Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi puhevikojen nimet sallitaan?!

POC
30.07.2020 |

Miksi esimerkiksi R-vika on nimeltään juuri R-vika? S-vika, jne.
Mieti kuinka nöyryyttävää ja alentavaa, kun puhevikainen joutuu AINA väkisin kertoessaan että "Minulla on R-vika" sorauttaa tuossa esiintyvä R-kirjain?!

Olen siis aidosti hieman ihmeissäni miten tämä voidaan vielä nykyään hyväksyä, eikä näitä ole muutettu jotenkin neutraalimmiksi?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika traagista, kun koettaa olla hauska ja sarkastinen, mutta päätyy vain olemaan dorka. t. R-vikainen

Vierailija
2/8 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se neutraalimpi nimitys sitten olisi?

Itse sanon vain, että minulla on puhevika. Kyllä sen sitten itse kukin huomaa, millainen puhevika minulla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivoi käymään puheterapeutilla

Vierailija
4/8 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se neutraalimpi nimitys sitten olisi?

Itse sanon vain, että minulla on puhevika. Kyllä sen sitten itse kukin huomaa, millainen puhevika minulla on.

Minä taas en sano että minulla on puhevika. Kyllä he huomaavat jos huomaavat. En keksi yhtään ainoaa paikkaa jossa minun olisi pitänyt jostain syystä kellekään kertoa että minulla on r-vika.

Vierailija
5/8 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motivoi käymään puheterapeutilla

Niinhän ne kiusaajat väittää.

Vierailija
6/8 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mahtaisi olla sellainen tilanne missä esim R-vikainen joutuisi erikseen ääneen toteamaan olevansa nimenomaan R-vikainen? Ja mikä siinä tilanteessa olisi se neutraali tapa sanoa se, olettaen että pitää nimenomaan täsmentää vian laatu?

Vierailija
7/8 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään jolla on r-vika. Kiertää puheessa suorastaan taiturimaisesti sanat joissa esiintyy R-kirjain!

Meni viikkoja ennen kuin asian tajusin kuullessani hänen sanovan nimen jossa R. Siihen asti ajattelin että puhui vain hieman erikoisilla sanavalinnoilla, synnonyymeillä, kuin runoillen. 

Joten tämä tyyppi olisi kyllä halutessaan asian suoraan kertoa sen minulle erikseen. Puhumalla r-viasta

Hän puhuu aina samalla tavalla kaikille.

Vierailija
8/8 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä sanoa vain puheviaksi. En kyllä keksi mitään tilannetta, jossa pitäisi erikseen kertoa siitä.

T. R-vikainen