Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lyhennetty työaika hoitoalalla

Vierailija
30.07.2020 |

Onko täällä sellaisia jotka työskentelevät lähihoitajana ja tekevät esim 80% työaikaa?
Ja onko työ kaksivuorotyötä vai kolmea vuoroa? Itse teen tällä hetkellä muuta kuin hoitotyötä (olen kuitenkin lähihoitaja), mutta koen nykyisen työn raskaaksi ja se on vuorotyötä. Tuntuu, ettei aikaa jää oikein mihinkään muuhun ja vapaita on usein vain yksi kerrallaan. Koulutukseltani olen siis lähihoitaja, kuten aiemmin mainitsin ja miettinyt pitkään, josko alkaisin tehdä lyhennettyä työaikaa. Palkka ainoastaan mietityttää ja että minkä verran noin jää käteen lisineen. Tiedän, että veroprosentti on jokaisella henk.kohtainen, mutta jos joku voisi kertoa suuntaa antavasti paljonko jää nettona, jos töitä tekee 80% ja että elääkö sillä.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muiden pitäisi laskea se, kun voit itsekin laskea? Voit arvioida tulevat ansiosi, voit katsoa veroprosenttilaskurilla, että miten ennakonpidätyksesi muuttuisi ja sen perusteella pystyisit laskemaan neton juuri niillä tiedoilla, kuin itse annat.

Vierailija
2/17 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lähihoitaja, mutta sairaanhoitaja. Teen 50% työaikaa. En yksinkertaisesti jaksa sitä hullunmyllyä yhtään enempää. Palkan vuoksi teen paljon yövuoroja ja usein olen vapaaehtoinen myös tekemään viikonloppuja. Eli vuorojen avulla yritän saada palkkaa hieman paremmaksi. Ja noh, eihän tästä mitään jää käteen. Ihan koko palkka menee ja pitää laskea euroja todella tarkkaan. Mutta valitsen mielummin vapaa-ajan ja hyvinvoinnin! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on asennekysymys, että elääkö sillä.

Vierailija
4/17 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella saatte tehdä lyhennettyä työaikaa? Itse haaveilen moisesta, mutta meillä on niin suuri työvoimapula, etten ole edes kysynyt asiaa. Olen labrahoitaja, työuraa yli 20 vuotta ja todellakin haluaisin helpottaa elämääni.

Vierailija
5/17 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella saatte tehdä lyhennettyä työaikaa? Itse haaveilen moisesta, mutta meillä on niin suuri työvoimapula, etten ole edes kysynyt asiaa. Olen labrahoitaja, työuraa yli 20 vuotta ja todellakin haluaisin helpottaa elämääni.

No jos kysyisit,varmasti saisit. Saako kysyä missä päin Suomea on näin?

Vierailija
6/17 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itä-Suomessa. Mutta riittääkö syyksi etten jaksa alati kiihtyvää työtahtia ja haluan helpottaa elämääni? Alan leipiintyä työhöni enkä saa enää kunnolla nukuttua enkä palaudu riittävän nopeasti. Terveys kärsii. Vuorotteluvapaaseen ei ole mitään mahdollisuutta, koska tilalleni pitäisi löytyä puoli vuotta työttömänä ollut. Ja luulen ettei koko Suomessa ole labrahoitajia kortistossa, koska muuallakin alkaa olla meistä pula.

Vierailija
7/17 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen 60%. Työnantaja tarjosi tälläistä paikkaa ja minä otin. Saan kassasta n. 200e/kk palkan päälle, toki olen sitten työnhakijana. Alkuaikoina sain melkein saman kuin kokopäivätyöstä tuon kassarahan kanssa, mutta vuosien myötä summa on laskenut (mikä on ihan asiallista ei siinä mitään). Siis tosi pieni palkka minulla on, mutta se on valinta haluaako enemmän vapaa-aikaa vai rahaa.

Minulla on kyllä myös lapset alle 8v eli sen perusteella saisin myös tehdä osittaista.

Eli jos sinulla ei ole lain puitteissa perusteita saada osittaista työaikaa, niin kannattaa etsiä valmiiksi osittainen soppari, kyllä niitä aina välillä on tarjolla kun tarvitaan niitä puolittajia muille jotka tekee osittaista yms. :)

Vierailija
8/17 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pieniä lapsia, eli sen "turvin" olen 50% työajan saanut. Mutta toinen työkaverini (lapseton!) on saanut (80%) juurikin omaan terveyteensä vedoten. Tsemppiä!

T: SH

Vierailija
9/17 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itä-Suomessa. Mutta riittääkö syyksi etten jaksa alati kiihtyvää työtahtia ja haluan helpottaa elämääni? Alan leipiintyä työhöni enkä saa enää kunnolla nukuttua enkä palaudu riittävän nopeasti. Terveys kärsii. Vuorotteluvapaaseen ei ole mitään mahdollisuutta, koska tilalleni pitäisi löytyä puoli vuotta työttömänä ollut. Ja luulen ettei koko Suomessa ole labrahoitajia kortistossa, koska muuallakin alkaa olla meistä pula.

no kysy. tai ilmoita, että olet aikonut alkaa tehdä esim. 80 prosenttista työaikaa. jos työntekijöistä on paha pula, ei kai ole pelkoa, että irtisanoisivat sinut. 

Vierailija
10/17 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen heti muutama vuosi sitten valmistuttuani tehnyt 80% työaikaa pääsääntöisesti. Työhaastattelussa olen jo ilmoittanut minkä verran töitä olen valmis tekemään ja kertaakaan en ole jäänyt ilman töitä. Minulla ei ole enää pieniä lapsia, vaan jo täysi ikäinen lapsi. eikä asiaan muuta syytä kun että se on se työmäärä tällä alalla sekä vuorotyössä jota haluan tehdä. 

Vierailija
11/17 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet 80% sulle tarjotaan todennäköisesti töitä 7.30-13.00 mutta joka päivä. Teet kaikki raskaat hommat kumminkin ja lähdet kotiin kun olis hetki vähän rauhallisempaa.

Näin meillä.

Vierailija
12/17 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen lisätäkseni olen tehnyt tätä työtä uudellamaalla sekä Pirkanmaalla. Olen myös hetken tehnyt 100% määräaikaisena (10kk sopimus) josta n. Puolivälissä ilmoitin esimiehelleni haluavani vaihtaa 80% sopimukseen ja näin tehtiin. 80% sopimuksella ei ole oikeutettu esm. Hakemaan kassasta rahaa, jonka tiesin jo ennen kun 80% olen tehnyt. 

Vierailija
13/17 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa edes kysymällä.

Vierailija
14/17 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähennä 1/5 tuloistasi niin tiedät.

Vierailija
15/17 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niin mene, kun verotus pienenee samalla.

Vierailija
16/17 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei toi pidä meillä ainakaan paikkaansa. Aivan yhtä lailla eri vuoroja teen kun 100% tekijätkin :) mikäli homma ei toimi ja vuoroissa tollasta epäreiluutta paikka vaihtoon. "työntekijän markkinat" 

Vierailija
17/17 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saa lyhennettyä työaikaa kuin tiukoin kriteerein. Eli lähinnä vain ne jotka ovat lain puolesta oikeutettuja osittaiseen hoitovapaaseen. Ja ehkä joku eläkeläinen joka on halunnut jatkaa töitä. Työvoimasta on krooninen pula tässä työyhteisössä jonne ei voi sijaiseksi tulla kuka vain. Omalla porukalla tehdään ylitöinä mm äkilliset sairaslomat.