Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa YHTÄ kasvattajaa kohti SEITSEMÄN lasta

Vierailija
31.07.2020 |

Aikamoinen urakka edelleen.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista valituksia kun Sipilä ja kumppanit kasvatti ryhmäkokoja. Nyt kun tilanne paranee, alkaakin valitus. Miksi?

Sipilän toimet aikaansaivat somekampanjoiden ohella jopa julkisen mielenosoituksen Helsingissä. Että kyllä sitä valitusta silloin oli huomattavasti enemmän kuin nyt.

Vierailija
42/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä uutinen tämä nyt on? Eikö nuo samat lapsimäärärajat ole olleet voimassa jo pitkään? Ainakin jo silloin oli, kun meidän teini oli päiväkodissa. Ns. sisarusryhmissä sitten laskettiin alle 3-vuotiaiden "vievän" kaksi paikkaa.

Ei ole mikään uutinen. Nyt ehkä vanhemmatkin heränneet enemmän tiedostamaan asioita kun takana etätyöjakso. Ei ole välttämättä ihan helppoa kotona edes 1-2 lapsen kanssa. Arvostus voi nousta hoitajia kohtaan joiden pitää selviytyä 7 lapsen kanssa laadukkaasti. Kuusi lasta olisi sopiva määrä/ hoitaja. Vanhemmat voisivat aktivoitua ja vaatia politikoilta muutosta. Varhaiskasvatus ei tunnu kiinnostavan ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalan kuuloista, en tajua miten tuota työtä kukaan jaksaa tai suostuu tekemään, täytyy olla aivan urpo tai masokisti. Tai kumpaakin.

Tämä ala on aivan kamala! Olen tehnyt 6.v alalla töitä, ihan jäätäviä paikkoja ollut. En enää jaksaisi millään, mutta en päässyt hakemaani kouluun. Taas syksy pitäisi jaksaa aloittaa ja mennä alan hommiin. Luoja mikä masennus edessä. Työt imevät kaiken energia, illat menee sohvalla makaamiseen ja herkkujen syöntiin. Mikään ei kiinnosta, mitään ei jaksa, elämä on työ.

Tietäisi edes mitä hakisi opiskelemaan, mutta kun ei hajuakaan ja palkkatöitä tehtävä niin jumissa olen vaikka aivan loppukuittipuhkinaatti olenkin.

Alalla nyt 15v ollut.

Vierailija
44/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan pääkaupunkiseudulla suhdeluku 1/7 ei nostettu tuohon 1/8. Myös subjektiivinen oikeus kokopäiväiseen hoitoon palautuu, vaikka vanhempi olisi kotona.

Vierailija
45/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viimevuosien käytäntö työelämässä on osoittanut sen, että niiden 7 joukossa on järjestään aina vähintään se 1 lapsi jolla jonkin sortin käytösongelmia, sosiaalisia tai psyykkisiä. Ja kun ei ole diagnoosia niin esim.sitä hlökohtaista avustajaa ei lapselle palkata (tämä fakta tuli selväksi nytkin ennen kesää, kun erään lapsen asioita setvittiin ties kuinka monennen kerran ja hän _todella_ tarvitsisi sen yhden aikuisen koko ajan vierelleen ja tueksensa). Voin sanoa, että siinä sitä onkin tekemistä, kun sen yhden haasteisiin koittaa vastata ja reagoida ja ennakoida huomioiden samalla ne 6 muuta jotka "vain" normivauhdikkaita viikareita.

Kyllä, olen loppuun palanut, mutta muutakaan ei ole tiedossa ja töitä on tehtävä.

Vierailija
46/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista valituksia kun Sipilä ja kumppanit kasvatti ryhmäkokoja. Nyt kun tilanne paranee, alkaakin valitus. Miksi?

Sipilän toimet aikaansaivat somekampanjoiden ohella jopa julkisen mielenosoituksen Helsingissä. Että kyllä sitä valitusta silloin oli huomattavasti enemmän kuin nyt.

Muistaakseni kansanedustaja Tölli (vanhempi mies) eduskunnan kyselytunnilla esitti, että 8 lasta pystyy hyvin hoitamaan 1 henkilö. Muistellen lapsuudenkotiaan esimerkkinä.

Vierailija
47/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni aloittaa eskarissa 16 lasta / 3 aikuista.

Minä opetan ekaluokkaa 27 lasta / 1 aikuinen.

Ilmeisesti eskarivuoden aikana lapsissa tapahtuu ihmeitä..

Vierailija
48/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme on miten kaikki tulevat hoidetuksi.

Vierailija
49/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 luvun lopulla ja 80 luvulla hoitajia oli enemmän lasta kohti.

Ruokahuolto-/ siivoustöihin oli eri henkilöt.

Hoitajat hoitivat/ hoivasivat lapsia ja aina oli teemat vuodenaikojen mukaan.

Vierailija
50/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ekaluokalla on noin paljon lapsia 😲?

Vierailija
51/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja viimevuosien käytäntö työelämässä on osoittanut sen, että niiden 7 joukossa on järjestään aina vähintään se 1 lapsi jolla jonkin sortin käytösongelmia, sosiaalisia tai psyykkisiä. Ja kun ei ole diagnoosia niin esim.sitä hlökohtaista avustajaa ei lapselle palkata (tämä fakta tuli selväksi nytkin ennen kesää, kun erään lapsen asioita setvittiin ties kuinka monennen kerran ja hän _todella_ tarvitsisi sen yhden aikuisen koko ajan vierelleen ja tueksensa). Voin sanoa, että siinä sitä onkin tekemistä, kun sen yhden haasteisiin koittaa vastata ja reagoida ja ennakoida huomioiden samalla ne 6 muuta jotka "vain" normivauhdikkaita viikareita.

Kyllä, olen loppuun palanut, mutta muutakaan ei ole tiedossa ja töitä on tehtävä.

Jokaisessa ryhmässä pitäisi olla automaattisesti 6 lasta/aikuinen ja ryhmäavustaja, sitten lisäksi tukitoimenpiteitä tarpeen mukaan (pienennetty ryhmä, yleisen tuen menetelmät, oma avustaja jne.). Ja niissä ryhmissä missä on erityistä tukea tarvitsevia lapsia osana joukkoa, pitäisi olla opettajana varhaiserityisopettaja. Joka toisessa päiväkodissa saisi olla oma toimintaterapeuttikin, joka työskentelisi siis kahdessa talossa.

Tällainen systeemi ennaltaehkäisisi aivan hirveästi kouluiän haasteita. Parhaat vaikutusmahdollisuudet ovat alle kouluiässä. Minkään tuen ei pitäisi olla tuossa iässä diagnoosista kiinni, jotka usein saadaan vasta kouluiässä. Säästö olisi taattua, jos lapset saisivat kouluiässä parhaan mahdollisen tuen - olivat erityisen tuen lapsia tai sitten ihan "normaaleja" omine haasteineen ja vahvuuksineen. Ihmiset eivät ymmärrä, kuinka nämä asiat maksavat itsensä takaisin.

Mutta kun ihmisillä tuntuu olevan tarve vähätellä alaa kutsumalla sitä vain kurahousujen pukemiseksi. Tuskinpa mikään muuttuu koskaan. Ihmiset eivät ymmärrä varhaislapsuuden merkitystä yksilön kehityksessä.

Vierailija
52/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ekaluokalla on noin paljon lapsia 😲?

Meitä oli 33 lasta, 90-luvun laman aikaan.

Vierailija
53/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohta kuitenkin se, että ne 1lk oppilaat ovat pulpettipaikoillaan sen n.40min ja lähtevät siitä välitunnille, sen sijaan että heiluvat eestaas ja leikkivät ja vaihtavat leikkiä ja siinä samalla torailevat keskenään tai pahempaakin.

Käyvät myös wcssä itse eivätkä huutele vaikkapa "pyyhkimään" ja ottavat ruokansa ja astiansa itse.

Lisäksi pukeutuvat ja riisuvat itse etkä huolehdi vermeitä kuivauskaappiin tmv.

Ja hieman ot, ihmettelen 27 ekaluokkalaisen porukkaa, en ole koskaan yli 24 oppilaan luokkiin törmännyt ja sentään pk-seudulla vaikutan.

Mutta jos se on totta niin ei kyllä ole pedagogiikkaa ajateltu lainkaan, terkut vaan rehtorille.

Toiv on sentään homeeton koulu, jotta ilmanvaihto kuosissaan.

Vierailija
54/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitaa lapsia yksin, on maksimimäärä 4 lasta/1 kasvattaja, lasten iästä riippumatta.

Päiväkodeissa on tyypillisesti 3 aikuista samassa ryhmässä, joiden työnjako vaihtelee tilanteen mukaan. (Ryhmässä voi olla lisäksi esim. harjoittelijoita, erityislasten henk.koht. avustajia jne.) Silloin ryhmässä voi olla 21 iältään 3-6v lasta, tai 12 iältään 9 kk-3 vuotiasta lasta. Kukaan ryhmäjakoja tekevä ei ole niin tyhmä, että laittaisi yhteen päiväkotiryhmään pelkkiä 3 vuotiaita tai pelkkiä juuri 1 v täyttäneitä ja sitä nuorempia. En tiedä olisiko se edes sallittua.

Vierailija
55/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan pääkaupunkiseudulla suhdeluku 1/7 ei nostettu tuohon 1/8. Myös subjektiivinen oikeus kokopäiväiseen hoitoon palautuu, vaikka vanhempi olisi kotona.

Aiemmin olin sitä mieltä, että kotona olevien lapsilla ei pitäisikään olla oikeutta kokopäivähoitoon. Kuitenkin mieleni muuttui, kun käytännössä 20h/vko -sopimukset ja "puolikkaat" lapset ovat ryhmän kannalta täysi fiasko. Vielä hankalampaa on, jos ryhmässä on useampi lapsi, joilla on 10pv/kk -sopimus vanhempien työn vuoksi. Heillä kun on oikeus olla paikalla kaikki yhtä aikaa ja usein ovatkin, kun on tiedossa retkiä, esityksiä, juhlia tai valokuvaus. Ja toki pitääkin olla kaikilla lapsilla oikeus osallistua, mutta pitäisi päättäjienkin tajuta, että ne paperilla puolikkaat ovat ihan kokonaisia lapsia ollessaan hoidossa.

Sama homma silloin, kun pienten ryhmässä joku täyttää 3 vuotta, heti saa ryhmään ottaa yhden kolmevuotiaan lapsen lisää, vaikka hyvin harvoin se synttärisankari on kuin taikaiskusta vähemmän vaativa kuin vielä edellisenä päivänä ollessaan 2v.

Vierailija
56/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuokin ryhmä täyty ellei ole joukossa useampi tukea tarvitseva lapsi. Eskariopella saa olla 13 lasta eskariajan. Jos ryhmä pysyy 16 lapsen ryhmänä, varmaan kolmas aikuinen auttaa muissa ryhmissä.

Vierailija
57/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa kaikki lapset tulevat kouluun ja lähtevät kotiin samaan aikaan, menevät ulos ja syömään samaan aikaan. Eivät tarvitse (yleensä) apua pukemisessa. Omien lasteni koulussa 1-2 luokille on vähintään yksi avustaja/1 luokkaa. Jos luokassa on lapsi(a) jolla on sairaus tai muu erityistarve, jonka vuoksi luokassa pitää olla opettajan lisäksi toinen aikuinen (joskus lääkäri määrää näin), saa luokka oman kouluavustajan.

Päiväkotiin myös eskarilaiset tulevat eri aikoihin, ensimmäiset ehkä jo kuudelta aamulla. Silloin paikalla on yksi aikuinen. Hänen työpäivänsä on 8 tuntia, joten se loppuu jo klo 14. Suurin osa lapsista on päiväkodissa vielä sen jälkeenkin. Viimeiset lapset lähtevät kotiin klo 17 tai 18 aikoihin, jolloin viimeisen hoitajan työpäivä päättyy. Jotta työpäivä jäisi 8 tuntiseksi, hän voi aloittaa klo 9 tai 10 aikaan. Suurin osa lapsista saapuu paikalle klo 8 aikoihin, ja samaan aikaan lapset menevät aamupalalle. Jonkun pitää siis olla ottamassa lapsia vastaan ja jonkun valvomassa jo paikalla olevien aamupalaa. Aamuvuorolainen ei voi olla molemmissa, ja iltavuorolaisen työpäivä ei ole vielä edes alkanut. Joten tarvitaan ns. välivuoro.

Alkuopetuksen opettajana olet varmasti huomannut, kuinka paljon ne lapset kehittyvät sen ensimmäisen luokan aikana. Uskotko, että kehitys on eskarin aikana vielä sitäkin nopeampaa. Tämän olen havainnut äitinä, kun olen 7 lasta koulutielle saattanut.

Vierailija
58/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuokin ryhmä täyty ellei ole joukossa useampi tukea tarvitseva lapsi. Eskariopella saa olla 13 lasta eskariajan. Jos ryhmä pysyy 16 lapsen ryhmänä, varmaan kolmas aikuinen auttaa muissa ryhmissä.

Onkohan yksi aikuisista avustaja? Jos noin vähän lapsia, todennäköisesti ryhmässä on tuen tarpeisia.

Ja joo, uskon, että kyllä ekaluokkalaisten opettajalla on työsarkaa, vaikka lapsia olisi parikymmentäkin. Huh huh, ovat vielä niin pieniä. Mutta päivä oppilaiden kanssa on kuitenkin se 3-4 tuntia. Eskarilaisten päivä on tuplasti, ellei triplasti pidempi.

Vierailija
59/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin äidin näkökulmasta, noin isossa eka- ja tokaluokassa pitäisi ehdottomasti olla avustaja opettajan lisäksi. Ihan jo lasten turvallisuudenkin kannalta.

Kyllä eskarivuoden aikana tapahtuu ihmeitä, ja vielä eskarin ja ekaluokan välisenä kesänäkin. Mutta ei niin suuria ihmeitä, että tuollaiset luokkakoot olisivat turvallisia ilman avustajaa.

Vierailija
60/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myös olla, että eskariryhmässä on lyhennettyä työpäivää tekeviä aikuisia, jotka ovat paikalla vain osan päivästä tai viikosta. Usein myös päiväkodin varajohtaja työskentelee eskarissa ja on osan päivää ryhmässä, loput toimistossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi