Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä ja liha - valitusta ruuan laadusta.

Vierailija
05.07.2013 |

Tänään ostin valmiiksi marinoitua porsaan ulkofilettä kun kaupassa ei paljon muuta ollut ja en ollut syönyt lihaa pitkään aikaan. Söin ehkä 100 grammaa ja heitin menemään. Ei ollut hyvää. Liian mausteista ja liha oli vetelää ja mautonta.

Jauhelihaa olen joskus ostanut ja se on maistunut kummalliselta. Ennen juhannusta ostin grillirimpsuja mutta kun avasin paketin, niin sieltä tulvahti omituinen, kemikaalin haju. Toinen ostamani paketti haisi ihan normaalille.

Naudan suikaleista tein ennen usein lihakeittoa mutta helvetin kalliita ovat nykyään ja paketissa saattaa olla useita harmaanvihreitä suikaleita. Ei tee mieli syödä.

Pari viikkoa sitten ostin jotain Pirkka lihapullapannua jossa oli lihapullia ja perunakuutioita. Joku peruna maistui aivan ihmisen paskalle. Yrjösin vessassa ja huuhtelin suuni suuvedellä. En ole ainakaan vielä sairastunut.

Yhtenä jouluna laitettiin kinkku uuniin ja uunissa yön yli muhittuaan, koko asunto haisi lannalta. Saatiin uusi kinkku tilalle. Kylläpä tuli jouluinen mieli.

Mikä helvetti siinä on, että kaupasta ei saa kunnollista lihaa/ruokaa? Pitääkö tässä alkaa joihinkin toimenpiteisiin vai alanko kasvisyöjäksi? Kauppiaat, älkää myykö paskaa.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaupassa sä asioit?

Muuten olen erimieltä sun aloituksen kanssa, kerrot, että et lihaa käytä, mutta kovin paljon testaat, ja vaan paskasta lihasta :o, eli vaihda nyt ekana kauppaa ja älä enää Ikinä osta valmiiksi marinoituja lihoja.

Lihakeittoa valmiista suikaleista? Häh?

Jaa, no, mä alan epäilemään, ettet kyllä osaa liharuokia tehdäkään... Sori, jos olen väärässä.

Vierailija
2/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sinähän ostat huonoa lihaa alunperinkin?! Osta se ulkofilee lihatiskistä ja mausta itse, tee samoin keittolihan kanssa,pyydä tiskistä laadukasta nautaa keittoon käytettäväksi. Äläkä hyvä ihminen mene ostamaan mitään teollisia lihapullapannuja, miltä sitten odotit sellaisen halvan paskan maistuvan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, mutta luulen kyllä, että ne ovat halvempia lihaköntsiä, jotka ovat tuota laatua. 

Vierailija
4/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan varmaan vaikuttaa myös se, ettet ole syönyt lihaa pitkään aikaan ja näin ollen se maistuu pahalle. Täällä toinen jota nämä lihatuotteet ällöttää. Maistoin pari haukkua mieheni lautaselta maustetuista kanankoivista, mitä ennen olen syönyt enemmän kuin mielelläni ja hetken päästä tulikin niin paha olo, että teki mieli mennä oksentamaan. Muutenkin aivan sama mitä lihaa menee syömään, niin alkaa vain ällöttämään tai mahdollisesti tulee maha kipeäksi.

Vierailija
5/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei keittoa kuulukaan tehdä niistä pakatuista lihasuikaleista, ei ihme jos on pahaa kun sen ruuan tekee alun alkaen väärin...

Vierailija
6/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 19:01"]

Missä kaupassa sä asioit?

Muuten olen erimieltä sun aloituksen kanssa, kerrot, että et lihaa käytä, mutta kovin paljon testaat, ja vaan paskasta lihasta :o, eli vaihda nyt ekana kauppaa ja älä enää Ikinä osta valmiiksi marinoituja lihoja.

Lihakeittoa valmiista suikaleista? Häh?

Jaa, no, mä alan epäilemään, ettet kyllä osaa liharuokia tehdäkään... Sori, jos olen väärässä.

[/quote]

Asioin sekä S- että K-ketjujen kaupoissa.

Nin. sehän tässä onkin. Kun harvoin ostan lihaa ja se on silti paskaa. Ei tuossa lähikaupassa ole mitkään hyvät valikoimat. Varsinkaan näin perjantaisin hyllyt huutaa tyhjyyttään.

Ihan hyvää keittoa on tullut valimiista suikaleista. Miksei tulisi?

Mutta joo, olen hirveän huono ruuanlaittaja.

Vierailija
7/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 19:04"]

Mutta sinähän ostat huonoa lihaa alunperinkin?! Osta se ulkofilee lihatiskistä ja mausta itse, tee samoin keittolihan kanssa,pyydä tiskistä laadukasta nautaa keittoon käytettäväksi. Äläkä hyvä ihminen mene ostamaan mitään teollisia lihapullapannuja, miltä sitten odotit sellaisen halvan paskan maistuvan? 

[/quote]

No jotkut sanoo, että lihatiskillä myydään ne valmiiksi pakatut jotka eivät ole menneet kaupauksi ennen parasta päivää. Tiedä sitten mitä uskoa.

No en sentään uskonut, että maistuisi sille ihtelleen.

Vierailija
8/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen sääntö on, että älä koskaan osta mitään valmiiksi marinoituna. Ja mene tosiaan ostamaan sieltä lihatiskistä, sieltä saat myös ohjeet lihan kypsentämiseen. kalleimmankin laatulihan saa pilalle jos sen kypsentää väärin.

Vierailija
9/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 19:07"]

Ei keittoa kuulukaan tehdä niistä pakatuista lihasuikaleista, ei ihme jos on pahaa kun sen ruuan tekee alun alkaen väärin...

[/quote]

Mikä vika niissä on? Eikö se nyt ihan samaa ole kuin koko könttilihakin?

Vierailija
10/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostamme lihat lihakaupasta, ja maustan sitten itse. Ei olla viel jouduttu pettymään lihan laatuun. Marketin lihatiskiltä en enää osta.

Vierailija
11/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan myydä lihatiskissä niitä valmiiksi pakattuja

T: lihatiskillä työskennellyt

Vierailija
12/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 19:11"]

[/quote]

[/quote] Yleensä suikaleet on paistia, keittoon sopii esim lapa+makuluu.

Vierailija
13/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 19:10"]

Ensimmäinen sääntö on, että älä koskaan osta mitään valmiiksi marinoituna. Ja mene tosiaan ostamaan sieltä lihatiskistä, sieltä saat myös ohjeet lihan kypsentämiseen. kalleimmankin laatulihan saa pilalle jos sen kypsentää väärin.

[/quote]

Näin pitää kai tehdä. Siellä lihatiskillä on kuitenkin töissä jotain nuoria kesäapulaisia. Mahtavatko tietää mitään?  Entäs kauppahalli?

Vierailija
14/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 19:13"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 19:11"]

[/quote]

[/quote] Yleensä suikaleet on paistia, keittoon sopii esim lapa+makuluu.

[/quote]

Jaa. Enpä näistä mitään ymmärrä. Täytyy alkaa opettelemaan. Seuraavalla kerralla menen kauppahalliin ja pyydän siellä jotakuta neuvomaan.

Vierailija
15/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha on perseestä, syökää parempaa ruokaa. Kenenkään ei tarvitse kärsiä syömällä jotain pilaantunutta ja sen jälkeen marinoitua paskaa. 

Vierailija
16/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppahalliin tietenkin jos sellainen mahdollisuus on! Siellä menet lihakauppiaan puheille ja kerrot mitä tahdot valmistaa ja pyydät ohjeita kypsennykseen, maustamiseen jne. Lihatiskien laatu vaihtelee kovasti kaupoittain, itse suosin isojen kauppojen tiskejä joissa vaihtuvuus suurempaa ja valikoimaa enemmän. Aina toki löytyy niitä huonojakin yksilöitä, joissa huono ja ahne kauppias pilaa koko kaupan maineen tinkimällä palvelutiskin laadusta.

Vierailija
17/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö köksän tunneilla vaan tupakalla?

Vierailija
18/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta marinoitua tai muuten epämääräistä lihaa. Ostan kaupassa (esim. Stockalla tai hyvässä K-kaupassa) jauhettua paistijauhelihaa. Paistista en mene takuuseen, mutta liha on ollut hyvälaatuista. Einekset ovat mielestäni epämiellyttäviä, joten jättäisin lihapullat ostamatta. Ostamalla laadukasta saat parempaa. Joulusikaan en osaa ottaa kantaa. Ehkä sillä oli huono päivä. Siis porsaalla.

Vierailija
19/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan tuskasi ap.

Ostin tässä ihan vasta Pirkan lihapullapyttipannua, se maistui ihan vehkeelle. Jäi lapsilta ja minulta syömättä, mutta kaikkiruokainen mieheni popsi hyvällä halulla meidänkin edestä.

Meillä on oma naudanlihan tuottaja, tuttu viljelijä, heiltä saatu jauheliha, paisti sekä fileet ovat todella herkullisia. Muutaman kerran olen ostanut kaupasta jauhelihaa, kun pakkasesta jauhelihat ovat olleet loppu, ja olen pettynyt suuresti joka kerta. Pannulle heitettäessä tulvii keittiöön navetan haju ja ruoka pitää maustaa todella voimakkaasti, jotta on syömäkelpoista.

Porsasta ostetaan naapurikaupungista paikasta, joka myy lähialueella tuotettua ja omia porsaanlihojaan. Osa porsaista teurastetaan paikanpäällä, joten stressipossua se ei ainakaan ole. Ja on muuten hyvää, joulukinkku ostetaan aina sieltä.

Hirvet ostetaan suoraan yhdeltä metsämieheltä. On mukana hirviporukassa, mutta yksinäisenä miehenä ei saisi ikinä kulutettua niin isoa määrää lihaa, joten me vähän autetaan. :)

En ymmärrä miten hitossa elintarviketeollisuus voi pilata hyvän raaka-aineen niin täydellisesti. Samoilla eväillä ja muutenkin samalla hoidolla eläneet eläimet maistuvat kaupan suojakaasupaketista otettuna ihan erilaiselle kuin navetan takana tilateurastetut. Kai ne pitkät kuljetusmatkat vaikuttavat, mutta pakko siellä tuotantolinjalla olla jotain muutakin omituista.

Vierailija
20/31 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta koskaan mitään marinoitua tai maistettua, ainoa poikkeus on broilerin maustetut fileet joskus tarjouksesta kun lapset pitävät niistä kermakastikkeella ja riisillä. Muuten meillä kaikki liha, kala ja broiskut ostetaan maustamattomina. Eineksiä ei osteta lainkaan. Kinkkua hyvin vähän, sekin on joko HK:n uutta säilöntäaineetonta palvia, tuoretiskiltä tai nykyään yleensä ilmakuivattua.

Jauhelihasta saa ihan hyviä pihvejä tai spagettia, makaronilaatikkoa, ihan mitä vain. Ei maksa valtavasti ja voi välttää ne marinoidut. Varmasti löytyy joka kaupasta "paistia".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi