Mikä pakkomielle tuo matkustelu on tällaisena aikana?
Eikö sitä yhden vuoden jaksa olla ihan kotimaassa? Reissaaminen tuntuu sitten paljon kivemmalta, kun on pidätellyt vuoden puolitoista, saatu rokotteet ja homma balanssiin. Mutta ei. Nyt mennään ulkomaille ja haetaan tautia minkä ehditään. Jotenkin vaikea käsittää. Itse tykkään myös reissaamisesta, mutta kun tämä sonta alkoi, tiesin että nyt tuli vuoden parin tauko siihen hommaan. Että odotellaan rauhassa, kunnes asiat on taas reilassa. Kaikille tämä ei kuitenkaan sovi.
Kommentit (365)
Tyypillinen korona-ajan matkailualoitus, jossa yhdistyy yleinen matkailuinho, "ympäristötietoisuus", koronanpelko ja silkka tyhmyys ja ymmärtämättömyys.
Te voitte pysyä kotonanne suojaten itseänne. Me matkustelunhaluiset voimme matkustella kuten ennenkin varovaisuutta noudattaen. Monet rajat ovat auki ja lentoja on. Teistä tämä on heikkoutta. Entä jos joku ajattelee, että hysteerisyys ja introverreys on heikkoutta?
Me tultiin just tallinnasta kylpylästä ja oli todella mukavaa. Ei kiinnosta pätkääkään matkailu suomessa.
Mulla on yltiöekstrovertti kaveri, jonka on pakko koko ajan matkustaa jossain. Hän oli mm siellä Levin viruslingossa juuri silloin. Valitti kotiin tultuaan flunssan oireita, mutta ei pysynyt karanteenissa vaan lähti kotimaankierrokselle useammalle paikkakunnalle. Hän on tämän korona-ajan aikanakin käynyt jo useamman kerran ulkomaanreissullakin ja todella monella kotimaanreissulla ja postaa kuvia bileistä. Hän on akateeminen ja keski-ikäinen, eikä edes teini. Yrittää kutsua mua kylään ja kahviloihin yms, mutten uskalla mennä tapaamaan lähietäisyydelyä...
Suomessa nyt ei vain ole mitään nähtävää. Ei kaikkia kiinnosta suot ja mökit. Töissä joudun olemaan ihmisten kanssa, mitä väliä mistä se korona tulee.
Tuntuuko seksikin paremmalta, jos pidättäytyy puolitoista vuotta? Tai syöminen, jos on puolitosta päivää syömättä? Entä hengittäminen, jos on puolitoista minuuttia hengittämättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat idiootteja. Korjataan nyt sen verran, että ihmiset, joilla on varaa matkustella turhanpäiväisesti, ovat idiootteja.
Tottahan tämä on. Kun tämä pandemia alkoi, kuvittelin että nyt ihmiset oppivat olemaan liikoja matkustamatta, luonto kiittäää jne. Mutta vielä mitä. Tämä todistaa sen, että ilmastonmuutoksia ja kulutusta ei tulla ikinä saamaan kuriin. Ei voi mitään.
https://www.nature.com/articles/s41467-018-08240-4
Nyt viimeistään täytyisi kieltää esimerkiksi musta (kuuma, 52 astetta pintalämpötila auringossa) asfaltti ja ralli yms, joka sitä vaatii. Mustat vaatteet olis helppo vaihtaa vaaleampiin, mutta ei edes sitä näe tapahtuvan:-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makunsa kullakin, mutta itse en ymmärrä ihmisiä jotka menevät viikoksi tai kahdeksi makaamaan johonkin etelän aurinkorannalle, täällä kotimaassakin olisi niin paljon nähtävää ilman mitään lentokenttä rulianssia.
Tämä. Mennään veren maku suussa tutun kyydillä, kahdella junalla ja lentokoneella määränpäähän. Hirveää paikasta toiseen poukkoilua, jollakin menee vatsa sekaisin, jonkun penska saa raivarin, ja kotiin päästyä ollaan kolme kertaa väsyneempiä kun lähtiessä. Ei kiitos.
Kaikki ei vain koe noita raskaaksi. Se siirtymäkin on jo tavallaan osa reissua, jännää ja kivaa. Ainakin minusta on ihana istua aamuyön tunteina onnibussissa menossa lentokentälle, kun tietää että edessä on kauan odotettu viikko. Lentokentällä voi juoda kahvit, jutustella mahdollisen reissuseuran kanssa ja nauttia siitä kentän tunnelmasta. Tietää että kohta mennään.
Lennon jälkeenhän vasta hauskuus alkaa kun ollaan kohteessa, etsitään taksia/bussia ja jännitetään millainen majoituspaikka on jne. En koe noita siirtymiä stressaaviksi vaan ihan hauskoiksi osuuksiksi, jotka kuuluu matkaan. Onhan nekin vaihtelua siihen kotimaan arkeen - johon on mukava taas reissun jälkeen palata.
Nyt koronan aikana pysyn silti Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Sama pakkomielle kuin päästä ravintolaan, risteilylle, uimahalliin, kirjastoon, museoon, leffaan, urheilutapahtumaan, kylpylään, huvipuistoon, Uudenmaan rajan toiselle puolelle jne.
Tämä. Toiset vain haluavat käydä välillä muuallakin eikä vain oleskella oman kodin seinien sisäpuolella.
Omalle itsekkyydelleen sokeutuneet mökkeilijät ovat oma lukunsa. Jos on ollut pakkomielle ostaa toinen oleskelupaikka, ei kotona selvästi ole hyvä olla. Mutta samat sokeat syyttävät kotoa poistumisesta niitä, jotka haluavat ulkomaille.
Mikä pakkomielle tehdä tällaisia aloituksia joka päivä?
Kertokaa muuten mistä maasta rippileirillä todettu tartunta oli tullut. Se joka altisti kymmeniä ihmisiä ympäri Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makunsa kullakin, mutta itse en ymmärrä ihmisiä jotka menevät viikoksi tai kahdeksi makaamaan johonkin etelän aurinkorannalle, täällä kotimaassakin olisi niin paljon nähtävää ilman mitään lentokenttä rulianssia.
Itse rakastan etelän aurinkorantoja ja matkustelua Suomen ulkopuolella. Täällä on kesä niin lyhyt ja aika hyvä tuuri saa olla, että olisi edes muutama hyvä rantapäivä. Kylmä, pimeys ja harmaus masentaa. Nyt en tietenkään matkustele ja ihmettelen kyllä myös niitä, joiden on nyt pakko päästä jonnekin...
Kenenkään ei ole pakko päästä mihinkään. Korvien välissä vikaa jos tuollainen pakotus on päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkunlainen sairaus se tuokin on.
Tullaan reissusta, aletaan suunnittelemaan seuraavaa, että jaksaa.
Riippuvuus siinä kuin mikä tahansa muukin.Aika surullista että ihmiset eivät viihdy kotonaan vaan koko ajan hinkuvat pois.
Tietysti ei pitäisi yllättyä, että kaltaisesi kotiin linnoittautuneet eivät tule edes ajatelleeksi että ihmiset ovat erilaisia. Pysy sinä toki kotonasi mutta yritä edes laajentaa ajattelussa.
Jos tässä kuolema korjaa vuoden sisällä, niin mieluummin olen reissannut sillonkin enkä nyhjännyt kotona
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nyt ei vain ole mitään nähtävää. Ei kaikkia kiinnosta suot ja mökit. Töissä joudun olemaan ihmisten kanssa, mitä väliä mistä se korona tulee.
Suomessa on ihan hyvin nähtävää, asenteesta se on kiinni. Minulta peruuntui pari reissua, siirtyivät ensi kesään ja jaksan odotella niitä rauhassa. Ei mulla ole kiire, mutta en kokonaan halua matkustamisesta luopua, sen verran harvoin kuitenkin lennän.
Jotkut tykkää auringosta ja haluaa sinne Kanarialle sen 15 kerran ja heti kun mahdollista, ihan en tajua, mutta en olekaan auringonpalvoja. Minä tykkään kaupunkilomista, mutta odotan kiltisti kun on turvallisempi aika matkustaa.
Mulla on tänä vuonna lyhyt loma. Olin viikon kotimaan reissulla, enkä miettinyt työasioita pätkääkään. Kun tulin kotiin, niitä alkoi tupsahdella mieleen. Siksikin on mukava välillä matkustaa, kun pääsee irti arjesta. Viihdyn kotona erinomaisesti, mutta matkat mukavaa vaihtelua.
Vierailija kirjoitti:
Jonkunlainen sairaus se tuokin on.
Tullaan reissusta, aletaan suunnittelemaan seuraavaa, että jaksaa.
Riippuvuus siinä kuin mikä tahansa muukin.
Joo, samoin kuin kaupassa tai hiihtämässä käynti. :D Tuolla perusteella kaikki kodin ulkopuolella käyvät ovat sairaita riippuvaisia.
Hassuinta on, että nämä humppuukimatkaajat on just niitä jotka eniten selittää kuinka koronan kanssa vaan pitää oppia elämään ja silti itse eivät sopeudu siihen ettei entistä normaalia enää ole vaan ulis#vat menneen elämäntavan perään..
Tuttu muija lähti perheineen Espanjaan vajaa viikko sitten, latas instaan koko ajan stooreja matkaltansa. Muutenkin todella aktiivinen somessa, kaikki päivän urheilut , syömiset ym on pakko jakaa. Nyt sitten ei ole tullut yhtäkään kuvaa tai stooria instaan moneen päivään. Olisko korona vai häpeä?
Heille voi käydä kuten keväällä, että joutuvat karanteeniin hotelliin.
Minä olen ollut jo 7v kotona matkustamatta. Nyt pitäisi sitten jatkaa tätä ihan vaan joku pakkomielteisen takia. Jossei sitä ole tähän päivään saanut elämällä normi elämää ei sitä saa. Pysykööt ne erityksissä jotka sen aiheelliseksi katsoo.
Tämä. Mennään veren maku suussa tutun kyydillä, kahdella junalla ja lentokoneella määränpäähän. Hirveää paikasta toiseen poukkoilua, jollakin menee vatsa sekaisin, jonkun penska saa raivarin, ja kotiin päästyä ollaan kolme kertaa väsyneempiä kun lähtiessä. Ei kiitos.