Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi yksin lahjasoluilla vai tunnetun miehen avulla?

Vierailija
30.07.2020 |

Edessä on ero, koska mies ei halua lapsia. Olen 33-vuotias ja tuntuu, etten voi odotella uutta kumppania. Olen tutkinut lapsen hankkimista yksin lahjasoluilla. Itsellisten äitien lapset tuntuvat pärjäävän ihan hyvin elämässä tutkimusten mukaan, mutta biologisen isän tuntemattomuus aiheuttaa identiteettikriisejä. Paras olisi ilmeisesti (siis jos ydinperhettä nyt ei oteta lukuun) että vaikka isä ei olisi läsnä, tämä olisi tunnettu ja lapsella olisi mahdollisuus ottaa tähän yhteys. Isä, joka on vain pari kertaa elämässä tavattu, on silti ilmeisesti parempi kuin iänikuinen epävarmuus siitä, keneltä puolet geeneistä tulevat.

Mitä mielipiteitä? Miten löhtisitte etenemään tunnetun luovuttajan löytämiseksi? Vai pitäisikö keskustella, jos mies (suhteessa ei muita isoja ongelmia) auttaisi alulle lapsen, jos tehdään sopimukset ettei ole missään vastuussa? Toisaalta se olisi minulle itselleni luultavasti musertavaa, koska juuri se on eron syy ja haave yhteisestä perheestä juuri tämän ihmisen kanssa kaatunut mahdottomuuteensa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että pakastat omia munasoluja ja katsot muutaman vuoden, jos vielä kuitenkin tulisi sopiva mies vastaan. Yksinhuoltajuus on rankka rasti.

T. yh

Vierailija
2/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmöityshoidoissa käytetyt solut ovat vain rekisteröityneiltä luovuttajilta ja lapsi saa tietää luovuttajan henkilöllisyyden täytettyään 18 vuotta.

Jos otat isäksi jonkun baaritutun, voit varautua huoltajuuskiistoihin, sukupuolitauteihin ja muihin ikävyyksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksista. Ketään satunnaista baarituttua en ottaisikaan, en ole sitä tyyppiä että menisin satunnaisen baaritutun kanssa sänkyyn ilman ehkäisyä edes tästä syystä. Tutun henkilön löytäminen tähän puuhaan tuntuukin melko mielenkiintoisen hankalalta hankkeelta!

Tuo on hyvä tietää, että Suomessa luovuttajan henkilöllisyyden saa täysi-ikäisenä!

Omien munasolujen pakastaminen tässä vaiheessa, kun ne ovat jo aika vanhoja, tuntuu riskaabelilta. Eräs tuttu oli tehnyt näin, myöhemmin sai lapsen, ehkä kuitenkin ilman hoitoja, mutta lapsella on monia terveysongelmia. Haluaisin lasta yrittää ennen kuin kaikki riskit moninkertaistuvat..

Vierailija
4/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin jos tuttuun päätyisin, että kysyisin homokaverilta kumppanuusvanhemmuudesta.

Vierailija
5/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista. Ketään satunnaista baarituttua en ottaisikaan, en ole sitä tyyppiä että menisin satunnaisen baaritutun kanssa sänkyyn ilman ehkäisyä edes tästä syystä. Tutun henkilön löytäminen tähän puuhaan tuntuukin melko mielenkiintoisen hankalalta hankkeelta!

Tuo on hyvä tietää, että Suomessa luovuttajan henkilöllisyyden saa täysi-ikäisenä!

Omien munasolujen pakastaminen tässä vaiheessa, kun ne ovat jo aika vanhoja, tuntuu riskaabelilta. Eräs tuttu oli tehnyt näin, myöhemmin sai lapsen, ehkä kuitenkin ilman hoitoja, mutta lapsella on monia terveysongelmia. Haluaisin lasta yrittää ennen kuin kaikki riskit moninkertaistuvat..

Kannattaa varmasti selvittää perusasiat ennen päätöksiä. Luovutetut sukusolut eivät milloinkaan nykyisen lain voimaantulon jälkeen ole anonyymeiltä luovuttajilta ja lain mukaan lapsi saa tietää henkilöllisyyden aikuisena.

Kaikenlainen omatoiminen säätäminen aiheuttaa todennäköisesti harmia. Vaikka hankkisit lapsia kuinka tutun tai kivan henkilön kanssa parisuhteen tai klinikan ulkopuolella, hän voi vaatia itselleen huoltajuutta tai kieltäytyä tapaamasta lasta edes yhtä kertaa tai aiheuttaa monenlaista kiusaa. Etukäteen et voi tietää.

Vierailija
6/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sivusta kommentoin sen verran, että kun te nyt eroattekin siksi, että mies ei halua lapsia, niin epäilen hiukan, että mies tuskin haluaa avustaakaan asiassa. Voin toki olla väärässäkin.

Vierailija
7/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinun pitäisi ihan ensimmäisenä tarkastella kriittisesti oman lisääntymisesi tärkeyttä vs. lapsen hyvä elämä.

Minun silmiini näyttää siltä että paniikki on kääntänyt asiat mielessäsi päälaelleen.

Puoli vuotta jäitä hattuun nyt ainakin ja erosotkut pois pöydältä.

Vierailija
8/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi lapsia haluavan miehen kanssa parisuhteessa. Lapsia haluavia miehiä on vaikka kuinka!

t. mies

Vierailija
9/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi lapsia haluavan miehen kanssa parisuhteessa. Lapsia haluavia miehiä on vaikka kuinka!

t. mies

On toki miehiä. Mistä niitä sopivia miehiä metsästetään, en taas tiedä. En ole koskaan etsimällä etsinyt seurustelukumppania, enkä nuorempanakaan osannut pitää rakkaussuhteita niin tärkeänä, että olisin epätoivoisesti yrittänyt sellaisen saada.

Mutta toki varmasti olette muutamat aiemmat vastaajat oikeassa, että on tuumaustauon paikka, eikä kannata hätiköidä suuntaan tai toiseen! Vuosien vauvakuumeen sumentamat aivot tässä vain puuroutuvat kai.

Vierailija
10/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sinun pitäisi ihan ensimmäisenä tarkastella kriittisesti oman lisääntymisesi tärkeyttä vs. lapsen hyvä elämä.

Tähän vastaan vain, että olen itsekin eroperheestä ja isän läsnäolo arjessa ei ole hyvän elämän tae eikä sen puute hyvän elämän este. Sen sijaan olen vahvasti sitä mieltä, että lapsen hyvän elämän kannalta on tärkeintä tuntea olonsa tärkeäksi, arvokkaaksi ja rakastetuksi. Siksi en ihan kenen tahansa häntäheikin kanssa halua lisääntyä.

Vierailija
11/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sulla ole iän puolesta vielä mitään hätää. Kymmenen vuotta vanhemmatkin saavat helposti terveitä lapsia. Nykyään vaan pelotellaan noilla, koska halutaan ihmisten tekevän lapsia enemmän ja hätiköidysti.

Vierailija
12/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetun miehen eli julkkiksen kanssa. Myöntäisikö tämä julkkis isyyden ja tulisiko myös lapsi julkisuuteen?

Vierailija
13/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähtisi luovuttamaan kenellekään. Pankkikin on vähän niin ja näin.

Suomen lain mukaan spermanluovuttajakin on vastuussa isyysmaksuista ja luovutuksen kautta tehty lapsi on täysin oikeutettu perintöön.

Vierailija
14/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en lähtisi luovuttamaan kenellekään. Pankkikin on vähän niin ja näin.

Suomen lain mukaan spermanluovuttajakin on vastuussa isyysmaksuista ja luovutuksen kautta tehty lapsi on täysin oikeutettu perintöön.

Täyttä valetta.

Vierailija
15/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä tekisi lasta miehen kanssa, joka on ainoastaan siittiön luovuttajan roolissa ja sitten potku perseelle. Se ei yksinkertaisesti ole reilua. Vaikka mies aluksi suostuisikin siihen, hän voi myöhemmin haluta olla lapsen perhettä, koska on lapsen isä. Täysin ymmärrettävää. Näin ollen lahjasiittiöt olisi ratkaisu.

Vierailija
16/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppanuusvanhemmuus tai lahjoitetuilla soluilla, mutta lapsella täytyy olla oikeus saada selville biologinen isänsä viimeistään 18 v iässä. Ei siis ainakaan yhdenillansuhdetta tai muuta sopimatonta! Mene tapaamiseen, jossa haetaan kumppanuusvanhempaa?

Vierailija
17/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä tuossa ikävaiheessa eroava mies voi saada lapsen noin 10 v päästä. Tarkista vielä mieheltäsi, että tuleeko häntä harmittamaan sitten 10 v päästä, jos sinä et ole heidän yhteisen lapsen äiti, vaan se on joku muu? Jos tulisi harmittamaan, niin sano, että harmi, sitä täytyy pohtia juuri nyt, koska naisena et voi odottaa vielä 10 vuotta.

Vierailija
18/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on itse hieman vanhempi. Toki hänen kantansa voi jälleen muuttua myöhemmin, mutta minä en voi sitä lopun ikääni odotella. Surkea tilanne, jos häntä alkaisi kaduttamaan, mutta ei voi mitään sitten enää.

Varmaan on niin, että lahjasolut tai kumppanuusvanhemmuus ovat parhaat vaihtoehdot! Itsekin haluaisin, että lapsella on oikeus myöhemmin selvittää isän henkilöllisyys. Toki tässä vielä jokin aikaa on hyvä pohtia, hätiköiden en halua edetä suuntaan enkä toiseen. Mutta en ehdoin tahdoin haluaisi myöskään odotella vuosikausia, tietyt riskit kyllä selvästi lisääntyvät iän myötä. Urankin kannalta seuraavan 5 vuoden sisään olisi luultavasti helpompi kuin myöhemmin, oma äiti vielä voimissaan auttamaan (on touhukas mummi veljeni lapsille ja pariin otteeseen tiedustellut meiltäkin lapsenlapsia) jne.

Vierailija
19/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä hoidossa lahjasoluilla. Lahjasolujen luovuttaja voi olla tuttusi tai solut voidaan tilata "spermapankista". Lahjasoluhoitoihin liittyy selkeä lainsäädäntö ja lapsi saa tietää luovuttajan henkilöyden täytettyään 18. Luovuttaja ei ole isä! Jos asia kiinnostaa, niin siitä löytyy runsaasti tietoa netistä ja voit vaikka mennä tutkituttamaan hedelmällisyytesi laspettomuusklinikalla ja samalla tutustumaan asiaan enemmän. Tutkimukset maksavat joitain satoja euroja.

Itse pidin kiusallisena sitä, että lahjasolujen luovuttaja olisi tuttuni, jolloin lapselle selviäisi 18 vuotta myöhemmin, että Pekka-setä olisikin solujen luovuttaja. Tämä vaihtoehto olisi myös minun ja luovuttajan kannalta liian tunteikas, joten päädyin klinikalla olleisiin lahjasoluihin.

Älä missään tapauksessa tee mitään omatoimisia sopimuksia tuttusi kanssa lapsenteosta luonnonmukaisesti, jollei mielessä ole kumppanuusvanhemmuus. Tässä vaihtoehdossa mies voi vaatia isyyden tunnustamista ja huoltajuutta, viranomaiset haluavat tietää lapsen isästä jne. On siis lapsen ja yhteiskunnan etu, että lapselle löytyy isä huolehtimaan elatuksesta. Tämän edun toteutumista valvoo viranomainen.

Päädyin 39-vuotiaana lahjasoluhoitoihin, koska en saanut lapsia tavanomaisissa pitkissä parisuhteissa. Odotin aivan liian pitkään, koska hedelmällisyyteni on selvästi laskenut, vaikka toivoa vielä on.

Vierailija
20/32 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tällä hetkellä hoidossa lahjasoluilla. Lahjasolujen luovuttaja voi olla tuttusi tai solut voidaan tilata "spermapankista". Lahjasoluhoitoihin liittyy selkeä lainsäädäntö ja lapsi saa tietää luovuttajan henkilöyden täytettyään 18. Luovuttaja ei ole isä! Jos asia kiinnostaa, niin siitä löytyy runsaasti tietoa netistä ja voit vaikka mennä tutkituttamaan hedelmällisyytesi laspettomuusklinikalla ja samalla tutustumaan asiaan enemmän. Tutkimukset maksavat joitain satoja euroja.

Itse pidin kiusallisena sitä, että lahjasolujen luovuttaja olisi tuttuni, jolloin lapselle selviäisi 18 vuotta myöhemmin, että Pekka-setä olisikin solujen luovuttaja. Tämä vaihtoehto olisi myös minun ja luovuttajan kannalta liian tunteikas, joten päädyin klinikalla olleisiin lahjasoluihin.

Älä missään tapauksessa tee mitään omatoimisia sopimuksia tuttusi kanssa lapsenteosta luonnonmukaisesti, jollei mielessä ole kumppanuusvanhemmuus. Tässä vaihtoehdossa mies voi vaatia isyyden tunnustamista ja huoltajuutta, viranomaiset haluavat tietää lapsen isästä jne. On siis lapsen ja yhteiskunnan etu, että lapselle löytyy isä huolehtimaan elatuksesta. Tämän edun toteutumista valvoo viranomainen.

Päädyin 39-vuotiaana lahjasoluhoitoihin, koska en saanut lapsia tavanomaisissa pitkissä parisuhteissa. Odotin aivan liian pitkään, koska hedelmällisyyteni on selvästi laskenut, vaikka toivoa vielä on.

Kiitos sinulle vastauksesta! Selkeyttää ja tavallaan rohkaisee minuakin. Hyvä myös edes tämän verran tutustua prosessin realismiin. Kiitos!

(En tarkoittanut aiemminkaan omatoimisia, vaan ihan juristin avulla tehtäviä sopimuksia, mutta varmasti se on liian sotkuinen vaihtoehto. Asia on selkeämpi, kun vanhemmuudesta on selvät kuviot!)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän