Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukiko kukaan Kuukausiliitteen lihavuusjuttua?

Vierailija
06.07.2013 |

Mielenkiintoista oli erityisesti lukea, kuinka mielettömän paljon täytyy syödä ylläpitääkseen merkittävää ylipainoa. Ja sitten se, että pääkaupunkiseudulla naiset ovat hoikempia kuin pohjoisemmat sisarensa :)

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisti kyllä miettimään, että mikä ihme minussa on vikana, kun 1500 kcal/vrk riittää ihan hyvin ylläpitämään 20 kg ylipainoa.

Vierailija
2/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 21:14"]

Pisti kyllä miettimään, että mikä ihme minussa on vikana, kun 1500 kcal/vrk riittää ihan hyvin ylläpitämään 20 kg ylipainoa.

[/quote]

Sitä samaa minäkin mietin. Joku ei nyt täsmää. Ilmeisesti muistissa pätkii mitä tulee syötyy ruokaan ja sen määrään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Siinä artikkelissa käsiteltiin tätäkin: "Maailmassa ei Mustajoen mukaan ole tavattu yhtään ihmistä, joka lihoo, vaikka ei syö. Sen sijaan on tavattu hyvinkin monta ihmistä, jotka valehtelevat syömisistään tai syövät huomaamattaaan."

Kannattaa lukea jos kiinnostaa. :) http://www.hs.fi/kuukausiliite/Vielä+Menee/a1372730501852

Vierailija
4/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tuohon valehtelujuttuun. Ei ne lääkäritkään tiedä ihmiskehosta kaikkea. Miten esim. mikrobit vaikuttaa siihen, paljonko ruokaa imeytyy ja sit

kään ei ole tutkittu, onko ympäristömyrkkyjen hormoninkaltaisissa aineissa eli ns. hormonihäiritsijöissä syy nykyoseen lihavuusepidemiaan. Elimistön hormonitoiminta voi muuttua näiden häiritsijöidennseurauksena niin, että esim. kilpirauhashormonit eivät tee tehtäväänsä (aineenvaihdunnan säätely) ja ihminen lihoo.

Lääkärien tyypillinen tapa "ratkaista"  ongelma jonka syytä he eivät tiedä on keksiä potilaan olevan jotenkin syyllinen (jos potilas voi olla syyllinen). Se ei silti tarkoita, että potilas olisi syyllinen (muistaisi väärin tai valehtelisi)

Vierailija
5/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, en usko että kukaan väittääkään että ei syö mitään. Se vaan on harhaluuloa että kuinka paljon pitäisi syödä määrällisesti. Onhan se ihan eri asia mitä syö ja kuinka paljon. Pelkästään ravinnon sulattaminen vie paljon energiaa jos on paljon sulatettavaa ym. Mutta no, ei jaksa aina tästä tapella, tulisivat mut tutkimaan, sitten uskon, jos voivat näyttää toteen että minä syön päivässä 4000 kaloria.

Vierailija
6/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Mutta useammin kyllä sanoisin, että meidän on vain helppo todeta, että lihomme riippumatta siitä mitä syömme tai teemme ;) Mitenköhän tarkkaan tuokin 1500 kcal on laskettu ja saako kirjoittaja tosiaan ravinnostaan saman verran energiaa joka päivä. Se ei auta jos energiavaje yhtenä päivänä on 300 kcal, jos seuraavana päivänä saa ravinnostaan 500 kcal liikaa. :)

Vierailija
7/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahtaa olla, kun kuitenkin kaikki laskurit sanoo mun kokoisen lepokulutukseksi 2000 kaloria, vaikka mulla on 60kg ylipainoa? Mun paino on pysyny lähes samana jo yli 10 vuotta, ja en todellakaan syö 4000 kaloria päivässä, joka päivä, munhan pitäis sitten laihtua.

Vierailija
8/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lepokulutukseen vaikuttaa myös henkilön ikä, sukupuoli sekä yleinen aktiivisuustaso, johtaisko nämä osaa harmaan laskuissaan?

Vierailija
9/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai se painon ylläpitäminen plus kaloreita tarvitse. Siihen riittää ihan normaali päivän tarve.

Vierailija
10/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 21:54"]

Miten mahtaa olla, kun kuitenkin kaikki laskurit sanoo mun kokoisen lepokulutukseksi 2000 kaloria, vaikka mulla on 60kg ylipainoa? Mun paino on pysyny lähes samana jo yli 10 vuotta, ja en todellakaan syö 4000 kaloria päivässä, joka päivä, munhan pitäis sitten laihtua.

[/quote]

Ei kai kyse ole siitä, että jos yhtenä päivänä jättää vaikka kokonaan syömättä, laihtuisi automaattisesti. Ja miksi katsella jotain laskureita kun näkeehän sen vaa'astakin, että ei laihdu -> syöt edelleen liikaa tai ihan vääränlaista ruokaa.

Uskallan väittää, että jos söisit 1800kaloria päivässä terveellistä ruokaa, pitkäjaksoisesti, laihtuisit taatusti. Et suoraan normaalipainoon mutta hyvään alkuun pääsisit.

Vierailija
11/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 21:54"]

[/quote]

Jaahas, tässä se ongelma siis onkin. Jos syöt yhtä paljon kuin kulutat (tässä tapauksessa arviolta ne 2000 kcal päivässä), et liho etkä laihdu. Jos syöt jatkuvasti esim 1800 kcal/pv, laihdut hitaasti, mutta tasaisesti. Sama toisin päin: jos syöt 2200 kcal päivässä, lihot vielä tuoastakin painostasi. Ei siihen mitään 4000 kcal tarvita!! Kilo rasvaa vastaa noin 9000 kcal.

Vierailija
12/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset luulevat aina syövänsä vähemmän kuin tosiasiassa syövät. Tämä on lukemattomissa tutkimuksissa havaittu. Kannattaa kokeilla ja pitää ruokapäiväkirjaa - ja tosiaan merkitä siihen ihan kaikki. Helposti ne kalorit kertyy.

Vierailija
13/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä saattaa nyt mennä vähän off topic, mutta mun filosofiani on syödä mahdollisimman puhdasta ja aitoa ruokaa sopivasti. Mun mielestä nykyään mennään lujaa metsään kaikkien keinotekoisten valmisteiden kanssa. Tämä tuli mieleen tuosta, kun joku viittasi hormoonitasapainoihin, mihin valtava määrä elintarviketeollisuuden kemikaaleja voikin vaikuttaa, mene ja tiedä.

On jotenkin todella kieroutunutta seurata, kuinka sopivalla mainonnalla saadaan myytyä kuluttajalle ties minä activiaa, beceliä jne. Millä perusteella joku tehtaassa kemiallisesti tuotettu valmiste olisi aitoa luonnontuotetta parempaa? Tämä nyt on tosiaan minun kantani aiheeseen, mitään taistelua tästä ei tarvitse tehdä, jokainen saa vapaasti olla kanssani eri mieltä.

Vierailija
14/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo edellinen meni vähän turhan ohi aiheen. Jutellaanhan kemikaaleista ja luomuruoasta jossain toisessa ketjussa, jooko? Lupaan kyllä osallistua siihenkin keskusteluun! Kansanterveydellisesti ylipainossa on kyse kuitenkin siitä että syödään enemmän kuin kulutetaan, riippumatta mistä energia tulee. Ravintoaineet ja kemikaalikuorma ovatkin sitten asia erikseen, mutta liittyvät lähinnä yleiseen terveyteen. Ei niinkään paino-ongelmiin.

Vierailija
15/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni laihdutusvalistuksessa on perustavaa laatua oleva virhe. Valistajat vaativat lihavaa muuttamaan koko ruokavalionsa HETI. Käteen lätkäistään 1200 kcal esimerkkiruokavalio, jota pitäisi alkaa noudattaa. Jos on tottunut syömään sen 3000-4000 kcal ja vetämään grillimakkaraa, munkkia, karkkia, rasvaa jne ja sitten pitäisi syödä murto-osa tuosta ja sekin jotain vähärasvaista ja kevyttä ja korvata karkit hedelmillä, niin sitä jaksaa pari päivää, jonka jälkeen toteaa sen olevan paskaa ja palaa vanhaan.

Muutosten pitää tapahtua pikkuhiljaa. Ensin vaikka pienentää annoskokoa. Sitten alkaa korvata pikkuhiljaa epäterveellisiä tuotteita terveellisemmillä. Itse olen laihduttanut ja kävin terkkarilla. KUn vaihdoin kevytmaidon ykkösmaitoon, oletin saavani kehuja. Terkkari vain nyrpisteli nenäänsä "olisi pitänyt siirtyä rasvattomaan". No kevytmaidon jälkeen rasvaton on ihan hirveää. Se vaatii tuon porrastuksen. Nykyisin käytän vain rasvatonta. Samoin kerroin lääkärille, että nyt kävelen päivittäin 2*400m bussipysäkiltä. Lääkäri tuhahti "sen vertaisesta ei ol emitään hyötyä". Mitä? Eikö ole parempi että kävelee tuonkin bussilla ajamisen sijaan? Mielestäni hänen olisi pitänyt kehua pientä muutosta ja kannustaa pidentämään matkoja. Vai luuliko hän, että läski alkaa heti hökätä 3*5km lenkkejä viikossa?

Aian korostetaan, että laihtumisen pitää tapahtua maltillisesti mutta silti odotetaan ruokavaliossa heti täyskäännöstä.

Vierailija
16/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta minähän laitoin siihen että menee off topic ja kuittasin sanomalla ettei siitä taistelua tarvitse tähän tehdä:) 

Otetaas nyt ihan rauhassa ja jatketaan tästä aiheesta yhteistuumin jookos...

Vierailija
17/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tiivistettynä mun pointti olisi ollut se, että koko laihdutushomma kuvastaa nykyään sitä, miten terve maalaisjärki on kadonnut ruuan suhteen kokonaan. Se kai liittyy tähän keskusteluun, en vain ehkä ilmaissut asiaani oikein

T: se alkup. 13

Vierailija
18/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 21:30"]

[/quote]

Siinä artikkelissa käsiteltiin tätäkin: "Maailmassa ei Mustajoen mukaan ole tavattu yhtään ihmistä, joka lihoo, vaikka ei syö. Sen sijaan on tavattu hyvinkin monta ihmistä, jotka valehtelevat syömisistään tai syövät huomaamattaaan."

Kannattaa lukea jos kiinnostaa. :) http://www.hs.fi/kuukausiliite/Vielä+Menee/a1372730501852

[/quote]

Luin jutun, mutta siinä ei valitettavasti kerrottu, miten voin valehdella. Olen ollut sairaalassa tuollaisella dieetillä 3 vko ilman, että painoni putosi. Ei, en päässyt kanttiinista hakemaan mitään, koska en onnettomuuden vuoksi päässyt liikkeelle vuoteesta.

Joku siis valehteli annosteni kalorit?

Vierailija
19/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Muistatko merkitä mehut ja limpparit?  Entä se yksi pieni viinirypäle, jossa ei ole paljon kaloreita, sekä se toinen ja se yksi pieni suklaapala..punnisetko annokset tarkalla vaa'alla vai arvioitko? Karkkipusseissa ja sipseissä muuten ilmoitetaan kalorimäärä usein 30 grammaa kohti, 100 gramman kalorimäärän ilmoittaminen saisi ihmiset varmaan liikaa panikoimaan. Jos todella merkkaat kaiken tarkkaan ylös ja et tuolla määärällä laihdu, sitten kyseessä on varmaan joku sairaus. Tai sitten fuskaat itsellesi etkä merkkaa kaikkea. 

Yksi sukulainen taas laihtui sairaalassa, vaikka hänestä tuntui että siellä koko ajan syödään. Mutta tuumasi, että kun limut ja suklaa on pois, se tekee paljon. 

Vierailija
20/35 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15:lla on hyvä pontti. Jos muutos on todella radikaali entiseen niin kaatuu laihdutusyritys ja elämänmuutos todella lyhyeen. Itse en ole joutunut laiduttamaan mutta olen vaihtanut ruokavalioa pikkuhiljaa terveellisempään. Se ei olisi onnistunut yhdessä rysäyksessä. Sama liikunnan kanssa. Ennen en olisi pystynyt edes kilometriä juoksemaan, mutta nyt hölkkään enemmän tai vähemmän yhtäjaksoisesti noin tunnin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme