Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka nopeasti vuokra-asuntoa on näytettävä?

Vierailija
04.07.2013 |

Saanko sanoa, että tällä viikolla ei käy, mutta viikon päästä käy? Onko katselijoilla oikeus katsoa kaappeihin? Kun tää ei kuitenkaan oo tyhjillään, vaan me asutaan täällä ihan täyttä päätä...

Kuinka siistiä pitää olla? Ei jaksaisi siivota tätä kaatopaikkaa kun joutuu muuton aikanakin siivoamaan ja muutakin tekemistä olis kun vaan siivota...

Kunhan tuli kysymään neuvoa...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole vielä ikinä suostunut näyttämään. Mun mielestä se ensinnäkin ei kuulu mun toimenkuvaan millään tavalla, enkä suotu ottamaan sitä stressiä ennen muuttoa, näyttäkööt asuntoa sitten kun se on vapaa.

Mulla on ollut myös ihan oikeat pätevät syyt, mitkä olen myös vuokrafirmalle esittänyt: Olen kahdessa työssä ja koulussa, eli käytännössä hyvin vähän kotona, ja mulla on täällä koiria, joten välittäjäkäään ei voi tulla avaimilla näyttämään jos en ole kotona.

Sitten tuosta siisteydestä, saa olla asutun näköinen ja sotkuinenkin, sehän ei ole sun ongelma jos näyttööntulija jättää asunnon ottamatta sotkun takia, sä et menetä siinä mitään. Toki kannattaa sen verran katsoa, ettei tule vuokranantajan kanssa ongelmia, eli ettei kämppä ole asuinkelvottomassa kunnossa (paskaa lattioilla, kaapinovet irti, seinät piirrelty, lattia puoliksi revitty irti, hometta kylppärin seinissä jne)

Vierailija
2/17 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.laki24.fi/vuok-asuinhuoneistonvuokra-vuokranantajaesittely.html

Yllä linkki käyttökelpoiseen ohjesivustoon. Ei mene ihan noin yksioikoisesti kuin ylläoleva asian esittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa sanoa

Vierailija
4/17 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:09"]

Yllä linkki käyttökelpoiseen ohjesivustoon. Ei mene ihan noin yksioikoisesti kuin ylläoleva asian esittää.

[/quote]

Ihan samanalillahan se tossakin sanotaan: pitää olla MOLEMMILLE sopiva aika, ja jos sitä molemmille sopivaa aikaa ei löydy (kuten esim. mun tapauksessani ei vaan ole mahdollista, ellei vuokranantaja pidä näyttöä keskellä yötä kun olen kotona) niin sillon se nääyttö väkisinkin siirtyy muuton jälkeiseen aikan. Minkäs sille mahtaa? Ei ihmistä voi pakottaa töitänsäkään jättämään

2

Vierailija
5/17 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:09"]

[/quote]

Ihan samanalillahan se tossakin sanotaan: pitää olla MOLEMMILLE sopiva aika, ja jos sitä molemmille sopivaa aikaa ei löydy (kuten esim. mun tapauksessani ei vaan ole mahdollista, ellei vuokranantaja pidä näyttöä keskellä yötä kun olen kotona) niin sillon se nääyttö väkisinkin siirtyy muuton jälkeiseen aikan. Minkäs sille mahtaa? Ei ihmistä voi pakottaa töitänsäkään jättämään

2

[/quote]

kiinteistöyhdistyksen verkkosivuilla ja finlexissä on esimerkki oikeuteen menneestä tapauksesta, jossa vuokralainen käyttäytyi juuri kuten ylläoleva henkilö eli kieltäytyi mm. työsyihin vedoten järjestämästä asunnon näyttöä yli vuoden ajan, sen jälkeen vuokraisäntä palkkasi lakimiehen, joka tutki pykälät uudelleen ja siellä todella sanotaan, että yhteisestä ajasta on voitava sopia kohtuullisessa ajassa ja osapuolet voidaan velvoittaa neuvotteluun. neuvottelu näyttöajoista saatiinkin lopulta aikaiseksi, vaikka vuokralainen teki parhaansa asian estämiseksi eli loputtomiin ei voi vedättää tekosyyllä näytön kanssa

Vierailija
6/17 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyh, onneks mulla ei koskaan ole ollut kakkosen kaltaisia vuokralaisia. Vuosien varrella 99% on ollut aurinkoisia, mukavia ja yhteistyökykyisiä. Ovat pyytäneet multa asioita ja olen reagoinut nopeasti, samoin ovat olleet mua kohtaan avuliaita. Vuokralaisen vaihdokset ovat sujuneet mutkattomasti, lennosta on vaihdettu koska asuntoja on näytetty edellisen vuokralaisen asuessa asunnossa. Kakkosen tapauksessa on täysi mahdottomuus uskoa, että hän ei ole ollut esim 2 x 20 minuuttia kotona päiväsaikaan koko irtisanomisajan aikana (omat kämpät menneet viimeistään toisella näytöllä). Haluttomuudesta se on ollut kiinni ja todella olen onnellinen, että omat vuokralaiseni eivät ole olleet noin itsekkäitä.

Vierailija
7/17 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja päiväsajalla tarkoitan 8-20 7 pvää viikossa.

Vierailija
8/17 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:46"]

Ja päiväsajalla tarkoitan 8-20 7 pvää viikossa.

[/quote]

Olis mielenkiintoista tietää, kuka niitä koiria sitten hoitaa kun vastaaja nro kakkonen on koko ajan pois! Eiköhän tuo ole jo eläinten heitteillejättöä, josta pitäisi tehdä ilmoitus eläinsuojeluviranomaiselle.

Vierailija
9/17 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika ei kesätyön takia edes ole paikkakunnalla, satunnaisesti vain käy siellä tsekkaamassa varalta postin ja katsomassa vesiputket - mutta opiskelija-asuntoa ei kannata sanoa irti, kun aika järjetöntä tuoda tavarat välillä kotiin, muuttomatka on muutama km. Kaikki arvotavarat on tosin pois sieltä. Mutta ei hän lähde varta vasten näyttämään, kun matkaa on kuitenkin 200 km, ellei katsojalle sovi ne harvat kerrat kun hän on paikalla - näyttäkööt omistaja jos tarvitsee. Muutto on kuun vaihteessa. Minun mielestäni näyttövelvollisuus on omistajalla, jos vuokralainen on estynyt, jos vain luvan saa. Ei tuon takia voi vaatia poikaa ottamaan töistä vapaata, tai sitten katsoja järjestää katsomisen silloin kun pojalle sopii. 

Vierailija
10/17 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vain että sulla on nyt kaikki pakkausvaihe niin pahas vaiheessa, et sopiiko vaikka ensi viikon torstaina että saan asunnon vähän siistimpään kuntoon. Kyllä varmasti ymmärretään kun kerrot syyt, etkä selitä mitään outoa "en ole oikein kotona"- stooria.

Vierailija
11/17 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:57"]

Mun poika ei kesätyön takia edes ole paikkakunnalla, satunnaisesti vain käy siellä tsekkaamassa varalta postin ja katsomassa vesiputket - mutta opiskelija-asuntoa ei kannata sanoa irti, kun aika järjetöntä tuoda tavarat välillä kotiin, muuttomatka on muutama km. Kaikki arvotavarat on tosin pois sieltä. Mutta ei hän lähde varta vasten näyttämään, kun matkaa on kuitenkin 200 km, ellei katsojalle sovi ne harvat kerrat kun hän on paikalla - näyttäkööt omistaja jos tarvitsee. Muutto on kuun vaihteessa. Minun mielestäni näyttövelvollisuus on omistajalla, jos vuokralainen on estynyt, jos vain luvan saa. Ei tuon takia voi vaatia poikaa ottamaan töistä vapaata, tai sitten katsoja järjestää katsomisen silloin kun pojalle sopii. 

[/quote]

Mutta siinähän se onkin, kun sille omistajalle ei ole pakko myöntää näyttölupaa jos itse ei ole paikalla!

Vierailija
12/17 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin ottamaan VVO:lta asunnon näkemättä sitä, koska edellisen vuokralaisen kanssa olisi pitänyt sopia näytöstä itse ja hän vain ilmoitti, että ei näytä, on kiireitä. Tästä päättelin sitten, että taitaa olla aika kaameessa kunnossa asunto ja niinhän se valitettavasti oli, piti jynssätä esim. kuvottavan hajuinen jääkaappi, kutsua huoltomies vesivahinkoa ihmettelemään jne.

En laittanut vahinkoa kiertämään eli seuraaville esittelin auliisti kämppää. Ärsyttäviä katsojia riitti, mm. se, että katsojat jumittivat paikalla tosi kauan, tulivat isoina porukoina (esim. äiti, isä ja kuusi uusperheen teini-ikäistä lasta, eivät siis kaikki olleet asuntoon edes muutttamassa), osa sovituista katsojista teki ohareita eli eivät ikinä ilmestyneet tai tulivat reilusti myöhässä. Jotkut utelivat hirveästi, mihin me muutamme ja haukkuivat suunnitelmiamme, toiset arvostelivat sisustustamme ihan ääneen (tilapäisasunto raksan ajan siis, oli vääränmittaista verhoa yms. kun ei lyhyeksi aikaa ruvettu tosiaan sitä vuokra-asuntoa sisustelemaan). Huh, ei ikinä enää vuokralle!

Vierailija
13/17 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinainen vuokraemäntäni soitti minulle joskus seitsemän aikaan illalla ja kysyi ollaanko kotona. Vastasin hämmentyneenä, että ollaan. "Sieltä on nyt tulossa tyttö katsomaan asuntoa, avaa hänelle ovi" (kaupungin keskustasta oli kysymys, eli oli ovipuhelin alhaalla). Edelleen hämmentyneenä tein työtä käskettyä, ja sieltähän tuli "tyttö" kahden miespuolisen kaverinsa kanssa asuntoa katsomaan. Minulla oli kylppärissä pyykit narulla ja muutenkin olin siinä koti-iltaa viettämässä, joten olin edelleen kovin hämmentynyt. Kolmikko pohdiskeli, mitä kaikkea asunnossa tarvitsisi remontoida, ja ottivat aikansa sitä tehdessään. Lopulta "tyttö" sitten ilmoitti, että kai hän tämän sitten ottaa. Minä olin edelleen hyvin hämmentynyt, kun kolmikko vihdoin suuntasi ulos ovesta.

Olin itse sanonut vuokrasopimuksen irti ja muuttamassa parempaan paikkaan, mutta tämä näyttötilanne tuli ns. puskista. Siksi olin niin hämmentynyt enkä saanut sanaa suustani. Tämä vuokraemäntä oli muutenkin kaikkea muuta kuin ihana ihminen. Kerran hän tuli tarkistamaan, miten olin hänen parkettilattiaansa hoitanut. Joo, siinä oli sellaiset raot, että sain sukkahousujeni jalkuimia niissä hajalle, mutta olihan se nyt herranjestas sentään parketti!

En edes viitsi kertoa, mitä tapahtui muuttoviikonloppunani, pistää vieläkin vihaksi reilun 20 vuoden jälkeenkin. Onneksi pääsin siitä ämmästä eroon!

Vierailija
14/17 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:57"]

[/quote]

Tässä tapauksessa se vuokranantaja ei ainakaan näytä kämppää uusille vuokralaisille koska poikasi asuu siinä ja vuokrasuhde on voimassa  :) 

Vierailija
15/17 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin kuvittelin, että tässä puhutaan tilanteesta, jossa asuntoa on tulossa katsomaan mahdolliset uudet vuokralaiset, ja muuttoa ollaan jo tekemässä. Eli tuollainen vuoden pitkittäminen ei ole mitenkän mahdollista jos esim. kuun vaihteessa muuttaa.  Ja kyse oli siitä, että ei voi olettaa, että esim. viikossa- kahdessa löytyisi sopiva aika kaikille, kas kun ne asunnonkatsojatkin harvoin vain hengailevat kotona ja kaikki ajat ovat mahdollisia. Kaikilla on oma elämä, ja on toki helppo sopia näyttö jos kaikki osapuolet ovat ma-pe töissä klo 8-16. Näin vain ei aina ole.

Ja mun koirista on ihan turha huolehtia. Mä olen pahimpina aikoina pois kotoa klo 6.00- 22.00 ja tuossa välissä ne käydään lenkittämässä kahdesti, joskus otetaan hoitoonkin, mutta niitä ei etukäteen sovita, eli en voi kertoa etukäteen mihin aikaan koirat ovat pois kotoa. Ja esim. näin kesäaikaan olen vain yhdessä työssä,  muina aikoina on koulut ja välillä enemmän töitä ja välillä vähemmn, ei siis ole jatkuvaa nuo pitkät päivät, mutta muutot ovat tapahtuneet aina tammi- helmikuussa jolloin mun aikataulut on ihan mahdottomat.

Tuli mieleen vielä sellainen mikä mua on joskus vituttanut suuresti: Olen löytänyt uuden asunnon ihan kuun alussa, ja sinne pitänyt muuttaa saman kuun lopussa. Kuitenkin vanhan asunnon voi irtisanoa vasta seuraavan kuun lopusta alkaen, eli kuukauden pitää maksaa kahdesta asunnosta päällekääin vuokraa, vaikka asuu jo siinä uudessa pelkästään, varmaan tuttu juttu kaikille. Muutin Helsingista Tampereelle tuolla tavalla, että asunnot oli kuukauden päällekäin. Ja vuokrantantaja rupesi vaatimaan, että mun pitää mennä näyttämään sitä vanhaa asuntoa uusille asukkaille Helsinkiin, vaikka asuin jo Tampereella. Pelkät matkat siis junalla 60€, + aikaa kuluu ainakin 5h siihen reissuun, ja olisi ehdottomasti pitänyt onnistua samalla viikolla. Tämäkin on teidän mielestä varmaan ihan reilua, koska sama tilannehan se on, että asuntoa on näytettävä ja työkiireet, matkaongelmat jne. on vaan vittumaisia tekosyitä millä yritetään kiusata vuokranantajaa

2

Vierailija
16/17 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin minunkin suunnallani näyttö sovittu kuun lopulle, että saan töistäni ym. muuton hoidolta vähän raivattua asuntoa, omistan tilaa vieviä käärmeitä, myrkyllisiä hyönteisiä laatikkokaupalla (olen harrastaja), sitten tulee muutaman päivän varo ajalla, viikonloppuna, kello 21.00 kirjoitusvirheistä viestiä missä mun on oltava lain mukaan nyt valmis siihen muutaman päivän päähän järjestää näyttö. Se siitä sopimuksesta. Nuorena yksin asuvana naisena olen kyllä ennenkin saanut kyseenalaistusta alivuokralaisen oikeuksiin ja ollaan koitettu miten reagoin. No, nyt jätin tosiaan työni, koska minulla ei toisella paikkakunnalla ole saatavissa ketään vahtimaan asuntooni, en saa kuulemma itse olla paikalla. Ihan mielestäni kohtuullista hoitaa näytöt, asunnon vuokrauksen päätyttyä. Todella ylimääräistä harmia.

Vierailija
17/17 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä tarvitse sen isommin alkaa siivota. Tää on vähän ot, mutta noloin kokemus vuokra-asunnon etsijänä oli kun omistaja sanoi, että menkää vaan tänään seitsemän aikaan, kyllä siellä ollaan paikalla. Oletettiin sitten, että on itse/joku sukulainen tms paikalla, ehkä remonttia tekemässä kun piti olla juuri remintoitu. Noh, mentiin paikalle ja hyvin hämmästynyt vanhempi seurue avasi oven, mies kalsareissa ilman paitaa, pöydät täynnä lääkeourkkeja & olutpulloja... Asuntoa ei ollut remontoitu hetkeen, enkä ole ihan varma tiesikö siellä asuva porukka edes olevansa muuttamassa pois, saati meistä näyttöön tulijoista... Kierrettiin supernovpeasti asunto, häivyttiin ja unohdettiin koko asunto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän