Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa YHTÄ kasvattajaa kohti SEITSEMÄN lasta

Vierailija
31.07.2020 |

Aikamoinen urakka edelleen.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä uutinen tämä nyt on? Eikö nuo samat lapsimäärärajat ole olleet voimassa jo pitkään? Ainakin jo silloin oli, kun meidän teini oli päiväkodissa. Ns. sisarusryhmissä sitten laskettiin alle 3-vuotiaiden "vievän" kaksi paikkaa.

Vierailija
22/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yksi vuosi oli alle 3-vuotiaiden ryhmässä suurin osa 1-vuotiaita ja osa hieman alle, että eivät edes kunnolla kävelleet. 3 kasvattajaa. Meinasi itku itseltänikin tulla, kun vaihdoin vaipat, leikitin ja puin yksin 4 pientä lasta, jotka tietysti kaikki kaipasivat ohjausta ja huomiota. Ihan perus tilanne oli sellainen, että yksi itki ikävää ja pidin häntä sylissä ja lohdutin. Toinen avasi vessan oven ja meni uittamaan käsiä vessanpönttöön. Kolmas lähti pukemaan kenkiä ja yritti ovesta ulos. Neljäs suuttui jostain ja yritti purra kakkosta. Tällaisia tilanteita IHAN JOKA PÄIVÄ. Sitten pidän vanhempien kanssa vasukeskustelun, jossa mietitään lapsen yksilöllisiä pedagogisia tavoitteita sille vuodelle. :D Ja hienoja suunnitelmia me kyllä väännettiin, että mitä kaikkea sinä vuonna tehdään, että nämä tavoitteet toteutuu. Eihän se kuitenkaan käytännössä onnistu yhtään siten, miten pitäisi. 

Annoin alapeukun tuon kuvion valheellisuudelle, en sinulle.

Mikä sinusta tässä on valhetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä kun ne 21 lapsen ryhmän kolme aikuista tekee kolmea vuoroa niin harvoin ne kolme aikuista on yhdessä paikalla joten 21 jaettuna useimmiten kahdella tekee 10 ja puoli lasta per aikuinen.

Vierailija
24/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joskus 80 luvun alussa oli yli 10 lasta.. mutta se oli sitä aikaa kun ei ollut kunnallisia vaan maksettiin itse koko summa kaupalliselle toimijalle tai peräsi jonkun muun kotona.

Olet väärässä. 80-luvulla oli kunnallista päivähoitoa, mutta kaikki lapset ei sinne päässeet. Vain pienituloisten vanhempien lapset. Yksityinen päivähoito oli yleensä perhepäivähoitoa.

Kyllä me oltiin ihan kunnallisessa päivähoidossa, vaikka vanhemmat olivat yli keskituloisia.

Vierailija
25/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lapsuin tottuneet työttömät mummot ja papat hakemaan Seurelta pääkaupunkiseudulla keikkatöitä. Mun äiti tekee keikkaa niiden kautta ja on tosi tyytyväinen, vaikka sai lähdön kovapalkkaisesta muusta työstä.

Työntekijöistä oli pula jo aiemmin tuolla alalla. Tuo muutos.tekee sen, että työntekijäpulaa on enemmän.

Vierailija
26/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joskus 80 luvun alussa oli yli 10 lasta.. mutta se oli sitä aikaa kun ei ollut kunnallisia vaan maksettiin itse koko summa kaupalliselle toimijalle tai peräsi jonkun muun kotona.

Olet väärässä. 80-luvulla oli kunnallista päivähoitoa, mutta kaikki lapset ei sinne päässeet. Vain pienituloisten vanhempien lapset. Yksityinen päivähoito oli yleensä perhepäivähoitoa.

Kyllä me oltiin ihan kunnallisessa päivähoidossa, vaikka vanhemmat olivat yli keskituloisia.

Sehän riippui kunnasta, joissakin kunnissa kunnalliseen hoitoon oli vaikeampaa päästä kuin toisissa.

Vierailija
27/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä uutinen tämä nyt on? Eikö nuo samat lapsimäärärajat ole olleet voimassa jo pitkään? Ainakin jo silloin oli, kun meidän teini oli päiväkodissa. Ns. sisarusryhmissä sitten laskettiin alle 3-vuotiaiden "vievän" kaksi paikkaa.

Ei ole ollut voimassa pitkään. Sipilän hallitus kasvatti ryhmäkokoa tasolle 8 lasta/aikuinen. Marinin hallitus palautti nyt suhdeluvun Sipilän hallitusta edeltävälle tasolle.

Vierailija
28/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus olen ollut käsityksessä että lain mukaan saisi olla neljä lasta työntekijää kohti. En sitten tiedä onko tuo totta vai ei ja onko mahdollisesti muuttunut. Jos on 4 lasta, niin pahasti ollaan vajaaalla.

Alle 3-vuotiaita saa olla 4 yhdellä kasvattajalla. Eli pahimmillaan neljä joista kukaan ei kävele...

Jokainen voi palkata hoitajan kotiin, jos haluaa paremman hoitaja mitoituksen. Jos maksaa hyvin, saa laadukkaan hoitajan.

Isommat pärjää , kunhan on koko ajan aikuinen saatavilla. Ellei ole jotain erityisvaatimuksia.

Vierailija
29/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja siis käytännössä se on usein 10 lasta/hoitaja, koska palaverit, poissaolot, vasut, suunnitteluajat ym mitkä vie henkilökuntaa pois ryhmästä.

Itse olen tällä hetkellä ryhmässä jossa on 4-5 lasta (3-6-vuotiasta) per kasvattaja ja ryhmäkoko on 10 lasta. Siinä voi oikeasti puhua laadusta, valitettavasti meidän ryhmää pidetään kuitenkin vajaana ja lopettamisuhka on koko ajan pään päällä, jotta saadaan lapset siirrettyä isompiin ryhmiin. Tehostamista. Sellaista on meidän laadukas varhaiskasvatus.

Vierailija
30/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisilla kuten monilla muilla ehkäisyä välttävillä uskonnoilla tuo 7 on ihan normaali lapsimäärä yhdelle äidille. Historiallisesti lapsiluvut ovat olleet muutenkin korkeampia. Nykyaikana on vääristynyt näkemys, että lasta pitäisi jatkuvasti jotenkin hoitaa. Hoitakaa itse jos ei tilanne miellytä. Itse olette ne lapset sinne tarhaan laittanut.

Vierailija
31/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista valituksia kun Sipilä ja kumppanit kasvatti ryhmäkokoja. Nyt kun tilanne paranee, alkaakin valitus. Miksi?

Vierailija
32/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalan kuuloista, en tajua miten tuota työtä kukaan jaksaa tai suostuu tekemään, täytyy olla aivan urpo tai masokisti. Tai kumpaakin.

Tämä ala on aivan kamala! Olen tehnyt 6.v alalla töitä, ihan jäätäviä paikkoja ollut. En enää jaksaisi millään, mutta en päässyt hakemaani kouluun. Taas syksy pitäisi jaksaa aloittaa ja mennä alan hommiin. Luoja mikä masennus edessä. Työt imevät kaiken energia, illat menee sohvalla makaamiseen ja herkkujen syöntiin. Mikään ei kiinnosta, mitään ei jaksa, elämä on työ.

Vierailija
33/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut voimassa pitkään. Sipilän hallitus kasvatti ryhmäkokoa tasolle 8 lasta/aikuinen. Marinin hallitus palautti nyt suhdeluvun Sipilän hallitusta edeltävälle tasolle.

On aikalailla sama onko niitä paimennettavia tenavia 7 vai 8, mutta valtakunnan tasolla Sipilän malli toi kaivattuja säästöjä. En minä näe tuossa mitoituksessa mitään ongelmaa. Normaalistihan lapset leikkivät kiltistä, ohjattuna tai oma-aloitteisesti ja vain harvoin joku heistä tarvitsee erityshuomiota tai hoitajan pitää rientää erottamaan tappelukaverit toistensa tukasta.

Vierailija
34/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus olen ollut käsityksessä että lain mukaan saisi olla neljä lasta työntekijää kohti. En sitten tiedä onko tuo totta vai ei ja onko mahdollisesti muuttunut. Jos on 4 lasta, niin pahasti ollaan vajaaalla.

Alle 3-vuotiaita saa olla 4 yhdellä kasvattajalla. Eli pahimmillaan neljä joista kukaan ei kävele...

Jokainen voi palkata hoitajan kotiin, jos haluaa paremman hoitaja mitoituksen. Jos maksaa hyvin, saa laadukkaan hoitajan.

Isommat pärjää , kunhan on koko ajan aikuinen saatavilla. Ellei ole jotain erityisvaatimuksia.

Kuule, ihan siinä missä nimenomaan vanhempien pitää/pitäisi valittaa peruskoulun luokkien koosta, niin heidän tulee myös avata suunsa mitä tulee varhaiskasvatuksen ryhmäkokoihin. Lapset eivät itse voi kertoa ja valittaa, että oppisin paremmin pienessä ryhmässä.

Kansainvälisten tutkimusten mukaan jokainen varhaiskasvatukseen laitettu euro tuottaa rahaa moninkertaisesti takaisin. Ettekö ymmärrä, että näiden lasten terve kehitys on yhteiskunnan etu.

Vierailija
35/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aikalailla sama onko niitä paimennettavia tenavia 7 vai 8, mutta valtakunnan tasolla Sipilän malli toi kaivattuja säästöjä. En minä näe tuossa mitoituksessa mitään ongelmaa. Normaalistihan lapset leikkivät kiltistä, ohjattuna tai oma-aloitteisesti ja vain harvoin joku heistä tarvitsee erityshuomiota tai hoitajan pitää rientää erottamaan tappelukaverit toistensa tukasta.

Et ole ainakaan päivähoidossa töissä :D etkä kyllä edes useamman lapsen äiti/isä :D liekkö olet käynyt edes ruuhkaisessa leikkipuistossa koskaan aikuisiällä :D

Ei ne lapset ole mitään pieniä aikuisia. Itsesäätely on vielä lapsen kengissä alle kouluiässä. Lapsi tarvitsee aikuiselta vahvaa tukea ja ohjausta kehittyäkseen ja itsenäistyäkseen. Tämä on lajimme ominaisuus - pitkä lapsuusikä.

Vierailija
36/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaisilla kuten monilla muilla ehkäisyä välttävillä uskonnoilla tuo 7 on ihan normaali lapsimäärä yhdelle äidille. Historiallisesti lapsiluvut ovat olleet muutenkin korkeampia. Nykyaikana on vääristynyt näkemys, että lasta pitäisi jatkuvasti jotenkin hoitaa. Hoitakaa itse jos ei tilanne miellytä. Itse olette ne lapset sinne tarhaan laittanut.

Harvalla lestadiolaisäidillä kuitenkaan on vastuullaan 7 alle kouluikäistä, tai jos päiväkotiin haluaa verrata, niin 12 alle kouluikäistä silloin, kun isä ei ole kotona. Lisäksi lestadiolaisäiti saa 7 lapsesta enemmän tukia kuin päiväkodin hoitaja palkkaa. Kovin paljon ymmärrystä ei varmasti liikenisi sille, että ne 2-6-vuotiaat lapset ovat keskenään pihalla, jopa päiväkodin rajojen ulkopuolella, kun hoitaja on yhden pienimmän kanssa sisällä siivoilemassa ja laittamassa ruokaa, kuten näissä isoissa perheissä on tapana. Ja sitten, kun siellä ulkona tapahtuisi joku onnettomuus, niin riittäisikö, että päiväkodin työntekijä toteaisi, että "Herra antaa ja Herra ottaa" ja pyytäisi seuraavana sunnuntaina anteeksi joltain saarnamieheltä?

Vierailija
37/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran työharjoittelijana päiväkodissa, vaihdoin alaa sen jälkeen. Alle 3 vuotiaiden puolella oli 14-16 lasta ja kaksi hoitajaa, plus minä opiskelija silloin tällöin auttamassa, kun kaaos oli valloillaan. Lapset itki, eikä heitä ehditty lohduttaa, kun oli joku pukeminen tai peseytyminen menossa. Ihan karmea kokemus ja säälitti ne pienet raasut, jotka siellä joutuivat olemaan :/

Vierailija
38/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon kuten vanhusten hoidon mitoituksesta puhuttaessa: viekää yksityiselle tai miksi omaiset eivät hoida itse?

Rahalla saa kotiin vaikka yksityishoitajan tulevalle nerolle.

Vierailija
39/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuolla määrällä hoituu se paljon hehkutettu varhaiskasvatus?

Vierailija
40/100 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? 6-vuotiaiden ryhmäasä päiväkodissa on sitten esimerkiksi 28 lasta ja 4 aikuista. Vuotta myöhemmin ekaluokalla 1 aikuinen pärjäilee koko porukan kanssa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi