahaa, siihen auttaa liikunta. Tideän omasta kokemuksesta, olen aina itsekin maannut sikiöasennossa kuukautisten aikaan kunnes opin lämpöpullon käytön, jonka jälkeen välittömästi lenkille. Se ihan totta helpottaa. Minulla on myös emätin todella kipeä joten tamponia en voi käyttää, mutta kuukuppi käy hyvin. Se myös antaa hieman taukoa vessassa ravaamisesta, kun kuukautiset on runsaat.
[/quote]
se jos liikunta auttaa sinulle, ei auta muille. ja jos kivut on sitä luokkaa ettei voi tehdä mitään niin aivan turha mussuttaa että lenkille vaan!
[/quote]
Sitä liikuntaa pitää harrastaa säännöllisesti...
[/quote]
miten voi mennä lenkille kun ei saa henkeä, vatsa kramppaa, ei pysty olemaan pystyasennossa, vihloo selkää ja mahaa? miten siinä voi mennä lenkille? kaikilla ei ole niin helpot kuukautiset kuin sinulla. jos pysty lenkkeilemään niin ei ne mitkään kipeät ole.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 15:10"]
Millä perustelette sen että jos nuori saa e-pillerit kuukautisvaivoihin että samalla sallitaan seksi?? kun nimeomaan ne pillerit on kuukautisvaivoihin!!! ja mä en tiedä miten tyhmiä voi sitten ihmiset olla jos nuoren kanssa ei voida asiasta jutella..... ja toisaalta, nuoret harrastaa seksiä, sallimme sen tai emme.
[/quote]
ei kukaan täällä ole mitään niin pöljää kai väittänytkään, vaan vain minun, vastaaja 14:n uskovainen äiti.
[/quote]
Ei voi muuta kun nauraa. Itselleni kuukautiskivut tuli vasta synnytysten jälkeen. Pari päivää olin todella kipeä, käveleminenkin oli tuskaa. Mikään särkylääke tai lämpöpullo ei auttanut. En ikimaailmassa olis pystynyt menemään lenkille, en ikinä. Kierukka oli mun pelastus, nyt pärjään buranalla. Jos omalle tyttärelle tulee vastaavaa niin suosittelen todellakin pillereitä tai kierukkaa. Toki mennään lääkärin kautta ja selvitetään mistä kivut johtuu, mutta hormonit on todellakin yksi vaihtoehto.
Voi vaan todeta, että sulla ei ikinä ole edes ollut pahoja kuukautiskipuja. Jos olis niin sä et olis lenkille päässyt.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 15:30"]
[/quote]
[/quote]
Sitä liikuntaa pitää harrastaa säännöllisesti...
[/quote]
Niin ja mitä jos sittenkin on kivuliaat kuukautiset? Mitäs sitten? Lisää vaan lenkkiä? Montako tuntia pitää juosta päivässä että ne kivut hellittää?
Ja taas mammat tappelee, kellä on hirveimmät menkat :D
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 14:28"]
Sitä minä tässä eniten ihmettelen, että ne ovat nimenomaan e-pillerit, joita aloittaja ensimmäiseksi ajattelee, vaikka ongelma tulisi hoidetuksi sellaisillakin lääkkeillä, joita otetaan vain tarvittaessa, ei koko kuukautta. Jos kipujen syy onkin joku muu, ei e-pillerit poista ongelmaa, kutn 17 kirjoittaa.
[/quote]
mutta mitä sitten kun mikään särkylääke ei auta? itsellä ei mikään särkylääke tehoa tarpeeksi että olisin työkykyinen. pakko syödä e-pillereitä ja lisäksi särkylääkkeitä jotta pysyy pystyssa. ja olen kokeillut MONIA eri lääkkeitä...
[/quote]
Tarpeen mukaan, ystävä hyvä! Aloitus oli vaan jotenkin niin yksinkertainen "heti e-pillerit" ilman tutkimuksia vaivojen syystä, saati sitten muusta hoidosta. Periaate on kai se, että pienimmällä lääkemäärällä, ja usein sopiva ja oikea lääke voi olla tehokkaampi kuin kolme kourallista vääriä, vain oiretta hoitavia, mutta ei niiden syytä poistavia.
Kummallista, että toinen toistaan parempia luontaistuotteita tarjotaan vaihdevuosiin, mutta nuoren tytön ongelmiin vaan e-pillerit.
Niihin kramppeihinhan on olemassa omia lääkkeitä, kuten Litargin (annetaan myös mm. synnytysten yhteydessä laukaisemaan alavatsan jännitystä). Sen kanssa Tramalia niin hyvä tulee.
Miksi täällä nyt on olettamus että ap:n lapsen menkat ovat tulleet vasta ensimmäisen kerran ja ap olisi hankkimassa niitä pillereitä lapselleen ilman sen kummempia ajatuksia? Kenellekään ei sitten juolahtanut mieleen että ne menkat ovat voineet tulla jo jonkin aikaa ja ap olisi nyt miettimässä kipuihin, kramppeihin ja muihin vaivoihin tytölleen lääkäriaikaa että saisi ne pillerit?
Mulle määrättiin pillerit kun olin 12-vuotias ihan vain siksi että todellakin kärsin kuukautisista. Olin ensimmäiset päivät niin kipeä että oksensin ja tärisin kuin horkassa. Vasta kun sain pillerit ja kunnolliset särkylääkkeet, pystyin käymään koulussa huolimatta kuukautisista. Ei minussakaan ollut mitään vikaa silloin, eikä ole ollut myöhemminkään.
Uskoisin että ap on katsellut tyttärensä kärsimystä jo jonkin aikaa, eikä ole heti ensimmäisten tiputtelujen jälkeen soittamassa lekuriin pillereitä varten..
AP:lle: varaa ensimmäiseksi aika hyvälle gynekologille joka pystyy tutkimaan ettei kipujen taustalla ole jotain vakavampaa. Ei ole täysin poissuljettua ettei syynä voisi olla endometrioosi tms. (endoa esiintyy myös nuorilla tytöillä). Sama gyne kyllä osaa auttaa jos kyseessä on "vain" kivuliaat menkat ja määrää pillerit/kunnon särkylääkkeet. Yleislääkärit eivät tunnista esim. endometrioosia kovinkaan herkästi joten mistään arvauskeskuksesta ei pillerireseptiä kannata hakea.
Liikunta auttaa LIEVIIN kuukautiskipuihin, mutta jos taustalla on kiinnikkeitä tms. vakavampaa, riuhtominen voi pahimmillaan aiheuttaa elimiin vakavia vammoja. Typerää yksinkertaistusta se, että liikunta auttaa aina, kun ei edes AP:lla ole tietoa siitä onko tytöllä mahdollisesti jokin sairaus.
todella moni tässäkin ketjussa ehdottaa vain särkylääkkeitä, mutta pillereillä saa harvennttua kuukautisia, eli joutuu kestämään tuskaa vain muutaman kerran vuodessa.
eli ap, kyllä pillerit tytölle ovat oikea ratkaisu, tyttö voi ottaa vain esim 4 kuukautiset vuodessa ja syödä silloin pillereiden kanssa särkylääkettä. näin särkylääkekuormituskin vähenee. mulla olis maha ihan pilalla ilman pillereitä, joutuisin monta päivää vetään maksimiannosta enkä silti pääsis töihin kun en pääsis edes yläs sängystä.
huomaa kyllä kuinka harvalla mammalla on kokemusta TODELLA KOVISTA kivuista. jos on joka kuukausi synnytyskipujen tapaista kipua, niin miksi ihmeessä ei voisi syödä pilsuja?
kivuista en tiedä mitään kun niitä ei oo koskaan ollut mutta pms:iin ja kuukautisvuodon määrään vaikuttaa mulla selkeästi ruoka. Kun olen karpannut on vuoto vähentynyt todella paljon ja vuotopäivät myös, negatiivisena puolena myös kierto on lyhentynyt parilla päivällä.
sitten taas kun vedän hiilarimössöä niin vuodan ku seula ja läpi tulee usein, vaik vaihdan sidettä 20 min välein pahimpina päivinä :(.
Onks kellään muulla kokemuksia ruokavalion vaikutuksesta vuotoon?
E-pillerithän eivät varsinaisesti "tasaa kiertoa", koska niiden aikana ei tule mitään normaaleja kuukautisia vaan ainoastaan tyhjennysvuoto. Muun muassa tästä syystä harkitsisin ensin ihan kunnon särkylääkkeitä ja vasta sitten e-pillereitä. Että nuoren hormonitoiminta saisi rauhassa asettua.
Itselläni on todella kivuliaat kuukautiset, ovat sitä olleet aina ja endometrioosikin on todettu ja operoitu (kivut eivät poistuneet kokonaan, vaikka endo poistui). Minua todella suututtavat "liikunta auttaa" -neuvot, koska itse erittäin paljon liikkuvana ja sanoisinko jopa kovakuntoisena en ole koskaan saanut liikunnasta minkäänlaista apua kuukautiskipuihin. Suosittelen käyntiä asiantuntevalla gynekologilla ja esimerkiksi ihan ibuprofeenin ja parasetamolin yhdistelmää tarpeeksi isona annoksena ja ajoissa otettuna - se on itselläni auttanut kipuihin parhaiten.
Jos ei burana auta, hommaa tytölle kotimaista kannabista. Sitä voi vaikka syödä mokkapalassa tai juoda kaakaossa, ei tarvitse polttaa. Auttaa kipuihin. Kansainvälisesti käytetään ihan kipulääkkeenä, ei rasita elimistöä kuten särkylääkkeet. Ei tule muitakaan oireita.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 18:26"]
Niihin kramppeihinhan on olemassa omia lääkkeitä, kuten Litargin (annetaan myös mm. synnytysten yhteydessä laukaisemaan alavatsan jännitystä). Sen kanssa Tramalia niin hyvä tulee.
[/quote]
LITALGIN on kyllä todella huono lääke, kielletty kaikissa muissa maailman maissa haittavaikutuksinen vuoksi paitsi Suomessa. Eikä sitä kyllä synnytyksessä käytetä kun se auttaa ruuansulatuskanavan kramppeihi , ei vatsanpeitteiden.
Mulla oli aikanaan todella kovat kuukaustiskivut! Pyörrytti ja vatsa kramppasi... Äitini oli jotenkin tosi ymmällään, vaikka oli itse apteekissa töissä! Olisipa hän jotenkin auttanut... Vaan tämä aihepiiri oli ja on ihan hys-hys. Nyt olen kohta neljäkymmentä...
Kipuihin vaan kunnon lääkkeet, EI HORMOONEJA NUORILLE eikä mielellään vanhemmillekaan.. Ehkäisyksi suosittelen sitten joskus myöhemmin kuparikierukkaa. Itselle kaikki e-pillerit, ehkäisyrenkaat, ehkäisykapseli ja kaikki hormonaalinen ehkäisy aijeutti masennusta ja haluttomuutta. Ei hyvä. Ja niitä ei jotenkin osattu alussa hormooniehkäisyihin yhdistää..
Nyt kuparikierukka ollut vuoden ja jes! Vointi on hyvä, olen oma itseni. Vuoto kestää tosin pari pv pidempään kun pilsuja napsiessa, mutta se on pieni vaiva se. Kipuja on jonkun verran, mutta ei niin, että haittaisi elämää.
Anna tytölle luontaistuotekaupasta ostettua pitkään haudutettua kamomillateetä ja kuumavesipullo alavatsan päälle. Ja tietenkin niitä särkylääkkeitä jos kivut on oikein pahat.