Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko jollain muuttunut käsitykset jostain ihmisestä fb:n takia?

Vierailija
04.07.2013 |

Minulla on fb:ssa eräs läheinen ihminen. Näemme pitkähkön välimatkan takia aika harvoin. Hän laittaa aika paljon kuvia ja päivityksiäkin elämästään ja saa niihin jonkin verran kommentteja. Olen itsekin joskus kommentoinut jotain kivaa hänen kuvistaan tai statuksistaan.

Mutta nyt olen huomannut ettei hän kommentoi juuri koskaan kenellekään mitään takaisin. Siis jos minulle tulee statukseen kommenttia, kommentoin takaisin. Vaikka sitten lopuksi kaikille yhteisesti. Tai jos joku kehuu kuviani tai minua, kiitän totta kai!

Olen aina pitänyt tätä ihmistä kilttinä ja ystävällisenä mutta nyt en voi enää sille mitään, että olen alkanut pitää häntä ylimielisenä ja välinpitämättömänä.

Onko teidän mielestänne fb:ssa käytöstavat olemassa? Minusta on.

Turha sanoa ettei kaikkiin kommenteihin ja kehuihin jaksa tai ehdi vastata. Kyllä ehtii! Fb on sosiaalinen media, jossa ollaan tekemisissä toisten ihmisten kanssa. Siellä kannattaisi myös muistaa millaisen kuvan haluaa itsestään antaa.

Olen aina pitänyt tätä ihmistä kilttinä ja ystävällisenä mutta nyt en voi enää sille mitään, että olen alkanut pitää häntä ylimielisenä ja välinpitämättömänä.

Eikä kannata sanoa myöskään, että älä ota fb:a niin vakavasti. En otakaan, mutta ihmiset taitavat unohtaa kuinka paljon se kuitenkin heistä kertoo, valitettavasti.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en loukkaantuisi jos joku ei kommentoi takaisin. En mä itsekään kommentoi kaikkea itseeni liittyvää. Tulee vaan turhaa viesteilyä eestaas. 

Mutta kyllä on käsitys muuttunut joistain. Joistakin olen huomannut että he ovat äärimmäisen pinnallisia materialisteja ja itsekeskeisiä ja rasittavia ihmisiä jotka kaipaavat koko ajan tykkäyksiä ja huomiota hankinnoilleen ja elämänkäänteilleen ja matkailuilleen. Sitten on muutama fanaatikko jotka tuuttaavat kuka mitäkin ideologiaansa ja uskontoansa ja presidenttiehdokastaan. Muutama jotka suoltavat niitä höhliä auringonlasku-aforismejaan noin 8 kpl/vrk. Olen blokannut muutamilta päivitykset ja ajattelen, että tämmösiä me ihmiset ollaan. Aika hassuja omalla tavallaan kaikki. Kai minunkin päivityksiä joku inhoaa, vaikka harvoin niitä teen.

Vierailija
2/12 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin tätini perhettä älykkäänä ja ahkerana maalaisperheenä lapsena ja nuoremanakin. Nykyään kun katsoo facebookia, on siellä kaksivärivärjästä, kiroilua, kirjoitusvirheitä, herutuskuvia ja draamailua. Suoraan sanottuna olin vähän järkyttynyt, en nähnyt heitä välissä muutamaan vuoteen. Muistoissa olivat tolkun ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä edellen jaksan ihmetellä sisäänpäinlämpiäviä ihmisiä jotka kommentoivat ja tykkäävät vain ja ainoastaan sukulaistensa ja lähimpien ystäviensä statuksia, kuvia ja linkkejä.

Vierailija
4/12 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että fb:ssa korostuu sama käyttäytymismalli kuin normaalissakin elämässä.

Toisille käyttäytymistavat ja toisten huomioiminen on itsestäänselvyys ja tulee kuin itsestään. Toiset taas eivät osaa huomioimisen taitoa, eivätkä pidä sitä tärkeänä.

Itse valikoin elämääni ihmiset, jotka ottavat toiset huomioon ja ovat ystävällisiä, aivan kuten minäkin teen. Oltiin sitten fb:ssa, töissä tai uimahallissa.

Vierailija
5/12 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valitettavasti lähes kaikista on paljastunut piirteitä, joita en aiemmin tunnistanut. Narsismi päällimmäisenä, taipumus mielistelyyn, hännistelyyn, varmisteluun, jonninjoutavien viestien kierrättämiseen. 

Facebook sopii erakoituneille ja antisosiaalisille narsisteille, jotka voivat kontrolloida ulosantiaan ja antamaansa (huonoakin)vaikutelmaa samanmielisille tai alistuville yksinäisille seuraajille. 

Ihminen jolla asiat oikeasti hyvin ja täyteläinen elämä ystävineen ja tapahtumineen ei todellakaan ole kamera valmiina ja facea päivittämässä päivittäin. Vain ne joilla on valtava pätemisen ja näkymisen tarve toimivat noin. Levittävät elämäänsä nettiin.

Vierailija
6/12 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on yksi fb kaveri joka päivittää ihan koko ajan, siis linkittää tyyliin 200 iltalehden/hesarin/whatver juttua, jakaa useamman "hassunhauskan" yhteisön kuvia, pelaa ties miten montaa peliä siellä jne jne. tällä naisella on 5 lasta, joista 2 alle kouluikäisiä, en käsitä miten on aikaa olla fb:ssä vuorokaudet läpensä. sai potkut töistään (yllättävää hei, ehkä työnantaja vähän voi ihmetellä teetkö sä ollenkaan töitä kun koko ajan on päivitystä päivityksen perään...) niin nyt keskittyy vikisemään kun ei ole rahaa ja on niin tylsää jne. on kyllä muuttanut käsitystä, ja olenkin piilottanut hänet mun feedistä.

Vierailija
7/12 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On! Jälkikäteen ajateltuna itsekkyyden merkkejä oli tässä henkilössä jo ennen ärsyttävien fb-piirteiden ilmenemistä. On siis juuri sellainen "kamera valmiina" -ihminen. Ilmeisesti pitää sanoa joka kuvasta erikseen että älä laita sitten facebookkiin, ja joskus ei edes sanominen auta. Jälkikäteen sanominen ei ainakaan auta, sillä "mä otin tän kuvan ni saan laittaakin sen julkiseks"

Vierailija
8/12 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuolla tavalla. Joitain kavereita on, jotka ei vastaa fb:ssä viesteihin, mutta ei se ole ongelma, soitan jos on jotain tärkeää asiaa :) Siis tiesin etukäteen, että ovat siellä lähinnä tavan vuoksi ja nopeiden kommenttien/statusten takia, varsinainen yhteydenpito hoidetaan sitten muuta kautta.

Muutama vanha lukiokaveri yllätti fb:ssä, toinen paljastui ihan hirveäksi rasistiksi ja päivitykset olivat koko ajan jotain mutakuono/mamu-juttuja (hän sitten ilmeisesti poisti minut ystävistään kun huomasi että mulla on tummaihoisiakin kavereita), tällaisista mielipiteistä en tiennyt lukiossa mitään. Toisesta lukiokaverista, silloin fiksulta vaikuttaneesta pojasta, oli tullut todellinen wt, päivitykset oli kaljanjuontia ja jotain farmvillea sekä huoltajuuskiistoja exän kanssa, lapsia oli siunaantunut useampi ja yksityiselämä muutenkin aika vauhdikasta, välillä oltiin naimisissa ja erottiin ja sitten taas kihloissa ja erottiin ja kihloissa yms.

Vierailija
9/12 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä on muuttunut käsitys. En tosin pitänyt tätä tyyppiä muutenkaan mitenkään läheisenä ystävänä, mutta fb muuttanut käsitystäni negatiivisempaan suuntaan.

Kalastaa itse huomiota omilla jutuillaan ja kuvillaan, mutta ei itse kommentoi oikein mihinkään mitään. Jos kommentoi, ne kommentit ovat jotakin olevinaan nasevia tai jopa vähän ilkeitä. En välitä niistä kommenteista, enkä jaksa päivääni pilata vuokseen. Olisi epäkorrektia poistaa hänet ystävistäni, vaikka sekin käynyt mielessä.

Vierailija
10/12 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on.

Fiksuina pitämäni ihmiset lähettelevät jotain ihme virtuaalikäsilaukkuja toisilleen lahjaksi... No, nostin kytkintä koko puljusta aika rivakasti. En vain jaksa tuollaista lässynlässyä.

Vierailija
11/12 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin kommentoin vähän sellaisille, joiden kanssa en ole kauheasti muutenkaan tekemisissä. Tuntuu jotenkin päällekäyvältä, jos kauheasti vieraammille kommentoi, en ole tullut ajatelleeksikaan, että se vosi antaa töykeän kuvan...

Vierailija
12/12 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 12:21"]

Mä ainakin kommentoin vähän sellaisille, joiden kanssa en ole kauheasti muutenkaan tekemisissä. Tuntuu jotenkin päällekäyvältä, jos kauheasti vieraammille kommentoi, en ole tullut ajatelleeksikaan, että se vosi antaa töykeän kuvan...

[/quote]

Niin siis Itse olen läheinen tämän ihmisen kanssa.

Itselläni ei kyllä ole edes oudompia kavereina fb:ssa, mutta vaikka olisi ja oudompi kommentoisi, varmasti kommentoisin takaisin.

ap