Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko raskauspahoinvointi muistuttaa ruokamyrkytystä?

Vierailija
03.07.2013 |

Olemme yrittäneet ensimmäistä lastamme nyt yli puolen vuoden ajan. Tänä aikana olen ollut lyhyitä pätkiä raskaana välillä, mutta ne ovat menneet toistaiseksi aina alkuvaiheessa kesken. Lisäksi olen 2-3 kertaa kärsinyt ruokamyrkytystä muistuttavasta tilasta, jollaisen vuoksi jouduin mm. tänään jäämään pois töistä (en muista oliko ensimmäinen kerta tätä aikana, kun ehkäisy on jätetty pois vai hieman ennen sitä). Siinä alkaa ensin väsyttää armottomasti, sitten tulee hyvin voimakas, tympeä päänsärky, joka pakottaa makuuasentoon. Silmille on laitettava valosuojaa ja otsalle viileä kääre, mutta nämä eivät kuitenkaan särkyä poista. Jonkin ajan kuluttua alkaa myös pahoinvointi, ja yleensä tilanne päättyy oksentamiseen, minkä jälkeen sekä särky että pahoinvointi helpottavat jonkin verran.

Itse en tällä kerralla ole (vielä) oksentanut ja tila helpottui jonkin verran nukkumalla. Nyt herättyäni päätä kuitenkin särkee vielä ihan tuntuvasti, vaikka olikin mahdollista jo nousta pystyasentoon, ja pahoinvointikaan ei ole kadonnut minnekään. Mitä ahkerammin liikun, sitä pahemmalta tuntuu. Paikallaan istuessa olo on siedettävähkö.

Tuntuu epäuskottavalta, että kysymys olisi ruokamyrkytyksestä. Minulla ei ole tapana syödä pilaantuneita ruokia ja nytkin olen syönyt ihan normaalisti, vieläpä samoja ruokia kuin mieheni, joka ei saanut mitään oireita. Sekin, että tämä on jo toinen kerta muutaman kuukauden sisään, herättää epäilyksiä.

Voisiko tässä olla kysymys raskauspahoinvoinnista? Vai onko mammoilla muita ehdotuksia tarjota? Pohdin, olisiko syytä soittaa terveyskeskukseen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan.

ap

Vierailija
2/9 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo kuulostaa migreeniltä. Ruokamyrkytykseen kuuluu yleensä ripulointi, oireet siis ovat tyypillisesti ruoansulatuskanavan oireita, päänsärky ei ole tyypillinen ruokamyrkytyksen oire.

Joillakin ihmisillä migreeni pahenee tai jopa alkaa raskauden aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuossa viime vuonna melkein vuosi sitten yhtäkkinen "oksennustauti", olen varma, ettei se sitä voinut olla. Edeltävänä päivänä alkoi kauhean paha olo, oksettaa ja etosi. Aamulla sitten oksennus lensi kaaressa, kun mies oli lähtenyt töihin. Oli pakko soittaa omalle äidilleni, kun voimat lähtivät, että haluaako uhrata vapaa päivänsä ja viedä mut lääkärille. Koko päivän oli veto pois, oksensin ja ripuloin. Seuraavana päivänä koko "tauti" oli ohi ja olo oli helpompi. Tästä pari päivää myöhemmin tein plussaavan testin.

Vierailija
4/9 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 12:52"]

Minusta tuo kuulostaa migreeniltä. Ruokamyrkytykseen kuuluu yleensä ripulointi, oireet siis ovat tyypillisesti ruoansulatuskanavan oireita, päänsärky ei ole tyypillinen ruokamyrkytyksen oire.

Joillakin ihmisillä migreeni pahenee tai jopa alkaa raskauden aikana.

[/quote]

Unohtui mainita, mutta tosiaan myös ripulointia on esiintynyt jokaisella kerralla. Joskus vain hieman huomattavasti ja joskus enemmän.

ap

Vierailija
5/9 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa täsmälleen samalta, kuin omat migreenikohtaukseni. Kannattaa käydä lääkärissä keskustelemassa asiasta, jotta saat apua jos siihen on tarve

Vierailija
6/9 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 13:01"]

Mulla oli tuossa viime vuonna melkein vuosi sitten yhtäkkinen "oksennustauti", olen varma, ettei se sitä voinut olla. Edeltävänä päivänä alkoi kauhean paha olo, oksettaa ja etosi. Aamulla sitten oksennus lensi kaaressa, kun mies oli lähtenyt töihin. Oli pakko soittaa omalle äidilleni, kun voimat lähtivät, että haluaako uhrata vapaa päivänsä ja viedä mut lääkärille. Koko päivän oli veto pois, oksensin ja ripuloin. Seuraavana päivänä koko "tauti" oli ohi ja olo oli helpompi. Tästä pari päivää myöhemmin tein plussaavan testin.

[/quote]

Ok, tuohan kuulostaa vielä pahemmalta kuin tämä oma tilanteeni! Minulla tämä ei ole vielä koskaan kestänyt kokonaista vuorokautta. Mutta lohdullista saada kuulla tämä kertomuksesi; josko tämä oma oireiluni sitten voisi edes jollain todennäköisyydellä liittyä raskauteen.. En yhtään pitäisi ajatuksesta että olen parin kuukauden välein aina päivän täysin poissa pelistä ilman mitään järkevää syytä, ja siis saattaisin olla jatkossakin! Raskaus nyt sentään on ohimenevä tila. ;)

ap

Vierailija
7/9 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 13:01"]

[/quote]

Ok, tuohan kuulostaa vielä pahemmalta kuin tämä oma tilanteeni! Minulla tämä ei ole vielä koskaan kestänyt kokonaista vuorokautta. Mutta lohdullista saada kuulla tämä kertomuksesi; josko tämä oma oireiluni sitten voisi edes jollain todennäköisyydellä liittyä raskauteen.. En yhtään pitäisi ajatuksesta että olen parin kuukauden välein aina päivän täysin poissa pelistä ilman mitään järkevää syytä, ja siis saattaisin olla jatkossakin! Raskaus nyt sentään on ohimenevä tila. ;)

ap

[/quote]

Juu ja tuolla kun joku puhui tuosta migreenikohtauksesta, niin mulla on migreeni myös ja ensimmäinen raskaus oli alkuvaiheessa ihan pelkkää päänsärkyä ja oksentelua.

Vierailija
8/9 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaus täsmää myös minun migreenikohtauksiini: oireet, kesto, ym.

Kannattaa käydä lääkärissä ja etsiä sopiva lääke. Oikealla lääkkeellä oikeaan aikaan otettuna kohtaus menee nopeasti ohi. 

Mitenkään tyypilliseltä raskausoireelta tämä ei kyllä kuulosta.

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 13:17"]

Tuo kuulostaa täsmälleen samalta, kuin omat migreenikohtaukseni. Kannattaa käydä lääkärissä keskustelemassa asiasta, jotta saat apua jos siihen on tarve

[/quote]

Vierailija
9/9 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 13:27"]

Kuvaus täsmää myös minun migreenikohtauksiini: oireet, kesto, ym.

Kannattaa käydä lääkärissä ja etsiä sopiva lääke. Oikealla lääkkeellä oikeaan aikaan otettuna kohtaus menee nopeasti ohi. 

Mitenkään tyypilliseltä raskausoireelta tämä ei kyllä kuulosta.

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 13:17"]

[/quote]

[/quote]

Kiitos neuvoista!

Minulla on kaikenlaista terveysongelmaa, mutta päänsäryttömyydestäni ja migreenin puuttumisesta olen aina saanut kovasti mielihyvää. Ärsyttää ajatella, että minulla nyt sitten kuitenkin saattaa sekin olla!! >:/ No, eipä kai siinä mitään, jos kerran lääkityksellä se on mahdollista saada hallintaan.

ap