Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka teidän perheessänne jaetaan kulut?

Vierailija
05.07.2013 |

Menevätkö ne palkkojen mukaan vai tasan puoliksi?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:32"]

Meillä yhteiset kulut menee puoliksi eli asuminen, ruoka, netti, sähkö, sanomalehti, lasten kulut jne. Kumpikin maksaa sitten omat kulunsa kuten puhelimen, lääkkeet, harrastukset, vaatteet jne. Minä maksan kaiken ja perin kuun lopussa mieheltä puolet. Minä pidän muutenkin kirjanpitoa yhteisistä menoista, joten tuosta ei koidu ylimääräistä vaivaa.

Me on vuosien varrella kokeiltu kaikki mahdolliset variaatiot ja tuo on osoittautunut toimivimmaksi. Onneksi viime vuosina meillä on ollut melko saman suuruiset palkat, mies ehkä tienaa enemmän. Silloin, kun olin hoitovapaalla ja työttömänä mies maksoi suuremman osan.

Minusta on mukavaa, kun käytössä on omaa rahaa, josta ei tarvitse tehdä tiliä kenellekään. Voin ostaa ihan mitä vaan mihin rahat riittää eikä ostamisesta tarvitse neuvotella. Vaatteita ostan tosi harvoin, mutta sitten hankin kaiken tarvittavan kerralla, joten kyllä siihen rahaa menee. Olisi ihan kamalaa soittaa miehelle kaupasta, että nyt meneekin neljäsataa, onnistuuko?

[/quote]

Meillä on ollut yhteiset rahat 22 vuotta. Kertaakaan ei ole tarvinnut soittaa ja kysyä että onnistuuko. Minä vastaan kaikista lasten (ja omista) vaateostoksista ja ostan juuri sitä minkä koen hyväksi ja tarpeelliseksi. Mies on tyytyväinen ja tykkää kun vaimonsakin pukeutuu kauniisti. Kumpikaan ei tee tiliä yhteisten rahojen käytöstä toiselle, näin meillä ja on toimivaa :)

Vierailija
2/87 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:27"]

Mä maksan vuokran, sähkön, veden, lasten vaatteet, pääasiassa ruoat ja oman autoni sekä vakuutukset asuntoon, lapsille ja vapaa-aikaan.

Mies maksaa jos käydään ulkona syömässä sekä mahdolliset lomareissut.

Mun brutto 2700 euroa ja miehen 5600 euroa.

[/quote]

Ovatko lapset yhteisiä vai uusperhe? Miksi tuollainen järjestely?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:41"]

Mä maksan vuokran, sähkön, veden, lasten vaatteet, pääasiassa ruoat ja oman autoni sekä vakuutukset asuntoon, lapsille ja vapaa-aikaan.

[/quote]

[/quote]Maksat vuokran ja ruoat ja mies maksaa vaan lomamatkat. El i sinä elätät miehesi. Huhheijaa.

Vierailija
4/87 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:43"]

[/quote]

[/quote]Maksat vuokran ja ruoat ja mies maksaa vaan lomamatkat. El i sinä elätät miehesi. Huhheijaa.

[/quote]

Jos nuo lomailee puolet vuodessa josain maailmanympärimatkoilla tai asustaa osan vuotta miehen purjeveneellä päiväntasajan tienoilla??

Vierailija
5/87 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin maksaa omat kulunsa. Helppoa, yksinkertaista ja tasapuolista. Lasten kulut jaetaan puoliksi. Minua ei kiinnosta mitä mieheni tienaa vaan se, mitä itse tienaan ja mihin itse rahani käytän.

Pojan tyttöystävä ei ymmärrä tätä systeemiä, hän haluaisi pojan kanssa yhteiset rahat. Pojan mielestä rakkautta ja rahaa ei pidä sekoittaa keskenään eli se liitto ei kestä, johon toinen tuo vain rakkauden ja olettaa sen riittävän, toiselta odotetaan sekä rahaa että rakkautta.

Vierailija
6/87 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:32"]

Meillä yhteiset kulut menee puoliksi eli asuminen, ruoka, netti, sähkö, sanomalehti, lasten kulut jne. Kumpikin maksaa sitten omat kulunsa kuten puhelimen, lääkkeet, harrastukset, vaatteet jne. Minä maksan kaiken ja perin kuun lopussa mieheltä puolet. Minä pidän muutenkin kirjanpitoa yhteisistä menoista, joten tuosta ei koidu ylimääräistä vaivaa.

Me on vuosien varrella kokeiltu kaikki mahdolliset variaatiot ja tuo on osoittautunut toimivimmaksi. Onneksi viime vuosina meillä on ollut melko saman suuruiset palkat, mies ehkä tienaa enemmän. Silloin, kun olin hoitovapaalla ja työttömänä mies maksoi suuremman osan.

Minusta on mukavaa, kun käytössä on omaa rahaa, josta ei tarvitse tehdä tiliä kenellekään. Voin ostaa ihan mitä vaan mihin rahat riittää eikä ostamisesta tarvitse neuvotella. Vaatteita ostan tosi harvoin, mutta sitten hankin kaiken tarvittavan kerralla, joten kyllä siihen rahaa menee. Olisi ihan kamalaa soittaa miehelle kaupasta, että nyt meneekin neljäsataa, onnistuuko?

[/quote]

Meillä on ollut yhteiset rahat 22 vuotta. Kertaakaan ei ole tarvinnut soittaa ja kysyä että onnistuuko. Minä vastaan kaikista lasten (ja omista) vaateostoksista ja ostan juuri sitä minkä koen hyväksi ja tarpeelliseksi. Mies on tyytyväinen ja tykkää kun vaimonsakin pukeutuu kauniisti. Kumpikaan ei tee tiliä yhteisten rahojen käytöstä toiselle, näin meillä ja on toimivaa :)

[/quote]

No, me ollaan aina oltu suht pienipalkkaisia. Joissain keskuteluissa kun on ollut, että esim. yli sadan euron ostoksista pitää sopia etukäteen. Minusta tuo on kamalaa.

Mun vanhemmilla oli ja on edelleen yhteiset rahat eli käytännössä isä päättää kaikesta rahan käytöstä. Ja kun mies on suht pihi, niin lopputuloksen arvaa. Aikoinaan isä päätti myös meidän lasten kesätyöpalkoista, kaikki piti pistää säästöön.

Vierailija
7/87 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten uusperheissä, kertokaa.

Saan nyt varmaankin viharyöpyn niskaani, mutta en haluaisi maksaa puolta asumiskuluista koska miehellä on kaksi lasta, joisen vuoksi tarvitaan isompi asunto. Emme asu vielä yhdessä, mutta mies haluaisi tulevaisuudessa yhteiset rahat, minä taas en pidä sitä oikeudenmukaisena koska hänellä on lapsia ja minulla ei, hankin hieman häntä enemmän. Eihän tällä ole väliä jos yhdessä pysytään, mutta en halua jäädä mahdollisen eron tultua tyhjän päälle. Hänestä on väärin, jos minulla on rahaa säästössä ja hänen kaikki rahansa kuluvat elämiseen ja lasten elättämiseen.

Vierailija
8/87 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole elatusvelvollinen miesten lasten suhteen eli jokainen elättää itse omat perillisensä. Asunnon omistussuhde voi olla muutakin kuin 50/50.

Asuvatko lapset isän kanssa?

Vierailija
9/87 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 23:11"]

Et ole elatusvelvollinen miesten lasten suhteen eli jokainen elättää itse omat perillisensä. Asunnon omistussuhde voi olla muutakin kuin 50/50.

[/quote]

Eivät, mutta isä haluaa että hänenkin luona on kaikki tavarat eli vaatteet, omat sängyt jne. Tunnen valtavaa syyllisyyttä mielipiteestäni, mutta haluan käyttää rahaa itseenikin ja säästää pahan päivän varalle. Asunnon omistaminen puoliksi ei tunnu niin pahalta, koska myydessä saa saman osuuden takaisin, mutta en halua esimerkiksi minun rahoja käytettävän lasten lomamatkoihin.

Vierailija
10/87 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 23:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 23:11"]

[/quote]

Eivät, mutta isä haluaa että hänenkin luona on kaikki tavarat eli vaatteet, omat sängyt jne. Tunnen valtavaa syyllisyyttä mielipiteestäni, mutta haluan käyttää rahaa itseenikin ja säästää pahan päivän varalle. Asunnon omistaminen puoliksi ei tunnu niin pahalta, koska myydessä saa saman osuuden takaisin, mutta en halua esimerkiksi minun rahoja käytettävän lasten lomamatkoihin.

[/quote]Siis miehen lasten? Ei tietenkään sinä pidät omat ylimääräiset rahat itselläsi. Mies maksaa tietenkin omien lasten matkat.

Vierailija
11/87 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos :)

Tuntuu vaikealta koko tilanne, ehkä olisi parempi etsiä lapseton mies kun nämä asiat mieltä vaivaavat.

Vierailija
12/87 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai sitten sinun kannattaa tuoda oma näkemyksesi selkeästi esiin ja saatava mies ymmärtämään asia. Miehelläni on lapsia, jotka eivät asu luonamme mutta heille on varattuna oma huone. Mieheni maksaa lasten matkat kokonaisuudessaan kun reissaamme ja kaikki muutkin lasten kulut, minä en niihin osallistu.

Vierailija
13/87 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa puhua ennen yhteenmuuttoa raha-asiat selviksi miten hoidetaan laskut jne. Rahasta sitä riitaa tulee ja hyvin helposti.

Vierailija
14/87 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen jo yrittänyt, huonolla menestyksellä kylläkin, mutta jatketaan harjoituksia. Kiva kuitenkin kuulla että jollain toimii, kun 40. ikävuosi alkaa olla lähempänä kuin 30. hyvillä miehillä sitä jälkikasvua tuppaa jo olemaan joten vaihtamalla ei välttämättä parane.

Vierailija
15/87 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa asumisen ja auton kulut (asutaan vuokralla, auto minun), minä enemmän kaupan ruokalaskuja ja viihteellisiä juttuja, kuten vaatteet, lomamatkat, leffat, ravintolaillalliset, harrastukset yms. Mies mielellään elättäisi mut ja lapsen kokonaan, mutta se ei oikein tunnu oikealta mulle. Ei olla ikinä laskettu tuleeko kulut jaettua tasan. Mutulla sanoisin, että mies kuluttaa kaikki rahansa elämiseen, mulla jää säästöönkin.

Vuositulot on varmaan aika samaa luokkaa, mulla lisäksi sijoitusasunto, jonka tuotot pistän (lapsen tulevaa koulutusta varten) syrjään. Jos sillä nyt on jotain merkitystä, niin ei asuta Suomessa eikä mies ole suomalainen.

Vierailija
16/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:46"]

[/quote]

[/quote]

Jos nuo lomailee puolet vuodessa josain maailmanympärimatkoilla tai asustaa osan vuotta miehen purjeveneellä päiväntasajan tienoilla??

[/quote]

Tää meni aika lailla oikein, vaikka nyt ei puolta vuotta lomaillakaan. Olemme uusioperhe, mies muutti mun ja lasten luokse. Mä en koe tässä rahankäyttösysteemissä ongelmaa, mun ei tarvitse maksaa miehen omia kuluja (siis mitä ostaa netistä jne) eikä hänen mun. Lisäksi hän maksaa meidän lomamatkat joita on kuitenkin vuoden aikana aika monta. Lomamatkaksi kuittaan tässä myös kylpylä- ja huvipuistoreissut, jotka saattaa käydä melkeinpä kalliimmiksi kuin joku viikonloppuloma vaikka Saksassa. Kiitos Suomen älyttömien hintojen niin lipuissa kuin hotellihuoneissa.

Ja miehellä on myös se purjevene jolla ollaan aika paljon enkä mä osallistu sen kustannuksiin mitenkään.

Vierailija
17/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa jolla on sillä hetkellä rahaa tilillä.

Uusperhe ollaan.

Vierailija
18/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 00:09"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tää meni aika lailla oikein, vaikka nyt ei puolta vuotta lomaillakaan. Olemme uusioperhe, mies muutti mun ja lasten luokse. Mä en koe tässä rahankäyttösysteemissä ongelmaa, mun ei tarvitse maksaa miehen omia kuluja (siis mitä ostaa netistä jne) eikä hänen mun. Lisäksi hän maksaa meidän lomamatkat joita on kuitenkin vuoden aikana aika monta. Lomamatkaksi kuittaan tässä myös kylpylä- ja huvipuistoreissut, jotka saattaa käydä melkeinpä kalliimmiksi kuin joku viikonloppuloma vaikka Saksassa. Kiitos Suomen älyttömien hintojen niin lipuissa kuin hotellihuoneissa.

Ja miehellä on myös se purjevene jolla ollaan aika paljon enkä mä osallistu sen kustannuksiin mitenkään.

[/quote]

Anteeksi kömpelö linkitys, puhelimella vähän hankalaa. Mutta mä pidän tästä järjestelystä myös sen takia, että jos käy joskus niin että mies lähteekin, tai minä halua erota hänestä, ainoa mistä jäämme lasten kanssa eron jälkeen silloin paitsi on nuo lomareissut jne. Sen kestää kyllä. 

Olen ollut naimisissa ja silloin rahat olivat yhteisiä, huolimatta tulotasosta. Ja kun erosin, olin työtön ja vailla säästöjä. (Miehen rahankäyttö oli yksi eron syistä)

En halua siihen tilanteeseen enää vaikka nyt minulla onkin vakituinen työ ja elämä mallillaan.

Vierailija
19/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omat tilit, mutta rahat on yhteisiä. Laskut maksetaan sieltä mis on rahaa ja ruokakaupassa samoin. Jos toisen rahat loppuu, siirretään toisen tililtä eikä todella tartte edes kysellä. Laina on puoliksi mut lyhennys menee mun tililtä, koska siel on säännöllisesti rahaa (mies on yrittäjä joten tienestit tulee epätasaisesti). Mä tienaan nyt melkein tuplat sen mitä mies, mut äitiyslomien ym aikaan tilanne oli tietty toisinpäin. Naimisissa oltu 11v, kaks lasta.

Mä en oo koskaan oikein ymmärtäny tota kulujen tasaamista, eikö oo kauheen vaivalloista koko ajan miettiä, et kuka tän ny maksaa ja miten jaetaan? Toisaalta oon kai onnekas kun ei olla koskaan rahasta riidelty, ei edes niinä vuosina kun on ollu tosi tiukkkaa (opinnot, vauva-aika).

Vierailija
20/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 23:08"]

Miten uusperheissä, kertokaa.

Saan nyt varmaankin viharyöpyn niskaani, mutta en haluaisi maksaa puolta asumiskuluista koska miehellä on kaksi lasta, joisen vuoksi tarvitaan isompi asunto. Emme asu vielä yhdessä, mutta mies haluaisi tulevaisuudessa yhteiset rahat, minä taas en pidä sitä oikeudenmukaisena koska hänellä on lapsia ja minulla ei, hankin hieman häntä enemmän. Eihän tällä ole väliä jos yhdessä pysytään, mutta en halua jäädä mahdollisen eron tultua tyhjän päälle. Hänestä on väärin, jos minulla on rahaa säästössä ja hänen kaikki rahansa kuluvat elämiseen ja lasten elättämiseen.

[/quote]

Me ollaan uusperhe ja kulut menee niin puoliksi, kuin vain olla ja voi. Se kummalle tulee aikaisemmin rahaa, maksaa laskut. Toinen sitten käy kaupassa ja laittaa rahaa säästöön yhteiselle tilille. Minulla on edellisestä suhteesta yksi lapsi ja nykyiseni kanssa 2, mies sanoo, että meillä on 3 yhteistä lasta :) Olemme ruvenneet seurustelemaan, kun esikoiseni oli hiukan päälle vuoden, eikä esikoinen edes muista aikaa ilman miestäni eikä omaa isäänsäkään, joten se varmaan helpottaa tilannettamme. Mies kohtele kaikkia lapsia tasavertaisesti. Kaikki rahat on yhteisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi