Opettajat, pelottaako teitä koulujen alku?
Kysymyksiä opettajille. Mitä ajatuksia herättää koulujen alku? Pelottaako korona? Mitä erityisjärjestelyjä kouluissanne järjestetään? Itse olen uusi opettaja ja työt alkavat maanantaina. Mietityttää nykyinen tilanne, kun keväällä vielä opiskelin yliopistossa.
Kommentit (24)
Koronaa en ole ehtinyt edes ajatella, on niin paljon muita huolenaiheita kouluun liittyen.
Esim. meiltä puuttuu 2 luokkahuonetta ja kun tänään kävin koululla niin remonttia ei oltu edes aloitettu! (Vanhasta liikkasalista tehdään 2 luokkaa).
Tietokoneet on menossa vaihtoon, mutta sekin homma on vielä kesken.
Ja maanantaina tulee uudet opiskelijat!
Ei pelota. Toivottavasti koulu voi jatkua mahdollisimman normaalein järjestelyin. Olisi ihanaa puolen vuoden jälkeen palata normaaliin työhön.
Yläkoulun aineenope
Joo;( suojautuminen on mahdotonta. Turvavälejä ei voi pitää oikeasti. Kaikki ne turvatoimet on näennäisiä, jolla luodaan tunne, että jotain tehdään.
Jos ollaan taas omien ryhmien kanssa koko päivä niin jaksaminen loppuu monelta. Kolmenkymmenen lapsen kanssa tuntikausia ilman mitään taukoa. Jokainen voi kokeilla..
Pienestä nuhasta kun jäädään lapsia hoitamaan kotiin ja itse kotiin niin poissaoloja on paljon. Sijaisia ei löydy kun ei ole edes ennen löytynyt. Voi kuvitella millaista meno on jos ei ole sijaista.
Ja sitten pitää varmaan pitää lähiopetusta ja etäopetusta samaan aikaan.
Mulla on 20 000 säästössä. Jos tämä tällaiseksi menee niin jään pois töistä.
Edellinen määräaikaisuus loppui alkukesästä, enkä ole hakenut opettajanpaikkoja nyt tänä kesänä ollenkaan koronan vuoksi. Aloitan syksyllä täysin eri töissä.
Ei pelota.
Terveelle ihmiselle korona on erittäin harvoin vaarallinen tauti.
Ja se voi tarttua niin monesta muustakin paikkaa, kuin vain työpaikoilta.
Ihmisiä työskentelee jatkuvasti erilaisissa palveluammateissa, eikä heillä ole sen kummempaa suojaa taudin tarttumiseen kuin meillä opettajillakaan.
Jos tauti tarttuu, ei sille mitään voi, se täytyy sairastaa ja sitten on ainakin vähäksi suoja sille.
Mitä ihmettä se pelkääminen auttaa missään asiassa?
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota.
Ihmisiä työskentelee jatkuvasti erilaisissa palveluammateissa, eikä heillä ole sen kummempaa suojaa taudin tarttumiseen kuin meillä opettajillakaan.
Jos tauti tarttuu, ei sille mitään voi, se täytyy sairastaa ja sitten on ainakin vähäksi suoja sille.
Pelko on evoluution tuottama piirre, joka auttaa yksilöä ja lajia säilymään.
Olen opettajan (aikuinen) lapsi ja kyllä huolestuttaa äidin puolesta, hän kun opettaa teini-ikäisiä ja aikuisia, joilla on aivan realistinen koronantartutuskyky. Ala-asteet aivan eri asia.
Ei minua ainakaan pelota, jos tarttuu sitten olen sairaslomalla niin pitkään kun täytyy olla.
Olen varautunut siihen, että voin saada jossain vaiheessa tartunnan.
Joka vielä puhuu että normaalisti voisi aloittaa, niin ei voi, koska OPH on jo ohjeistanut toisin.
ot, missä päin koulut alkavat jo 3.8.?
OH:n ohjeet, joilla se pesee kätensä, ovat naurettavia. Oikeasti oppilaat tulevat kouluun täyteen lastatuilla busseilla ja takseilla, luokkahuoneet ovat ahtaita ja oppilasryhmät suuria, joten mitään turvavälejä ei pysty ylläpitämään. Ilmastointi ei toimi ja 600 hengen ruokailu veisi koko päivän, jos tilaan päästettäisiin vain luokka kerrallaan. Monissa aineissa, kuten fyke, käsityö, kotitalous ja liikunta, on vaikea toimia, jollei välineitä saa käyttää.
Pestään nyt kuitenkin käsiä...
Pelko luo vain hysteriaa, on realistista varautua kaikkeen.
Se, ettei pelkää, ei tarkoita sitä, etteikö suojautuisi pelkäämiltään asioilta.
On kuitenkin työpaikkoja, joissa tartuntaa vastaan on vaikeampi suojautua kuin joissakin muissa työssä.
Kaikki ammatit, joissa ollaan päivittäin tekemisissä suurten ihmismäärien kanssa, ovat tartunta altiimpia kuin muut työt.
Vierailija kirjoitti:
Koronaa en ole ehtinyt edes ajatella, on niin paljon muita huolenaiheita kouluun liittyen.
Esim. meiltä puuttuu 2 luokkahuonetta ja kun tänään kävin koululla niin remonttia ei oltu edes aloitettu! (Vanhasta liikkasalista tehdään 2 luokkaa).Tietokoneet on menossa vaihtoon, mutta sekin homma on vielä kesken.
Ja maanantaina tulee uudet opiskelijat!
Mikäs koulu jo nyt alkaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota.
Niin, mutta kun kaikki me opettajatkaan emme ole terveitä... Usea saattaa kuulua johonkin riskiryhmään, mitäs sitten tehdään?
Mitenkähän nuo kauppojen myyjät, miten paljon he pelkäävät koronaa?
Ovat jatkuvasti alttiina taudille hyllyjen välissä, vaikka minkälaisten ihmisten yskimisille ja aivasteluille.
Turvavälejä ei ole minkäänlaisia, koska lähes yksikään asiakas ei niitä noudata.
Jos kuuluu riskiryhmään ja on noin hysteerinen, niin kannattaa ottaa sitä omaa lomaa, jos sitä saa.
Jos ei saa, irtisanoutuu töistä ja elää säästöillä tai sosiaaliavustuksilla.
Ei pelota enkä tiedä vielä erityisjärjestelyistä. Toivottavasti ei mitään. Minua ei koko korona edes niin kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän nuo kauppojen myyjät, miten paljon he pelkäävät koronaa?
Ovat jatkuvasti alttiina taudille hyllyjen välissä, vaikka minkälaisten ihmisten yskimisille ja aivasteluille.
Turvavälejä ei ole minkäänlaisia, koska lähes yksikään asiakas ei niitä noudata.
Asiakaskohtaamiset kaupassa ovat hyvin lyhyitä. Korona ei tartu tehokkaasti tällaisissa tilanteissa. Koulussa ollaan samassa suljetussa tilassa pitkään oppilaiden kanssa.
Kyllä muissakin ammatissa riskiryhmäläiset ovat käyneet töissä koronasta huolimatta.
Jos tauti tulee se tulee, minkäs sille mahtaa. Ei se pelkäämällä jää tulematta tai tule.
Pelottaa, olen varma, että Koronatilanne pahenee.