Pitääkö nuoren tytön kärsiä kuukautisista
vai olenko paska mutsi jos hommaan hänelle e-pillerit tasoittamaan väliä = säännölliset, vuotoja sekä kipuja. ???
Kommentit (44)
Ystäväni joutui hankkimaan pillerit 14 vuotiaana, koska ei pystynyt edes kouluun 1-2 päivänä kuukautisten kovien kipujen takia.
Mulla ei ole koskaan ollut niin pahoja kuukautiskipuja kuin teininä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 11:59"]
Mistä johtuu, että et tule edes ajatelleeksi sitä vaihtoehtoa, että ei tavallisen TERVEEN nuoren tytön kuukautiset ole mahdoton kärsimys? Olisko kuitenkin aiheellista hoitaa mahdollinen sairaus ensin, tai ainakin tutkia ettei sellaista ole?
E-pillerit vasta sitten, jos ne todellakin todetaan oikeaksi hoidoksi. Sinähän et enää ole itse näkemässä sitä aikaa, kun tyttäresi saa pitkäaikaisten kemiallisten hormonien käytöstä jonkun gynekologisen syövän ja syyttää siitä paskamutsiaan - paitsi jos sinä itse olet se tyttö.
[/quote]
Naiset ovat erilaisia, joillakin voi olla kovia kuukautiskipua ja tosilla ei. Myös vuodon määrä on erilainen. Ja kyse ei ole s a i r a u d e s t a . Kuukautiset ovat luonnollinen asia ja erilaisia joka naisella. Minulla oli kovat kuukautiskivut joka ikinen kuukausi ensimmäiseen synnytykseen asti. Vuodon määräkin oli runsaampoi kuin naapurin tytöllä. Ei minussa mitään gynekologista sairautta todettu. Raskauduinkin helposti ja synnytys meni hyvin.
Lekurille ja määrää lääkkeet kuukautiskipuihin. Hormooneita ei kannata alkaa syömään noin nuorena.
Pitää kärsiä, koska kyseessä on Jumalan rangaistus siitä, että nainen halusi tietää mitään.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 12:00"]
Mulla ei ole koskaan ollut niin pahoja kuukautiskipuja kuin teininä.
[/quote]
Minulla sama juttu. Kuukautiset alkoivat kun olin melkein 12-vuotias, eli aika varhain. Kolme ensimmäistä päivää meni niin, että koulussa joka välkällä piti vaihtaa side, ja olin vuorannut housut myös paperilla ettei ylivuodot näkyisi läpi. Neljä ensimmäistä päivää piti syödä särkylääkkeitä koska kivut oli sellaisia, että olin kaksinkerroin ja tuskanhiessä jos en saanut kipulääkettä.
Olipa helppoa ja kivaa, joo. Ja ihan terve tyttö olin, mutta ei minulle kukaan neuvonut mitään helpotusta asiaan, olisipa neuvonut niin ei olisi tarvinnut kerran kuussa (tai useamminkin!) pelätä koulussa että läpi tulee tai olla kivuista kipeä.
Ap, vie tyttösi jollekin tosi hyvälle gynelle joka katsoo että kaikki on ok ja antaa reseptin. Minä itse söin pillereitä 17-vuotiaana pari vuotta, jonka jälkeen olin pari vuotta ilman ja jo silloin alkoi helpottaa kuukautisten kanssa. Nyt aikuisena en edes kärsi, niukka vuoto kolme päivää eikä mitään kipuja.
Miten äiti voi hommata tytölleen e-pillerit? Aiotko siis ottaa itsellesi reseptin ja antaa pillerit tyttärelle?
Tyttäreni kuukautiset alkoivat 10-vuotiaana ja olivat tosi kivuliaat sekä runsaat. Lastenlääkäri määräsi Miranaxia kipuihin ja niillä pärjättiin. Joskus tuli jopa koulusta poissaoloa kuukautisten takia.
Reilun vuoden meni ennen kuin vuodot tasaantuivat ja kivut hellittivät, runsaat ovat edelleen. Harvoin enää tarvitsee kipulääkettä ja ottaa burunaa.
Kuukautiset ovat yksilöllisiä ja toinen tyttäreni on päässyt tosi helpolla, niukat ja kivuttomat.
No, e-pillerit eivät ole särkylääke eivätkä e-pillerit takaa sitä, etteikö särkyjä ja kramppeja esiintyisi. Enemmänkin pitäisi puhua kaikista sivuvaikutuksista. Ne vasta kamalia ovatkin!
Tyttö lääkäriin ja tytölle resepti kunnon särkylääkkeisiin. Itse tiedän, että Buranalla ei tee yhtään mitään. Pitää olla paljon tujumpaa tavaraa.
Lääkärit toki tyrkyttävät e-pillereitä, mutta minä olen päättänyt, etten ehkäisypillereihin (enkä mihinkään muihinkaan hormonivalmisteisiin) koske enää ikinäkoskaanmilloinkaan, koska kokemukset niistä ovat sen verran perseestä, että pysyn erossa kyseisistä aineista.
Mikä on "nuori tyttö"? On hiukkasen eri asia syökö niitä pillereitä 17 v vai 13 v.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 12:32"]
No, e-pillerit eivät ole särkylääke eivätkä e-pillerit takaa sitä, etteikö särkyjä ja kramppeja esiintyisi. Enemmänkin pitäisi puhua kaikista sivuvaikutuksista. Ne vasta kamalia ovatkin!
Tyttö lääkäriin ja tytölle resepti kunnon särkylääkkeisiin. Itse tiedän, että Buranalla ei tee yhtään mitään. Pitää olla paljon tujumpaa tavaraa.
Lääkärit toki tyrkyttävät e-pillereitä, mutta minä olen päättänyt, etten ehkäisypillereihin (enkä mihinkään muihinkaan hormonivalmisteisiin) koske enää ikinäkoskaanmilloinkaan, koska kokemukset niistä ovat sen verran perseestä, että pysyn erossa kyseisistä aineista.
[/quote]
mutta mitä jos särkylääkkeet eivät auta? taas huomaa kuinka täällä mammoilla ei ole mitään kokemusta oikeasti kipeistä kuukautisista. itse syön e-pillereitä kipuihin JA lisäksi maksimiannoksen panacodia tai pronaxenia.
Vie tyttö gynelle, mielellään yksityiselle, joka katsoo onko jotain vikaa, ja ellei ole antaa pillerit.
Ei ole kevyttä kamaa ne vahvat särkylääkkeetkään, niistä voi mennä maksa. Mulla alkoi menkat 13-kesäisenä, ja aika pian makasin joka kuukausi päivän tai pari sikiöasennossa kylmässä hiessä ja pystyin olemaan huutamatta lääkityksellä burana 600 neljästi päivässä ja gramman parasetamoli kahdesti. Äiti ei antanut syödä pillereitä, jotka arvauskeskuslääkäri siihen mitään vikaa etsimättä määräsi eikä kertonut mulle syytä - nyt jälkikäteen on sanonut, että e-pillereiden antaminen on mielestään sama kuin antaisi hyväksyntänsä seksin harrastamiselle. Oli aika hirveä tunne, kun oma äiti katsoi mun kipua ja kielsi syömästä lääkkeitä, jotka siihen olisi auttaneet. Tää jätti kyllä jälkensä meidän suhteeseen.
Teininä hommasin ne pillerit sitten omin päin ja maksoin kesätyörahoista. Menkat helpotti heti ja akne kohta sen jälkeen.
Parikymppisenä sitten todettiin endometrioosi, jota olin tullut itse lääkinneeksi Diane Novalla koko ajan.
ehdottomasti pillerit!
särkylääkkeet eivät auta ainakaan minulla tarpeeksi, en olisi moneen päivään työkykyinen jos joutuisin pelkkiin särkylääkkeisiin turvautumaan. kuukautiset ovat olleet niin kipeät, ettei pääse sängystä ykös ja itkettää vaan ne krampit.
lisäksi pillereillä voi ottaa vain esim 4-6 menkat vuodessa, mikä on ihan ehdoton jos on todella kipeät kuukautiset.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 12:05"]
Pitää kärsiä, koska kyseessä on Jumalan rangaistus siitä, että nainen halusi tietää mitään.
[/quote]
8 peukkua alas!?! Aika huolestuttavaa, että tälläisella äitien palstalla on noin paljon Saatanan palvojia. Myyttekö vauvannekin palvontamenoihin, kun tuolla tavalla pilkkaatte Jumalan pyhää sanaa? Oksettavaa.446
Muistakaa myös että vaikka kuukautiset voivat olla kivuliaat, sellainen järkyttävä ja lamauttava kipu kannattaa aina tutkia. Syön itsekin e-pillereitä kuukautiskipuihin, sairastan endometrioosia. Vaikka pillerit helpottavat, en silti pysty esimerkiksi käymään vessassa ilman kyyneleitä. Sattuu niin hirveästi.
Sitä minä tässä eniten ihmettelen, että ne ovat nimenomaan e-pillerit, joita aloittaja ensimmäiseksi ajattelee, vaikka ongelma tulisi hoidetuksi sellaisillakin lääkkeillä, joita otetaan vain tarvittaessa, ei koko kuukautta. Jos kipujen syy onkin joku muu, ei e-pillerit poista ongelmaa, kutn 17 kirjoittaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 14:28"]
Sitä minä tässä eniten ihmettelen, että ne ovat nimenomaan e-pillerit, joita aloittaja ensimmäiseksi ajattelee, vaikka ongelma tulisi hoidetuksi sellaisillakin lääkkeillä, joita otetaan vain tarvittaessa, ei koko kuukautta. Jos kipujen syy onkin joku muu, ei e-pillerit poista ongelmaa, kutn 17 kirjoittaa.
[/quote]
mutta mitä sitten kun mikään särkylääke ei auta? itsellä ei mikään särkylääke tehoa tarpeeksi että olisin työkykyinen. pakko syödä e-pillereitä ja lisäksi särkylääkkeitä jotta pysyy pystyssa. ja olen kokeillut MONIA eri lääkkeitä...
Ei kaikilla ole kramppeja. Itselläni ei koskaan ole ollut kramppeja tai kipuja kuukautisten aikaan mutta etenkin teininä oksentelin, ripuloin, pyörryin ja voin vaan kertakaikkisen huonosti. Siihen ei särkylääkkeet auta. Minulla kaikki kuukautisvaivat loppui välittömästi e-pillerin käytön alettua. Tosin olin silloin jo 18-vuotias.
Millä perustelette sen että jos nuori saa e-pillerit kuukautisvaivoihin että samalla sallitaan seksi?? kun nimeomaan ne pillerit on kuukautisvaivoihin!!! ja mä en tiedä miten tyhmiä voi sitten ihmiset olla jos nuoren kanssa ei voida asiasta jutella..... ja toisaalta, nuoret harrastaa seksiä, sallimme sen tai emme.
Mistä johtuu, että et tule edes ajatelleeksi sitä vaihtoehtoa, että ei tavallisen TERVEEN nuoren tytön kuukautiset ole mahdoton kärsimys? Olisko kuitenkin aiheellista hoitaa mahdollinen sairaus ensin, tai ainakin tutkia ettei sellaista ole?
E-pillerit vasta sitten, jos ne todellakin todetaan oikeaksi hoidoksi. Sinähän et enää ole itse näkemässä sitä aikaa, kun tyttäresi saa pitkäaikaisten kemiallisten hormonien käytöstä jonkun gynekologisen syövän ja syyttää siitä paskamutsiaan - paitsi jos sinä itse olet se tyttö.