Lääkärit vai AV väärässä?
Lyhyen ajan sisään jo kaksi lääkäriä on kommentoinut olemustani. Toinen nimitti mua "hoikaksi", ja toinen sanoi mun olevan ihannepainossa. Tarkkaa painoa eivät tienneet, vaan lausunto oli silmämääräinen. Olen 48 vee, 176 cm pitkä.
AV:n mukaan olen kauhea läski, kun BMI on 25 ja vaatekoko 42/44.
Ketä tässä pitäisi uskoa?
Kommentit (35)
Täällä on kyllä käsittämättömiä läskin vahtaajia. Pidetään ihmisiä sitten vasta hoikkina tai edes normaaleina, kun solisluut törröttää ja rintaranka näkyy. Jaiks.
Kyllä normaalipainon sisään mahtuvat tyypit ovat normaaleita ja piste. Esimerkiksi itse 165 cm pitkänä näytin erittäin hoikalta 58 kg painoisena, vaikka av:llä varmaan olin ihan läski. Todistusaineistona kuitenkin uikkarikuvia, jotka ilkeäisi lähettää vaikka missikisoihin. Tosin harrastin silloin punttista 4krt/vko ja juoksin, mutta siltikin. Tuon alle en tämän pituisena haluaisi painaa missään tapauksessa. Naisen pitää näyttää naiselta eikä miltään porkkanakintulta.
Mun 13-vuotias tyttäreni on 172 cm pitkä eikä taida painaa 50 kg edes. Eikä hänkään enää mahdu kokoon 36... Mun silmiin hän on kovin laiha, mutta AV:n mukaan hänkin lienee "läski", jos pelkkää vaatekokoa katsotaan.
Ap
Koska vyötärönympärys normaali (tosin monissa lähteissä yli 80cm katsotaan naisella vyötärölihavuudeksi) oma av-diagnoosini on, että olet normaalipainoinen, jolla on ehkä himpun ylimääräistä rasvaa kehossaan, mutta ei haitaksi asti eikä ylipainoksi tulkittavaa :)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 14:47"]
Mä olen 176 cm pitkä ja pitkäsäärinen, joten en mä laihimmillanikaan (58 kg) ole 40 pienempään kokoon mahtunut. Ei se vaatekoko kaikkea kerro.
Ap
[/quote]
Sama juttu!
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 14:41"]
Lyhyen ajan sisään jo kaksi lääkäriä on kommentoinut olemustani. Toinen nimitti mua "hoikaksi", ja toinen sanoi mun olevan ihannepainossa. Tarkkaa painoa eivät tienneet, vaan lausunto oli silmämääräinen. Olen 48 vee, 176 cm pitkä.
AV:n mukaan olen kauhea läski, kun BMI on 25 ja vaatekoko 42/44.
Ketä tässä pitäisi uskoa?
[/quote]
Yli 21 BMI:n omaavat naiset ovat lihavia.
t. mies
Huoh.
BMI on lääkäreiden määritelmä eli olet terveen näköinen. Kaunisvartaloinen et ole tolla painolla.
itse olen 174.5cm. Ennen lapsia painoin 57kg, olin alipainoinen. Nykysin painan 70-74 kg eli olen normaalipainoinen, bmi indeksin ylärajojen tuntumassa. Vaatekoko pysynyt ennallaan paidat 40-42 kokoa ja housut 36-38(40). Bmi taulukot löytyy Googlesta. Lisäksi normaali painossa arvioidaan silmämääräisesti yleisolemusta.
Eli ap on norm. Painoinen. Ei ihan ylärajoilla bmi luokituksessa, jossa 176cm nainen on norm kun painaa alle 76kg.
Miksi annat av:n sekalaisille ja ilmeisestikin valikoiduille negatiivisena kokemillesi kommenteille noin paljon painoarvoa?
Tarviiko 48-vuotiaan (tai kenenkään ylipäätään) olla "kaunisvartaloinen"? Eikö riitä, että on terveen kirjoissa?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 22:49"]
Huoh.
BMI on lääkäreiden määritelmä eli olet terveen näköinen. Kaunisvartaloinen et ole tolla painolla.
[/quote]
Hyvä kysymys. En varmaan ole kuitenkaan ainoa, koska täällä kysellään jatkuvasti painosta ja vartalosta. Järkevien vastausten ohella saa paljon kommentteja, joissa normaalipainoisia nimitellään "kaameiksi läskeiksi". Vähän siinä hämärtyy totuus kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 23:34"]
Miksi annat av:n sekalaisille ja ilmeisestikin valikoiduille negatiivisena kokemillesi kommenteille noin paljon painoarvoa?
[/quote]
Paljonko painat? Mä olen samanpituinen ja painan 80kg ja tiedän olevani lihava. Käytän vaatekokoa 40 lähinnä.
Mä painan 78 kg. Mun mielestä mä en kyllä ole "lihava". En mä hoikkakaan ole, mutta BMI:n mukaan "ylipainoa" on huikeat kaksi kiloa. Toisaalta mun rasvaprosentti on 22, joten kyllä niitä lihaksiakin löytyy.
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 15:05"]
AV-mielipide taas perustuu ulkonäkökriteereihin, ja näillä mitattuna normaalipainon ylärajalla oleva ei ole hoikka.
[/quote]
Ei nyt ihan näinkään. Minä olen "laiha läski". BMI:lla tarkasteltuna täysin normaalipainossa, pituus 158 cm ja paino 54 kg. Peilistä katsoessa näkee totuuden, lihaksia ei lainkaan ja löysää rasvaa joka puolella kehoa. En todellakaan näytä hoikalta.
Hyvä ystävä sen sijaan on BMI:n mukaan normaalipainon ylärajalla. Hän kuitenkin käy punttisalilla tavoitteenaan kasvattaa lihasmassaa. Lihaksia löytyy ja rasvaa vähän. Näyttää paljon hoikemmalta kuin minä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 15:05"]
AV-mielipide taas perustuu ulkonäkökriteereihin, ja näillä mitattuna normaalipainon ylärajalla oleva ei ole hoikka.
[/quote]
Ei nyt ihan näinkään. Minä olen "laiha läski". BMI:lla tarkasteltuna täysin normaalipainossa, pituus 158 cm ja paino 54 kg. Peilistä katsoessa näkee totuuden, lihaksia ei lainkaan ja löysää rasvaa joka puolella kehoa. En todellakaan näytä hoikalta.
Hyvä ystävä sen sijaan on BMI:n mukaan normaalipainon ylärajalla. Hän kuitenkin käy punttisalilla tavoitteenaan kasvattaa lihasmassaa. Lihaksia löytyy ja rasvaa vähän. Näyttää paljon hoikemmalta kuin minä.
[/quote]
lisään vielä että lihaksikkaan BMI:tä ja "löysän läskin" BMI:tä ei pitäisi alkuunkaan verrata keskenään.
Usko lääkäreitä. Sinulla ei ole terveydellistä haittaa aiheuttavaa ylipainoa, siitä he ovat kiinnostuneita. Eihän sinulla ole ylipainoa ollenkaan, BMI on normaali.
Minä olen 177cm ja käytän vaatekokoa 40-42, vaikka BMI:ni on 20. Koko 38 kinnaa hartioista ja hihat ja usein lahkeetkin jäävät liian lyhyiksi. Kun minulla oli BMI 25, kaksi eri lääkäriä sanoi minuakin hoikaksi :) (toinen e-pillereitä määrätessä "tupakoitko? hyvä ettet, ja hoikkakin olet, joten ei ole esteitä käyttää näitä pillereitä..." ja toinen yhtä pikku leikkausta edeltävässä riskien arvioinnissa).