Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ollaan avomiehen kanssa ostamassa taloa

Vierailija
05.07.2013 |

Miehellä ennestään peritty kaksio, joka pitäisi myydä ja siitä saataisiin pesämuna, lainaa tarvittaisiin ihan inhimillisesti. Pankissa kuitenkin sanottiin, että miehen kannattaa miettiä, ottaako lainaa ollenkaan, jos jo maksaa yli puolet asunnosta ja tarkoitus on omistaa se puoliksi. Minä siis joutuisin ottamaan koko lainan ja mies saisi asua talossa ilmaiseksi. Ei oikein mene jakeluun, että joutuisin maksamaan yksin siksi, että pankin talousneuvoja noin menee miehelle sanomaan. Yhdessä on tarkoitus olla ja elää ja kaikki jakaa eikä erotella sulle ja mulle.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ostetaan ja erossa riidellään ...

Niinpä.

Vierailija
22/39 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:06"]

Meillä oli sama tilanne vuosia sitten. Sovimme uuden kämpän omistussuhteeksi 60/40 ja olimme ottamassa yhteistä lainaa. Emme kuitenkaan saaneet asuntoa jota havittelimme ja väliaikaisesti muutimme vuokralle kunnes löytäisimme asunnon jonka haluaisimme ostaa. Kävi niin että emme ikinä ostaneet kämppää vaan asumme edelleen vuokralla. Puolison asunnosta saamat rahat sijoitimme ja nautimme niistä tuotoista yhdessä...

[/quote]Yhdessä naatitaan ja sinä et oo kartuttanut yhtään. Huhheijaa noita miehiä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 21:46"]

Pankissa kuitenkin sanottiin, että miehen kannattaa miettiä, ottaako lainaa ollenkaan, jos jo maksaa yli puolet asunnosta ja tarkoitus on omistaa se puoliksi. Minä siis joutuisin ottamaan koko lainan ja mies saisi asua talossa ilmaiseksi. Ei oikein mene jakeluun, että joutuisin maksamaan yksin siksi, että pankin talousneuvoja noin menee miehelle sanomaan. Yhdessä on tarkoitus olla ja elää ja kaikki jakaa eikä erotella sulle ja mulle.

[/quote]

Et sinä sitä yksin maksa jos miehesi kerran maksaa yli puolet asunnosta:) Jos tarkoitus on jakaa kaikki niin lainakin varmaan kuuluu niihin? Ei se mies talossa ilmaiseksi asuisi, mitäs jos vain maksaisit oman osuutesi jos kerran haluat puolikkaan omistusoikeudenkin;) Toivon että et ole tosissasi vaan olet vain keksinyt tällaisen provoviestin:)

Vierailija
24/39 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 23:13"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 23:08"]

Auton, huonekalujen yms arvo laskee nopeasti. Talon arvo taas vaihtelee. 

[/quote]

Ahaa, siis kaikkea tavaraa arvotetaan siis kurssinousujen mukaan? No, en enää ihmettele, että avio/avoeroja tulee niin paljon!

Miksi yleensä menette yhteen, ihmiset? Kun kaiken laskette rahassa eikä tunteilla ja yhteenkuuluvuudella ole enää mitään merkitystä? Asuisitte sitten ihan yksinänne rahoinenne ja tavaroidenne keskellä!

[/quote]

Anteeksi nyt vain rouva, mutta on hieman eri asia ostaa auto ja antaa se yhteiseen käyttöön kuin maksaa puolet talosta ja ottaa vielä 1/4 lainaa ja laittaa talon omistussuhteeksi 1/2. 

Kuvitellaanpa, että ap:n mies suostuu tähän ap:n haluamaan "reiluun" tapaan. Mies saa asunnostaan 200 000 euroa ja talo maksaa 400 000 euroa. Mies ottaa 100 000 euroa lainaa. Ap maksaa "osuutensa" 100 000 euroa lainalla. Molemmat omistavat talosta nimellisesti 50% (eli siis 1/2). Kuukausi talon oston jälkeen ap kuolee. Koska kyseessä on avoliitto, ap:n omaiset perivät talosta tuon 1/2. Talo myydään ja mies saa 200 000 e rahaa jolla maksaa 100 000 euron lainan. Hänelle jää 100 000e. Ap:n omaiset saavat 200 000 euroa joilla maksavat 100 000 euron lainan ja heille jää käteen 100 000 euroa. Sama tilanne myös, jos ap ja mies eroavat ja talo myydään. Reilua? 

Että jos arvon rouva nyt olisi hiljaa ja jättäisi vertaamatta muutaman tonnin arvoista Corollaansa talon ostamiseen. Meillä miehen kanssa asioita on ostettu puoliksi niin että ne on maksettu puoliksi. Koska olen huomattavasti varakkaampi, maksoin oman osuuteni talolainasta nopeammin pois. Miestäni tämä ei haitannut yhtään, eikä hän itke että asun nyt ilmaiseksi omassa puolikkaassani.  Osallistumme arjen kustannuksiin yhtä paljon ja sitten omilla rahoillaan ja perinnöllään molemmat tekevät mitä haluavat. Tämä on reilua koska molemmat olemme töissä. Tosin nyt olen äitiyslomalla mutta pääomatulot ja keikkatyöt tuovat niin hyvin rahaa että osallistun kustannuksiin siinä missä ennenkin. Jos mies jäisi työttömäksi, maksaisin varmasti enemmän juoksevia kuluja mutta talolainan saisi hoitaa itse loppuun. Tämä siksi koska KOSKAAN ei tiedä mitä tapahtuu. Toinen voi lyödä päänsä ja muuttua täysin eri ihmiseksi (olen tälläistä todistanut). Kyllä kunnon toimivassa avioliitossa pystytään raha-asiat miettimään järkevästi ja tasapuolisesti, sehän on merkki toimivasta kommunikaatiosta.

Ps. Olen ostanut meille kymppitonnin sohvan. Mies saa istua sillä, kuten myös nukkua sängyssäni. Mies puolestaan on ostanut ruohonleikkurin yms. joita minä saan käyttää. En silti vertaa niitä monen sadantuhannen euron taloon. Eri asia toki, jos asuisimme vuokralla, niin kuin te teette. .

Vierailija
25/39 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin talousneuvoja on tainnut nähdä liian monta riitaista eroa. Ei kai se mies ilmaiseksi asu, jos maksaa siitä heti puolet käteisellä, hyvänen aika? 

Vierailija
26/39 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän, että avioliiton (tai sitten jopa avoliitonkin) ajalta tienattu omaisuus on yhteistä. Kuitenkin perinnöt on hyvä pitää omina, vaikka toki sitä voisi perheen hyväksi käyttää, jos haluaa.

Kun kerran ette ole naimissa, niin onhan tuo hieman epäreilua, jos mies joutuu perinnöstään kokonaan luopumaan sinun hyväksesi.

Toinen vaihtoehto tietenkin on, että otatte lainaa täydestä arvosta. Mies pitää perintökaksiota vuokralla ja saa siitä tuloa itselleen.

Vierailija
27/39 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa sitten ne omistussuhteet 75/25, jos mies kerran maksaa 3/4 osaa.

Vierailija
28/39 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juju on kai siinä kun ette ole naimisissa... silloinhan omaisuus ei ole yhteistä. Eli siis jos miehen vanha asunto kattaa puolet uuden hinnasta ja puolelle otatte yhteisen lainan. Siinä vaiheessa kun olette maksaneet lainan omistaa miehesi talosta 75% ja sinä 25%. Jos puolestaan vain sinä otat lainan omistatte talon puoliksi.

Vierailija
29/39 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 21:53"]

Juju on kai siinä kun ette ole naimisissa... silloinhan omaisuus ei ole yhteistä. Eli siis jos miehen vanha asunto kattaa puolet uuden hinnasta ja puolelle otatte yhteisen lainan. Siinä vaiheessa kun olette maksaneet lainan omistaa miehesi talosta 75% ja sinä 25%. Jos puolestaan vain sinä otat lainan omistatte talon puoliksi.

[/quote]

niin ja jos mies maksaa oman puolikkaansa käteisellä, jonka saa myyntivoittona kaksiostaan, niin hän ei tarvitse omaan puolikkaaseensa lainaa, sen sijaan sinä otat omaan puolikkaaseesi lainaa jota sitten maksat pois.

Ei se mies tosiaan ilmaiseksi siellä asu, vaan hän maksoi oman osuutensa käteisellä. Sinä taas maksat lainarahalla.

Vierailija
30/39 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme avopari ja ostimme talon yhdessä mutta kummallakin on ihan oma asuntolaina. Kuoleman varalta on tehty testamentti eli siltä osin ei hätää.

Mutta jos miehesi maksaa käteisellä puolet ja sitten vielä ottaa kanssasi asuntolainan puoliksi, tulisi hänen omistusosuutensa on 75 % ja sinun 25 %.

Vierailija
31/39 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin joku pitää miehen puolia!

Nussukka parka kun ei välttämättä itse tajua olevansa naikkosensa vietävissä näissä raha-asioissa!

Moinen info pakolliseksi pankkitiskille!

Vierailija
32/39 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän pätee palstasääntö nro 9357892334987897:

- kaikki mikä on palsta mamman miehen ja miehen sukulaisten, on myös palsta mamman, mutta mikään mikä on mamman, ei ole mamman miehen, helppoa ja yksinkertainen sääntö, eikö!

Vierailija
33/39 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä otat lainan ja maksat sitä, miehesi maksaa osuutensa käteisellä.

Talosta koituvat juoksevat kulut puolitatte, lämmitys, sähkö, remontit, kiinteistövero yms.

Vierailija
34/39 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hups mieshän maksaa yli puolet asunnon hinnasta ja sinä vielä käyt rutisemaan.

Mietipä tovi jos tilanne olisi toisinpäin miten toimisit?

Vierailija
35/39 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne vuosia sitten. Sovimme uuden kämpän omistussuhteeksi 60/40 ja olimme ottamassa yhteistä lainaa. Emme kuitenkaan saaneet asuntoa jota havittelimme ja väliaikaisesti muutimme vuokralle kunnes löytäisimme asunnon jonka haluaisimme ostaa. Kävi niin että emme ikinä ostaneet kämppää vaan asumme edelleen vuokralla. Puolison asunnosta saamat rahat sijoitimme ja nautimme niistä tuotoista yhdessä...

Vierailija
36/39 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, kyllä minä ostin perinnölläni meille auton, jonka omistaja minä olen, mutta mieheni on sitten toisena omistajana. Samoin olen ostanut mm. huonekaluja, joita molemmat käytämme. Ei tulisi mieleenkään olla erottelemassa, että "nyt tämä on sitten minun sohvani, kun minä tämän perinnölläni ostin, istu sinä siihen lattialle". Tai "sinun täytyy aina kysyä minulta lupa, kun autolla haluat lähteä". Todella outoa ajattelua!

Toisaalta me olemmekin naimisissa, henkikirjoittajan vihkimiä, että me olemme nuo myötä- ja vastamäet tosissamme jo 21 vuotta ottaneet. Avoparilla on sitten asiat ehkä toisin. Kannattaisi siinä tapauksessa virallistaa liitto?

Vierailija
37/39 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi sekin, että kun ette ole naimisissa, niin jos miehesi käyttää kaksiosta saatavaa rahaa eli pesämunaa sun hyväksesi eli antaa rahaa sullekin, niin sitä käsitellään lahjoituksena josta sun on maksettava lahjavero.

Vierailija
38/39 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ahne eukko taas asialla. Totta kait hänen ei  pidä maksaa , kun on osansa jo hoitanut!!!

Vierailija
39/39 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persaukisen ei pidä lyöttäytyä yhteen kuin toisen persaukisen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän