Mikä pakkomielle tuo matkustelu on tällaisena aikana?
Eikö sitä yhden vuoden jaksa olla ihan kotimaassa? Reissaaminen tuntuu sitten paljon kivemmalta, kun on pidätellyt vuoden puolitoista, saatu rokotteet ja homma balanssiin. Mutta ei. Nyt mennään ulkomaille ja haetaan tautia minkä ehditään. Jotenkin vaikea käsittää. Itse tykkään myös reissaamisesta, mutta kun tämä sonta alkoi, tiesin että nyt tuli vuoden parin tauko siihen hommaan. Että odotellaan rauhassa, kunnes asiat on taas reilassa. Kaikille tämä ei kuitenkaan sovi.
Kommentit (365)
Ne joiden rakkaat asuu muualla. Miksi ette tuota heitä tänne tai muuta itse sinne? Luulisi tulevan muutenkin halvemmaksi..
Iltasanomissa juuri juttua, kun on pitänyt päästä Espanjaan ja sen jälkeen mennyt Suomessa ravintolaan ja ollutkin korona. Nyt sitten tämä ravintola kaksi viikkoa kiinni ja bisnekset kusee. Kiitos tälle minäminä-matkaajalle. Toivottavasti edes vähän hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aavistustakaan. Luulisi, ettei mielenterveys pahemmin vahingoittuisi, vaikka muutaman kuukauden on suosiolla paikoillaan.
Voisi tehdä hyvää kun pysyy paikoillaan ja miettii elämää.
Monen mielenterveys ei tätä nähtävästi kestä.
Vaan pakko saada elämyksiä ja matkustella.
Iso osa ihmisistä ei kestä itsensä seuraa vaan pitää koko ajan olla jotain virikettä ja viihdykettä ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aavistustakaan. Luulisi, ettei mielenterveys pahemmin vahingoittuisi, vaikka muutaman kuukauden on suosiolla paikoillaan.
Iso osa ihmisistä ei kestä itsensä seuraa vaan pitää koko ajan olla jotain virikettä ja viihdykettä ulkopuolelta.
Ja tämä on opetettu myös jälkikasvulle; jatkuva tarve ulkopuolisiin virikkeisiin tai vähintäänkin ”hajoaa pää”. Säälittävää ihmisyyttä, sen irvikuva.
Kumpaan koulukuntaan kuulut:
A) minulla ei ole rahaa matkustaa, joten olen saanut koronasta ihanan keppihevosen kieltää se muiltakin
B) haluaisin itse kovasti matkustaa ja minulla olisi siihen varaa, mutta koronan vuoksi en uskalla. Haluan purkaa v*tutukseni muihin syyttämällä heidän matkustamistaan
Kotimaan matkailu tällä hetkellä vaarallisempaa kuin ulkomaan. Kaikki kotimaan kohteet ihan tukossa lähtien hotellien aamupalaruuhkista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme sivua hysteerikkoja :DD
Mua ei palaakaan kiinnosta teidän paheksunnat ja ihmettelyt. Olen matkustellut ulkomaille jo tänä kesänä ja aion matkustaa vielä toisenkin kerran kuukauden sisään. Jouluksi lähden Thaimaahan. Sori, mut mä en aio elää elämääni vapaaehtoisessa vankeudessa. Korona on tullut jäädäkseen ja jos se mut ottaa ja tappaa, niin olenpahan elänyt mieleistäni elämää siihen asti.
Entäs ne lähipiirisi ihmiset, joille tartuttamasi korona on tappava? Ajatteletko ikinä muuta kuin omaa napaasi?
Mun lähipiirikin matkustelee, joten eipä ole mun omallatunnolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) minulla ei ole rahaa matkustaa, joten olen saanut koronasta ihanan keppihevosen kieltää se muiltakin
B) haluaisin itse kovasti matkustaa ja minulla olisi siihen varaa, mutta koronan vuoksi en uskalla. Haluan purkaa v*tutukseni muihin syyttämällä heidän matkustamistaan
Oletko tyhmä luonnostaan, vaiko käynyt tuohon erillisen kurssin? Etkö ihan oikeasti sisäistä käsitettä ”oireeton levittäjä”? Onko sinun psykopaattisessa sisäisessä maailmankuvassa ketään muuta kuin sinä itse? Mietitkö hetkeäkään heikompia kanssaeläjiäsi? Olivako vahempasikin empatiakyvyttömiä kokovartalokyrpiä?
Nyt ei ole matkustelun aika. Mikä jumalauta siinä on ylivoimaista käsittää?
Vedä nyt happea välillä hyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä luonnostaan, vaiko käynyt tuohon erillisen kurssin? Etkö ihan oikeasti sisäistä käsitettä ”oireeton levittäjä”? Onko sinun psykopaattisessa sisäisessä maailmankuvassa ketään muuta kuin sinä itse? Mietitkö hetkeäkään heikompia kanssaeläjiäsi? Olivako vahempasikin empatiakyvyttömiä kokovartalokyrpiä?
Vedä nyt happea välillä hyvä ihminen.
Ihan oikein kun joku sanoo suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Jonkunlainen sairaus se tuokin on.
Tullaan reissusta, aletaan suunnittelemaan seuraavaa, että jaksaa.
Riippuvuus siinä kuin mikä tahansa muukin.
Totta. Itsellä ollut tällaisia kavereita, jotka pistävät kaiken rahansa matkustamiseen, ja ovat aina lähdössä uuteen reissuun. Mistä se levottomuus tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muita kuin minä itse. Koittakaa pärjätä!
Vierailija kirjoitti:
Ne joiden rakkaat asuu muualla. Miksi ette tuota heitä tänne tai muuta itse sinne? Luulisi tulevan muutenkin halvemmaksi..
Voisiko joku vastata? Miinustaminen ei ole kovinkaan hedelmällistä. Yleensä rakkaiden kanssa halutaan viettää mahdollisimman paljon aikaa, ellei kyseessä satu olemaan online suhde.
No samaa mieltä siitä, että tänä kesänä ei parane matkustella. Me siis pidämme reissaamisesta ja ollaan tehty yleensä muutama matka vuodessa, mutta tänä vuonna jätettiin väliin. Kotimaan matkailu ei varsinaisesti nappaa, monet paikat on nähty jo ja sellaisia elämyksiä, joista itse nautimme, ei täällä ole. Plus että hinta-laatu-suhde ei Suomen matkailussa ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makunsa kullakin, mutta itse en ymmärrä ihmisiä jotka menevät viikoksi tai kahdeksi makaamaan johonkin etelän aurinkorannalle, täällä kotimaassakin olisi niin paljon nähtävää ilman mitään lentokenttä rulianssia.
Jos haluaa viettää lomansa uiden kirkkaassa lämpimässä meressä, sekä syödä kohtuuhintaista tuoretta merenelävää myöhään yön lempeässä pimeydessä lämpimän merituulen hyväillessä, on pakko kestää ne lentokenttäruljanssit (ja nekin on ihan siedettäviä kun hommaa priority passin ja menee suoraan loungeen odottelemaan) . Tänä kesäsä matkustettiin suomessa, eikä enään tarvitse. Ollaan kotona jos ei ulkomaille päästä. Meiltä peruuntui Pariisi ja Tokio, onhan niissä nyt enemmän nähtävää kuin Suomessa.
Missä sä uit Pariisissa kirkkaassa meressä? Tämä kiinnostaa minuakin, sillä Seineen en haluaisi tippua edes vahingossa.
Vierailija kirjoitti:
C) koulukunta, jonka mielestä olisi fiksumpaa toimia niin, ettei korona leviä itsekkäiden hetken hupia hakevien ihmisten toimesta. Eikö tässä jo taloudellisestikin ole otettu ihan tarpeeksi takkiin ja työttömiä ja lomautettuja tullut? Ihan vaan sen vuoksi että porukan piti päästä hiihtolomalla ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Sama pakkomielle kuin päästä ravintolaan, risteilylle, uimahalliin, kirjastoon, museoon, leffaan, urheilutapahtumaan, kylpylään, huvipuistoon, Uudenmaan rajan toiselle puolelle jne.
Mulla on yks sukulainen, joka on koko pandemian ajan käynyt normaalisti töissä (tapaa työssään paljon ihmisiä eikä turvavälien pitäminen ole mahdollista), kaupoissa yms paikoissa, käyttänyt julkisia kuluvälineitä ja tavannut ystäviään, kavereitaan ja lähisukulaisiaan (esim omat vanhemmat ja appivanhemmat). Pandemia ei muuttanut hänen elämäänsä ja arkeaan muulla tavalla kuin että osasta normaaliin elämään kuuluvista asiosta tuli kiellettyjä. Sitä mukaan, kun rajoituksia on poistettu, hän ja hänen perheensä alkoi käydä niissä.
Tietyllä tavalla ymmärrän häntä, koska onhan hänen elämänsä pandemian aikana ollut ihan erilaista kuin meillä, jotka siirryimme erätyöhön, aloimme käyttää kauppojen nouto- tai kotiinkuljetuspalveluita ja lopetimme kaiken, missä pitäisi olla tekemisissä muiden ihmisten kanssa..jopa omien vanhempiemme tapaamisen. Ennen pandemiaa olimme paljonkin tekemisissä toistemme kanssa, mutta nyt suku on jakaantunut normaalisti eläviin ja epänormaalisti eläviin ja näiden kahden ryhmän välille on muodostunut kuin joki, joka levenee päivä päivältä. Joen toisella puolella on varovasti elävät riskiryhmäläiset ja toisella puolella taas normaalisti elävät perusterveet.
Mä käyn töissä, koska mun työtä ei voi etänä tehdä. Tiedän että joudun töissä käymällä riskeeraamaan oman terveyteni, mutta pakko rahan vuoksi käydä. Muuten vältän menemisiä. Käyn paljon kävelyillä luonnossa ja pörrään netissä sen sijaan, teen kotiruokaa ja harrastelen kaikennäköistä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siellä kotona on niin kamalaa, että sieltä pitää koko ajan päästä pois? Ylipäätään korona saatiin Suomeen ja levitettyä kattavasti hiihtolomalla matkustelevien toimesta. Eikä lepsuilu lentokentällä ja karanteenin suhteen auttanut.
Mua ottaa aivoon tällätavoin ajattelevat ihmiset!
Ei kotona ei ole kamalaa, eikä täältä koko ajan tarvi päästä pois!
Nyhjäätkö sinä kaikki lomasi kotona? Et koskaan käy missään?
Suurin osa varmaan haluaa välillä kotoaan muualle tuulettumaan, mutta tässä ei nyt ole kyse siitä. Kyse on niistä, joille se reissaaminen yms on pakonomaista toimintaa, esim yksi tuttu joka lentää lomille vähintään 5 kertaa vuodessa koska on "pakko" kun ei vaan muuten "kestä täällä". Muutama risteily tietysti päälle ja reissaamista ympäri Suomen tapahtumien ja tuttujen perässä, ja kuulemma aina "pitää" olla vähintään 3 ulkomaanreissua tiedossa kun muuten "ahdistaa". Arvaa millainen ulina on ollut kun nyt poikkeuksellisesti joutui olemaan muutaman _kuukauden_ reissaamatta, ja onko jo nyt matkustanut ulkomaille? Toinen esimerkki ei matkusta yhtä paljon, mutta koko ajan pitää olla menossa, mieluiten erilaisiin tapahtumiin, ei suinkaan vaikka kävelylle tjsp. Hirveä valitus ollut kaikista rajoituksista, kun ei päässyt tanssimaan tai ravintolaan ja tapahtumia peruttu. Oli kahden (2!) päivän jälkeen jo "ihan kypsä" kun rajoitukset tuli. Seinät kaatui päälle kun ei päässyt pois "näiden seinien sisältä", huom iso talo väljästi rakennetulla alueella joten ei ollut mihinkään koppiin suljettuna. Molemmat valittavat miten kotona on tylsää eikä mitään tekemistä, ja kehuvat miten ovat koko ajan menossa, hyvä jos yhden päivän viikossa/yhden viikonlopun kuukaudessa viitsivät olla "vaan" kotona.
En yhtään ihmettele kotonaan leviämistä, kun omassakin tuttavapiirissä on tällaisia ihmisiä. Sairaus ei kuulemma pelota, mutta jos he sitten toimiensa takia tartuttavat jonkun muun joka kuolee niin se on vaan huonoa tuuria, koska pitää saada elää ¯\_(ツ)_/¯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muita kuin minä itse. Koittakaa pärjätä!
Luotan siihen, että karma hoitelee nämä. Tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
C) koulukunta, jonka mielestä olisi fiksumpaa toimia niin, ettei korona leviä itsekkäiden hetken hupia hakevien ihmisten toimesta. Eikö tässä jo taloudellisestikin ole otettu ihan tarpeeksi takkiin ja työttömiä ja lomautettuja tullut? Ihan vaan sen vuoksi että porukan piti päästä hiihtolomalla ulkomaille.
Mä olen todella vihainen niille Italian & Itävallan matkaajille, joiden oli pakko päästä lomalle, vaikka kaikki älylliset tiesi jo siinä vaiheessa, ettei kannattaisi. Päälle vielä se, etteivät nämä itsekkäät pösilöt pitäneet karanteenia.
Ystäväpiirissä useampi nuori ihminen, jotka ovat jääneet töitä vaille nyt koronan takia. Ja yksi lapsiperhe, jotka sairastuivat koronaan, vaikka itse pysyivät kotona.