Venäläinen työkaverini antoi laihdutusohjeen,
Joka toimii!
tiedustelin, mikä soon hänen ja ystäviensä salaisuus, koska Fb kuvista päätellen kaikki ovat hoikkia (ja kauniita) 3-kymppisiä äitejä.
Salaisuus on syödä aina sen verran, mitä mahtuu kämmeniin. Toisin sanoen kämmenet laitetaan vierekkäin muodostamaan kuppi (kuin jos joisit vettä käsistäsi) ja sen verran ruokaa kuin tähän mahtuu on määrä, jonka vatsa kerralla vetää.
Mittasin oikein pakastepussilla ja vedellä ja määrä on n 1,2-1,5 dl. Olen nyt kolmisen viikkoa noudattanut ja täytyy sanoa, että ei turvota ja paino putoaa :)
Kommentit (32)
no mutta tuohan kuulostaa terveeltä.
Tuo kuulostaa oikeasti hyvältä ja toimivalta :)
Kiitos vinkistä. Työpaikkaruokalassa hiukan ihmettelivät, kun mittaisin ruokaa kämmeniin mutten antanut sen häiritä.
Ahaa, siis jos syön muutaman kerran päivässä kupillisen irtsareita, laihdun varmasti?
Juuri tämän halusinkin tietää.
Minä en tulisi 1,5 dl:stä ruokaa kuin kiukkuiseksi. Onneksi olen onnistunut tässä laihtumaan jo yli 10 kg ihan kunnon annoksia syöden. Minun tapani on sitten syödä niitä kunnon annoksia vain kahdesti päivässä, ilman välipaloja.
Jaa, taitaa olla minulla isot kädet, kun hyvinkin mahtuisi reilu puoli litraa...
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 12:50"]
[/quote]
Niin kuulostaa!
Kerro ap, kuinka usein ruokailet ja jääkö nälkä? Kestikö kauan tottua pienempiin määriin?
Minä lähdin puoli vuotta sitten vähän samaan suuntaan, syön aterialla lihaa/proteiinia+hiilaria noin kourallisen ja vedän loput kasviksia (niin paljon kuin mahtuu). Paljon kevyempi olo on ja painokin on tippunut.
Mulla on isot kourat, ei toimisi minulle :) lihoisin.
jaaha, ja kuinka monta kertaa päivässä näin pitäisi tehdä? Mielestäni tuo on normi ruoka-annos määrältään
[/quote]
Ei taida olla tästä tietoa aapeella???
Mulla on myös isot kädet, mahtuis varmaan 4-5dl.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 13:07"]
jaaha, ja kuinka monta kertaa päivässä näin pitäisi tehdä? Mielestäni tuo on normi ruoka-annos määrältään
[/quote]
Ei taida olla tästä tietoa aapeella???
[/quote]
En ole ap, mutta ihan järjellä arvelusin, että kourallinen syödään ihan normaalissa ateriarytmissä. Yleisimmin aikuisella se lienee aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala. Ja silloin syödään normaalia terveellistä ruokaa eikä irtokarkkeja kuten joku älyn jättiläinen tuolla esitti.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 13:04"]
[/quote]
Niin kuulostaa!
Kerro ap, kuinka usein ruokailet ja jääkö nälkä? Kestikö kauan tottua pienempiin määriin?
Minä lähdin puoli vuotta sitten vähän samaan suuntaan, syön aterialla lihaa/proteiinia+hiilaria noin kourallisen ja vedän loput kasviksia (niin paljon kuin mahtuu). Paljon kevyempi olo on ja painokin on tippunut.
[/quote]
Syön aamulla puuroa (elovena pussi), lounaaksi keittoa ja vihreää salaattia (+kurkkua, tomaattia yms ilman kastiketta). Päivälliseksi mitä nyt kotona syödään perheen kanssa. Välipalaksi iltapäivällä esim hedelmän tai marjoja.
Olen aina tiennyt, mitä pitää syödä ja ruokien kalorisisältöjä, hiilarit ja muun oleellisen, mutta vuosien varrella annoskoot ovat paisuneet. Olen jättänyt kaiken ylimääräisen pois eli ensinnäkin leivän, mutta myös salaatinkastikkeet, ketsupin jne. Syön siis tosi pelkistetysti, mutta mielestäni kuitenkin terveellisesti.
Aiemmin on tullut ladattua lautaselle liian isoja annoksia ja nyt siis uudella tekniikalla annoksessa on pari uutta perunaa ja korttipakan kokoinen pala lohta. Lisäksi vielä salaattia, raastetta tai lämpimiä kasviksia.
Olo on koko ajan kylläinen, mutta ei ähkyinen. Työn puolesta käyn paljon ulkona syömässä ja varsinkin tässä on ollut iso apu, kun ravintolassa kontrolli on tupannut pettämään.
Ja kaikille viisastelijoille, niin en tosiaan oikeasti tunge ruokaa kämmeniini vaan osaan nyt arvioida silmämääräisesti järkevän määrän.
Pienempiin annoksiin tottuminen ei vienyt aikaa oikeastaan ollenkaan, koska motivaatio on mulla nyt niin kova, että tekee mieli vaan voida hyvin ja laihtua. Käytän kalorilaskuria ja huomasin, kun sinne syöttelen tietoja, että aika automaattisesti olen myös alkanut valita vähäkalorista, suunnilleen 100kcal/100g ruokia.
Ainakin mulle tämä on ollut herättävä ja toimiva juttu :)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 12:58"]
Ahaa, siis jos syön muutaman kerran päivässä kupillisen irtsareita, laihdun varmasti?
Juuri tämän halusinkin tietää.
[/quote]
Jos pari kertaa päivässä syöt kupillisen eli n. 120g x2 irttareita, niin kalorimäärä on n 800kcal ja kyllä sillä laihtuu.
Mun kupilliseen mahtuu n 500g irtiksiä, sellainen normaali murokulho, johon menee tuo kämmenten sisus hyvinkin. Muutama tarkoittaa mielestäni 4-6, ei kahta.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 13:36"]
Pienempiin annoksiin tottuminen ei vienyt aikaa oikeastaan ollenkaan, koska motivaatio on mulla nyt niin kova, että tekee mieli vaan voida hyvin ja laihtua. Käytän kalorilaskuria ja huomasin, kun sinne syöttelen tietoja, että aika automaattisesti olen myös alkanut valita vähäkalorista, suunnilleen 100kcal/100g ruokia.
[/quote]
Hyvä ohjenuora pitää annokset pieninä, samalla vatsalaukku ei veny jne.
Mutta kerropa hyvä kalorilaskuri jos se auttaisi eukkoa muuttamaan tapojaan ja toisi jotakin motivaation poikasta siihen salaattikastikkeen tursuttamisen lopettamiseen jne. Hänen mielestään elämästä katoaa kaikki mukava jos laksee (ikinä kertaakaan) kaloreita tai jättää jäden ja kastikkeet pois. Painoa on sitten sen mukaisesti ja jotenkin tuo pitäisi saada vihdoin motivoitua tai pakata kamppeet ja jättää hänet lopulta taplaamaan tyylillään.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 13:49"]
Mun kupilliseen mahtuu n 500g irtiksiä, sellainen normaali murokulho, johon menee tuo kämmenten sisus hyvinkin. Muutama tarkoittaa mielestäni 4-6, ei kahta.
[/quote]
Aikuinen tarvitsee max 5 ateriaa päivässä.
Kuulemma polynesialaiset alkuasukasnaiset syö jotain tunnin välein, heissä harvoin oli lihavia.
Moet treeniohjelmat kehottaa syöömään kuusi pientä ateriaa päivässä, aineenvaihdunta pysyy hyvin käynnissä eikä ole nälkä.
Venäläisneidoilla on tapana pullahtaa nelikymppisenä sellaiseksi rumaksi palloksi (olen Venäjällä asunut) ja sitä nuoremmilla on radikaalimmat keinot pitää paino kurissa kuin ap:n ystävän kertoma. Kahden käden kuppiin mahtuu liikaa ruokaa, oikea määrä on kourallinen ja noin 6-8 kertaa päivässä. Ja tosiaan voi valita syökö suklaata sen kourallisen vai papuja...venäläisnainen valitsee aina kun mahdollisuus makeaa. Kun lapset kasvavat niin kourallinen retkahtaa kahdeksi. Terveellisestä ruokavaliosta on turha puhua.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 13:36"]
[/quote]
Hyvä ohjenuora pitää annokset pieninä, samalla vatsalaukku ei veny jne.
Mutta kerropa hyvä kalorilaskuri jos se auttaisi eukkoa muuttamaan tapojaan ja toisi jotakin motivaation poikasta siihen salaattikastikkeen tursuttamisen lopettamiseen jne. Hänen mielestään elämästä katoaa kaikki mukava jos laksee (ikinä kertaakaan) kaloreita tai jättää jäden ja kastikkeet pois. Painoa on sitten sen mukaisesti ja jotenkin tuo pitäisi saada vihdoin motivoitua tai pakata kamppeet ja jättää hänet lopulta taplaamaan tyylillään.
[/quote]
Mä käytän ihan kalorilaskuri.fi-palvelua. Sen käyttö maksaa pari euroa/2 viikkoa, mutta on hintansa väärti, koska sieltä maksullisen palvelun puolelta löytyy ihan kaikki ruoat, mitä suomesta saa :) maksuton on karvalakkiversio, jossa on vaan peruselintarvikkeet. Maksullinen lisäksi kertoo mm paljonko olet syönyt ja paljonko on jäljellä ja miten hiilari, proteiini,rasva, kuitu ym tavoitteet päivän osalta täyttyy.
ap