Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paluumuuttajia paikalla?

Vierailija
04.07.2013 |

Olen asunut kuutisen vuotta ulkomailla (Euroopassa). Niistä pari viimeistä olen ollut suurimmalta osin työttömänä/keikkatöissä. Koskapa työtilanne on asuinmaassani katastrofaalinen, suunnitelmissa on paluumuutto Suomeen.

Minulla on suomalainen korkeakoulututkinto, muttei valmistumisen jälkeen työkokemusta Suomesta. Onko paikalla yhtään paluumuuttajaa, joka voisi kertoa kokemuksistaan? Miten työnantajat ja työkkäri suhtautuivat ulkomaiseen kokemukseen? Saanko työkkäristä tukea (tuohon en oikein netistä ole löytänyt yksiselitteistä vastausta)? Tarkoitukseni on luonnollisesti työllistyä mahdollisimman nopeasti eikä elellä tuilla, mutten haluaisi veneenkään alle päätyä. Se nimittäin olisi nykyisessä asuinmaassani edessä.

Ja nyt etukäteen pusuja kaikille teille, jotka tulette ketjuun mölyämään siitä, miten olen isänmaanpetturi ja tuleva loinen ja muuta vastaavaa. ;)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/18 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeutettu työmarkknatukeen, mutta ei ansiosidonnaiseen päivärahaan, ellei hän ole ulkomala työssä ollessaan maksanut vapaaehtoisia työttömyyskassamaksuja jollekin meikäläiselle työttömyyskassalle (ammattiliitto tai ytk). Ansiosidonnainenhan on vapaaehtoiseen kassaaan liittymiseen pustuva etu, ei mikään lakisääteinen perusoikeus.

Se, mitä työmarkkinat hänelle täällä on tarjolla ja miten niillä ulkomaista kokemust arvostetaan, on mahdoton sanoa kun ei tiedä alaa. Yhteiskuntatieteellinen ala voi tarkoittaa mitä tahansa Ja millaista työnantajaa tahansa. Pohjoismainen kokemus on kuitenkin yleensä jotakuinkin samaksi laksttavissa kuin suomalainenkin kokemus. täällä ajatellaan, että ulkomaisesta työkokemuksesta on hyötyä, mutta sellaistakin pitää olla myös, missä on opittu tuntemaan täkäläinen työkulttuuri, kouskäytännöt, hierarkiat, jne.

jos luit kuutosen viestin kokonaan, siiä muuten puhuttiin kahdesta eri työttömyysprosentista, ja tuo mainitsemasi yli 35 koski nimenomaan nuorisoa( alle 25v). Se on yli 35 myös tuossa linkittämässäsi tilastossa, jos sitä lukee vähänkään pitemmälle. Yhteiskuntatieteiliöksi sun tilasstojen käyttö ei juuri nyt vakuuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 10:04"]

jos luit kuutosen viestin kokonaan, siiä muuten puhuttiin kahdesta eri työttömyysprosentista, ja tuo mainitsemasi yli 35 koski nimenomaan nuorisoa( alle 25v). Se on yli 35 myös tuossa linkittämässäsi tilastossa, jos sitä lukee vähänkään pitemmälle. Yhteiskuntatieteiliöksi sun tilasstojen käyttö ei juuri nyt vakuuta.

[/quote]

Ihana näpäytys! Olen nyt kyllä tosi huono yhteiskuntatieteiliö. <3

Mutta joo, luin vähän huonosti, viestissä tosiaan puhuttiin 35 %:n nuorisotyöttömyydestä. Mutta siinä väitettiin myös kokonaistyöttömyyttä n. 15 %:n suuruiseksi, mikä ei sekään ihan pitänyt paikkaansa.

Nämä tietysti ovat sikäli lillukanvarsia, etteivät nuo prosentit suoraan anna tai vie minulta työpaikkaa.

Olisi sen sijaan mielenkiintoista kuulla lisää paluumuuttajien omia kokemuksia, jos sellaisia tähän ketjuun sattuu osumaan.

Vierailija
4/18 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee sitä. Työttömäksi jäät jos Suomeen palaat. Jos työpaikka on valmiina, niin siinä tapauksessa ehkä.

Vierailija
5/18 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä tuosta työkkäriasiasta, koska muuten Suomeen vasta kun minulla oli jo työsopimus allekirjoitettuna... Mutta omalla alallani (IT) ei ole mitään merkitystä sillä ettei ole Suomesta se työkokemus, ei siis negatiivista eikä positiivista merkitystä. Jos on koodannut 10 vuotta se on ihan sama onko sen tehnyt Suomessa tai jossain muualla.

Vierailija
6/18 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuulla, että ainakin jollain alalla ulkomaista työkokemusta arvostetaan. :) Itsellenikin olisi tietty ideaalia hankkia työpaikka etukäteen, mutta vähän heikolta näyttää.

t: ap

Vierailija
7/18 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole huoleti, kyllä joku persuttaja vielä tulee haukkuu mamuttajaksi tms. muuksi itse keksimällään sanalla.

Vierailija
8/18 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 16:10"]

Ole huoleti, kyllä joku persuttaja vielä tulee haukkuu mamuttajaksi tms. muuksi itse keksimällään sanalla.

[/quote]

Joo, ihme ettei ketään huutelijaa ole tähän vielä osunut. Paitsi että mähän olen kai pamu enkä mamu? :P Siis sitten kun Suomeen palaan, nyt tosiaan olen täällä asuinmaassani mamu...

ap

Vierailija
9/18 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala eli mitä olet opiskellut? Jos jotain humanistiainetta pl. opettajat niin voit mennä suoraan työkkäriin ja alkaa nostamaan 500 euron peruspäivärahaa. Suomessa on todella kaamea työllisyystilanne, virallisesti työttömyys on luokkaa 15 %:a ja nuorisotyöttömyys oli toukoukuussa tilastokeskuksen mukaan 35 %:a. Mistä maasta olet tulossa ja mistä maasta kokemuksesi on kerätty?

Vierailija
10/18 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 16:22"]

Mikä ala eli mitä olet opiskellut? Jos jotain humanistiainetta pl. opettajat niin voit mennä suoraan työkkäriin ja alkaa nostamaan 500 euron peruspäivärahaa. Suomessa on todella kaamea työllisyystilanne, virallisesti työttömyys on luokkaa 15 %:a ja nuorisotyöttömyys oli toukoukuussa tilastokeskuksen mukaan 35 %:a. Mistä maasta olet tulossa ja mistä maasta kokemuksesi on kerätty?

[/quote]

Sepä tässä onkin, etten ole ihan varma saanko edes tuota peruspäivärahaa. Työkokemus toisesta Pohjoismaasta ja Keski-Euroopasta. Olen yhteiskuntatieteilijä. Tiedostan surkean työtilanteen (tosin parempi kuin täällä, varsinkaan meille mamuille), mutta samaan aikaan opiskelleet ja Suomeen jääneet ovat kaikki työllistyneet erittäin hyvin. Eli tutkinnossa sinällään ei ole ratkaisevaa "vikaa". Minulla vaan ei enää oikein ole verkostoja Suomessa, eikä suomalaista työkokemusta valmistumisen jälkeen. Toisaalta olen valmis tekemään lähes hommaa kuin hommaa, mutta esimerkiksi assarin- ja sihteerinhommiin etsitään lähinnä tradenomeja.

Tuohon tilastotietoosi: Tilastokeskuksen mukaan työttömyysaste Suomessa toukokuussa oli 10,8 prosenttia, ei 35 %...

http://www.stat.fi/til/tyti/2013/05/tyti_2013_05_2013-06-25_tie_001_fi.html

Vierailija
11/18 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
12/18 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ja monipuolisia kommentteja täällä. Olen aika samanlaisessa tilanteessa kuin ap. Onko kellään positiivisia paluumuuttokokemuksia?

Vierailija
13/18 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/18 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulututkinto ja työkokemus ulkomailta, ei ollut todellakaan helppoa löytää töitä Suomesta. Avauduin aiheesta täälläkin, mutta nyt tosiaan on tärpännyt ja sain työpaikan. Ei ollut kyllä helppoa, olin pitkään työttömänä, kun edes hanttihommiin en päässyt haastatteluun. Paljon riippuu kyllä myös alasta!

Toivottavasti AP:lla ja muilla menee muutto ja työllistyminen hyvin!

Vierailija
15/18 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teilla 'pamuilla' menee?

t. tuleva sellainen..

Vierailija
16/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kuulu Suomen sosiaaliturvaan eli ei lähde maailmalle kommenukselle, vaan "paikalliseksi", ei voi myöskään maksaa kassan/liiton jäsenmaksuja ja siksi ei voi myöskään saada ansiosidonnaista.

Jos on asunut yli 6kk ulkomailla, eli ollut sen ajan pois Suomen työmarkkinoiden käytettävistä, voi saada vain työmarkkinatukea. Käytännössä summa on sama kuin peruspäiväraha, mutta työmarkkinatuki on tarveharkintainen (tähän tosin taisi tulla muutoksia tämän vuoden alussa) ja siinä on myös muita rajoitteita, opintoihin tms.

Jos on lähtömaassa (EU) rekisteröitynyt työttömäksi, voi työttömyyden siirtää kotimaahan, siihen löytynee ohjeet TE-keskuksen sivuilta (kannattaa tutkia myös EURES-sivut) ja lisäksi kysyä lähtömaan viranomaisilta ohjeet ja lomakkeet mukaan. Näin saat (tietääkseni) myös ne työssäoloviikot mukaan Suomeen, mutta kannattaa tarkistaa. 38 työssäoloviikon jälkeen siis voi saada peruspäivärahaa. Jos olet itse irtisanoutunut muuttaaksesi Suomeen, saat noin 3kk:n karenssin, jolta ajalta ei makseta työttömyyskorvauksia, koska paluumuutto ei ole irtisanoutumisen syy. Karenssiajalta voi kuitenkin saada KELA:n asumistukea. Karenssiaikana voi myös mennä työvoimakoulutukseen tai "harjoitteluun", jolloin saa tuet+korotukset. Tyhmää tehdä palkatonta työtä, mutta joskus on vain pakko ja siinä saa myös niitä verkostoja.

Ulkomaista kokemusta ei juurikaan arvosteta Suomessa, mutta sulla on sentään suomalainen tutkinto. Kannattaa käyttää kaikki kanavat hyödyksi, niin netissä kuin netin ulkopuolella. Aikaa ja energiaa se vaatii ja monta kertaa meinaa usko loppua. Mutta kun tulee kriisimaasta, kannattaa vain pitää mielessä, että mikä siellä toisessa maassa on tilanne. Byrokratia on täälläkin valtava, mutta toisaalta moni asia hoituu yllättävän helposti. Kuten KELA:n kaikki hakemukset netissä, ei tarvitse mennä virastoon istumaan tuntikausiksi...

Tsemppiä!

"Been there, done that"

Vierailija
17/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Suomeen palaaminen oli ankea kokemus.

Olin ollut pari vuotta Euroopassa töissä, ja irtisanouduin töistä palatakseni takaisin Suomeen. Meillä oli silloin sellainen tilanne, että miehen piti päättää jatkaako työtänsä vakituisesti kohdemaassa vai palaako Suomeen töihin, ja päädyttiin jälkimmäiseen vaihtoehtoon pitkien mietintöjen jälkeen. Palattiin siis kumpikin Suomeen.

Työkkärissä olivat sitä mieltä, että minulla ei ollut hyväksyttävää syytä olla pois kotimaisilta työmarkkinoilta. Siispä en saanut työttömyyspäivärahaa, vaikka olin ollut töissä Suomessa ennen ulkomaille lähtemistä ja myös ulkomailla olin ollut töissä koko ajan. Työmarkkinatukeen olisin ilmeisesti ollut oikeutettu, mutta silloin sitäkään ei saanut jos puoliso oli töissä ja sai edes jonkinlaista palkkaa. Nykyään puolison tulot eivät taida enää vaikuttaa.

Työkkärikokemus oli aika kylmäävä. Ensin kun menin sinne ilmoittautumaan, niin minulle tuumattiin, että 'ei sun asioita pystytä tässä hoitamaan, sun tarvii mennä tuonne mamu-osastolle'. Siirryin kiltisti mamu-osastolle, jossa katsoivat minua silmät pyöreinä ja ihmettelivät että mitä ihmettä siellä oikein teen. Sieltä sitten kävelin takaisin tavis-osastolle vääntämään asioitani.

Onneksi löysin nopeasti työpaikan enkä joutunut pitkään olemaan työkkärin hyppyytettävänä. Lyhyen työttömyyteni aikana ehtivät lähettää minulla vaikka mitä lippua ja lappua pakollisista koulutuksista, joiden laiminlyönti johtaisi karenssiin. Koulutukset olivat kyllä oman alani juttuja, mutta vain peruskursseja, joilla olisin itsekin voinut toimia opettajana. Vastaavia koulutuksia päädyinkin sitten pitämään yksityiselle puolelle.

Työkkärikokemus oli nöyryyttävä ja kaikinpuolin hirveä, mutta työnantajat sentään arvostivat ulkomaankokemusta. Arvostavat sitä edelleen vaikka olen asunut Suomessa jo yli 10 vuotta.

Vierailija
18/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi tuntia jonotettuani tavis-osastolle ohjasivat mut Mamu-osastolle, mutta siellä sentään tiedettiin, mitä tehdä. Tämä tosin siis riippuu toimistosta ja tän vuoden alusta on muutenkin tullut muutoksia, joten kannattaa tarkistaa asia neuvonnasta ennen jonottamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan