Tytär 14v ei ole ollenkaan kiinnostunut meikeistä, koruista, muodista, hiusten laittamisesta, somesta yms. Pelkään että syrjäytyy kaveriporukasta
Tytön kaverit pitävät usein meikkikutsuja, laittavat kynsiä, hiuksia, sovittelevat koruja ja vaatteita vaihdellaan keskenään. Ei kuulu myöskään somessa samoihin sivustoihin kun kaverinsa.
Omaa tyttöä ei nämä jutut yhtään kiinnosta. Keskittyy lähinnä lemmikkiensä hoitamiseen ja kirjojen lukemiseen ja kirjoittelee kirjeystävilleen. Kulkee samoissa vanhoissa vaatteissa. Pelkään että tyttö menettää ystävänsä kun jättäytyy aina kaikesta yhteisestä tekemisestä pois. Joskus joku kaveri lähtee mukaan esim. koiria lenkittämään mutta harvemmin.
Hygieniasta huolehtii kyllä, joka päivä suihku ja käyttää dödöä, harjaa hiukset. Olisiko kyse jostain masennuksesta?
Kommentit (29)
On kyse siitä, että tytärtäsi kiinnostavat toisenlaiset asiat, ja kaveriporukka ei todennäköisesti kauaa enää pysy samana, jos yhteistä pohjaa ei ole. Se ei ole koskaan mikään menetys.
Varmaan joku miehen kirjoittama provo. Kuulostaa niin keksityltä tuollainen korujen sovittelu ja vaatteiden vaihtelu. Eikä kukaan muu kuin mies voi kuvitella, että teinityttöjen elämä ja intressit pyörisivät tuollaisten asioiden ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Laita sille väkisin tatutointi !
Mä kyllä suosittelisin ennemmin patutointia.
Luulisi löytyvän helposti muitakin kavereita. 40-vuoden kokemuksella uskallan väittää, että ei ole kyllä mikään ongelma löytää kavereita, joita kiinnostaa muukin kuin meikit. En muista että olisin koskaan puhunut kavereideni kanssa meikeistä tai hiusasioista.
Oi kun omakin tyttö lukisi, eikä vaan olisi kännykällä! Olen itse lukutoukka, mutta tyttö ei ole koskenut yhteenkään kirjaan jonka on saanut synttäri/joululahjaksi.
Ei kaverit syrji vaikka ei ole kaikesta yhtä kiinnostunut. Jos syrjii niin eivät ole alunperinkään olleet oikeita kavereita. Nykyään nuorilla on hyvinkin laajat kaveripiiriit ja asenne on huomattavasti suvaitsevaisempi kuin aiemmilla sukupolvilla ja sitä nykyään tarvitaan sillä jo koulussa on lapsia eri kulttuureista, perheitä on hyvin erilaisia, on yksinhuoltajia, uusio perheitä, eri sukupuoli vähemmistöjen edustajia...
Ei se haittaa jos kiusataan ja syrjäytyy. Silloin hänestä tulee myöhemmin tod näk missi tai artisti. Ne meikit alkaa kummasti kiinnostaa ja kohta tykittää instaa tunneittain. Vielä parempi jos kuuluu johonkin vähemmistöön.
vähänkö noita on kumihuuli-tyrkkytissejä lehdet pullollaan,ole onnellinen että nuori on tasapainoinen eikä mikään tuuliviiri.
En minäkään ole koskaan ollut kiinnostunut moisista ja ei mua sen takia ole "hylätty"
Minä olin tuon ikäisenä samanlainen, minua kiinnosti vain lemmikit ja lukeminen. Minä kuitenkin harrastin paljon lemmikkieni kanssa, kiinnostaisiko tämä tytärtäsi? Suomessa järjestetään ihan gerbiileistä ja kaneista alkaen näyttelyitä yms. tapahtumia ja harrastustoimintaa, mihin osallistumalla voisi löytää samanhenkisiä kavereita.
Omat kaverini oli lukioon asti melkein kaikki lemmikkiharrastuksista, ei huolta syrjäytymisestä. Toisille saattaa se kirjekaverikin olla ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku miehen kirjoittama provo. Kuulostaa niin keksityltä tuollainen korujen sovittelu ja vaatteiden vaihtelu. Eikä kukaan muu kuin mies voi kuvitella, että teinityttöjen elämä ja intressit pyörisivät tuollaisten asioiden ympärillä.
Jep. "Meikkikutsut."
Tyttäresi on tuleva menestyjä. Ns. normaaleista asioista kiinnostuvat tytöt ja pojat ovat tulevaa keskiluokkaista massaa.
Ihanalta kuulostaa. Olisinpa hänen ikäisensä, niin tuollaisen tyttöystävän minä erittäin mielelläni ottaisin.
M36
Toivon koko sydämestäni, että oma tyttäreni tuo iässä olisi apn tyttären lailla juuri noista asioista kiinnostunut.. Ongelma on ilmeisesti apn omassa päässä, ei tyttäressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. "Meikkikutsut."
No hei, aikuiset naisetkin kokoontuu vertailemaan ja ostelemaan erilaisia muovikippoja (Tupperware). Kuulostaa ihan provolta sekin ellei olisi totta. Tai joku babyshower vaippakakkuineen. Ihan sketsisarjamateriaalia.
Minä kiinnostuin kauneudenhoidosta vasta kolmekymppisenä. En koe menettäneeni elämässä mitään. Mulla on kyllä aina ollut sellaisia ystäviäkin, jotka eivät ole odottaneet, että ollaan kaikki kiinnostuneita samoista asioista. Ehkä tyttäresi kaveritkaan eivät odota tai jos odottavat, toivottavasti tyttäresi löytää uusia kavereita, joiden kanssa tulee paremmin toimeen. Anna tytön olla sellainen kuin on, kuulostaa kivalta ihmiseltä!
Toivottavasti aloitus on provo. Jos ei ole, niin tiedoksi sen verran, että tyttöjen ei ole pakko olla mitään meikkihirmuja ollakseen normaaleja. Tyttäresi huolehtii kuitenkin perushygieniasta, mikä on ehdottoman tärkeä juttu. Koirat, kirjat ja kirjekaverit ovat muuten huippuharrastuksia, niiden parissa oppii empatiaa ja toisaalta ne myös antavat teineille tärkeitä samastumisen kokemuksia.
Vaikka epäilen aloitusta provoksi, niin ikävä kyllä muistan omasta nuoruudestani, miten nimenomaan äidit jotenkin loukkaantuivat siitä, jos oma tytär ei ollut stereotyyppinen teiniprinsessa. Sekä oma äitini että monien kaverieni äidit olivat asenteiltaan tällaisia. Ikään kuin nuoren naisen arvo olisi ainoastaan viehättävyydessä ja sovinnaisuudessa.
En usko, että masennuksesta, sanoisin ennemmin, että provosta.