Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tällainen on meidän perheen ruokavalio, mitä mieltä?

Vierailija
03.07.2013 |

Ajattelkaa, että meillä juodaan maitoa noin kolmisen litraa viikossa, ja että se maito on pelkästään raakamaitoa! Juusto on kermajuustoa, tai homejuustoja...tai vaikka vuohenjuustoa. 

Mitään muroja, valkoista vehnää, maustettuja jugurtteja tai viilejä meillä ei syödä. Valmiita mehuja ei koskaan, ainoastaan tuoremehuja joskus. Ei juurikaan pakastevihanneksia vaan aina tuoretta, kausien mukaan jos mahdollista. Ei mitään eineksiä, ei valmiita lihapullia, ei nugetteja, ei edes tuorepastaa vaan senkin teen itse. Jopa makkaraa vältellään, eivätkä lapset ole koskaan kotona syöneet vaikkapa nakkikastiketta. Ja kaikki ranskalaiset ym. teen itse. Pesto on itsetehtyä, salaatinkastikkeet itse tehtyä...

Jauhot haen myllyltä, lihat (marinoimattomattia tietysti) suoraan ruokapiiriltä. Maito ja kananmunat suoraan tilalta. Marjat keräämme itse syksyllä talteen, samoin sienet. 

Repikää siitä, ja tehkää perässä, niin teidänkin lapsilla on oikeasti terve ruokavalio :)

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 18:35"]

*muuten mennään kasvisruokavaliolla*

No, aika kaukana siitä näin kasvisruokailijan mielestä :D

[/quote]

Varmasti, jos ei syö mitään eläinkunnan tuotteita. Mutta esim. viikonloppuna on yksi tai kaksi liha-ateriaa, muut jotain muuta. 

ap

Vierailija
22/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri joka on tosi tarkka siitä mitä lapsensa syövät. Kaveri aina ihmettelee, kun meidän lapset saavat muroja, niillä on karkkipäivä, käyvät Mäkkärillä, juovat limsaa jne, siis kohtuudella. Mutta kun hänen lapsensa eivät syö näitä ollenkaan koskaan. Nämä lapset syövät pähkiöitä, luomutuotteita jne.

Hänen lapsensa kuitenkin ovat pahasti allergisia, sairastelevat todella usein, korvat putkitettu jo taaperoiässä jne. Mulla lapsista toinen ei ole esim koskaan käynyt sairauden takia lääkärissä, ainoastaan neuvolatarkastuksisssa. Mulla lapset 4 ja 6, kaverilla suht samanikäiset.

Jälleen kerran sitten meillä käydessää kaverini ihmetteli mitä lapseni söivät ruuaksi, pyöritteli päätään ja sanoi, että kyllä teillä sitten on ruokavalio. En voinut vastustaaa kiusausta, vaan kysyin, että anteeksi, mutta MISSÄ se lastesi hyvä ruokavalio näkyy heidän hyvässä olossaan? Ei missään. On allergioita, pahat ihottumat, käytösnhäiriöitä joiden vuoksi ravataan psykologilla, kourallinen lääkekuureja vuodessa jne. Totesin, että ei millään pahalla, mutta vaikka hänen lapsensa syövät terveellisemmin, minun lapseni ovat terveempiä.

Hah, otti koville. Ei ole tuon vierailun jälkeen kaverista kuulunut :DDD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kummallakaan ole ollut vielä edes antibioottikuuria, lapset on 3 ja 5-vuotiaat :)

Mutta en kiitä tai syytä tästä ruokavaliota vaan ihan vain silkkaa sattumaa. Minusta sinun kommenttisi (numero 22) oli aika inhottava, jospa kaverisi lasten terveyden takia yrittää edes ruokavaliolla pitää jotain terveyttä yllä? 

Meillä kyllä joskus saa juoda limsaa, karkkia nyt ei oikein kumpikaan halua mutta jäätelö maistuu. Paitsi ei Valion, en tiedä miksi :D

ap

Vierailija
24/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 18:36"]

[/quote]

Varmasti, jos ei syö mitään eläinkunnan tuotteita. Mutta esim. viikonloppuna on yksi tai kaksi liha-ateriaa, muut jotain muuta. 

ap

[/quote]

Noh, kyllä tuo ihan näin lakto-ovonkin näkökulmasta on ihan täyttä sekasyöntiä, ei kasvissyönnistä voi juuri puhua.

Vierailija
25/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 18:56"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 18:36"]

[/quote]

ap

[/quote]

Noh, kyllä tuo ihan näin lakto-ovonkin näkökulmasta on ihan täyttä sekasyöntiä, ei kasvissyönnistä voi juuri puhua.

[/quote]

Selvä, ei ollut tarkoitus astua teidän kasvissyöjien varpaille :D 

ap

Vierailija
26/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisen tärkeilevä aloitus. Nyt jo hieman lempeämpää tekstiä aloittajalta alkanut tulemaan..

On hienoa, että ymmätää avinnon tärkeellisyyden, olet mitä syöt. Mutta on kerrassaan typeryyttä alkaa ylistämään paremmuuttaan sillä, että tekee itse omat pastat. Halusit selkeästi kuulla, että olet äärimmäisen hyvä ja aatteellinen kotikokki ja sinun tapasi täytyy tietenkin olla se ainoa paras vaihtoehto.

Kokisin aloittajan mukavempana ihmisenä, jos hän olisi kertonut ystävälliseen sävyyn ruokavaliostaan. Silloin joku muukin ehkä havahtuisi huomaamaan, että itsellä olisi sen suhteen parantamisen varaa.

Nyt kuitenkin aloittaja aiheutti vaan lukijoille ärsytystä ja lukija asettautuu puolustuskannalle sen sijaan, että oppisi uutta. Harmi.

Vierailija
27/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mitä mieltä ? Luulisin että Porvoossa tuollanen "Ajatelkaapa mitä meillä syödään ja repikää siitä nih" --tyyppinen äiti-ihminen on ihan arkipäivää. 

Luulisin että aika monikin ns. ruuasta kiiinnostunut  syö kutakuinkin tohon malliin ehkä noita myllyjauhoja ja raakamaitoa lukuun ottamatta.Mutta  ei koskaan pullaa tai mansikkakakkua...siitä on pakko jäädä jonkinasteinen trauma,

Vierailija
28/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee n. 10l maitoa viikossa, raakamaitoa tuokin. Lihaa ostetaan harvoin, pakastimessa on luomulammasta ja riistaa, naapurilta saadaan kalaa. Viljoja emme syö, koska yhdellä meistä on keliakia ja kaikilla muilla vahva sukurasitus sen suhteen. Herkutellaan kyllä suklaalla, jätskillä yms. Pakastevihanneksia käytän

Vierailija
29/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 18:47"]

Mulla on kaveri joka on tosi tarkka siitä mitä lapsensa syövät. Kaveri aina ihmettelee, kun meidän lapset saavat muroja, niillä on karkkipäivä, käyvät Mäkkärillä, juovat limsaa jne, siis kohtuudella. Mutta kun hänen lapsensa eivät syö näitä ollenkaan koskaan. Nämä lapset syövät pähkiöitä, luomutuotteita jne.

Hänen lapsensa kuitenkin ovat pahasti allergisia, sairastelevat todella usein, korvat putkitettu jo taaperoiässä jne. Mulla lapsista toinen ei ole esim koskaan käynyt sairauden takia lääkärissä, ainoastaan neuvolatarkastuksisssa. Mulla lapset 4 ja 6, kaverilla suht samanikäiset.

Jälleen kerran sitten meillä käydessää kaverini ihmetteli mitä lapseni söivät ruuaksi, pyöritteli päätään ja sanoi, että kyllä teillä sitten on ruokavalio. En voinut vastustaaa kiusausta, vaan kysyin, että anteeksi, mutta MISSÄ se lastesi hyvä ruokavalio näkyy heidän hyvässä olossaan? Ei missään. On allergioita, pahat ihottumat, käytösnhäiriöitä joiden vuoksi ravataan psykologilla, kourallinen lääkekuureja vuodessa jne. Totesin, että ei millään pahalla, mutta vaikka hänen lapsensa syövät terveellisemmin, minun lapseni ovat terveempiä.

Hah, otti koville. Ei ole tuon vierailun jälkeen kaverista kuulunut :DDD

[/quote] Oletpa epäkohtelias ja tyhmäkin kaiken päälle. Geenit määräävät aika paljon. Luuletko tosiaan, että teollisen paskan, mitä lapsillesi syötät, ansiosta lapsesi ovat terveempiä? Kun aikaa kuluu, näet kuinka terveellisiksi ruokavaliosi osoittautuu. 

Vierailija
30/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän tuli kuin tilauksesta:) Mistä tuota raakamaitoa saa? suurimmissa kaupungeissa?

entä mitä nuo jauhot maksavat? Kuinka isoissa erissä niitä myydään ?

Vierailija
31/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 18:53"]

Meillä ei kummallakaan ole ollut vielä edes antibioottikuuria, lapset on 3 ja 5-vuotiaat :)

Mutta en kiitä tai syytä tästä ruokavaliota vaan ihan vain silkkaa sattumaa. Minusta sinun kommenttisi (numero 22) oli aika inhottava, jospa kaverisi lasten terveyden takia yrittää edes ruokavaliolla pitää jotain terveyttä yllä? 

Meillä kyllä joskus saa juoda limsaa, karkkia nyt ei oikein kumpikaan halua mutta jäätelö maistuu. Paitsi ei Valion, en tiedä miksi :D

ap

[/quote]

Valio teki Suomessa jäätelöä viimeksi noin 10 vuotta sitten. ehkä se ei siksi maistu 3- ja 5-vuotiaille. On vanhaa. Jäänyt vissiin pakastearkkuun alimmaiseksi.

Toinen syy on se, että esimerkiksi Ingmanin jäätelö on  todella lähiruokaa. Ajeltiin viime viikonloppuna juuri Sipoossa, siellä lehmät käyskenteli vihreällä niityllä. NIinpä ostimme Nikkilästä Ingmanin eskimot. Hämmästys oli suuri kun eskimot olikin valmistettu Ingmanin tehtaalla Liettuassa. On vissiin halvelmpaa tehdä siellä.  Kummallinen jäähileinen maku.

Vierailija
32/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät taida olla vielä kouluikäisiä nuo sun lapsesi? Koska koulussa noi kaikki kamalat lihapullat, makkarat ja venhäjauhoruuat on viimeistään edessä. Ja jos se sun ainokaisesi joskus alkaa harrastaa jotain, sun on kyllä lopettettava duunit, että ehdit vetäistä sille itse tehdyt pastat itseviljellyistä basilikoista tehdyllä pestolla ennen treenejä. Mutta hieno homma teille, mihin voin lähettää marttyyrinkruunun kiillotusaineen?

Vierailija
33/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet niin paljon parempi ihminen. Hienoa!

Vierailija
34/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tee itse makkaraa?

Kyllä tässä maassa kuuluu suorastaan yleissivistykseen oppia makkaransyönti.

Tuo on melkein kuin meillä, mutta täällä ei kasva vilja vihannestenkin kanssa on heikkoa. Voikukka sentään kukoistaa, ja se käy vallan hyvin salaatiksi. Mutta vain toukokuusta syyskuuhun. Kaali kai kasvaisi, mutta sekin pitäsi ensin kasvattaa istuskokoiseksi taimeksi, ja siihen ei minun taitoni riitä.

Vierailija
35/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakamaitoa saa, kun hankkii oman lehmän, mieluummin kaksi, niin riittää ympäri vuoden kun poikivat eri aikoihin.

Vierailija
36/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakamaitoa saa, kun hankkii oman lehmän, mieluummin kaksi, niin riittää ympäri vuoden kun poikivat eri aikoihin.

Vierailija
37/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 21:56"]

[/quote]

Kerrostalon parvekkeelle ei taida sopia kuin vasikka? ja niistä ei taida saada kuin vasikkapaistia.

Vierailija
38/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä teidän lapset syö päiväkodissa / koulussa? Mitä aikuiset syö töissä? Tuo kotona tehty ruokahan kattaa noin puolet päivän aterioista arkisin. Meillä lapset käyvät luontopäiväkotia, missä ruoka on lähes poikkeuksetta luomua ja ilman lisäaineita valmistettua. Jos ei saa luomuna jotain tiettyä niin se on lähiruokaa. Samalla periaatteella jatketaan kotona eli meillä syödään lähiruokaa, kaikki tehdään itse alusta alkaen. Tosin en hae mistään tiloilta mitään mutta kauppahallissa ja torilla tulee käytyä usein. Eli kaikki puolivalmiit ja marinoidut jutut jää kauppaan. Luonnonjogurttia ja itse kerätyt marjat on meilläkin hittituotteita. Tosiaan marjat ja sienet kerätään itse. Ei syödä kanaa tai tonnikalaa ollenkaan (eettisistä syistä johtuen). Käytän kyllä talvella pakastevihannekia. Lapset ei tykkää juoda limua tai syödä karkkia. Herkutellaan jätskillä ja pullalla/kakuilla - itse leivottuna tietenkin.  Tosin välillä laiskottaa tai on kiire niin mennään mäkkärille :) Ei tartte ajellä minkään jauhosäkkien perässä, mielestäni meillä kuitenkin ylivoimaisesti suurin osa ruoasta on lisäaineetonta ja terveellistä..

Vierailija
39/39 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osta tuorepastaa koska pastakin pitää tehdä itse - ostat kuitenkin thai-kaupasta nuudelit. Hä?

Et myöskään osta pakasteruokaa koska pakastettu maistuu pahalta - mutta pakastat silti ruokasi. Tä?