Oireeton Korona vaurioitti keuhkojani, sydäntäni ja munuaisiani
Olin täysin perusterve. Yht äkkiä tänä keväänä on tullut pahoja ongelmia sekä keuhkojen, munuaisten että sydämen kanssa. Toimivat kaikki vähän väärin. Olen työkyvytön ja aivan puolikuntoinen. Pystyn kävelemään hitaasti, mutta en treenaamaan tms. Elämänlaatu on täysin mennyt. Lääkärit eivät ole löytäneet mitään muuta syytä oireilleni kun mahdollisen oireettomana ts. ei kuumetta, yskää tai muita oireita, sairastetun Koronan.
Kommentit (110)
Älä välitä noista ilkeistä kommenteista. On jo uutisoitu, että niitä pitkäaikaisia haittoja sisäelimiin voi koronasta tulla, vaikka onneksi niitä ei kaikille tulekaan.
Mullakin keuhkot on skrakannut maaliskuun jälkeen, semmosta se ny vaan on.
Mä pääsin aika helpolla koronasta vaikka olen läski ja on valtavasti kroonisia sairauksia. Oli vain 6 viikkoa kova yskä, nuha ja kuumetta. Kova väsymys. Meni haju ja makuaisti muutamaksi viikoksi. Kerran oli puoli tuntia kestävä silmäoire. Kävin päivittäin pihalla istumassa että sain happea.
Näistä vaurioistahan on jo kertynyt tutkimustietoa ja niistä on uutisoitukin.
Moni ei vain lue uutisia nykyään. Juuri hiljattain uutisoitiin maailmanlaajuisesti, että yli 70% koronan sairastaneista oli saanut sydänvaurion.
En tiedä liittyykö koronaan vai ei, mutta hengästyn nykyään todella helposti, vaikka liikun aktiivisesti. Olin muutama vuosi sitten sohvaperuna ja edes silloin mun kunto ei ollut näin huono.
60% lievästi koronan sairastaneista on havaittu ct-kuvauksessa mm. sydänlihastulehdus. Myös erilaiset veritulppien aiheuttamat vauriot olivat yleisiä.
Tutkimus on julkaistu tällä viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Näistä vaurioistahan on jo kertynyt tutkimustietoa ja niistä on uutisoitukin.
Moni ei vain lue uutisia nykyään. Juuri hiljattain uutisoitiin maailmanlaajuisesti, että yli 70% koronan sairastaneista oli saanut sydänvaurion.
Tutkumukset ovat olleet ulkomailla tähän asti, nyt HUS aloittaa omaa tutkimustaan ja etsii parhaillaan tutkimushenkilöitä.
Jos sinulla on positiivinen kotonatesti ja pitkäaikaisoireita, ota sinne yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä liittyykö koronaan vai ei, mutta hengästyn nykyään todella helposti, vaikka liikun aktiivisesti. Olin muutama vuosi sitten sohvaperuna ja edes silloin mun kunto ei ollut näin huono.
Tätä kuulee nyt olevan useammallakin. Silloin maaliskuussa ei testattu, vaikka oli rajua flunssaa. Olisi halunnut tietää, oliko se koronaa. Kummasta flunssasta on jäänyt pitkäaikaisia haittoja monille ihmisille.
Laittakaapa linkkiä noihin tutkimuksiin, joiden mukaan enemmistö sairastuneista olisi saanut sydänlihastulehduksen tai muita sisäelinongelmia.
Olen itse aika samassa jamassa ja valitettavasti terveydenhuollon asenne jopa yksityisellä puolella on ollut samaa vähättelyä. Luojan kiitos nykyään voi käydä kaupallisilla laboratorioilla kokeissa, omat arvoni on aika päin seiniä ja lääkärin oli tietenkin pakko vihdoin hyväksyä tämä minun mielikuvitussairauteni. Tällä hetkellä ihmetellään ja korona alkaa jo vilahdella hoitavien tahojen puheissa pikku hiljaa.
Tässä linkki siihen uuteen vaurioita löytäneeseen tutkimukseen:
https://jamanetwork.com/journals/jamacardiology/fullarticle/2768915
Osa vaurioista tosiaan vaatii kunnolliset kuvantamismenetelmät, joihin pääseminen voi olla vaikeaa.
Koronaa epäiltäessä ei saisi aloittaa liikuntaharrastuksia pitkään aikaan paranemisen jälkeen, jotta sydämellä olisi aikaa toipua.
Olen itse osallistumassa anonyymisti erään ison lehden juttuun aiheesta. Moni muukin potilas tietääkseni. Olkaa kilttejä ja lukekaa juttu, älkääkä väittäkö että missään ei näistä kerrota.
Vierailija kirjoitti:
Näitä luulotautisia tulee vielä muitakin. Psyyke ei kestänyt ahdistusta.
Ihan mitattavissa olevia ja paljaalla silmällä olevia ongelmia riittää niin paljon sekä meiltä että maailmalta että onneksi kaikkien pitää nyt pikkuhiljaa alkaa taipua että kyse on viruksen aiheuttamista oireista.
Tässä tiivistelmää, jos tieteellinen teksti tuntuu liian haasteelliselta:
https://newatlas.com/health-wellbeing/heart-damage-recovered-covid19-pa…
Nämä pitkään jatkuvat oireet ovat mitä ilmeisimmin koronassa aika tavallisia.
No eihän se aloittajalla oireeton ollut jos kerran kaikenlaisia oireita tuli.
99.9% lievän koronan sairastaneista ei ole ikinä käynyt edes testeissä, ei tiedä koko asiasta, eikä luultavasti ole edes kiinnostunut. Luulosairaat ovat asia erikseen.
Mikä teitä vähättelijöitä vaivaa? Pelko? Ahdistus? Joku käsittelemätön lapsuuden ongelma? Miksi kommentoit vähätellen? Miksi mun sairaus on niin kova paikka SULLE?
Vastauksia, kiitos.
Älä valehtele.